Εν κατακλείδι:
– Τα μη εγγυημένα έσοδα.
– Οι σπατάλες.
– Η μικρή εισπραξιμότητα εσόδων.
– Η υπερχρέωση που διαχρονικά δημιουργήθηκε.
– Η υπερστελέχωση των δομών μας.
– Η ανυπαρξία επαγγελματισμού και λειτουργίας με στοχοποίηση, μετρήσιμα αποτέλεσμα και αξιολόγηση,
μας έχουν οδηγήσει στο σημερινό θεσμικό οικονομικό και λειτουργικό αδιέξοδο.
Βασικά σημεία που απαιτούν μελέτη στα Οικονομικά των Δήμων:
– Η αντιμισθία Δημάρχων, Αντιδημάρχων, αποζημίωση συμμετοχής στα Δ.Σ. και στις επιτροπές και η χορηγία, που καταργήθηκαν.
– Μετά από εμπεριστατωμένη μελέτη, καθορισμός του ανελαστικού κόστους ανά Δήμο και καθορισμό των ΚΑΠ, με βάση αυτό και τα άλλα έσοδα τους.
– Το Οργανόγραμμα κάθε Δήμου το οποίο σε συνδυασμό με το υφιστάμενο ISO θα προυποθέτει στελέχωση λειτουργούσα με μετρήσιμα αποτελέσματα (Στοχοποίηση – Αξιολόγηση – Εισήγηση – Απόφαση κλπ.) και θα εξασφαλίζει ποιότητα υπηρεσιών με το μικρότερο κόστος.
– Τα ανταποδοτικά τέλη και η ανάγκη αυτά να μειωθούν σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ευρωπαϊκής διαχείρισης των απορριμμάτων (Διαλογή στην πηγή – Ανακύκλωση – Κομποστοποίηση).
– Ο εκσυγχρονισμός του ελεγκτικού έργου του Επιτρόπου με την αλλαγή της διαδικασίας ελέγχου των δαπανών με εντάλματα προβλεπόμενης και γενόμενης δαπάνης.
– Η αύξηση των ΚΑΠ στήριξης της λειτουργίας και της συντήρησης των Σχολικών Μονάδων.
– Η αντιμετώπιση του προβλήματος των υπερχρεωμένων Δήμων και ο έλεγχος της μετακύλησης υπερβολικών χρεών από Δήμαρχο σε Δήμαρχο.
– Ο μηδενισμός της σπατάλης και της κακοδιαχείρισης, ο περιορισμός των δαπανών καταναλώσεων (ρεύματος, καυσίμων, συντηρήσεων μηχανολογικού εξοπλισμού κτιρίων κλπ.)
– Ο έλεγχος και η διεκδίκηση των εσόδων των κοιμητηρίων και των ΚΥΕ.
– Η επανεξέταση του θέματος της απαλλαγής των τελών της ΔΕΔΔΗΕ.
– Η ύπαρξη Εθνικού Ταμείου στήριξης των απαλλοτριώσεων, όπου επιβάλλεται αυτές να γίνουν.
– Η πιστή τήρηση των υποχρεώσεων του Κράτους προς την αυτοδιοίκηση ή η διάθεση αποκλειστικά τοπικών πόρων .
Προτάσεις:
– Στήριξη των υπερχρεωμένων Δήμων για να βγουν από το οικονομικό τους αδιέξοδο.
– Ορθολογική οικονομική αποκατάσταση των αιρετών, ώστε να εκλείψει η επαγγελματική απαίτηση από εθελοντές εργαζόμενους.
– Μελέτη για όλους τους Δήμους, του ανελαστικού τους κόστους και των βασικών μεγεθών των εσόδων τους, με ανάλογη προσαρμογή των ΚΑΠ.
– Βελτίωση του Προληπτικού Ελέγχου, ώστε παράλληλα να λειτουργεί και ως κατασταλτικός, με προβλεπόμενη και γενόμενη δαπάνη.
– Ύπαρξη δέσμευσης νομοθετικής για την παράδοση στο τέλος της θητείας των Δήμων από την αιρετή Διοίκηση χωρίς επιπλέον χρέη.
– Πιστή τήρηση ισοσκελισμών ρεαλιστικών Προϋπολογισμών και συνεχή έλεγχο του Παρατηρητηρίου.
Αγαπητοί μου,
υπάρχει για κάθε Δήμο η σοβαρή απαίτηση, καταρχήν να έχει εξασφαλίσει την λειτουργικότητά του που θα του δίνει το δικαίωμα να στηρίζει την καθημερινότητά του, τις βασικές δουλειές του για τη λειτουργία της κοινωνίας που υπηρετεί (σκουπίδι, λάμπα, λακκούβα) την συντήρηση των υποδομών του, την μισθοδοσία και αυτό δεν θα πρέπει να είναι ζητούμενο αλλά δεδομένο και να εμπίπτει στο ανελαστικό του κόστος με ακρίβεια, κοστολογημένο.
Η ανάπτυξη και η υλοποίηση του οράματος της κάθε Διοίκησης Δήμου, είναι θέμα απόδοσης των εσόδων του, τομέας που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στη διαμόρφωση των ΚΑΠ και προπάντων η ικανότητά του να εξασφαλίζει κονδύλια από Προγράμματα.
Η λύση για βιώσιμους οικονομικά Δήμους μπορεί να επιτυγχάνεται μετά το νοικοκύρεμά τους με ορθολογική διαχείριση των οικονομικών τους, χωρίς σπατάλες, με πρόγραμμα, μέτρο και έλεγχο, με διεκδίκηση των εσόδων τους, με αρχές και κανόνες στη λειτουργία τους με πλήρη διαφάνεια και υπευθυνότητα, στο πλαίσιο ενός κράτους που οι θεσμοί της εξουσίας θωρακίζονται να υλοποιούν το ρόλο τους με σαφείς και εξασφαλισμένους θεσμικούς και οικονομικούς κανόνες».