Μετά την καλοκαιρινή «ομοβροντία» τροπολογιών στο νόμο «Κλεισθένης Ι» από την κυβέρνηση, ήρθε και η… φθινοπωρινή, φέρνοντας μια σειρά από αλλαγές, εκ των οποίων αρκετές είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Μια από τις πιο χαρακτηριστικές είναι ότι ουσιαστικά δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους να προχωρούν «κατά την κρίση του Δημοτικού Συμβουλίου» σε σύναψη σύμβασης «για την εκτέλεση συγκεκριμένων υπηρεσιών συλλογής και μεταφοράς στερεών αποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών, καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων και δημοτικών κτιρίων, συντήρησης χώρων πρασίνου και ηλεκτροφωτισμού».
Μάλιστα, η διαδικασία γίνεται ακόμη πιο εύκολη, εφόσον καταργείται η δια νόμου πρόβλεψη ότι προκειμένου να ανατεθεί σε ιδιώτη η εκτέλεση του έργου θα πρέπει να τεκμηριώνεται η αδυναμία εκτέλεσής του από τις υπηρεσίες του Δήμου. Γεγονός που, αυτομάτως, κάνει αποκλειστικά θέμα πολιτικής επιλογής την ιδιωτικοποίηση (και) των συγκεκριμένων υπηρεσιών, η οποία τίθεται «στην κρίση» του Δημοτικού Συμβουλίου.
Η παραπάνω σημαντική αλλαγή συμπεριλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή τα ξημερώματα της Πέμπτης 10 Οκτωβρίου της 10ης Οκτωβρίου, με τη συζήτησή του στις συναρμόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές να έχει ξεκινήσει από το μεσημέρι της Παρασκευής 11 Οκτωβρίου, δίχως, ωστόσο, να έχει προηγηθεί διάλογος με τα αρμόδια θεσμικά αυτοδιοικητικά όργανα.
Μια άλλη σημαντική τροποποίηση έχει να κάνει με την διαδικασία λήψης αποφάσεων στα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια, καθώς, σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, για κάθε απόφαση η απαιτούμενη πλειοψηφία θα υπολογίζεται επί των «πραγματικά παρόντων» μελών κατά τη συγκεκριμένη ψηφοφορία και όχι βάσει του αριθμού των μελών που απαιτούνται για την απαρτία.
Σύμφωνα, πάντα, με το πολυνομοσχέδιο, νομιμοιούνται αναδρομικά αποφάσεις Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων που έχουν ληφθεί «δια περιφοράς» και παύονται οριστικά οι ποινικές και πειθαρχικές και διώξεις που έχουν ασκηθεί κατά περιφερειακών ή δημοτικών αιρετών για αδικήματα και πειθαρχικά παραπτώματα σχετικά με συνεδριάσεις «δια περιφοράς».
Ως προς τον ορισμό των Δ.Σ. των Νομικών Προσώπων, αντικαθίσταται ολόκληρη η ρύθμιση για τον τρόπο υπολογισμού της ποσόστωσης 3/5 του δημάρχου και υπολογισμού (χωρίς αναγραφή ποσοστού 2/5 πια) των μελών λοιπών παρατάξεων. Επιπλέον, νομιμοποιούνται αναδρομικά όλες οι πράξεις ορισμού Διοικητικών Συμβουλίων που έχουν ήδη εκδοθεί βάσει της διάταξης που τώρα κατατέθηκε.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η διάταξη, με την οποία διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της ειδικής αυξημένης μοριοδότησης για τις μόνιμες προσλήψεις στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι».
Κατά τ’ άλλα, στο πολυνομοσχέδιο προβλέπονται, μεταξύ άλλων και τα εξής:
– Αυξάνεται συνολικά κατά 21 ο αριθμός των αντιδημάρχων σε όλη τη χώρα.
– Προστίθεται στις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής η έγκριση και των απολογισμών των Νομικών Προσώπων και επιχειρήσεων του Δήμου.
– Μεταβολή στο πότε επιτρέπεται κατάργηση δίκης, όταν το θέμα αφορά μετατροπή εργασιακής σχέσης ΙΔΟΧ Δήμων και Περιφερειών.
– Εξαιρούνται από την αυτόφωρη διαδικασία του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας αδικήματα της Δημοτικής Αστυνομίας κατά την άσκηση των καθηκόντων της.
– Εισάγεται ειδικό θεσμικό πλαίσιο για τις χρηματοδοτήσεις δικαιούχων από το Φιλόδημο Ι και ΙΙ.
– Επανακαθορίζεται η νομοθεσία περί εξαιρέσεων από την έγκριση της ΠΥΣ για τις προσλήψεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) και τις συμβάσεις μίσθωσης έργου (ΣΜΕ).
– Τροποποιήσεις για τη λήψη απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο περί συγχώνευσης δημοτικών νομικών προσώπων σε ένα νομικό πρόσωπο συναφούς σκοπού, καθώς και περί κατάργησης νομικών προσώπων.
– Δίνεται παράταση στην προθεσμία μεταγραφής αποφάσεων για ακίνητη περιουσία δημοσίων σχολείων κατά την παρ.1 του αρ.274 του Κώδικα Δήμων.