ΕΠΕΑΠΤΕΡΟΕΝΤΑ
Γράφει ο Άγγελος Πολύδωρος
Πάνω που είχαμε μάθει μια σειρά από τεχνικούς όρους και ορολογίες που σχετίζονται με τη λειτουργία των σιδηροδρόμων, με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη, ώστε να μπορούμε να συνεννοούμαστε στο café σαν άνθρωποι, άρχισε να τρέμει η Σαντορίνη με τη σμηνοσειρά (και άντε τώρα να μαθαίνεις και γεωλογικούς όρους).
Διότι, μέχρι πριν λίγες ημέρες, είχαμε εμπεδώσει τεχνικούς όρους όπως: «Σηματοδότηση», που είναι το σύστημα το οποίο κατευθύνει και ελέγχει την κυκλοφορία των τρένων – «Τηλεδιοίκηση», που είναι το ηλεκτρονικό σύστημα που επιτρέπει την εξ αποστάσεως διαχείριση και παρακολούθηση των τρένων από ένα κέντρο – «Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων», το οποίο παρέχει αυτοματοποιημένο έλεγχο ταχύτητας και προειδοποιήσεις στους μηχανοδηγούς – «Σιδηροδρομικός Πίνακας Διαδρομών», που διασφαλίζει ότι οι διαδρομές των τρένων δεν συγκρούονται και ότι οι αλλαγές τροχιάς γίνονται με ασφάλεια – «Αυτόματη Χάραξη Διαδρομής», που προγραμματίζει αυτόματα τη διαδρομή των τρένων βάσει χρονοδιαγραμμάτων – «Ράγες», πάνω στις οποίες κινούνται τα τρένα – «Στρωτήρες» που είναι ξύλινες ή τσιμεντένιες δοκοί που στηρίζουν τις ράγες – «Αλλαγή Κλειδιών», που επιτρέπει στα τρένα να αλλάζουν τροχιές.
Είχαμε μάθει απέξω ρόλους και λειτουργικές δομές, όπως: «Σταθμάρχης», που είναι υπεύθυνος για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας των συρμών σε σταθμό – «Μηχανοδηγός», που είναι ο υπεύθυνος για την ασφαλή κίνηση του συρμού και την τήρηση των ενδείξεων σηματοδότησης – «Ρυθμιστής Κυκλοφορίας», που είναι αυτός ο οποίος διαχειρίζεται την κίνηση των τρένων σε ένα μεγαλύτερο δίκτυο, πέραν των σταθμών – «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος», που είναι ο διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής στην Ελλάδα – «Hellenic Train», η οποία διαχειρίζεται την εκμετάλλευση των επιβατικών και εμπορευματικών δρομολογίων.
Και βεβαίως δεν ξεχνάμε τους όρους περί ασφάλειας, προτύπων & πρωτοκόλλων, που έπρεπε να γνωρίζουμε, όπως: «Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας» – «Αυτόματο Σύστημα Πέδησης» που εφαρμόζει αυτόματα φρένα σε περίπτωση ανάγκης (ABS που το ξέρετε κι εσείς…) – «Πρωτόκολλα Επικοινωνίας», για το πώς πρέπει να επικοινωνούν οι μηχανοδηγοί, οι σταθμάρχες και οι ελεγκτές κυκλοφορίας. Εδώ προστίθεται και ο όρος: «Ανθρώπινο Λάθος», που χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την πιθανή ευθύνη κάποιου ανθρώπου – «Χειροκίνητη Διαχείριση Κυκλοφορίας», που χρησιμοποιείται όταν η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργεί και απαιτείται ανθρώπινη παρέμβαση – «Προειδοποιητικά Συστήματα», που θα μπορούσαν να αποτρέψουν το δυστύχημα, εάν λειτουργούσαν – «Μονή Σιδηροδρομική Γραμμή», που υπάρχει σε ορισμένα σημεία του δικτύου από την εποχή του Τρικούπη, και αυξάνει την πιθανότητα σύγκρουσης εάν δεν υπάρχει σωστή ανθρώπινη διαχείριση – «Εταιρεία Σεκιούριτυ», που παρακολουθούσε όλα τα πιο πάνω με κάμερες και περίμενε δυο χρόνια να της ζητήσουν να παρουσιάσει τα βίντεο με στοιχεία που κάποιοι, ίσως, χρειάζονταν…