Μετά τα ευχάριστα νέα για την «Γραμμή 4» του μετρό, ένα ακόμη μεγάλο δημόσιο έργο και μάλιστα κομβικής σημασίας για την κυκλοφοριακή εικόνα των βορείων προαστίων, φαίνεται να μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Ο λόγος για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό, το οποίο αναμένεται να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του 2021, καθώς, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμούν ότι το πολυαναμενόμενο έργο θα δημοπρατηθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Ο νέος οδικός άξονας θα κατασκευαστεί με κρατικά κονδύλια, καθώς το έργο αποσυνδέθηκε από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Δεδομένου ότι πρόκειται να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σημαίνει ότι στο τμήμα αυτό δεν πρόκειται να τοποθετηθούν διόδια.
Η επέκταση εκτιμάται ότι θα αποσυμφορήσει τον κόμβο Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού όπου ταλαιπωρούνται καθημερινά χιλιάδες οδηγοί. Υπολογίζεται ότι χιλιάδες αυτοκίνητα καθημερινά θα χρησιμοποιούν την επέκταση της Λ. Κύμης. Μάλιστα ο γ.γ. Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, ανακοίνωσε ότι «θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2021 το οδικό έργο της Λεωφόρου Κύμης μέσω ΠΑΘΕ, όπου θα εξυπηρετούνται 30.000-35.000 οχήματα, ένα έργο για το οποίο ακούμε εδώ και 20 χρόνια».
Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 300 εκατομμύρια ευρώ. Η επέκταση θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά 3,8 χλμ. στην Εθνικό Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη (Κάτω Κηφισιά) και περιλαμβάνει:
-Την επέκταση που θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά.
-Μια σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και μια σήραγγα 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και για αυτό το λόγο αποφασίστηκε η απεμπλοκή της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, από την ευρύτερη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, την οποία χειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ. Δηλαδή το έργο έγινε δημόσιο και όχι μέρος της παραχώρησης. Έτσι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θα μπορέσει να δημοπρατηθεί εντός του 2021, ενώ η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει το 2024.
Όπως τόνισε πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, «το συγκεκριμένο έργο αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και για αυτό το λόγο αποφασίστηκε η απεμπλοκή της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, από την ευρύτερη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, την οποία χειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ». Ο Κ. Καραμανλής έχει χαρακτηρίσει την επέκταση ως «έργο πνοής», το οποίο θα αναβαθμίσει τη Βόρεια Αθήνα και θα αναμορφώσει ολόκληρη την Βορειο-Ανατολική Αττική, θα αποσυμφορήσει την ήδη βεβαρυμμένη κυκλοφορία εντός του Λεκανοπεδίου, αλλά θα δώσει και μια λύση στο θέμα της κυκλοφορίας του Κόμβου Μεταμόρφωσης.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει περιλάβει το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης τόσο στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ), όσο και – κυρίως – στο σχεδιασμό για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία του διαγωνισμού με την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου θα βοηθήσει τις υπηρεσίες μέχρι και στην σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.
Η επέκταση της Αττικής Οδού και η Κύμης
Με εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον αναμένονται οι εξελίξεις και στον τομέα της επέκτασης της Αττικής Οδού, καθώς με την ισχύ της σύμβασης του αυτοκινητοδρόμου με μήκος περίπου 70 χιλιόμετρα να λήγει τον Οκτώβριο του 2024, η κατασκευαστική αγορά αναμένει τη δημοπράτηση του έργου.
Σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί το μοντέλο παραχώρησης βάσει του οποίου θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό, κατά πάσα πιθανότητα μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022.
Αυτή τη στιγμή, οι νομικοί, τεχνικοί και χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι διαμορφώνουν τους όρους του διαγωνισμού και το μοντέλο παραχώρησης του έργου, δηλαδή τη χρονική διάρκεια κτλ.
Η σύμβαση της Αττικής Οδού με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων του 2011, έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ το οποίο και θα πραγματοποιήσει το σχετικό διαγωνισμό.
Στο προσκήνιο υπάρχει, πάντα, και ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Λεωφόρου Κύμης, Ραφήνα και Λεωφόρο Βουλιαγμένης, αρχικού προϋπολογισμού 1 δισ. €.
Προτεραιότητα έχει η επέκταση προς την Λεωφόρο Κύμης και γι’ αυτόν τον λόγο το συγκεκριμένο έργο αποτελεί προτεραιότητα και φτάσαμε στην απεμπλοκή της επέκτασης της Λεωφόρου από την ευρύτερη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Σε δεύτερη φάση, αρκετά αργότερα, αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της Αττικής Οδού έως τη Ραφήνα, όπως και η σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με υπόγεια σήραγγα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης και η αναμόρφωση της τελευταίας σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους, δίχως σηματοδότες.
Το εγχείρημα της επέκτασης της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001, οπότε επιδιώχθηκε να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης. Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού.
Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι.
Διαβάστε επίσης: Γ. Πατούλης για Γραμμή 4: «Η Αττική γίνεται πιο λειτουργική για τους πολίτες»