Η Διαύγεια, αξιοποιούμενη ως μηχανισμός δημοσίευσης αγγελιών εργασίας, προκαλεί αναστάτωση στον Δήμο Λυκόβρυσης-Πεύκης.
Αναστάτωση στο δήμο λόγω της μη τήρησης κατά την ουσία του νόμου και όχι κατά το γράμμα αυτού, των Αρχών Δημοσιότητας για την πρόσληψη παιδιάτρου στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Αυτό είναι και το ζήτημα που θα μας απασχολήσει στη σημερινή μας αναφορά, με το ρεπορτάζ σχετικά να βρίσκεται σε εξέλιξη. Πώς έχουν τα δεδομένα μέχρι στιγμής; Ας δούμε από κοντά τις βασικές παραμέτρους της υπόθεσης.
Στα τέλη Μαϊου 2015 το ΚΟΙΠΑΠ, νομικό πρόσωπο του δήμου προέβη στην πρόσληψη παιδιάτρου που προσέφερε παλαιότερα και έως τις αρχές του περασμένου φθινοπώρου εθελοντικά τις υπηρεσίες του στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Να σημειώσουμε ότι εθελοντικά και ως παιδίατροι προσέφεραν τις υπηρεσίες τους μέχρι πρόσφατα (2015) και άλλοι τρεις παιδίατροι στο δήμο Λυκόβρυσης Πεύκης, οι οποίοι σήμερα έχουν προχωρήσει σε νομικές ενέργειες κατά των υπευθύνων του δήμου για τη μη τήρηση των Αρχών Δημοσιότητας με στόχο την πρόσληψη παιδιάτρου για τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, ενώ ενδέχεται το αμέσως επόμενο διάστημα να προβούν και σε επίσημη ενημέρωση για το εν λόγω ζήτημα των παρατάξεων της μειοψηφίας που συμμετέχουν στο δημοτικό συμβούλιο της πόλης.
Όταν δεν τηρούνται οι Αρχές Δημοσιότητας
Τι εννοούμε όμως όταν διατυπώνουμε «Αρχές Δημοσιότητας»; Ο λόγος αναφέρεται στη δημοσιοποίηση μέσω προκήρυξης που κατ’ ελάχιστο δημοσιεύεται στον διαδικτυακό τόπο του δήμου ως ανοιχτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς κάθε ενδιαφερόμενο για την πλήρωση στη συγκριμένη περίπτωση μίας θέση παιδιάτρου για τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη, ενώ όπως μάς διατύπωσε ο πρόεδρος του ΚΟΙΠΑΠ Αντώνης Τσελέντας, νομικό πρόσωπο όπου υπάγονται οι δημοτικοί παιδικοί σταθμοί: «Το τμήμα προμηθειών του δήμου που ανέλαβε να κινήσει τις διαδικασίες για την πρόσληψη παιδιάτρου με διαβεβαίωσε ότι τηρήθηκαν όλα όσα προβλέπει ο νόμος για την πρόσληψη παιδιάτρου η οποία και αυτή πραγματοποιήθηκε με ημερομηνία 18-5-2015. Το νομικό πρόσωπο όφειλε να προβεί στην πρόσληψη παιδιάτρου καθώς επρόκειτο για μία διαδικασία προαπαιτούμενο για να λάβουμε την επιχορήγηση του ΕΣΠΑ ύψους περίπου 370 χιλ. ευρώ. Οι ημερομηνίες ήταν ασφυκτικές και κινήσαμε το συντομότερο δυνατόν τις διαδικασίες ώστε να μη χαθεί η επιχορήγηση. Στο πλαίσιο αυτών των διαδικασιών η κα Βαρδάκου λόγω υψηλού φόρτου εργασίας παρέλειψε να ενημερώσει σχετικά τους τρεις παιδιάτρους που προσέφεραν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους στο δήμο». Να σημειώσουμε σχετικά ότι η πρόσληψη δεν αφορά σε κανέναν από τους τρεις αυτούς παιδιάτρους που προσέφεραν από παλαιότερα και εντός του 2015 εθελοντικά τις υπηρεσίες τους.
Μετά τη σχετική αναστάτωση και την εκφορά του παραπόνου από τους παιδιάτρους ότι δεν ενημερώθηκαν σχετικά όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ τόσο ο Αντώνης Τσελέντας όσο και ο δήμαρχος ζήτησαν συγνώμη. Μάλιστα όπως μας είπε ο Αντώνης Τσελέντας, πρόεδρος του νομικού προσώπου: «Ζήτησα από τον παιδίατρο που προσλάβαμε να παραιτηθεί ώστε να κινηθεί εκ νέου η διαδικασία αλλά δεν παραιτείται. Από την πλευρά μου δεν μπορώ να καταγγείλω τη σύμβαση εργασίας του καθώς δεν έχει προβεί σε κάτι μεμπτό έναντι αυτής».
Να σημειώσουμε εδώ ότι η σύμβαση έργου με τον παιδίατρο που τελικά επιλέχθηκε έγινε με απευθείας ανάθεση ως έχει δικαίωμα ο δήμος καθώς πρόκειται για αμοιβή ύψους 10 χιλ. ευρώ σε ετήσια βάση, ποσό μικρότερο από το όριο των 20 χιλ. ευρώ, ποσό άνω του οποίου ορίζει ο νόμος ότι δεν μπορεί να διεκπαιρεωθεί με απευθείας ανάθεση.
Η συγνώμη του δημάρχου και του ΚΟΙΠΑΠ
Το οξύμωρο στην υπόθεση αυτή είναι ότι μολονότι ο κ. Τσελέντας αναγνωρίζει ότι, όπως συμβαίνει και σε μία σειρά άλλων δήμων, έπρεπε να υπάρξει κατ’ ελάχιστο μία υποτυπώδης πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναρτημένη στον διαδικτυακό τόπο του δήμου εντούτοις, διαβεβαιώνει σύμφωνα με τα λεχθέντα του τμήματος προμηθειών του δήμου ότι ο νόμος τηρήθηκε κατά γράμμα. Η πρόσκληση δηλαδή δημόσιου ενδιαφέροντος δημοσιοποιήθηκε μέσω της σχετικής ανάρτησης δέσμευσης ποσού για την πλήρωση θέσης παιδιάτρου στη Διαύγεια, τον μηχανισμό του υπουργείου Εσωτερικών με στόχο τη διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση. Να σημειώσουμε ότι η σχετική ανάρτηση στη Διαύγεια πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2015 και σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΟΙΠΑΠ, μέσω αυτής της ανάρτησης ενημερώθηκε για τη διάθεση του δήμου να προσλάβει παιδίατρο, ο γιατρός που τελικά υπέγραψε τη σχετική σύμβαση τον Μάιο του 2015.
Η Διαύγεια λοιπόν εκτός από μηχανισμός διαφάνειας και ελέγχου της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης και σε ρόλο μηχανισμού εξεύρεσης εργασίας. Σαφές είναι ότι δεν δημιουργήθηκε και δεν λειτουργεί γι’αυτόν τον δεύτερο σκοπό, κυρίως όμως είναι σαφές ότι η αόριστη αναφορά περί πίστωσης συγκεκριμένου ποσού για παιδίατρο στη συγκεκριμένη περίπτωση ουδόλων συνιστά πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος και ούτε ως τέτοια διατυπώθηκε στο σχετικό έγγραφο του ΚΟΙΠΑΠ που αναρτήθηκε στη διαύγεια. Να σημειώσουμε ότι στο έγγραφο αυτό περιλαμβάνονται μία σειρά άλλων ενεργειών στις οποίες θα προβεί το νομικό πρόσωπο, ενώ η πίστωση ποσού δεν αναγράφεται όπως επιτρέπει ο νόμος για ποιο διάστημα αφορά.
Τέλος, να σημειώσουμε ότι το ΚΟΙΠΑΠ προβάλλει όπως και διατυπώσαμε ως άνω ως αιτία ταχείας κίνησης των διαδικασιών σύναψης σύμβασης έργου την ανάγκη να μη χαθεί το ΕΣΠΑ, προαπαιτούμενο των οποίων ήταν η ύπαρξη κατρελών υγείας των παιδιών, καρτέλες υγείας που όταν ζητήθηκε από τους τρεις παιδιάτρους που προσέφεραν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους στο δήμο να δημιουργήσουν, με τη σειρά τους αρνήθηκαν εξηγώντας ότι πρόκειται για χρονοβόρα διαδικασία, εργασία που απαιτεί σύμβαση έργου με παιδίατρο. Το νομικό πρόσωπο όπως εξηγήσαμε προχώρησε σε αυτή τη σύμβαση έργου με άλλον παιδίατρο χωρίς όμως να δημοσιεύσει μία πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με αυτόν τόν τίτλο ως είθισται και να την απευθύνει δημόσια σε κάθε ενδιαφερόμενο παιδίατρο εντός ή εκτός του δήμου δίνοντας μάλιστα και μία προσθεσμία λίγων ημερών για τη σχετική ενημέρωση των γιατρών και την υποβολή των διακαιολογητικών τους (βιογραφικό μίνιμουμ) ώστε να γίνει η τελική επιλογή από το νομικό πρόσωπο.