Ένα γλυκό, πολύβουο, παιδικό… μελίσσι καταλαμβάνει κάθε μέρα την Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηρακλείου, σε συνέχεια του πολύ επιτυχημένου προγράμματος Καλοκαιρινές Δράσεις, που συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον και την φετινή θερινή περίοδο. Οι μικροί μαθητές περνούν δημιουργικό χρόνο, ανακαλύπτοντας νέες δεξιότητες και τεχνολογικές δυνατότητες, γνωρίζοντας ταυτόχρονα την διαχρονική αξία του βιβλίου, σε έναν χώρο και με ένα πρόγραμμα διαμορφωμένο, ώστε να καλλιεργήσει την φαντασία, την δημιουργική έκφραση, το παιχνίδι και την γνώση, ταξιδεύοντας μέσα από τις σελίδες των εξαιρετικών έργων που βρίσκονται στα ράφια της Βιβλιοθήκης.
Η καινοτόμος δράση που έχει κλέψει φέτος τις εντυπώσεις και το ενδιαφέρον των νεαρών – και όχι μόνο – επισκεπτών είναι το εργαστήρι «Ρομποτικής & Stem» που πραγματοποιείται στον χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης και βάζει τα παιδιά με όμορφο και δημιουργικό τρόπο στον δρόμο της τεχνολογίας με στόχο μια καλύτερη κοινωνία. Την Τετάρτη 3/7/2019 έγινε το πρώτο εργαστήρι «Ρομποτικής & Stem» για τους πιο μικρούς φίλους της Βιβλιοθήκης (ηλικίας 6-8 ετών) με συντονιστή τον Φώτη Τσιούμα από την εταιρία Ampersand Robotics – Ampersand Learning & Technology. Είχε προηγηθεί μια εβδομάδα νωρίτερα το πρόγραμμα για παιδιά λίγο μεγαλύτερης ηλικίας, ενώ από το ενδιαφέρον που έχει αναπτυχθεί, ενώ αρχικά ήταν προγραμματισμένο μόνο ένα τμήμα, ήδη έχουν δημιουργηθεί δύο ανά ημέρα παρουσίασης του εργαστηρίου, με απόλυτη κάθε φορά πληρότητα.
Το θέμα του εργαστηρίου ήταν οι σούπερ ήρωες και φυσικά ενθουσίασε τους μικρούς επισκέπτες της Βιβλιοθήκης! Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες κατά ηλικία και ξεκίνησαν να κατασκευάζουν με κομμάτια lego ένα όχημα, το οποίο με έναν ενσωματωμένο μηχανισμό και με τον κατάλληλο προγραμματισμό τέθηκε σε κίνηση. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τις κατασκευές τους και τα μικρά τους ρομπότ και στη συνέχεια έφτιαξαν μάσκες με τους αγαπημένους τους σούπερ ήρωες!
Ρομποτική στην Εκπαίδευση
Η ΑΜΑΡΥΣΙΑ βρέθηκε στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηρακλείου και είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον εκπαιδευτικό, Φώτη Τσιούμα, ο οποίος εκπονεί το πρόγραμμα στο πλαίσιο της εθελοντικής συνεργασίας της εταιρείας Ampersand Robotics. Όπως επιβεβαιώνει, παρόλο που η Ρομποτική δεν είναι μια νέα επιστήμη, είναι ένα καινούριο αντικείμενο που τελευταία έχει αρχίσει να κερδίζει το ενδιαφέρον των παιδιών.
«Είναι αλήθεια ότι πλέον προωθείται πιο εντατικά στη χώρα μας. Στο εξωτερικό έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια σε αυτό το επίπεδο. Εδώ έχει έρθει πιο αργά. Το βλέπω ως μια θετική εξέλιξη. Τα παιδιά που μπορεί να μην τους αρέσουν κάποια συγκεκριμένα μαθήματα, μπορούν να εκφραστούν μέσα από αυτό. Στην ουσία είναι να φτιάξουν κάποιες κατασκευές, ιδέες πάνω στον προγραμματισμό, έχουν την ευκαιρία να λειτουργήσουν πιο ελεύθερα. Μπορεί να θέτουμε μια ιδέα και έναν στόχο, αλλά λειτουργούν πιο ελεύθερα για να φτάσουν σε αυτό», αναφέρει.
Ωστόσο, είναι γεγονός ότι τα σημερινά παιδιά είναι πιο εξοικειωμένα με την τεχνολογία. «Είναι σίγουρα πιο εύκολο για αυτά να μπουν στη χρήση και στην ιδέα. Είναι μια γενιά που έχει γεννηθεί με την τεχνολογία και φαίνεται ότι μπορεί να το χρησιμοποιήσει πιο εύκολα, είναι πράγματι πιο εξοικειωμένα. Ο βασικός στόχος της Ρομποτικής στην εκπαίδευση είναι να συνδεθεί με καθημερινά προβλήματα. Όλο αυτό έχει νόημα αν μπορέσουμε να το συνδέσουμε με καθημερινά προβλήματα και με την ύλη του σχολείου. Μέσα από αυτό να διδάξουμε κάποιες έννοιες πχ φυσικής ή άλλων επιστημών. Να έχει κάποιο ενδιαφέρον»
Είναι γεγονός ότι το ενδιαφέρον για την Ρομποτική είναι πολυεπίπεδο στη χώρα μας, ενώ δεν λείπουν και οι διακρίσεις των σχολείων στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής, κάτι που, όπως είναι λογικό, είναι ένα θετικό σημάδι για το μέλλον.
«Υπάρχει σπίθα, αν την ανάψουμε θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη διάκριση και για τα ίδια τα παιδιά. Έχουν πάρα πολλές ιδέες. Αρκεί να τις αξιοποιήσουμε κατάλληλα για να παρέχονται οι δομές να γίνει όλη αυτή η εξέλιξη»
Όπως εξηγεί ο έμπειρος εκπαιδευτικός, παρ’ όλο που μπορεί κάποιο παιδί να ασχοληθεί ατομικά με την Ρομποτική, έστω κι αν δεν είναι το πιο οικονομικό αντικείμενο για μια μέση οικογένεια, δεν είναι αυτός ο στόχος του εκπαιδευτικού αντικειμένου.
«Δεν είναι τόσο οικονομικό, αλλά μπορεί κάποιος να ασχοληθεί μόνο του. Όμως, μέσα από την Ρομποτική, εμείς θέλουμε να περάσουμε και την έννοια της συνεργασίας. Επομένως προτείνουμε στους γονείς, αντί να αγοράσουν έναν εξοπλισμό και να χρεωθούν, να πάνε το παιδί σε κάποιο κοντινό δημόσιο σχολείο ή σε μια δομή του Δήμου και να μπορέσει να το κάνει. Να περάσουμε τις αξίες της ομαδικότητας και της συνεργασίας και να τις περάσουμε και αυτό μέσα από το μάθημα. Να καταλάβουν κάτι και να έχουν στο νου τους ότι και το λάθος ακόμα, μπορεί να το κάνει ένας, αλλά όλη η ομάδα πρέπει να το συζητήσει και να το διορθώσει. Δεν είναι κανένας μόνος του. Προσπαθούμε να μην λέμε «εγώ». Να λειτουργήσουμε ως σύνολο. Αυτό θέλουμε να περάσουμε μέσα από τη Ρομποτική».
Όσο για το ποιες είναι οι μεγαλύτερες χαρές, αλλά και δυσκολίες για τον εκπαιδευτικό, ο κ. Τσιούμας σχολιάζει:
«Η χαρά είναι η ανταπόκριση που βλέπω και ότι στο τέλος βλέπω πως παιδιά που φοβόνταν και μπήκαν πιο επιφυλακτικά στο μάθημα, μπόρεσαν να εκδηλωθούν. Και είναι μια διευκόλυνση για μένα γιατί έχω την ελευθερία να διδάξω κάτι που θέλω με περισσότερα μέσα. Να ξεφύγουμε από την κλασική δομή της διδασκαλίας. Η δυσκολία είναι πάντοτε ότι ξεκινάς πάντα με ένα πλάνο, θα προσπαθήσεις να δώσεις αυτό που έχεις σκεφτεί, αλλά πρέπει να προσαρμοστείς και να λάβεις το μήνυμα από τα παιδιά πώς θα ανταποκριθούν. Αλλάζει συνέχεια η δομή του μαθήματος. Πρέπει να έχεις πλάνα, να μοιράσεις το χρόνο, να το ελέγχεις, χωρίς να περάσεις στα παιδιά αυτό το άγχος. Δεν είναι δύσκολο να εκπαιδευτεί κάποιος στο αντικείμενο. Αν έχει θέληση, όχι. Στα παιδιά του Δημοτικού, πρέπει να έχει θέληση να διδάξει. Κατά κύριο λόγο είναι το παιδαγωγικό κομμάτι. Μέσα από αυτό περνάει η τεχνολογία και όλα τα υπόλοιπα.
«Να ξαναβρούμε την ανάγνωση της χαράς»
Το φετινό πρόγραμμα Καλοκαιρινών Δράσεων, αν και ξεκίνησε με πολλές καινοτομίες και καινούριες ιδέες, πάει ήδη πολύ καλά, κάτι που κάνει τους εργαζόμενους στην Βιβλιοθήκη πολύ χαρούμενους
«Το πρόγραμμα πάει πολύ καλά. Φέτος στην Ρομποτική έχουμε μικρότερα τμήματα γιατί έχει ένα όριο συμμετοχής, το ίδιο και οι μικροί συγγραφείς ένα πρόγραμμα δημιουργικής γραφής που γίνεται τις Δευτέρες,. Είναι μικρά τμήματα, πιο διαχειρίσιμα. Ωστόσο, στις 9 και 16 του μήνα έχουμε επιπλέον δύο τμήματα, πιο ελεύθερα, με μια δοκιμασμένη ομάδα από την Ελένη Χιωτάκη και τον Σταύρο Ψυλλάκη και αναμένουμε πολλά περισσότερα παιδιά που θα ξεπεράσουν τα 25», αναφέρει η Βιβλιοθηκονόμος, Μαρία Παπαευθυμίου.
Όπως εξηγεί, η κίνηση και η συμμετοχή σε σχέση με την περσινή χρονιά είναι καλύτερη από πέρσι.
«Έρχονται παιδιά από προηγούμενες χρονιές, καθώς και πολλά παιδιά που έρχονται και στις Λέσχες. Τα περισσότερα είναι μέλη της Βιβλιοθήκης, μικροί αναγνώστες. Έχουμε και καινούριους, ακόμα και αρκετά μικρής ηλικίας. Ο ένας με τον άλλο το μαθαίνουν, ο καθένας φέρνει τον φίλο του, έχουμε και λίγες περιπτώσεις παιδιών που έρχονται μόνο το καλοκαίρι στα προγράμματα. Γενικά κάνουμε μια προσπάθεια να ανοίξουμε σε ένα νέο κοινό γιατί, αν δεν έχουμε και νέους αναγνώστες δεν έχουμε και λόγο ύπαρξης. Είναι όμως μια κατάκτηση ότι ήδη έρχονται σταθερά περισσότερα παιδιά. Έχουμε μια δέσμευση, μια ωραία σχέση. Όλα τα παιδιά δανείζονται βιβλία, έχουν γραφτεί μέλη οι γονείς, οι γιαγιάδες τους, είναι μια ωραία διαδικασία. Κάποιοι γονείς κάθονται και παρακολουθούν στην Ρομποτική, συμμετέχουν με τον τρόπο τους κι εμάς μας αρέσει! Έχουμε πια και μωράκια που έρχονται και στις σκέψεις μας είναι να δημιουργήσουμε και μια βρεφική γωνιά. Δεν έχει καταγραφεί σαν προγραμματισμός, αλλά θα ήταν μια πολύ ωραία ιδέα. Όλες οι Βιβλιοθήκες έχουν καταλάβει ότι το παλιό πολύ κλειστό σχήμα της Βιβλιοθήκης έχει πλέον απομακρυνθεί. Πρέπει να ανοίξουν οι Βιβλιοθήκες, να έρθει νέο αίμα και να δημιουργήσουμε αναγνώστες. Το κύριο πρόβλημα των παιδιών είναι ότι δεν υπάρχει η ανάγνωση για την ευχαρίστηση. Όλοι πρέπει να ξαναβρούμε την ανάγνωση της χαράς, όχι μόνο για το σχολείο.
Και οι «Μικροί Συγγραφείς» στην Βιβλιοθήκη
Νωρίτερα, την Δευτέρα 1/7/2019 στη Δημοτική Βιβλιοθήκη πραγματοποιήθηκε το δεύτερο εργαστήριο δημιουργικής γραφής, με τίτλο «Μικροί Συγγραφείς» με συντονιστή τον κ. Μάνο Παπαδάκη. Τα παιδιά διάλεξαν από ένα βιβλίο της αρεσκείας τους από τη βιβλιοθήκη και συζήτησαν με τον συντονιστή για το τι χρειάζεται ένας συγγραφέας για να δημιουργήσει μια ιστορία. Στη συνέχεια οι μικροί συγγραφείς κλήθηκαν να γράψουν κάποιες προτάσεις από το κάθε γράμμα της αλφαβήτου με σκοπό να γράψουν τη δική τους ιστορία. Τέλος, αφηγήθηκαν τις ιστορίες τους στην ομάδα, αντάλλαξαν απόψεις και άκουσαν τις συμβουλές του συντονιστή.
Τα παιδιά, αφού δανείστηκαν βιβλία, έφυγαν χαρούμενα και ανανέωσαν το ραντεβού τους για το επόμενο μάθημα δημιουργικής γραφής.
Γιώργος Αράπογλου