Έντονος προβληματισμός από τους κατοίκους των Αδαμών
Η περίοδος των διακοπών του 15Αύγουστου δεν συνηγορούσε για ένα ολοκληρωμένο ρεπορτάζ, όμως είχαμε τα πρώτα σχόλια – απόψεις από τον κ. Δημήτρη Κυριαζόπουλο, πρόεδρο του ΚΗΦΙΣΟΥ, ο οποίος όπως μας είπε, προτίμησε τις διακοπές του να τις κάνει στις ΑΔΑΜΕΣ. Μας είπε λοιπόν ο κ. Κυριαζόπουλος τα ακόλουθα: «Μας χαροποίησε κ. Κανελλόπουλε κατ’ αρχήν το γεγονός ότι με τις δηλώσεις του ο κ. υπουργός επιβεβαίωσε κατά κατηγορηματικό τρόπο ότι όπου δεν υπάρχουν παράπλευρες εναλλακτικές διαδρομές, η επιβολή διοδίων δεν είναι επιτρεπτή. Θέση που ως τοπικές κοινωνίες εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου και ως Δήμοι Κηφισιάς & Διονύσου προβάλαμε και υποστηρίξαμε από τότε που το θέμα ανέκυψε, το 2008/2009 και περιήλθε εις γνώση μας.
Μας προβλημάτισε όμως σοβαρά η αναφορά ότι παραμένει η σχεδίαση για εγκατάσταση και λειτουργία Σταθμών Πλευρικών Διοδίων στον Α/Κ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ και ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ από το 2018. Δεν παραγνωρίζεται και δεν υποτιμάται το θετικό της σχεδιαζόμενης απαλλαγής των μονίμων κατοίκων των Δήμων Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου, από την καταβολή διοδίων για τις ενδοδημοτικές μετακινήσεις τους. Όμως με την εγκατάσταση & λειτουργία του Σταθμού Πλευρικών Διοδίων στους Α/Κ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ & ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ, παραμένει το ιδιαίτερο σοβαρό θέμα της κυκλοφοριακής & περιβαλλοντικής επιβαρύνσεως. Παραμένει δηλαδή, η σοβαρή επιβάρυνση εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου σε περιοχές αμιγούς κατοικίας που θα προκύψει (όπως λεπτομερώς αναφέρονται και στις απόψεις επί του περιεχομένου της προ έτους σχολιασθείσης ΜΠΕ) από την υπερτοπική κυκλοφορία που θα θέλει να αποφύγει την πληρωμή διοδίων και θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο των εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου οικιστικών περιοχών. Αυτός ως γνωστόν ήταν και παραμένει ο κύριος λόγος των αντιρρήσεων των Τοπικών Κοινωνικών και των Δήμων που οδήγησε τις προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες των υπουργών 2009 (Θ. Ξανθόπουλο), 2013 (Μ. Χρυσοχοΐδη) να αναβάλλουν την εγκατάσταση και λειτουργία Σταθμού Πλευρικών Διοδίων στους προαναφερθέντες Κόμβους.
Μας προβλημάτισε επίσης η μη αναφορά στο γνωστό και σοβαρό θέμα της αποκαταστάσεως της προσωρινά διακοπείσης το 2004 λειτουργίας του βασικού οδικού άξονα ΧΑΡ. ΤΡΙΚΟΥΠΗ – ΕΛΑΙΩΝ – ΙΛΙΣΙΩΝ – ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ (ρεύμα προς ΑΘΗΝΑ – ΠΕΙΡΑΙΑ) με την κατασκευή ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΩΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ στην προέκταση της ΙΛΙΣΙΩΝ.
Πιστεύοντας ότι η μη αναφορά οφείλεται στο γεγονός ότι ο κ. υπουργός εστίασε τις ανακοινώσεις του κυρίως στο θέμα των Πλευρικών Διοδίων, θεωρώ απαραίτητο να υπενθυμίσω τα ακόλουθα:
Η εκτέλεση αυτού του έργου που απεφάσισε το ΥΠΕΧΩΔΕ το 2004, 3 χρόνια προ της υπογραφής της συμβάσεως παραχωρήσεως (2007) αποτελούσε ρητά αναληφθείσα υποχρέωση προς τον Δήμο Κηφισιάς και τις εκατέρωθεν τοπικές κοινωνίες και δεν μπορεί να συσχετισθεί με το όλο έργο της παραχωρήσεως και ιδιαίτερα με την εγκατάσταση και λειτουργία Σταθμού Πλευρικών Διοδίων στην περιοχή μας.
Εάν προκύπτουν υποχρεώσεις του Δημοσίου για το έργο αυτό προς τους παραχωρησιούχους είναι ένα θέμα του υπουργείου που πρέπει να επιλυθεί το ταχύτερο δυνατόν και το έργο να υλοποιηθεί ώστε να εκλείψει η κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά απαράδεκτος κατάσταση που βιώνουμε ως προσωρινή επί μια 10ετία. Κατάσταση που είναι πρόξενος σωρείας τροχαίων εγκυμονούσα σοβαρούς κινδύνους ζωής εκ τροχαίων, όπως συγκεκριμένα στοιχεία επιβεβαιώνουν.
Υπ’ όψιν ότι το υπουργείο με έγγραφό του με ημερομηνία 4/3/2014 έχει ενημερώσει τον Δήμο μας και την τοπική κοινωνία μας (ΑΔΑΜΕΣ) ότι το έργο αυτό θα έχει ολοκληρωθεί προ του τέλους του διανυομένου έτους (2015).
Αυτές είναι οι πρώτες κατ’ αρχήν επισημάνσεις μου ως προς τα ανακοινωθέντα. Ασφαλώς υπάρχουν αρκετά σημεία που απαιτούν διευκρινήσεις (π.χ. ποιες συγκεκριμένα εννοούνται ενδοδημοτικές μετακινήσεις όταν μιλάνε για την περιοχή των Δήμων Διονύσου, Κηφισιάς) για τις οποίες θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια με τη συνδρομή και τις ενέργειες του Δήμου μας να τις αποκτήσουμε. Η συνάντηση εκπροσώπων των Δήμων και των άμεσα ενδιαφερομένων τοπικών κοινωνιών με τον κ. υπουργό, όπως έγινε το 2009 (με τον κ. Θ. Ξανθόπουλο) και το 2013 (με τον κ. Χρυσοχοΐδη) θα δώσει την ευκαιρία να διευκρινισθούν πολλά από τα στοιχεία αλλά και να τεθούν υπ’ όψιν του κ. υπουργού στοιχεία και απόψεις προς συνεκτίμηση πριν λάβει τις τελικές του αποφάσεις.
Θα κλείσω την αναφορά μου στο θέμα με τις ακόλουθες προσωπικές απόψεις μου:
Τα όσα βιώνουμε από το 2008/2009 μέχρι και σήμερα ως προς το θέμα των Πλευρικών Διοδίων στην περιοχή μας είναι απότοκα μιας λανθασμένης σχεδιάσεως του ΥΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 2006 / αρχές 2007 που ενέταξε το εντός του Λεκανοπεδίου Αττικής έτοιμο τμήμα του Ε-75 από ΓΕΦΥΡΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ – ΔΙΟΔΙΑ ΑΦΙΔΝΩΝ στο έργο της παραχώρησης με πρόβλεψη δυνατότητος επιβολής Πλευρικών Διοδίων χωρίς να συντρέχουν οι προς τούτο προϋποθέσεις ως απέδειξε η εν συνέχεια και μέχρι σήμερα εξέλιξη του θέματος, διότι ούτε παράπλευρες εναλλακτικές διαδρομές υπήρχαν ούτε ήτανε και είναι δυνατόν να δημιουργηθούν όταν αναφερόμεθα στο τμήμα Α/Κ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ, Α/Κ ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου πρέπει να μπορεί να δώσει την οριστική λύση στο πρόβλημα χωρίς οι κάτοικοι (σημερινοί, αυριανοί και μελλοντικοί) των εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου περιοχών να υποχρεωθούν να παίξουν τον ρόλο της ΙΦΙΓΕΝΕΙΑΣ.
Το εντός του Λεκανοπεδίου Αττικής τμήμα του αυτοκινητοδρόμου πρέπει κατόπιν συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους να εξαιρεθεί από το έργο παραχώρησης και να αντιμετωπίζεται κυκλοφοριακά όπως και το λοιπό τμήμα του Ε-75 από ΦΑΛΗΡΟ έως ΓΕΦΥΡΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ.
Τα προσδοκώμενα έσοδα για τον παραχωρησιούχο από την είσπραξη διοδίων στους προς εγκατάσταση σταθμούς διοδίων στους Α/Κ ΒΕΡΥΜΠΟΜΠΗΣ και ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ για τα 30 χρόνια της ισχύος της συμβάσεως παραχώρησης εκτιμάται ότι μπορούν να εξευρεθούν και να καταβάλλονται με δεδομένο ότι η είσπραξή των διαχέεται στα 30 χρόνια.
Η συντήρηση – λειτουργία του τμήματος του Ε-75 από ΓΕΦΥΡΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ έως και Α/Κ ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ θα αντιμετωπίζεται ενιαία, όπως σήμερα αντιμετωπίζεται το τμήμα από ΦΑΛΗΡΟ έως ΓΕΦ. ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ.