Σε έλεγχο ειδικών κλιμακίων θα τεθούν 40 πεζογέφυρες στο ανοιχτό δίκτυο του μετρό της Αθήνας και κυρίως στην Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ), προκειμένου να εντοπιστούν πιθανά σημάδια αλλοίωσης ή φθοράς και να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις.
Για το σκοπό αυτό, η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. προκήρυξε σχετικό διαγωνισμό, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται επιθεωρήσεις και αυτοψίες στις 40 πεζογέφυρες που έχουν κατασκευαστεί πάνω από τις γραμμές του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, αλλά και στη μεταλλική γέφυρα πάνω από την οδό Δουκίσσης Πλακεντίας, στον σταθμό της Γραμμής 3 «Χαλάνδρι», η οποία είναι και η μοναδική του καταλόγου που έχει κατασκευαστεί μετά το 2004.
Στον κατάλογο περιλαμβάνονται, όπως είναι φυσικό και οι πεζογέφυρες που βρίσκονται στα βόρεια προάστια: Στον σταθμό «Νερατζιώτισσα» (Μαρούσι), καθώς και σε εκείνες στη συμβολή των οδών Ίριδος και Βασ. Όλγας (Μαρούσι) Χαϊμαντά και Αριστοτέλους (Μαρούσι), Κηφισιάς και Θεσσαλίας (Νέο Ηράκλειο), Κηφισιάς και Πάρνηθος (Νέο Ηράκλειο), Κηφισιάς και Παπαδάκη (Νέο Ηράκλειο), Ικάρων και Οδυσσέως (Νέο Ηράκλειο) και Πισιδίας και Πάτμου (Νέα Ιωνία).
Το έργο θεωρείται σημαντικό καθώς στην Γραμμή 1 υπάρχουν υποδομές που ξεπερνούν τα 60 χρόνια από την κατασκευή τους. Μάλιστα, η τελευταία γενική ανακαίνιση της γραμμής είχε γίνει πριν από περίπου 22 χρόνια, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004. Μάλιστα, με τότε αποκλειστικά ρεπορτάζ και παρεμβάσεις της ΑΜΑΡΥΣΙΑΣ προς τον ΗΣΑΠ, είχε δρομολογηθεί η τοποθέτηση των τσιμεντένιων «πέδιλων» κάτω από τον υπερυψωμένο σταθμό «Μαρούσι», λόγω διάβρωσης που είχε αρχίζει να παρατηρείται στην υποδομή.
Παλαιάς κατασκευής
Η Γραμμή 1, η οποία συνδέει το λιμάνι με την Κηφισιά, μήκους 25,7 χιλιομέτρων, με 24 σταθμούς, είναι στο μεγαλύτερο τμήμα της επίγεια, εκτός από το τμήμα Μοναστηράκι-Αττική στο κέντρο της Αθήνας, μήκους 3,2 χιλιομέτρων (υπόγεια σήραγγα). Ως εκ τούτου για τη σύνδεση των οικιστικών περιοχών από τις οποίες διέρχεται, κατασκευάστηκαν στην διάρκεια των ετών λειτουργίας της αρκετές πεζογέφυρες. Ορισμένες εξ αυτών χρονολογούνται πριν το 1960, ενώ άλλες κατασκευάστηκαν σχετικά πρόσφατα, όπως η πεζογέφυρα πλησίον του σταθμού «Νερατζιώτισσα» που προστέθηκε το 2004.
Η τελευταία γενική επισκευή στην Γραμμή 1 έγινε το 2007, στο πλαίσιο του έργου «Επισκευή Γεφυρών σε ολόκληρο το δίκτυο της ΗΣΑΠ Α.Ε.». Γι’ αυτό και κρίνεται αναγκαίο να πραγματοποιηθεί η επιθεώρηση των πεζογεφυρών. ώστε να γίνει αξιολόγηση της κατάστασης τους και καταγραφή φθορών και ελαττωμάτων κάθε δομικού μέλους.
Επίσης, στη Γραμμή 3 του Μετρό, που συνδέει το Δημοτικό Θέατρο με το Αεροδρόμιο, έχει κατασκευαστεί στο Χαλάνδρι μεταλλική πεζογέφυρα, η οποία εκτείνεται άνωθεν της οδού Δουκίσσης Πλακεντίας. Στη συγκεκριμένη δεν έχει γίνει κάποια επιθεώρηση από την στιγμή της τοποθέτησής της και θα ελεγχθεί και αυτή.
Αθ. Κοτταράς: «Μεγάλης κλίμακας έργο»
Με δήλωση του για το θέμα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Α.Ε. Αθανάσιος Κοτταράς ανέφερε: «Το συγκεκριμένο έργο αφορά στον ενδελεχή έλεγχο συνολικά όλων των πεζογεφυρών του δικτύου του μετρό, με την πλειονότητα βέβαια αυτών να βρίσκονται στη Γραμμή 1, που το μεγαλύτερο κομμάτι της είναι επίγειο. Από τη γενικευμένη αυτή επιθεώρηση, θα διαπιστωθούν και θα καταγραφούν οι τεχνικές ανάγκες κάθε γέφυρας ξεχωριστά. Πρόκειται για ένα μεγάλης κλίμακας έργο, που ξεπερνά τις τακτικές προληπτικές επιθεωρήσεις και συντηρήσεις που διενεργούν τα τεχνικά συνεργεία της ΣΤΑΣΥ και θα μας δώσει την ακριβή εικόνα, μια ακτινογραφία και των 40 πεζογεφυρών, που βρίσκονται στο δίκτυό μας. Έτσι θα έχουμε ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια μας, για να επέμβουμε στοχευμένα και προληπτικά, όπου κρίνεται απαραίτητο».
Σύμφωνα με τον ίδιο, εντός του 2025 θα ακολουθήσει ανάλογη ενδελεχής επιθεώρησης και των σιδηροδρομικών γεφυρών, αλλά και των μεταλλικών στεγάστρων σταθμών και αμαξοστασίων.
Τι περιλαμβάνει ο έλεγχος
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, στο αντικείμενο του έργου συμπεριλαμβάνεται ο έλεγχος σε γέφυρες, ασανσέρ και άλλα, όπως στηθαία, αρμοί, φωτισμός, ηλεκτρομηχανολογικά κλπ. Ο ανάδοχος θα κάνει επίγεια σάρωση με laser και 3D αποτύπωση, οπτικούς ελέγχους και μη καταστροφικές δοκιμές, ώστε να αναπτύξει ένα Μητρώο Πεζογεφυρών, την ευθύνη του οποίου θα έχει η ΣΤΑΣΥ, αποκτώντας έτσι ένα αναλυτικό μητρώο στο οποίο θα είναι γνωστή η θέση της γέφυρας, η χρονιά κατασκευή της, στα τεχνικά της στοιχεία, οι τυχόν επισκευές κ.ά.
Οι πεζογέφυρες της ΣΤΑΣΥ είναι κατασκευασμένες από οπλισμένο σκυρόδεμα ή χάλυβα ή είναι σύμμεικτες ή λιθόδμητες. Αφού αξιολογήσει τα ευρήματα των ελέγχων ο επιθεωρητής, θα αποδώσει σε κάθε πεζογέφυρα μία βαθμολογία ανάλογα με τη σοβαρότητα των φθορών ή αλλοιώσεων που θα εντοπίσει και θα προτείνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες. Αυτές μπορεί να είναι προληπτικές, διορθωτικές ή και επείγουσες παρεμβάσεις που θα άρουν την επικινδυνότητα.
Το ποσό της σύμβασης με τον ΦΠΑ είναι 184.636 ευρώ και η διάρκειά της ανέρχεται σε 12 μήνες από την υπογραφή της.