Ανοικτή σε κάθε είδους κριτική που έρχεται με διάθεση συνεργασίας και βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών με γνώμονα πάντα το όφελος του πολίτη, δηλώνει η πρόεδρος του Νομικού Προσώπου ΚΟΙ.Π.Α.Π., Μαριάννα Μαμαλάκη, ωστόσο, ξεκαθαρίζει πως δεν είναι διατεθειμένη να ανεχτεί προσβλητικές συμπεριφορές και ψέματα που αμαυρώνουν την κοινή προσπάθεια όλων.
Μιλώντας στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ, η κ. Μαμαλάκη, περιγράφει πώς είναι η κατάσταση και πώς έχει διαμορφωθεί η λειτουργία των δομών έναν χρόνο μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας, ενώ, μετά την ανακοίνωση-απάντησή της προς τις επιθέσεις που δέχεται από την αντιπολίτευση, δίνει επιπλέον απαντήσεις, τονίζοντας πως ο κόσμος της πόλης γνωρίζει τόσο την ίδια όσο και τα πεπραγμένα της στην πολυετή παρουσία της στα κοινά και μπορεί να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Αράπογλου
Οι δομές τον καιρό της πανδημίας
«Τα ΚΑΠΗ αφορούν την πιο ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού και είναι η δομή που έχει κλείσει από την πρώτη στιγμή. Το μόνο που έχουμε είναι η συνταγογράφηση. Ήταν επιθυμία του δημάρχου μας να έχουμε γιατρό για να μπορούμε να συνταγογραφούμε και διευκολύνουμε τα μέλη μας. Γι’ αυτό κάνουμε και εγγραφές νέων μελών. Όσοι συμπολίτες μας ενδιαφέρονται, μπορούν να αφήσουν στο Δήμο τα δικαιολογητικά και να εγγραφούν. Κάτι τέτοιο δεν είναι υποχρεωτικό και δεν το έχουν πολλοί άλλοι δήμοι. Οι κλητήρες μας αναλαμβάνουν, λαμβάνουν τις συνταγές από τη γιατρό, τα παίρνουν από τα φαρμακεία και τα πηγαίνουν σπίτια τους. Ο δήμαρχος ήθελε να προσφέρει στην Τρίτη Ηλικία κι εγώ και οι προκάτοχοί μου είχαμε αυτήν την εντολή», αναφέρει αρχικά και εξηγεί πόσο βαρύ ήταν για τα μέλη τους το κλείσιμο των ΚΑΠΗ.
«Πριν κλείσουμε είχαμε πολλές δραστηριότητες. Μας λείπουν τόσο πολύ. Ήταν για όλους πάρα πολύ δύσκολο. Βλέπουμε ότι τους λείπει και μετρούν την ώρα πότε θα γυρίσουμε πίσω να βρεθούμε πάλι όλοι μαζί. Δυστυχώς έχουν φύγει και μερικά μέλη μας. Σε αυτές τις ηλικίες βαραίνουν και με τα χρόνια, βγαίνουν προβλήματα, που ο εγκλεισμός τα επιδεινώνει. Όσο ήμασταν στο ΚΑΠΗ ήταν όλοι δραστήριοι, όταν, όμως, μένεις σπίτι και δεν είσαι νέος να έχεις δραστηριότητες, βγαίνουν προβλήματα στην επιφάνεια. Δυστυχώς, θα είναι το τελευταίο που θα ανοίξει. Δεν ξέρει κανείς πότε. Αυτό είναι μια κυβερνητική απόφαση. Θεωρώ ότι από φθινόπωρο και βλέπουμε. Ανυπομονούμε βέβαια για τη στιγμή. Προσπαθούμε και εγώ και ο αντιπρόεδρος κ. Πανταζής, σαν φίλοι πια μετά από τόσα χρόνια, που είμαστε και μέλη του ΚΑΠΗ, αλλά και το προσωπικό, να ερχόμαστε σε επικοινωνία με όλα τα μέλη. Με τηλέφωνα, μέσα κοινωνικής δικτύωσης να κρατάμε επαφή. Τους θεωρούσαμε όλους οικογένεια. Είναι πολύ σημαντικό και για εμάς. Μας λείπουν πολύ».
Μεγάλο ζήτημα, ωστόσο, υπάρχει και με τους παιδικούς σταθμούς, που έχουν ανοίξει και κλείσει πάρα πολλές φορές ήδη και τα παιδιά χάνουν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής και της μετέπειτα εξέλιξής τους. «Κάναμε μια σύσκεψη με τις δασκάλες, τη διευθύντρια και τον Σύλλογο Γονέων, πώς μπορούμε να είμαστε κοντά στα παιδάκια. Είχαμε σκεφτεί να χρησιμοποιήσουμε μια πλατφόρμα, αλλά είναι σε ηλικία που είναι πολύ δύσκολο να κάτσουν σε μια οθόνη. Επιπλέον, όλοι δουλεύουν από το σπίτι, οι πλατφόρμες πέφτουν, δεν ήταν λειτουργικό. Θέλαμε να μείνουν κοντά στις δασκάλες τους. Με την βοήθεια και την εξαιρετική συνεργασία του Συλλόγου, στον οποίο οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ, έχουμε κάνει ανά τμήμα μια ομάδα στο Viber, όπου τροφοδοτούμε όλο το υλικό διδασκαλίας. Ό,τι κάναμε στην τάξη, προσπαθούν οι δασκάλες να το μεταφέρουν, ώστε τα παιδιά να είναι σε επαφή μαζί τους. Δεχόμαστε μεγάλη ευχαρίστηση από τους γονείς. Οι δασκάλες έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά με τετράδια εργασίας ανάλογα με την εποχή. Παρ’ όλα αυτά, είμαστε έτοιμοι και ευελπιστούμε να ανοίξουμε ξανά και να επιστρέψουμε σύντομα. Χωρίς τα παιδιά οι σταθμοί είναι θλιβεροί».
Στο μεταξύ, όπως κλήθηκε να σχολιάσει, ο χρόνος αξιοποιήθηκε, ώστε να γίνουν απαραίτητες παρεμβάσεις στους χώρους. «Υπάρχουν διάφορα μέσα στους παιδικούς σταθμούς. Εκτός από την Λυκόβρυση, τα άλλα είναι παλιά κτίρια. Προσπαθούμε συνέχεια να επισκευάσουμε, να συντηρήσουμε. Αυτό ήταν καθήκον μας. Δεν θελήσαμε να το αναγγείλουμε. Προσπαθούμε με τη βοήθεια της Τεχνικής Υπηρεσίας και του Προσωπικού Καθαριότητας να κάνουμε ό,τι μπορούμε καλύτερο. Προσπαθούμε συνεχώς για το καλύτερο. Αλλά αυτό ήταν υποχρέωση μας. Και οι δασκάλες αγαπούν πολύ αυτό που κάνουν. Έχουμε εξαιρετικές δασκάλες. Είναι τόσο κρίμα που φέτος δεν μπορούν να αγκαλιάσουν τα παιδιά. Επιπλέον, μας ανησυχεί το πώς θα μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τα παιδιά που βλέπουν ξαφνικά όλη η ζωή να μεταφέρεται μέσα σε μια οθόνη. Όλη η ζωή τους είναι μέσα από τις οθόνες. Είναι κρίμα. Κάθε ηλικία έχει προβλήματα, αλλά αυτή η τρυφερή ηλικία να ξέρει ότι τα φιλιά και οι αγκαλιές να δίνονται μέσα από μια οθόνη, είναι πάρα πολύ ψυχρό. Είχαμε έρθει σε επαφή με την κοινωνική υπηρεσία, όπου έχουμε πολύ καλή ομάδα ψυχολόγων και ήταν έτοιμη η υποστηρικτική ομάδα».
«Ζωντανή» και ανοικτή για το κοινό παραμένει, ωστόσο, η Δημοτική Βιβλιοθήκη, που είναι πολύ ενεργή και με ενδιαφέροντα προγράμματα, έστω και εξ αποστάσεως.
«Δεχόμαστε με τηλέφωνο τις παραγγελίες και κλείνουμε ραντεβού. Τα μέλη μπαίνουν διαδικτυακά και βλέπουν τους τίτλους ή τους βοηθάει η συνεργάτιδα μας, Χαρούλα Χατζηγιαννίδου και τα ετοιμάζει. Συνεργάτες και φίλοι που είχαμε δουλέψει όλα αυτά τα χρόνια, συγγραφείς έχουν κάνει συνεντεύξεις, έχουν δώσει αποσπάσματα, που τα ανεβάζουμε διαδικτυακά. Προσπαθούμε να εμψυχώσουμε τους μικρούς βιβλιοφάγους και να δώσουμε κίνητρα. Ετοιμάζουμε μια έκπληξη και για τους πιο τακτικούς μικρούς φίλους της Βιβλιοθήκης. Με φορμή τα όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα, μαζί με τον δήμαρχο είχαμε επίσης τη σκέψη να μοιράσουμε οδηγίες για το πώς να προφυλάσσουν τα παιδιά το σώμα τους, να μάθουν να λένε όχι από μικρή ηλικία. Πρέπει να κάνουμε μια καμπάνια και ξεκινήσαμε με μια προσπάθεια μέσα από τα βιβλία μας».
Η κ. Μαμαλάκη αναφέρθηκε και στις υπόλοιπες δομές που αυτήν την περίοδο λόγω των μέτρων για την πρόληψη της εξάπλωσης της πανδημίας, υπολειτουργούν. «Στο Κοινωνικό Φροντιστήριο, δυστυχώς τα τελευταία χρόνια οι αιτήσεις ήταν μειωμένες, παρ’ όλο που έχουμε δώσει μεγάλη δημοσιότητα. Είχαμε 8 αιτήσεις φέτος, που απορροφήθηκαν από ένα μόνο φροντιστήριο. Για να λειτουργήσει η δομή θα πρέπει να υπάρχουν περισσότερες αιτήσεις. Έχουμε έρθει σε επαφή με την κοινωνική υπηρεσία και θα στείλουμε επιστολές στα μέλη του Κοινωνικού Παντοπωλείου που μπορεί να έχουν παιδιά και να ενημερωθούν.
Το κοινωνικό Φαρμακείο παραμένει κοντά σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Προσπαθούμε τα φάρμακα που έχουμε να τα διαθέτουμε σε οργανισμούς, όμορους Δήμους, ιδρύματα, γηροκομεία, όπου μπορούμε να προσφέρουμε, είμαστε σε επαφή να βοηθάμε. Υπάρχει ζήτηση και συνεργασία. Και μεγάλη ανταπόκριση από τους δημότες μας».
«Ο καθένας με το ύφος του δείχνει και ποιος είναι»
Όπως ήταν αναμενόμενο, η κ. Μαμαλάκη κλήθηκε να αναφερθεί και στις επιθέσεις που δέχεται το τελευταίο διάστημα, με αποκορύφωμα το ζήτημα της ανανέωσης της σύμβασης της γιατρού των ΚΑΠΗ, θέμα για το οποίο εξέδωσε και αναλυτική ανακοίνωση. Όπως τόνισε, δεν υπάρχει τίποτα να κρύψει, ενώ καταφέρθηκε ενάντια και σε όσους, σύμφωνα με τις ενέργειές τους «φοβούνται τη νομιμότητα».
«Για εμάς δεν υπάρχουν δύσκολα. Είναι όλα ξεκάθαρα και πάνω από το τραπέζι. Δεν κρίνω ότι πρέπει να απαντώ συνέχεια σε όλα τα πράγματα γιατί θεωρώ ότι πολλά είναι κακοήθειες και αναλήθειες. Εκείνο που μου κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση είναι ότι, εκτός από τον κ. Κατσαρό και την κ. Κουφοπαντελή που έχουμε μιλήσει, δεν δέχθηκα κανένα τηλέφωνο να με ρωτήσουν τι συνέβη. Δεν έχω πει ποτέ ούτε εγώ ή κάποιος άλλος κάτι εναντίον της κ. Καλογεράκου, της γιατρού που είχαμε και συνεχίζουμε να έχουμε στα ΚΑΠΗ. Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία, είμαστε πολύ ευχαριστημένοι και εκείνη έχει εκφραστεί για εμάς με καλά λόγια. Η συνεργασία αφορά μόνο συνταγογράφηση. Τίποτα άλλο. Αυτό λέει η σύμβασή της. Μου προκαλεί, βέβαια, εντύπωση χαρακτηρισμοί όπως «αυταπάρνηση» και «αυτοθυσία» σε έναν άνθρωπο που σε κανονικές συνθήκες έρχεται μέσα στο ΚΑΠΗ με υγιείς ανθρώπους σε χώρους καθαρούς και ασφαλείς και συνταγογραφεί. Από πέρσι δε, η κ. Καλογεράκου συνταγογραφεί εξ αποστάσεως. Ποια είναι η αυταπάρνηση; Από τι κινδυνεύει; Δεν ξέρω τι θέλουν να πουν με αυτό. Τι θα λέγαμε για τους γιατρούς που είναι στις εντατικές, την πρώτη γραμμή;», αναφέρει αρχικά και εξηγεί για μια ακόμα φορά τι ακριβώς συνέβη με την σύμβασή της.
«Είχαμε στον προϋπολογισμό μας και μέχρι πρόσφατα αμειβόταν με €12.000/χρόνο. Θεωρήσαμε ότι αυτό το ποσό είναι αρκετά μεγάλο για αυτή την υπηρεσία. Φέτος που έληγε η σύμβαση, σκέφτηκα μήπως τυχόν μπορούμε να έχουμε κάτι καλύτερο, όχι για την τσέπη μου, αλλά για το Νομικό Πρόσωπο και τον Δήμο, δηλαδή τους δημότες. Τηρήσαμε όλες τις νόμιμες διαδικασίες και η πρώτη που εκλήθη ήταν η κ. Καλογεράκου. Ειπώθηκαν πολλά πράγματα που δεν θέλω να τα σχολιάσω. Όποιος έχει να πει κάτι, βγαίνει μπροστά και τα λέει, δεν τα λέει υπόγεια. Εμένα δεν μου αρέσουν αυτά τα πράγματα. Δυστυχώς, γίνονται πάρα πολλά υπόγεια που δεν με βρίσκουν σύμφωνη ούτε σαν αιρετό και πολύ περισσότερο ως άνθρωπο. Έχουμε ακούσει πολλά. Και τα μέλη μας έχουν ακούσει. Αλλά, ξέρουν με ποιον άνθρωπο έχουν να κάνουν. Δέχομαι πάρα πολλή αγάπη από τον κόσμο. Παρά τον πόλεμο που έχω δεχθεί από μερικούς “άσπονδους” φίλους. Με έχουν στοχεύσει ποικιλοτρόπως. Αλλά ο κόσμος ξέρει. Έχει δική του άποψη και ξέρει να εκτιμά. Ο καθένας έχει μια πορεία πίσω τoυ που φαίνεται από πολλά πράγματα».
Το τελευταίο διάστημα, έχει γίνει δέκτης πολλών σκληρών ανακοινώσεων από την αντιπολίτευση, για τις οποίες ξεκαθαρίζει πως προέρχονται από ανθρώπους που μόνο μέλημά τους είναι να προκαλέσουν κακό.
«Οι σκληρές ανακοινώσεις είναι από μια συγκεκριμένη παράταξη. Με τους υπόλοιπους, ό,τι έχουν να πουν, έχουμε μιλήσει. Σαφώς έχουμε προβλήματα ή διαφορετική άποψη. Αυτό δεν σημαίνει ότι βγαίνει κάποιος και προσβάλει τον άλλο. Ο καθένας με το ύφος του δείχνει και ποιος είναι. Φυσικά έχουμε διαφορετική άποψη με πολλούς ανθρώπους, αλλά κι εγώ είχα τη διάθεση να κάτσουμε να τα λύσουμε. Αλλά, με ανθρώπους που είναι καλοπροαίρετοι και θέλουν να τα λύσουμε. Υπάρχουν, όμως, κάποιοι που θέλουν απλά να προκαλέσουν κακό. Ξέρουμε επίσης ότι όποιος δουλεύει κάνει λάθη. Κανείς δεν διεκδικεί το αλάθητο. Και αυτό αφορά και τους υπαλλήλους μας. Όταν κάποιος δουλεύει, πιθανόν θα κάνει και λάθη. Δεν θα του πάρουμε το κεφάλι. Είμαστε άνθρωποι και είμαστε εδώ για να το διορθώσουμε. Τους υπαλλήλους τους θεωρώ συνεργάτες μου. Έχω μια πολύ καλή σχέση. Πήρα τον Σύλλογο τρεις φορές και τους ρώτησα αν έχουν κάποιο παράπονο, γιατί δεν έχει φτάσει κάτι σε μένα. Με διαβεβαίωσαν ότι δεν έχουν το παραμικρό», τονίζει.
Πολύς λόγος έχει γίνει και για τον τρόπο διεξαγωγής των διοικητικών συμβουλίων, για το οποίο η πρόεδρος του Νομικού Προσώπου απαντά:
«Δεν είχαμε κάτι να κρύψουμε, ώστε να αποφύγουμε την τηλεδιάσκεψη. Το Νομικό Πρόσωπο, όπως λειτουργεί, είναι λίγα τα θέματα που έχουμε. Τα περισσότερα είναι υπηρεσιακά. Δεν είχαμε κανένα θέμα να γίνεται με τηλεδιάσκεψη. Αυτό, όμως, δεν είναι πάντα εύκολο. Ούτε έχουν όλοι οι άνθρωποι την τεχνογνωσία για να το κάνουμε. Προσπαθήσαμε πολύ καιρό. Το τελευταίο συμβούλιο έγινε με τηλεδιάσκεψη και τα επόμενα θα γίνονται έτσι. Δεν είχαμε ποτέ πρόβλημα να το κάνουμε έτσι»
Παράλληλα, θέλησε να δώσει απαντήσεις και στο ζήτημα του παιδιάτρου, για το οποίο επίσης δέχθηκε σκληρή κριτική.
«Πρέπει να βάλουμε κάποια πράγματα στη θέση τους και γι’ αυτό. Ο συγκεκριμένος γιατρός, δούλευε πολλά χρόνια εθελοντής στα πολυιατρεία του Δήμου μας. Δουλεύει πολύ περισσότερες ώρες στους παιδικούς σταθμούς από ό,τι ορίζει η σύμβασή του. Εν μέσω κορωνοϊού είχαμε κρούσματα στους παιδικούς σταθμούς, ήταν εκεί, έχουμε συνεργαστεί άπειρες ώρες και αμείβεται €10.000/χρόνο. Βάσει σύμβασης, η δουλειά του είναι πολύ περισσότερη από την δουλειά της γιατρού στο ΚΑΠΗ. Δεν ευθύνεται η ίδια. Είναι έτσι η σύμβαση. Το κέρδος για το Νομικό Πρόσωπο είναι πολύ μεγάλο. Δεν είναι τυχαίο ότι και οι δύο γιατροί που δήλωσαν συμμετοχή έδωσαν πολύ χαμηλότερες προσφορές. Αυτό κάτι λέει. Με τον κ. Κατσαρό που παίρνει τηλέφωνο και θέλει να μιλήσουμε, θα βρούμε έναν τρόπο να τα λύσουμε. Ποιο είναι το παράνομο; Τους πείραξε η διαφάνεια; Μερικούς αυτό τους πειράζει. Είναι πολύ περίεργα πράγματα».
Επίσης, δεν παρέλειψε να σχολιάσει και καταγγελίες που φέρονται να έγιναν από μέλη των ΚΑΠΗ, το οποίο, όπως αναφέρει, μπορεί εύκολα κάποιος που γνωρίζει να αμφισβητήσει.
«Τόσα χρόνια τα μέλη των ΚΑΠΗ τα ξέρουμε με το όνομά τους. Όσοι με γνωρίζουν, πήραν απευθείας στο τηλέφωνο μου, ρωτούσαν να μάθουν τι θα γίνει με τη γιατρό. Ενημερωθήκαμε ότι πήραν άνθρωποι μόνο για να βρίσουν που δεν άφησαν όνομα ή με ονόματα που δεν υπάρχουν στο ΚΑΠΗ μας και δεν άφησαν τηλέφωνο για να επικοινωνήσουμε μαζί τους. Αυτά πρέπει να τα κρίνει ο κόσμος».
Τέλος, θέλοντας να στείλει ένα μήνυμα προς τους δημότες, διαβεβαιώνει πως μέλημα όλων είναι να γίνει το καλύτερο δυνατό, ώστε η επιστροφή, όποτε κι αν γίνει, να βρει τις δομές στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.
«Υπάρχουν λίγες φωνές που κραυγάζουν, αλλά όλο το Διοικητικό Συμβούλιο του ΚΟΙ.Π.Α.Π., θέλει να προσφέρει ό,τι μπορεί καλύτερο μαζί με τους εργαζόμενους για τους δημότες. Όλοι μαζί παλεύουν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων που επικρατούν αυτή τη στιγμή και σχεδιάζουμε την επόμενη μέρα με πολλή αγάπη. Να επανέλθουμε ομαλά και ακόμα καλύτερα από ό,τι ήμασταν πριν κλείσουμε».