Δυναμικές κινητοποιήσεις, αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα της, όπως η ετήσια απόδοση του 8,5% του ΑΕΠ στους Δήμους, προανήγγειλε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Πατούλης.
«Με τη δυναμική και μαζική μας παρουσία σήμερα εδώ, στέλνουμε προς την Κεντρική Εξουσία το ξεκάθαρο μήνυμα, ως εδώ και μη παρέκει. Τέρμα πια η κοροϊδία. Δεν ανεχόμαστε άλλον οικονομικό στραγγαλισμό των Δήμων μας. Δεν ανεχόμαστε να αποφασίζουν άλλοι για μας, χωρίς εμάς. Δεν θα δεχθούμε πλέον καμία περαιτέρω υποβάθμιση της λειτουργικής και οικονομικής μας αυτοτέλειας. Σε αυτή την άρρωστη κατάσταση πρέπει επιτέλους να μπει ένα τέλος. Κι αυτό το τέλος είμαστε αποφασισμένοι να το δώσουμε εμείς σήμερα. Με την αποφασιστικότητά μας να προχωρήσουμε σε δυναμικές κινητοποιήσεις, για να βάλουμε τέλος στις πολιτικές που στόχο έχουν την υποβάθμιση της Αυτοδιοίκησης. Στη συστηματική επίθεση που δεχόμαστε από την Κεντρική Κυβέρνηση, θα απαντήσουμε δυναμικά».
Αυτή ήταν η επωδός της τοποθέτησης του προέδρου της ΚΕΔΕ Γιώργου Πατούλη στην έκτακτη Γενική Συνέλευση για τα οικονομικά των Δήμων που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την Τρίτη 1 Δεκεμβρίου, υπό το πρίσμα των προβλέψεων του υπό ψήφιση κρατικού προϋπολογισμού 2016 για νέες περικοπές στις επιχορηγήσεις των Δήμων.
Το συμβολικό κλείσιμο των Δήμων της χώρας την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου, παραμονή της ψήφισης του προϋπολογισμού στην Βουλή, αποτελεί ενδεχομένως την αρχή μεγαλύτερων αντιδράσεων εφόσον τα αιτήματα της ΚΕΔΕ δεν βρουν ανταπόκριση.
Οι διεκδικήσεις της Αυτοδιοίκησης:
Όπως ανέφερε στην ομιλία του ο κ. Πατούλης, οι διεκδικήσεις της ΚΕΔΕ είναι συνοπτικά οι εξής:
1. Να μπει τέλος στη μείωση της χρηματοδότησης των Δήμων και να μας αποδοθούν οι πόροι που προβλέπονται από την υφιστάμενη νομοθεσία.
2. Να υπάρξει σαφής νομοθετική πρόβλεψη για απόδοση σε ετήσια βάση ποσοστού 10% του προϋπολογισμού, για την Αυτοδιοίκηση. Δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη στη χώρα χωρίς ικανή και αποτελεσματική Αυτοδιοίκηση.
3. Αντιμετώπιση του χρέους των Δήμων της χώρας με την προώθηση μιας μόνιμης και βιώσιμης λύσης, με πρωτοβουλία και ευθύνη της Κεντρικής Κυβέρνησης , με ενιαίο τρόπο αντιμετώπισης με το υπόλοιπο δημόσιο χρέος και όχι με επιπλέον επιβάρυνση των τοπικών κοινωνιών.
4. Άμεση ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ 2014-2020, με ειδικό κονδύλι για έργα Δήμων 2 δις ευρώ, όπως έχουμε αναφέρει και στο ψήφισμα του Συνεδρίου της Χαλκιδικής
5. Συμμετοχή των ελληνικών Δήμων στο πρόγραμμα Γιούνκερ, σε ποσοστό τουλάχιστον κατά 10% , καθώς και με τη διευκόλυνση της πρόσβασης τους στην ευρωπαϊκή χρηματοπιστωτική αγορά.
6. Δημιουργία ενός νέου ΘΗΣΕΑ, ενός Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος που θα σχεδιαστεί και θα διαχειριστεί από τους δήμους για τους Δήμους και με βασικές προτεραιότητες: α) η υποστήριξη των μικρών ορεινών και νησιώτικων δήμων που κινδυνεύουν να αποκλειστούν από το ΕΣΠΑ β) η χρηματοδότηση δράσεων που δεν είναι επιλέξιμες στο ΕΣΠΑ όπως οι συντηρήσεις και οι επισκευές των υποδομών μας γ) η ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού των δήμων δ) η τόνωση της τοπικής απασχόλησης μέσω προγραμμάτων αυτεπιστασίας, τηρώντας πάντα τους κανόνες διαφάνειας και αντικειμενικότητάς. Ο νέος ΘΗΣΕΑΣ θα χρηματοδοτηθεί από τη νέα γενιά παρακρατηθέντων. Επειδή η ανάγκη της χώρας και των δήμων απαιτεί εμπροσθοβαρείς παρεμβάσεις, προτείνουμε να αξιοποιηθούν και οι πόροι του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
7. Απελευθέρωση των προσλήψεων προσωπικού στους Δήμους όσον αφορά τους τομείς των ανταποδοτικών υπηρεσιών και της λειτουργίας των κοινωνικών δομών .
8. Σε ότι αφορά το νέο ΕΣΠΑ, ενεργητική συμμετοχή των Δήμων στην υλοποίηση όλων των συγχρηματοδοτούμενων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
9. Για τα έργα του ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013, μεταφορά των έργων που έχουν συμβασιοποιηθεί στο νέο ΕΣΠΑ και την κάλυψη όσων δεν μεταφερθούν από το Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Παράλληλα, θεωρείται αναγκαίο να καλύψει η Κυβέρνηση τους Δημάρχους και τα Δημοτικά Συμβούλια από τυχόν αναζήτηση πειθαρχικών και ποινικών ευθυνών για την μη ολοκλήρωση των έργων και τους αναδόχους των έργων από τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν.
10. Χρηματοδότηση από την Τεχνική Βοήθεια ενός Προγράμματος Υποστήριξης των Δήμων με σκοπό τη διασφάλιση της διαχειριστικής επάρκειας των Δήμων, την υποστήριξη τους στην ωρίμανση και την υλοποίηση των έργων τους, καθώς και την παροχή τεχνικής βοήθειας και ωρίμανσης μελετών ιδιαίτερα στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους.
11. Άμεση υλοποίηση του Προγράμματος Οργάνωσης και Λειτουργικού Εκσυγχρονισμού των 325 Δήμων, που έχει ενταχθεί μετά από πιέσεις της ΚΕΔΕ στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» 2014–2020
12. Ενίσχυση των Δήμων με το απαραίτητο προσωπικό για την ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών τους. Στο πλαίσιο αυτό η ΚΕΔΕ διεκδικεί:
α) τη δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού σε ευαίσθητους τομείς (ανταποδοτικές υπηρεσίες, Καθαριότητα και Κοινωνικές Υπηρεσίες)
β) να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία της εθελοντικής κινητικότητας από τον στενό Δημόσιο τομέα και τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης προς του δήμους, με έμφαση στους ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους με τη θέσπιση ειδικών κινήτρων
γ) ειδικά για τους ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους να θεσπιστεί αύξηση της μοριοδότησης της εντοπιότητας
δ) την οριστική επίλυση των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί από την δήθεν ανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας. Προτείνουμε την ένταξη της στις υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα, για όσους Δήμους το επιθυμούν.
13. Να οριστεί η επόμενη Βουλή ως αναθεωρητική, έτσι ώστε από τη Συνταγματική Αναθεώρηση έτσι ώστε να κατοχυρωθούν συνταγματικά οι αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας και να προβλεφθεί η φορολογική αποκέντρωση χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση για τους πολίτες.