Μεγάλη μερίδα των Ελλήνων έχει οδηγηθεί σε φιλο-αντιευρωπαϊκές πολιτικές αντιλήψεις και κόμματα. Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό;
ΔΚ: Είναι κοινός τόπος ότι η κρίση έχει επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο, όχι μόνο εμείς οι Έλληνες, αλλά και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι αντιμετωπίζουν το ενοποιητικό εγχείρημα. Οι Έλληνες θελήσαμε να είμαστε μέρος μιας εξωστρεφούς φιλελεύθερης δημοκρατικής κοινότητας που σέβεται τις χώρες και τους λαούς. Αντ’ αυτού έχουμε ενσωματωθεί σήμερα σε μια ηπειρωτική Ευρώπη, εσωστρεφή, με κυριαρχία της Γερμανίας, η οποία δεν κάνει πλέον προσπάθεια να το κρύψει. Κι εδώ, η θέση των «κοινωνικά φιλελεύθερων», συνηγορεί υπέρ των απαραίτητων θεσμικών αλλαγών στην ΕΕ.
Τι προτείνει η «κοινωνία αξιών» για τη διαμόρφωση της νέας Ευρώπης;
ΑΤ: Τα σημαντικότερα πεδία πολιτικής για την Ελλάδα περιλαμβάνουν την ασφάλεια, την αναπτυξιακή συνεργασία, τη χρηματοδότηση, την ανεργία και τη γεωργία. Η Ελλάδα πρέπει να ζητάει από την ΕΕ να δίνει ιδιαίτερη σημασία σε θέματα όπως, η ασφάλεια συνόρων, το οργανωμένο έγκλημα, η διαφθορά, η εμπορία ανθρώπων, η λαθρομετανάστευση κ.λπ. Στα πλαίσια αυτά θα πρέπει να καταγγελθεί και η συνθήκη «Δουβλίνο ΙΙ» από τη χώρα μας.
Πρέπει να ενισχυθεί η Ευρωπαϊκή Άμυνα στους άξονες της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας, της ανάπτυξης των αμυντικών ικανοτήτων και της ενίσχυσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας.
ΦΜ: Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν επιτρέψει στο εθνικό χρέος και τα δημοσιονομικά ελλείμματά τους να ανέλθουν σε μη αποδεκτά επίπεδα. Αυτό θέτει τους κινδύνους για την ευρωπαϊκή οικονομία και τη σταθερότητα του ευρώ. Πρέπει να γίνουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις σε όλο το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, να μπουν ακριβέστεροι κανόνες δημοσιονομικής πειθαρχίας, για να βελτιώσουν την κατάσταση στην ΕΕ και να αποτρέψουν μια νέα ευρωπαϊκή κρίση.
Οι μεταφορές επίσης είναι ένας σημαντικός τομέας για την ΕΕ από την άποψη της άμεσης αύξησης της απασχόλησης και της αύξησης της ανταγωνιστικότητας. Τα αποτελεσματικά συστήματα μεταφοράς είναι σημαντικά για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις στο ανταγωνιστικό -και όχι μόνο- ευρωπαϊκό περιβάλλον. Οι θαλάσσιες μεταφορές μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά όλους τους κλάδους μεταφορών, όπως σιδηροδρομικές και οδικές, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από πολλές χώρες για τη μεταφορά των εμπορευμάτων το εξαγωγικό εμπόριο και τον κλάδο logistics.
ΔΚ: Η εκπαίδευση και η έρευνα σε σημαντικούς κλάδους που έχουμε τεχνογνωσία (όπως ο τουρισμός, η ναυτιλία, ο ιατρικός τουρισμός κ.λπ.) θα μπορούσε να αναπτυχθεί και να ενισχύσει με πολλούς τρόπους την οικονομία. Η ΕΕ χρηματοδοτεί επίσης προγράμματα ανταλλαγής για τους σπουδαστές, τους ομιλητές και τους ερευνητές.
ΦΜ: Σημαντικά θέματα που πρέπει να διεκδικήσουμε είναι η παροχή της στήριξης του εισοδήματος στους αγρότες, η εξασφάλιση σταθερών και οικονομικά αποδοτικών αγροτο-διατροφικών προϊόντων και η προώθηση της αγροτικής αειφορίας. Σε ότι αφορά την αλιεία, ένα από τα κύρια προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν είναι η υπεραλίευση από ξένους κυρίως αλιευτικούς στόλους και η υπερεκμετάλλευση των πόρων.
ΑΤ: Έχουμε επεξεργαστεί όλα τα θέματα που αφορούν στην αξιοποίηση της ευρωπαϊκής πραγματικότητας για την πατρίδα μας, έχουμε συγκροτημένες θέσεις και είμαστε έτοιμοι να τις υλοποιήσουμε για το καλό της πατρίδας μας, για ένα καλύτερο σήμερα και για ένα ακόμη καλύτερο αύριο.