Η επικεφαλής του συνδυασμού «Κοινωνία Παρούσα» και μέλος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ με ανακοίνωσή της παρουσιάζει τα τέσσερα σημεία, τα οποία η ίδια θεωρεί κρίσιμα στην επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία για την τροποποίηση του εκλογικού νόμου για την Αυτοδιοίκηση.
Πιο συγκεκριμένα η Αγγελική Παπάζογλου η οποία είναι και μέλος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΣΕ με παρέμβασή- συμβολή της τονίζει:
Σημείο 1: Επί της αρχής του εκλογικού συστήματος η θέση μου είναι υπέρ του συστήματος της απλής αναλογικής που καθιερώθηκε από τον Κλεισθένη, η οποία αν και ψηφίστηκε και με βάση αυτή διενεργήθηκαν οι πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές εντούτοις καταργήθηκε από την παρούσα Κυβέρνηση και επί της ουσίας δεν εφαρμόστηκε στην πράξη με επίκληση την στήριξη της «κυβερνησιμότητας» των Δήμων. Ο Κλεισθένης, παρείχε συγκεκριμένες πρόνοιες για τη χρηστή διοίκηση των Δήμων και την ευθύνη της Αντιπολίτευσης για την εύρυθμη λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου και επεδίωκε να διαμορφωθεί μία διαφορετική κουλτούρα διαλόγου, συνθέσεων και προωθητικών λύσεων προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.
Στόχος της προηγούμενης μεταρρύθμισης υπήρξε η διαμόρφωση όρων δηµοκρατικότερης συγκρότησης και λειτουργίας των αυτοδιοικητικών θεσµών, αναλογικότερης εκπροσώπησης, τόσο του εκλογικού σώµατος όσο και των αυτοδιοικητικών δυνάµεων διευρύνοντας τη συµµετοχή και τον κοινωνικό έλεγχο σε όλα τα επίπεδα της οργάνωσης και της λειτουργίας των Δήμων. Προφανώς, τυχόν αστοχίες θα μπορούσαν να διορθωθούν και αυτό θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να γίνει από την πλευρά της ΚΕΔΕ επί τη βάση όμως ενός αναλογικού συστήματος.
Άρα, από θέση αρχής η θέση μου είναι κατά των πλειοψηφικών εκλογικών συστημάτων τα οποία στην ουσία τους είναι καλπονοθευτικά. Το κατατεθέν εκλογικό σύστημα αποτελεί ακριβώς ένα ακραία πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα όπου συνδυαστικά με την εκλογή του Δημάρχου από την πρώτη Κυριακή με 43%, τα 3/5 των συμβούλων στον α΄ συνδυασμό, τη μείωση των δημοτικών συμβούλων και τον «κόφτη» του 3% ευνοεί υπέρμετρα τις μεγάλες παρατάξεις και οδηγεί στην απαξίωση και στον πολιτικό παραγκωνισμό τα μικρά αυτοδιοικητικά σχήματα.
Με τον τρόπο αυτό, αλλοιώνεται η φυσιογνωμία του αυτοδιοικητικού θεσμού ως ενός λαϊκού θεσμού στο οποίο όλοι οι πολίτες μπορούν να συμμετέχουν με ίσους όρους, αφού η επικράτηση αυτού του παραπάνω περιγραφόμενου συστήματος συνεπάγεται τη δημιουργία ενός σώματος παραγόντων της αυτοδιοίκησης και «ειδικών», συνασπισμένων αναγκαστικά σε μεγάλες παρατάξεις, με αυξημένες δυνατότητες εξεύρευσης πόρων χρηματοδότησης, σε ορισμένες δε περιπτώσεις, υπό αδιαφανείς συνθήκες ενώ με μία άλλη μία ανάγνωση θα μπορούσε να οδηγήσει στην κομματικοποίηση του θεσμού. Σε κάθε περίπτωση η εκλογή των δημάρχων με 50%+1 σηματοδοτεί αυξημένη πολιτική νομιμοποίηση που θωρακίζει το θεσμό της αυτοδιοίκησης.
Σημείο 2: Για τους λόγους που αναφέρθηκαν ανωτέρω θα ήθελα να εκφράσω τη διαφωνία μου με τον «κόφτη» εισόδου του 3% για την είσοδο στο δημοτικό συμβούλιο και θα ήθελα να γνωρίζω τη σκοπιμότητα μίας τέτοιας ρύθμισης, αν δεν είναι η προφανής, ο περιορισμός δηλαδή ή και ο αποκλεισμός των μικρότερων αυτοδιοικητικών σχημάτων, τη στιγμή που είναι γνωστό ότι σε όλα τα εκλογικά συστήματα που χρησιμοποιήθηκαν για τις εκλογές σε όλους τους βαθμούς της αυτοδιοίκησης, πριν τον Κλεισθένη, η συγκεκριμένη πρόβλεψη είχε αποφευχθεί δίνοντας έτσι τη δυνατότητα έκφρασης περισσότερων αυτοδιοικητικών δυνάμεων μέσα στο δημοτικό συμβούλιο.
Ο συνδυασμός μάλιστα του 3% με τη μείωση των δημοτικών συμβούλων, που και αυτή δεν αιτιολογείται, στην πράξη σημαίνει ότι η έδρα για ένα συνδυασμό μπορεί να απαιτεί ένα ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό της τάξης του 6% ή 7% και το 3% να λαμβάνεται υπόψη μόνο στην κατανομή των ενδεχόμενα αδιάθετων υπολοίπων εδρών. Η παραπάνω διάταξη και η πρόθεση του νομοθέτη έτσι όπως προσώρας αναφέρεται στο σχέδιο νόμου είναι πρωτοφανής και θίγει το δημοκρατικό αίσθημα των πολιτών.
Σημείο 3: Θα ήθελα να εκφράσω την πλήρη αντίθεσή μου με τη μείωση της ποσόστωσης φύλου που είχε καθιερωθεί από τον Κλεισθένη από το 40% στο 33% τη στιγμή μάλιστα που είχε λάβει διακομματική στήριξη στην προηγούμενη φάση ως πάγιο αίτημα όλων των αιρετών γυναικών της αυτοδιοίκησης. Αποτελεί πραγματικά πισωγύρισμα και πρέπει να αλλάξει.
Σημείο 4: Αφορά στην κατάργηση της δυνατότητας ανεξάρτητων ψηφοδελτίων στις τοπικές κοινότητες, γεγονός που με βρίσκει αντίθετη δεδομένου ότι κυρίως για τις μικρές τοπικές κοινότητες, εκτός Αττικής η ανάβαθμιση του ρόλου των κοινοτήτων ως θεσμού ενδοδημοτικής αποκέντρωσης και η αποσύνδεση της ανάδειξης των οργάνων διοίκησης των κοινοτήτων από τους συνδυασμούς που μετέχουν στις δημοτικές εκλογές, όπως προβλεπόταν στον Κλεισθένη, θα μπορούσε, εφόσον εφαρμοζόταν, να δημιουργήσει τους όρους ενεργοποίησης τοπικών πρωτοβουλιών ή μεμονωμένων υποψηφίων για το ζωντάνεμα των τοπικών κοινωνιών και την διαχείριση θεμάτων καθημερινότητας.