Υψηλότατες είναι οι τιμές στην ελληνική αγορά για πολλά προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών και ομίλων, όπως προκύπτει από την έρευνα που διεξήγαγε η γενική γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας σε σχέση με τις τιμές 70 προϊόντων σε έξι χώρες (Ισπανία, Γερμανία, Γαλλία, Κύπρο, Σλοβενία και Ελλάδα).
Γεγονός που γίνεται ακόμη πιο σημαντικό από τη στιγμή που το εισόδημα χιλιάδων νοικοκυριών συρρικνώνεται, καθώς η Ελλάδα εμφανίζεται να έχει την υψηλότερη τιμή σε αρκετά προϊόντα ή βρίσκεται στη δεύτερη και τρίτη θέση της σχετικής λίστας,
Σύμφωνα με την έρευνα, η φθηνότερη αγορά είναι η γερμανική και ακολουθεί αυτή της Σλοβενίας.
Για παράδειγμα, στην Ελλάδα τα αναψυκτικά πωλούνται 31% ακριβότερα σε σχέση με τη Γαλλία, τα γιαούρτια 65% ακριβότερα και πάλι σε σχέση με τη Γαλλία, το αλεύρι 95% ακριβότερα σε σχέση με τη Γερμανία, τα δημητριακά 13% σε σχέση με τη Σλοβενία, το φρέσκο γάλα 21% σε σχέση με τη Γερμανία, η οδοντόκρεμα 88% σε σχέση με τη Γαλλία, το φιλέτο κοτόπουλου (1 κ.) 28% σε σχέση με την Ισπανία, ο φυσικός χυμός πορτοκάλι (1 lt.) 69% σε σχέση με τη Σλοβενία, η μπίρα 39% σε σχέση με τη Γερμανία και το παιδικό γάλα σε σκόνη 83% σε σχέση με την Ισπανία.
Σε αντίθεση με τις τιμές των διεθνών επώνυμων προϊόντων, η χώρα μας αποδεικνύεται φτηνή στα φρούτα, στα λαχανικά και στα μακαρόνια, και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τις άλλες χώρες.
Η έρευνα της γενικής γραμματείας Εμπορίου (οι τιμές καταγράφονται χωρίς τον ΦΠΑ και τις προωθητικές ενέργειες) αφορά διεθνή προϊόντα ευρείας κατανάλωσης περίπου 20 πολυεθνικών ομίλων και διεξήχθη στο πλαίσιο της εφαρμογής του transfer pricing, δηλαδή του ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών.
Σύμφωνα, πάντα, με την ίδια έρευνα, υπάρχουν προϊόντα που πωλούνται ακόμη και σε διπλάσια τιμή στην Ελλάδα απ’ ό,τι π.χ. στη Γερμανία ή εταιρείες που δουλεύουν με μεικτό περιθώριο κέρδους από 40% ως και 60%.
Επίσης, η έρευνα δείχνει ότι το transfer pricing αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία που διαθέτει το υπουργείο Οικονομίας για να βάλει σε κίνηση τη διαδικασία μείωσης των τιμών.
Σε αυτό το πλαίσιο πρόκειται να περάσει νομοθετική ρύθμιση (τροπολογία στο νομοσχέδιο για την απελευθέρωση του καμποτάζ) με την οποία θα συσταθούν μεικτά κλιμάκια ελέγχου των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομίας και του υπουργείου Οικονομικών προκειμένου να γίνεται ο έλεγχος πιο αποτελεσματικός, ενώ πρόκειται να προσληφθούν και εξειδικευμένοι εξωτερικοί συνεργάτες.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα του ΕΛΚΕΚΑ, το οικογενειακό καλάθι ενός μεσαίου ελληνικού νοικοκυριού σκαρφάλωσε στα 2.087,05 ευρώ τον Ιούλιο του 2010 σε σχέση με τον Ιούλιο του 2009, όταν το κόστος του ήταν 1.977,44 ευρώ (+6%). Τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασαν:
● Αλκοολούχα ποτά και καπνός με αύξηση 19%.
● Μεταφορές, με αύξηση 19%.
● Στέγαση, με αύξηση 8%.
● Επικοινωνίες, με αύξηση 5%.