Επιμέλεια: Άγγελος Πολύδωρος
Το Σάββατο 1 Νοεμβρίου, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, το κοινό του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει ένα συναρπαστικό masterclass με τίτλο «Casting στην Εποχή της Τεχνολογίας. Ανακαλύπτοντας την Ψυχή μιας Ιστορίας».
Το masterclass εντάσσεται στο πλαίσιο της νέας συνεργασίας του Φεστιβάλ με την International Casting Directors Association (ICDA), σε μια προσπάθεια να έρθουν στο προσκήνιο οι ιδιαιτερότητες, οι προκλήσεις και ο βαρυσήμαντος ρόλος της πολυσύνθετης τέχνης του casting.
Την εκδήλωση συντόνισε ο Αλέξανδρος Διακοσάββας, Γενικός Συντονιστής Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Φεστιβάλ. Σε ό,τι αφορά την έλλειψη χρηματοδότησης, τη δυσμενή θέση στην οποία βρίσκονται ενίοτε οι casting directors και τα προβλήματα που προκαλεί η απουσία τους από μια παραγωγή, η casting director Ίνγκβιλ Κόλσετ Χόγκα σχολίασε: «Στις μέρες μας, κάποιος μπορεί να γυρίσει μια πραγματικά καλή ταινία μ’ ένα κινητό, γιατί σημασία έχει πλέον η ιστορία και όχι τόσο η κινηματογράφηση. Στην πραγματικότητα όμως, η εμπλοκή των casting directors μπορεί να αναβαθμίσει αυτή την ιστορία». Στη συνέχεια, η casting director Λουσίντα Σάισον υπογράμμισε τη σημασία που έχει η καλή χημεία μεταξύ των ηθοποιών για τον κλάδο των casting directors, χαρακτηρίζοντάς τη μάλιστα ως ένα «προσωπικό στοίχημα»: «Με μια απλή αντικατάσταση ενός ηθοποιού, ξαφνικά αλλάζει η ενέργεια ολόκληρης της παραγωγής. Στη διαδικασία αυτή, το ένστικτο διαδραματίζει εξέχοντα ρόλο: συχνά καλείσαι να υπερασπιστείς με θέρμη τη θέση σου, ακόμα κι αν ο σκηνοθέτης ή ο παραγωγός σου διαφωνούν».
Σχετικά με τη διαφορά μεταξύ casting director και agent, η casting director Τάνια Γκρούνβαλντ ανέφερε: «Πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικές ιδιότητες. Ως casting directors συναντάμε ηθοποιούς, βλέπουμε τις οντισιόν τους και επιλέγουμε ποιοι θα συγκροτήσουν την τελική ομάδα. Αντιθέτως, οι agents είναι οι άνθρωποι που εκπροσωπούν τους ηθοποιούς. Είναι, δηλαδή, οι άνθρωποι που φέρνουν σε επαφή τους ηθοποιούς με τους casting directors. Ουσιαστικά, ο ρόλος τους είναι να βγάλουν τους ηθοποιούς στην αγορά».
Ο Ντάβιντ Τσίτσλσπεργκερ, επικεφαλής της ψηφιακής casting πλατφόρμας, Filmmakers Europe, συμφώνησε πως πρόκειται για μια πολύ δημιουργική και ανθρωποκεντρική διαδικασία: «Πριν ξεκινήσω να δουλεύω, πίστευα πως η δουλειά του casting director ήταν να οργανώνει τις οντισιόν. Τελικά όμως, η διαδικασία αυτή καταλαμβάνει ένα πολύ μικρό ποσοστό της απασχόλησής μας. Από την πλευρά μας, ως Filmmakers Europe, έχουμε δημιουργήσει ένα ψηφιακό εργαλείο που βοηθάει τη διαδικασία, το οποίο όμως λειτουργεί καθαρά υποστηρικτικά. Η δουλειά αυτή είναι βαθιά ανθρώπινη», τόνισε.







































































































