Ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις στο συνέδριο «Καθαρές Μεταφορές στις Πόλεις» της 1ης Απριλίου
Τα πλεονεκτήματα, τις δυνατότητες, αλλά και συγκεκριμένες προτάσεις εφαρμογής της χρήσης του φυσικού αερίου ως εναλλακτικού καυσίμου στα δημοτικά οχήματα ανέδειξε το συνέδριο «Καθαρές Μεταφορές στις Πόλεις» που συνδιοργάνωσε ο διαδημοτικός Σύνδεσμος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Πόλεων (ΣΒΑΠ) με τον Δήμο Παπάγου-Χολαργού, την Παρασκευή 1 Απριλίου.
Την εκδήλωση, τίμησαν με τη συμμετοχή τους η γενική γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Πέτη Πέρκα, ο πρόεδρος της ΠΕΔΑ και δήμαρχος Νέας Ιωνίας Ηρακλής Γκότσης, οι δήμαρχοι Αγ. Παρασκευής Γιάννης Σταθόπουλος, Φιλοθέης-Ψυχικού Παντελής Ξυριδάκης, Λυκόβρυσης-Πεύκης Τάσος Μαυρίδης, Βριλησσίων Ξενοφώντας Μανιατογιάννης, Χαλανδρίου Σίμος Ρούσσος, αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι των δήμων-μελών του Συνδέσμου.
Το συνέδριο άνοιξε ο πρόεδρος του ΣΒΑΠ Γιώργος Κουράσης, ο οποίος παρουσίασε τους σκοπούς του Συνδέσμου, χαιρετισμό απηύθυνε ο δήμαρχος Παπάγου-Χολαργού Ηλίας Αποστολόπουλος και ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου κ. Παύλος Καμάρας, που ανέλυσε το πρόγραμμα για εξοικονόμηση ενέργειας σαν κεντρικό άξονα των δραστηριοτήτων του συνδέσμου, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της χρήσης του φυσικού αερίου στα δημοτικά οχήματα. Όπως ειπώθηκε, ο Σύνδεσμος ετοιμάζει φάκελο για διερεύνηση χρηματοδότησης σχετικού πιλοτικού προγράμματος.
Η γ.γ. του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κα. Πέτη Πέρκα παρουσίασε την πολιτική και τους άξονες δράσης του υπουργείου για την αποτελεσματική προώθηση εναλλακτικών καθαρών καυσίμων στις μεταφορές στη χώρα και τόνισε ότι αυτή αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Στάθηκε ιδιαίτερα στη συμβολή του φυσικού αερίου ως καυσίμου στην απορρύπανση της ατμόσφαιρας του Λεκανοπεδίου και αναφέρθηκε στις ενέργειες του υπουργείου για την ταχεία και έγκαιρη ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/94/EU για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στην Ελληνική νομοθεσία.
O δρ. Σάββας Σεϊμανίδης, υπεύθυνος σχεδιασμού του προγράμματος αεριοκίνησης του ΣΒΑΠ, παρουσίασε τα αποτελέσματα πολύμηνων ερευνών του Συνδέσμου για τη σκοπιμότητα της περαιτέρω ανάπτυξης της χρήσης του φυσικού αερίου στους στόλους των δήμων-μελών του Συνδέσμου και την πρόταση του ΣΒΑΠ για τη μετατροπή υφιστάμενων δημοτικών συμβατικών οχημάτων των δήμων μελών του Συνδέσμου σε χρήση φυσικού αερίου.
Παρουσιάστηκαν, επίσης, η ευρωπαϊκή και εθνική πολιτική για καθαρές καθαρές μεταφορές, το υφιστάμενο σχετικό θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο, η Ελληνική και διεθνής εμπειρία από τη χρήση του φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων, τα αποτελέσματα από συγκεκριμένα προγράμματα ένταξης του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) σε δημοτικούς στόλους στην ΕΕ και διεθνώς, καθώς και οι δυνατότητες χρηματοδότησης σχετικών δράσεων και πρωτοβουλιών.
Συζητήθηκαν τα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα των πλέον διαδεδομένων τεχνολογιών μετατροπής πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων οχημάτων σε χρήση φυσικού αερίου και οι προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή τους σε δημοτικούς στόλους στην Ελλάδα.
Τέλος, παρουσιάστηκαν οι διαφορές του φυσικού αερίου και του υγραερίου ως καυσίμου αεριοκίνησης και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ένταξης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημοτικούς στόλους.
«Κεντρική προτεραιότητά μας τα οχήματα με φυσικό αέριο»
Από το βήμα της ημερίδας του ΣΒΑΠ ο αν. διευθυντής Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) Στέφανος Οικονομίδης, ανέπτυξε τα πλεονεκτήματα της χρήσης του φυσικού αερίου στην αεριοκίνηση οχημάτων στην Ελλάδα και διεθνώς, τη στρατηγική και τις πρωτοβουλίες της ΔΕΠΑ για την ανάπτυξη της χρήσης του στην αυτοκίνηση και υπογράμμισε ότι ο τομέας αυτός ήταν, είναι και θα παραμείνει κεντρική προτεραιότητα για τη ΔΕΠΑ.
Ο κ. Γιώργος Χατζόπουλος, σύμβουλος Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ αναφέρθηκε εκτενώς στις διαφορές μεταξύ του φυσικού αερίου και του υγραερίου ως καυσίμων για την κίνηση οχημάτων. Τόνισε ότι οι διαφορές αυτές, «που αναφέρονται στη χημική τους σύσταση, στις ιδιότητες, στη “δύναμη», στη μονάδα πώλησης, στο σύστημα τροφοδοσίας, στην οικονομικότητα, στην προστασία του περιβάλλοντος και στον αναγκαίο εξοπλισμό διανομής των πρατηρίων ανεφοδιασμού, είναι σημαντικές πρέπει να αξιολογούνται πολύ προσεκτικά από τους υποψήφιους χρήστες για την επιλογή του ενός έναντι του άλλου καυσίμου».
Οι δυνατότητες χρηματοδότησης
Από την πλευρά του, ο δρ. Γιώργος Αγερίδης, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ενεργειακής Αποδοτικότητας του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) και πρόεδρος του ΕΛΙΝΗΟ εξήγησε ότι η χρήση εναλλακτικών καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων στις δημοτικές μεταφορές – όπως και η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια και τις άλλες δημοτικές υποδομές – βελτιώνει ουσιαστικά την ενεργειακή αποδοτικότητα και παρουσίασε τις δυνατότητες δημόσιας χρηματοδότησης σχετικών προγραμμάτων στην Ελλάδα. Επίσης, ανέλυσε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων ως νέα τεχνολογία για τις δημόσιες και δημοτικές μεταφορές.
Η διεθνής εμπειρία
Ο τεχνικός διευθυντής της δημοτικής επιχείρησης Azienda Trasporti Verona Αntonio Piovesan, παρουσίασε την εμπειρία του Δήμου της Βερόνα από την χρήση CNG στο στόλο των οχημάτων, τονίζοντας ότι το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος για τους δημότες είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Ο κ. Γιάννης Μαχαιρόπουλος, γενικός διευθυντής της Polargas, παρουσίασε την τεχνολογία Diesel Dual Fuel (DDB – Μεικτή Καύση Diesel), την πλέον εμπορικά διαδεδομένης τεχνολογίας για τη μετατροπή των κινητήρων diesel, ώστε να λειτουργούν με μείγμα πετρελαίου και φυσικού αερίου και αναφέρθηκε με στοιχεία στα περιβαλλοντικά και οικονομικά πλεονεκτήματά της.
Ο κ. Γιώργος Αμπατσίδης, Τεχνικός Διευθυντής της Natural Gas Technologies εστίασε την παρουσίασή του στο βέλτιστο τρόπο ανεφοδιασμού δημοτικών στόλων οχημάτων CNG και ανέδειξε την επιλογή της εγκατάστασης και λειτουργίας σταθμών ανεφοδιασμού αποκλειστικής τροφοδοσίας δημοτικών οχημάτων CNG.
Ο κ. Γιώργος Καπετανάκης, τεχνικός διευθυντής του ΙΔΕΕΑ, περιέγραψε την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα της εκπαίδευσης των τεχνιτών αερίων καυσίμων, αναφέρθηκε στην ανάγκη βελτίωσης των διαδικασιών εκπαίδευσης των τεχνιτών στις μετατροπές οχημάτων σε χρήση CNG και πρότεινε συγκεκριμένες παρεμβάσεις – νομοθετικές ρυθμίσεις για το σκοπό αυτό.
Ο κ. Κωνσταντίνος Καλογρίτσας, γενικός διευθυντής «Καλογρίτσας & ΣΙΑ», αναφέρθηκε στην εμπειρία του κλάδου των εταιρειών μετασκευής οχημάτων σε χρήση αερίων καυσίμων στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στις διαδικασίες μετατροπής οχημάτων βαρέος τύπου, σε χρήση DDB.
Ο Δρ. Νίκος Σακελλαρίου, τεχνικός διευθυντής της Network Consulting Group, ανέφερε παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν εντάξει το φυσικό αέριο στους δημόσιους και δημοτικούς τους στόλους (Βερολίνο, Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Πάλμα, κ.α.) και ανέλυσε τους παράγοντες στους οποίους οφείλεται η αυξανόμενη χρήση του (επαρκές και διαρκώς βελτιούμενο θεσμικό πλαίσιο, δοκιμασμένη και ασφαλής τεχνολογία, διαθεσιμότητα καυσίμου, πρατηρίων ανεφοδιασμού και πολλών τύπων οχημάτων, οικονομικότητα χρήσης και περιβαλλοντική προστασία).