Στις χειμερινές εκπτώσεις του Ιανουαρίου προσβλέπουν οι έμποροι (και) στα βόρεια προάστια, προκειμένου να επουλώσουν τις «πληγές» από την αισθητά μειωμένη αγοραστική κίνηση του περασμένου Δεκεμβρίου, όπως αυτή διαπιστώνεται από τα στοιχεία της έρευνας της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) για την εμπορική κίνηση της εορταστικής περιόδου (με εξαίρεση καύσιμα και υπηρεσίες).
Τα ποσοστά μείωσης του τζίρου θυμίζουν τις πολικές θερμοκρασίες που επικράτησαν μέσα στις γιορτές, καθώς οι μεγάλες εμπορικές αγορές σε Μαρούσι, Κηφισιά και Χαλάνδρι γνώρισαν μεγάλη «πτώση» σε σχέση με την περασμένη χρονιά.
Η μεγάλη έκπληξη έρχεται από την Κηφισιά. Μια αγορά, η οποία, λόγω της (θεωρητικά) μεγαλύτερης οικονομικής ευχέρειας των κατοίκων της, έδειχνε να απορροφά σε μεγαλύτερο βαθμό από τις γειτονικές αγορές, τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην τσέπη των καταναλωτών. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ, η πτώση στα κηφισιώτικα καταστήματα έφτασε από το -21 έως και το -30%!
Την ίδια στιγμή, η αγορά του Αμαρουσίου, η οποία, σημειωτέον, φιλοξενεί στην «καρδιά» της το εργοτάξιο του υπόγειου πάρκινγκ της πλατείας Ευτέρπης, που θεωρείται από πολλούς ως ανασχετικό για την εμπορική κίνηση, σημείωσε πτώση της τάξης από -11 έως και -20%, ενώ και το Χαλάνδρι κυμάνθηκε ακριβώς στα ίδια επίπεδα.
Οι εκτιμήσεις των εμπόρων
Σύμφωνα με τους Εμπορικούς Συλλόγους που συμμετείχαν στην πανελλαδική έρευνα, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στο διάστημα των εορτών εμφάνισαν πτωτική τάση στη συντριπτική πλειονότητα των περιοχών, η οποία ανήλθε στα επίπεδα του 17,6% κατά μέσο όρο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή εορταστική περίοδο. Η γενική τάση που προκύπτει από τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των Εμπορικών Συλλόγων, είναι ότι η περίοδος των εορτών δεν βοήθησε ιδιαίτερα τις μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, καθώς στη συντριπτική πλειονότητά τους δήλωσαν ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με πέρυσι. Οι εν λόγω εκτιμήσεις συμφωνούν με τα ευρήματα της δειγματοληπτικής έρευνας που διενεργήθηκε σε πανελλαδικό επίπεδο. Παρόλη την γενική υποτονική αγοραστική κίνηση, το λιανικό εμπόριο επιμένει και συνεχίζει την προσπάθεια για ανάκαμψη, υιοθετώντας προσφορές μειωμένων τιμών στους καταναλωτές, ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο.
Οι έμποροι, σε ποσοστό 62% θεωρούν ότι η καλύτερη περίοδος ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα. Συγκεκριμένα, η παραμονή και η προπαραμονή των Χριστουγέννων αναφέρονται από το 42% ως οι ημέρες με την καλύτερη επίδοση, αν και το 40% δήλωσε ότι όλες οι ημέρες κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα.
Δύο από τους σημαντικότερους παράγοντες της πτώσης του εορταστικού τζίρου θεωρούνται αφενός η περίφημη Black Friday της τελευταίας Παρασκευής του Νοεμβρίου και ο… «πυρετός» εκπτωτικών αγορών εκείνης της ημέρας και αφετέρου η προτίμηση μεγάλου μέρους των καταναλωτών στα μεγάλα «κλειστά» εμπορικά κέντρα.
Κάθε πέρυσι και καλύτερα για το 76% των επιχειρήσεων
Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ το 76% των επιχειρήσεων παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, 17% κατέγραψε αμετάβλητο κύκλο εργασιών και το 7% των επιχειρήσεων σημειώνει το 2016 τζίρο μεγαλύτερο από τον περυσινό.
Στον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης το ποσοστό των καταστημάτων με μειωμένες πωλήσεις ανέρχεται στο 88%. Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό πτώσης του κύκλου εργασιών εμφανίζεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων (58%), καθιστώντας τον ως τον ανθεκτικότερο του εμπορίου.
Επιπλέον, το 28% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% μεταξύ 31% και 40% ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό περίπου 20%. Ουσιαστικά 4 στις 10 επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους μέσα σε ένα χρόνο.
Μία στις τρεις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, πραγματοποίησε προσφορές την περίοδο των Χριστουγέννων και συγκεκριμένα το 50% των επιχειρήσεων ένδυσης/υπόδησης και το 41% των επιχειρήσεων οικιακού εξοπλισμού. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου τροφίμων και επιμορφωτικών ειδών εμφανίζουν μικρότερα ποσοστά, της τάξης του 10% και 18% αντίστοιχα.
Λιγότερα κατά 8% τα μαγαζιά με «απώλειες»
Σε αντίθεση με τις τοπικές αγορές, σε ελαφρώς καλύτερη μοίρα δείχνουν να βρίσκονται τα καταστήματα που στεγάζονται στα Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου (γνωστά και ως Open Malls) ως προς την εορταστική κίνηση.
Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ στις συμβεβλημένες εμπορικές επιχειρήσεις των ΑΚΕ σε Πειραιά – Θεσσαλονίκη – Πάτρα – Αλεξανδρούπολη, σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων, οι απαντήσεις για αρνητικά αποτελέσματα στον κύκλο εργασιών ήταν λιγότερες κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι το 68% (σε αντίθεση με το 76% του συνόλου στις τοπικές αγορές) δήλωσε ότι σημείωσε χαμηλότερα επίπεδα πωλήσεων σε σχέση με το 2015. Επίσης, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία, μία στις πέντε επιχειρήσεις κατέγραψε σταθερότητα των πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ το 8% δήλωσε αύξηση του τζίρου.
Ως προς το ποσοστό μείωσης των πωλήσεων, η πλειονότητα των επιχειρήσεων δήλωσε ότι κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 20%, ενώ ένα μικρό μέρος αυτών βρέθηκε να έχει μείωση της τάξης χαμηλότερης του 10%. Την ίδια στιγμή, στις υπόλοιπες κατηγορίες τα ποσοστά κυμαίνονται γύρω στο 20%