Πιο αναλυτικά, η διαδικασία όπως προβλέπεται από το άρθρο 92 του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων έχει ως εξής:
Σύμφωνα με το εδάφιο 2 της 1ης παραγράφου του άρθρου 92, ο προεδρεύων κ. Ε. Γαρδέλης θα ορίσει έναν από τους υπαλλήλους του Δήμου Αμαρουσίου ως ειδικό γραμματέα της συνεδρίασης και θα ξεκινήσει τη διαδικασία, ώστε το Σώμα να εκλέξει «χωριστά και με φανερή ψηφοφορία, τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο και τον γραμματέα» του Δημοτικού Συμβουλίου, που η θητεία τους θα λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2008.
Επισημαίνεται το γεγονός, ότι η φανερή ψηφοφορία είναι η πρώτη καινοτομία του Κώδικα, ο οποίος περιλαμβάνει και άλλη μία καινοτομία: Αυτή της εκλογής του προέδρου και του γραμματέα από την πλειοψηφία και της εκλογής του αντιπροέδρου από τη μειοψηφία.
Πιο αναλυτικά λοιπόν και εις τα καθ’ ημάς: Κατά τη συνεδρίαση, ο πλειοψηφήσας συνδυασμός «Μαρούσι, Ανθρώπινη Πόλη», όπως αναφέρει το τρίτο εδάφιο του άρθρου 92: «Εκλέγει μεταξύ των μελών του τους υποψηφίους για τα αξιώματα του προέδρου και του γραμματέα του Δημοτικού Συμβουλίου. Υποψήφιοι για τα αξιώματα αυτά εκλέγονται όποιοι συγκεντρώσουν την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων του πλειοψηφίσαντος συνδυασμού».
Τι γίνεται στη συνέχεια; Εάν κανείς υποψήφιος δεν συγκεντρώσει την πλειοψηφία, επαναλαμβάνεται η ψηφοφορία, η οποία μπορεί να επαναληφθεί και τρίτη φορά. Την τρίτη φορά εκλέγεται, ως υποψήφιος, όποιος συγκεντρώσει τη σχετική πλειοψηφία των παρόντων του πλειοψηφίσαντος συνδυασμού, ενώ σε περίπτωση ισοψηφίας ο προεδρεύων σύμβουλος κάνει κλήρωση.
Αφού με αυτή τη διαδικασία, εκλεγούν οι υποψήφιοι για πρόεδρος και γραμματέας, από τον συνδυασμό της πλειοψηφίας, ακολουθεί η εκλογή του υποψηφίου ως αντιπροέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, από τους συνδυασμούς της μειοψηφίας και εν προκειμένω τους: «Μαρούσι, Επόμενη Μέρα» του κ. Π. Αλεξανδρή, «Μαρούσι και Πόλη και Γειτονιά» του κ. Σ. Ραγκούση και «Πολίτες για το Μαρούσι» του κ. Κ. Ρώτα.
Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, «ο υποψήφιος για το αξίωμα αυτό αναδεικνύεται από το σύνολο της μειοψηφίας κατά τον ίδιο τρόπο και με την ίδια διαδικασία», που αναφέραμε πιο πάνω.
Στο σημείο αυτό, μάλιστα, ο Κώδικας γίνεται αυστηρός υπέρ της πλειοψηφίας, αφού σε μια παράγραφο αναφέρει: «Σε περίπτωση που η μειοψηφία δεν υποδείξει υποψήφιο αντιπρόεδρο, αυτός υποδεικνύεται από την πλειοψηφία».
Έτσι έχουμε πλέον τρεις υποψηφίους, οι οποίοι θα πρέπει στη συνέχεια να τεθούν υπό την κρίση του συνόλου των δημοτικών συμβούλων, αφού ο Κώδικας αναφέρει στο τελευταίο εδάφιο της 1ης παραγράφου του άρθρου 92:
«Μετά την εκλογή των υποψηφίων για τα αξιώματα του προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου διενεργείται η εκλογή, από το σύνολο των συμβούλων, για την ανάδειξη του πρόεδρου, του αντιπροέδρου και του γραμματέα του οργάνου. Για να εκλεγεί ο προταθείς πρέπει να συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Εάν κατά την πρώτη ψηφοφορία δεν συγκεντρωθεί η απόλυτη πλειοψηφία του προηγούμενου εδαφίου, διενεργείται δεύτερη ψηφοφορία. Εάν και κατά τη δεύτερη δεν συγκεντρωθεί η απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών, τότε διενεργείται και τρίτη κατά την οποία αρκεί η ύπαρξη πλειοψηφίας μεγαλύτερης ή τουλάχιστον ίσης με το ένα τρίτο (1/3) των παρόντων μελών του Δημοτικού Συμβουλίου».
Επίσης, στο άρθρο 92 υπάρχει και η πρόβλεψη, ώστε εάν το Συμβούλιο δεν συγκληθεί σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν (με πρόσκληση του πρώτου σε σταυρούς συμβούλου κ.λπ.), τότε συνέρχεται «χωρίς πρόσκληση την πρώτη Κυριακή του Ιανουαρίου στις 10 το πρωί», κι αν ο πρώτος σε σταυρούς σύμβουλος απουσιάζει «τον αντικαθιστά ένας σύμβουλος του ιδίου συνδυασμού, κατά τη σειρά της επιτυχίας που προκύπτει από την απόφαση του δικαστηρίου».
Διαδικασία εκλογής τακτικών μελών Δημαρχιακής Επιτροπής
Στην ίδια συνεδρίαση και αφού έχει εκλεγεί το προεδρείο, το οποίο πλέον, και προεδρεύει της συνεδρίασης, αντί του πλειοψηφίσαντος συμβούλου που συγκάλεσε το συμβούλιο, το Δημοτικό Συμβούλιο με φανερή ψηφοφορία εκλέγει τα τακτικά και τα αναπληρωματικά μέλη της Δημαρχιακής Επιτροπής.
Με το άρθρο 103 του νέου Κώδικα η Δημαρχιακή Επιτροπή του Δήμου Αμαρουσίου, πρέπει να αποτελείται από τον δήμαρχο (ή τον αντιδήμαρχο που ήθελε ορίσει ο δήμαρχος) ως πρόεδρο και 6 μέλη (εκ των οποίων 2 από τη μειοψηφία, σύμφωνα με το άρθρο 104). Επισημαίνεται δε, ότι μέλη της Δημαρχιακής Επιτροπής δεν επιτρέπεται να εκλεγούν ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου. Η ιδιότητα, όμως, του μέλους της Δημαρχιακής Επιτροπής δεν είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του αντιδημάρχου, εφόσον αυτός δεν έχει οριστεί πρόεδρος της Δημαρχιακής Επιτροπής. Για παράδειγμα, μέλος της Δημαρχιακής Επιτροπής μπορεί να είναι αντιδήμαρχος πέραν του αντιδημάρχου, που τυχόν έχει ορισθεί ως πρόεδρος.
Σημαντική διαφοροποίηση από τον προϊσχύσαντα Κώδικα, για την εκλογή των μελών της Δημαρχιακής Επιτροπής, αποτελεί το γεγονός ότι τα υποψήφια μέλη της μειοψηφίας αναδεικνύονται από την ίδια τη μειοψηφία.
Τα μέλη που προέρχονται από τη μειοψηφία υποδεικνύονται από την ίδια τη μειοψηφία, μετά από εκλογή, που διενεργείται μεταξύ όλων των μελών της μειοψηφίας, που σημαίνει και των τριών συνδυασμών (των κ.κ. Αλεξανδρή, Ραγκούση και Ρώτα). Επομένως, η εκλογή για την ανάδειξη των υποψηφίων της μειοψηφίας, προηγείται της διαδικασίας που ακολουθεί για την εκλογή όλων των μελών της Δημαρχιακής Επιτροπής από το σύνολο των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου.
Έτσι, στην ίδια συνεδρίαση πρώτα θα εκλέξει η μειοψηφία τους υποψήφιους τακτικούς και αναπληρωματικούς συμβούλους που της αναλογούν (δηλαδή, 2 τακτικούς επί συνόλου 6 και 2 αναπληρωματικούς επί συνόλου 5). Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η εκλογή όλων των μελών της Δημαρχιακής Επιτροπής από το σύνολο των συμβούλων του Δημοτικού Συμβουλίου, δηλαδή και από την πλειοψηφία και από τη μειοψηφία.
Άγγελος Πολύδωρος