Η περίοδος των περιοριστικών μέτρων για την εξάπλωση της πανδημίας ήταν ίσως η μοναδική την τελευταία δεκαετία που κάτοικοι, επισκέπτες και επαγγελματίες του Χαλανδρίου δεν βίωσαν την αφόρητη κατάσταση με τα παράνομα παρκαρισμένα ή μπολιτιλιαρισμένα οχήματα στο κέντρο της πόλης. Η καθημερινότητα της – ως επί το πλείστον- ασυνειδησίας από πλευράς οδηγών επανήλθε στην περιοχή μετά την καραντίνα, μια πραγματικότητα που καταγράφει με μαρτυρίες και αυτοψίες η «Αμαρυσία».
Ενδεικτικό είναι, αρχικά, το μήνυμα αγανάκτησης με… φωτογραφικά πιεστήρια, που μετέφερε κάτοικος της περιοχής, τονίζοντας τις δυσκολίες πεζών, διερχόμενων και ανθρώπων που χρησιμοποιούν μέσα μαζικής μεταφοράς. «Κάθε εβδομάδα (και καθημερινές) τα ίδια… Κυριακή ώρα 19:30 και το ίδιο χάλι! Στάση λεωφορείου επί της οδού Ανδρέα Παπανδρέου, παράνομα σταθμευμένο αυτοκίνητο μπροστά και εκείνη την ώρα σταμάτησε το τρόλεϊ, πώς θα επιβιβαστούν/αποβιβαστούν οι επιβάτες; Επί της Λεωφόρου Πεντέλης διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα. Πότε πραγματικά θα σταματήσει να επικρατεί αυτό το μπάχαλο;», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε παρακείμενο σημείο, μάλιστα, η είσοδος του πεζοδρόμου της Χαϊμαντά παραμένει επίσης σταθερή επιλογή… στάθμευσης.
Καθημερινότητα τα ατυχήματα
Προβληματική είναι η κατάσταση και για τους πεζούς στη συμβολή των οδών Κολοκοτρώνη και Γυφτοπούλου. Οι δύο απανωτές διαβάσεις, σε απόσταση 10-20 μέτρων, δεν τηρούνται παρά από ελάχιστους οδηγούς. Όταν κάποιοι «δεήσουν» να σταματήσουν στην πρώτη, στο ύψος της στάσης του τρόλεϊ, οχήματα που έρχονται από την οδό Γυφτοπούλου βρίσκουν ευκαιρία να περάσουν στον δρόμο προτεραιότητας της 25ης Μαρτίου, συμπίπτοντας -αμέσως μόλις στρίψουν δεξιά- με πολίτες που βρήκαν την «χρυσή» ευκαιρία να περπατήσουν στη δεύτερη διάβαση! Αποτέλεσμα είναι, σύμφωνα με περίοικους που μίλησαν στην «Α», να δημιουργούνται σχεδόν καθημερινά επεισόδια μεταξύ πεζών και οδηγών, αλλά και αρκετά μικροατυχήματα.
Μια τέτοια σύγκρουση δεν αποφεύχθηκε στις 28 Ιουνίου, λίγο παραπέρα, όταν αυτοκίνητο το οποίο βγήκε από την οδό Αριστοτέλους στην Αγίου Γεωργίου, παραβιάζοντας το STOP, χτύπησε μοτοσικλέτα της ομάδας ΔΙ.ΑΣ. Οι δύο αστυνομικοί, που επέβαιναν στη μηχανή, τραυματίστηκαν ελαφρά.
Παρόμοιες σχεδόν εμπειρίες έζησαν, εξάλλου, λίγο πριν και μετά τον κορωνοϊό στελέχη της δημοτικής Αρχής. Το πιο πρόσφατο χρονικά παράδειγμα είναι η εικόνα την οποία κατέγραψε στην οδό Ανδρέα Παπανδρέου ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης, Γεράσιμος Λυμπεράτος, στο τέλος Μαΐου, κατά τη σταδιακή άρση των περιορισμών.
«Γολγοθάς» για ανθρώπους σε αμαξίδιο
Λίγες εβδομάδες πριν, στο τέλος Ιανουαρίου, μάρτυρες ενός αντιπροσωπευτικού περιστατικού «ασφυξίας» στην ίδια περιοχή ήταν ο δήμαρχος Σίμος Ρούσσος και οι αντιδήμαρχοι Χάρης Μαυρουδής και Έλενα Χριστούλη, που παρέστησαν σε εκδήλωση του Νηρέα Χαλανδρίου στο κτίριο του ιδρύματος Ζήση στην οδό 25ης Μαρτίου, με την υπεύθυνη της δημοτικής Αρχής για τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου να περιγράφει την «παράνοια» ενός διπλοπαρκαρίσματος.
Διαβάστε επίσης: Έργα – παγίδες για τους πεζούς στην πόλη
«Μόλις είχε τελειώσει η βράβευση των αθλητών του σωματείου. Ανάμεσα σε όλους, ήταν ένας πατέρας ΑμεΑ , με σοβαρή αναπηρία που έκανε την υπέρβαση να έρθει να καμαρώσει το κοριτσάκι του .Τον βγάζουν από το κτήριο με δυσκολία και η σύζυγός του μαζί με άλλους γονείς προσπαθούν να τον πάνε στο αυτοκίνητο που είναι παρκαρισμένο έξω από το κτίριο. Και φυσικά ένας έχει διπλοπαρκάρει, έχει κλείσει την πόρτα και τη μεριά του συνοδηγού και ο άνθρωπος μένει ακίνητος με το πί, επί ένα τέταρτο, γιατί ούτε πίσω μπορούσε να πάει, ούτε μπροστά μέχρι να βρούμε τον οδηγό».
«Ο Δήμαρχος Σίμος Ρούσσος μου λέει να ειδοποιήσω αμέσως την αστυνομία και μαζί με τον αντιδήμαρχο αθλητισμού Χάρη Μαυρουδή παίρνουμε σβάρνα τα μαγαζιά να τον βρούμε. Άφαντος ο γελοίος! Κανείς δεν ήξερε τίποτα», ανέφερε αρχικά η κ. Χριστούλη σε σχετική ανάρτηση στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook, προσθέτοντας στη συνέχεια: «Μετά από λίγη ώρα και αφού έχει βγει όλος ο κόσμος έξω και κοιτάει, ξαναπάει κάποιος σε όλα τα μαγαζιά και τον βρίσκει να παίζει σε ένα Προ-πο. Έρχεται να το πάρει. Γίνεται χαμός. Ο τύπος, αντί να ζητήσει συγγνώμη και να εξαφανιστεί, το διπλοπαρκάρει ξανά παράνομα, δυο αυτοκίνητα πιο κάτω. Τρέχει ο Δήμαρχος κατά πάνω του. Εκείνος τον βλέπει και βάζει μπρος και φεύγει. Ο άνθρωπος με αναπηρία κατορθώνει να φύγει».
Δείτε ακόμη: Βήμα για «συμμετοχικό» σχεδιασμό στην οδό Βενιζέλου
Η εμπειρία των στελεχών της δημοτικής Αρχής έχει, ωστόσο, και συνέχεια, όπως αφηγήθηκε η αντιδήμαρχος: «Ο κόσμος φεύγει σιγά σιγά από το σημείο. Ο Σίμος Ρούσσος κι εγώ περιμένουμε την ΕΛ.ΑΣ. Ξαφνικά βλέπουμε πάλι τον τύπο, να κάνει το τετράγωνο και να έχει ξανά διπλοπαρκάρει μπροστά από πρακτορείο. Η πίεση 23! Εμφανίζεται ταυτόχρονα -ω! του θαύματος- η τροχαία. Ενημερώνω τον αστυνομικό και βγάζουμε τον τύπο από το Προ-πο. Ενώ τον γράφει ο αστυνομικός, ο γελοίος αφήνει την ταυτότητα του στο καπό του περιπολικού και μπαίνει μέσα να παίξει! Έχουν βγει έξω θαμώνες. Πιάνομαι με έναν μούρη με μούρη, ο οποίος με χαρακτηρίζει “ρουφιάνα της αστυνομίας” γιατί έδωσα, λέει, το ανθρωπάκι που ήρθε να παίξει ένα στοιχηματάκι…. Του απαντώ ότι ήταν όρθιος επί 20 λεπτά ένας άνθρωπος με ειδικές ανάγκες εξαιτίας του γελοίου! Μου ορμάει ουρλιάζοντας: “Μην μου ξαναπείς για τα ΑμεΑ, αρκετά με αυτούς πια, ας καθόταν να περιμένει! Δεν παθαίνει τίποτα!»».
Το «σίριαλ», που μάλιστα εκτυλίχθηκε μεσημέρι Κυριακής στην πόλη, είχε κι άλλο… επεισόδιο, σύμφωνα με το μέλος της Διοίκησης του Δήμου: «Ορμάει ο Σίμος Ρούσσος, ο οποίος εκείνη τη στιγμή ασχολείται με τον γελοίο που είχανε βγάλει πλέον έξω από το Προ-πο, φωνάζει τον αστυνομικό ότι θέλουμε να κάνουμε μήνυση στον δεύτερο τύπο. Ο ένστολος του λέει να δώσει ταυτότητα, ενώ προσπαθεί να γράψει και τον πρώτο. Ο δήμαρχος μπαίνει στο μαγαζί ώστε να του κάνουμε μήνυση. Είχε εξαφανιστεί! Ο αστυνομικός είπε να φύγουμε γιατί δεν είχε νόημα. Έριξε μία κλήση στον πρώτο και φώναξε γερανό να του πάρουν το αυτοκίνητο! Aναρωτιόμουν αν θα αλλάξει ποτέ αυτός ο βρωμερός κόσμος. Πριν λίγες μέρες έγραψα για το πρόγραμμα προσβασιμότητας του Δήμου, 285.000 ευρώ σε όλα τα σχολεία, ράμπες και τουαλέτες ΑμεΑ, για να έχουν όλα τα παιδιά ίσες ευκαιρίες…», κατέληξε η κ. Χριστούλη.
Η διέξοδος του ΣΒΑΚ
Το περασμένο φθινόπωρο, προηγήθηκε η ψήφιση από την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου Χαλανδρίου του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας’ (ΣΒΑΚ) σε ορίζοντα 5ετιας, 10ετιας και 15+ετιας. Το σχετικό πλάνο, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Κώστα Γερολυμάτο, προτείνει διευρύνσεις πεζοδρομίων, περιορισμό της παράνομης στάθμευσης και έλεγχο αυτής, εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, δίκτυο πεζοδρόμων, car sharing (ένα όχημα να μοιράζεται από πολλούς χρήστες), εφαρμογές «έξυπνης πόλης», ηλεκτροκίνηση, τραμ, περιοχές car free.
Με βάση τον ίδιο, το σχέδιο αυτό βρίσκεται στον αντίποδα των όσων παραδοσιακές κυκλοφοριακές μελέτες έκαναν για χρόνια: εκεί που μελετούσαμε τον τρόπο που κατά προτεραιότητα θα κινούνται τα αυτοκίνητα αυτό εξετάζει τον τρόπο που όλοι οι κάτοικοι θα κινούνται πεζοί μέσα στην πόλη. Εκεί πχ που αποφάσιζε η πόλη να κάνει παράκαμψη την οδό Βάρναλη και να γίνεται η παραρεμάτια οδός Γκίνη by pass της Πλατείας Δούρου, το ΣΒΑΚ προτείνει πεζοδρόμηση της Γκίνη και ανάδειξη ενός μοναδικού σημείου περιπάτου στο κέντρο δίπλα στο ρέμα.
Διαβάστε επίσης: Διάνοιξη οδού Περικλέους: Λύση σε αίτημα 50 χρόνων
Το σχετικό πλάνο, όπως σημείωσε το στέλεχος της δημοτικής Αρχής, αποτελεί μία προσέγγιση που μεγάλο της μέρος γίνεται από τα κάτω με τις απόψεις και τις προτεραιότητες των πολλών να αποτελούν τον κύριο στόχο υλοποίησης μέτρων των σχεδίων. Έτσι απόψεις φορέων της πόλης και πάνω από 1.000 ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν και αποτέλεσαν πεδίο έρευνας για την εξακρίβωση του τι θέλει η τοπική κοινωνία (από τους γονείς των μαθητών του δημοτικού μέχρι τους μαθητές του γυμνασίου Πατήματος και από τον Σύλλογο Ρεματιάς μέχρι τον φορέα καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος).
Υπό αυτή την έννοια, σύμφωνα με τον κ. Γερολυμάτο, το γεγονός ότι η πόλη αποκτά μία στρατηγική αποτελεί πολύ σημαντική εξέλιξη καθώς ένα πλαίσιο κανόνων σιγά σιγά οριοθετεί την αποσπασματική θεώρηση των πραγμάτων που μέχρι τώρα γινόταν στη διαχείριση κυκλοφοριακών κυρίως προβλημάτων. «Το ΣΒΑΚ είναι αυτή την στιγμή το μοναδικό ορατό σχέδιο ώστε ο κόσμος να ψάξει στη γειτονιά του ένα εξίσου φιλόξενο και προσβάσιμο χώρο για να κοινωνικοποιηθεί», κατέληξε ο αντιδήμαρχος.
Αποσυμφόρηση και μέσω του νέου Δημαρχείου
Σε εξέλιξη, επίσης, βρίσκονται από τις αρχές Μαϊού οι εργασίες ανέγερσης του νέου δημαρχιακού μεγάρου, επί των οδών 25ης Μαρτίου και Βασιλέως Γεωργίου, το οποίο, εκτός των άλλων, θα διαθέτει χώρους στάθμευσης πάνω από 5.000 τετραγωνικά μέτρα. Εφόσον ακολουθηθεί κανονικά το χρονοδιάγραμμα και η χρηματοδότηση των 11,5 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ο χρόνος ολοκλήρωσης του καινούργιου, ιδιόκτητου δημαρχείου προβλέπεται την άνοιξη του 2023. Ο δήμαρχος Σίμος Ρούσσος, μιλώντας στην ΕΡΤ λίγους μήνες πριν, σημείωσε ότι το υπόγειο πάρκινγκ θα φτιαχτεί κάτω από την εκκλησία του Αγ. Νικολάου και η δημιουργία του εξασφαλίστηκε με κρατικούς πόρους «αφού ανασύραμε και επικαιροποιήσαμε μελέτη του 1999».
Ο ίδιος υπογράμμισε πως η κατασκευή του θα βοηθήσει στη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος του Δήμου. Πρόσθεσε ότι χρειάζεται ένας δεύτερος δημοτικός χώρος στάθμευσης, στην περιοχή της πλατείας Κένεντι που βρίσκεται πιο κοντά στο Μετρό «ώστε να ξεκινήσει ένα σχέδιο ενοποίησης των δύο πλατειών με ημιπεζοδρόμηση σε μια προσπάθεια να βγάλουμε το αυτοκίνητο από το κέντρο δίνοντας προτεραιότητα στους πεζούς». Ο επικεφαλής της δημοτικής Αρχής τόνισε ότι η βιωσιμότητα του κέντρου θα εξασφαλιστεί «με πεζοδρομήσεις, με εκτεταμένες αναπλάσεις και με τη δημοτική συγκοινωνία για την οποία αγοράστηκαν 4 καινούρια λεωφορεία».
Aλέξανδρος Καζαντζίδης