Θερμός οπαδός της ηλεκτροκίνησης, ήδη από τα πρώτα υβριδικά μοντέλα της Toyota και της Honda, δεν είχα αξιωθεί να δοκιμάσω κάποιο από τα αμιγώς ηλεκτρικά που κυκλοφορούν εδώ και καιρό στην Ελλάδα. Το ρόδι έσπασε και η αρχή έγινε με το γνωστό μίνι της Volkswagen, το ηλεκτροκίνητο Up.
Κάθε αρχή και δύσκολη, βέβαια. Η αυτονομία της μπαταρίας αρκεί για κάπου 80 χιλιόμετρα τον χειμώνα, και μάλιστα χωρίς καλοριφέρ! Η φόρτιση από απλή πρίζα σούκο διαρκεί κάπου 9 ώρες. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο πρέπει να… πριζώνεται με κάθε διαθέσιμη ευκαιρία! Και μάλιστα με ένα ειδικό καλώδιο μικρού μήκους, ενώ απαγορεύεται η χρήση μπαλαντέζας! Το κόστος για 100 χιλιόμετρα κυκλοφορίας με το e-up! είναι περίπου 3 ευρώ και μόνο κινητήρες φυσικού αερίου μπορούν να ανταγωνιστούν.
Όμως τα πάντα συνηθίζονται και για τα πάντα υπάρχει απάντηση. Όταν βρεθεί η κατάλληλη… πρίζα, ο προγραμματισμός είναι θέμα που εναπόκειται στον κάθε έναν. Και έτσι οι μετακινήσεις εντός πόλης εξυπηρετούνται σχετικά εύκολα, αν δεν ξεπερνούν τα 100 χιλιόμετρα. Δηλαδή, μια απόσταση σπίτι-γραφείο 40 χιλιομέτρων καλύπτεται με άνεση σε ημερήσια βάση, αφήνοντας περιθώριο ασφαλείας. Φυσικά τα ταξίδια ανήκουν σε άλλη κατηγορία, την οποία προς το παρόν δεν αποτολμήσαμε…
Σε σχέση με τον προϋπάρχοντα ανταγωνισμό, η Ford όσο και η VW προτίμησαν ένα διαφορετικό δρόμο, βασίζοντας τα ηλεκτρικά οχήματά τους σε ήδη υπάρχοντα μοντέλα. Θεωρούν πως μια τέτοια προσέγγιση τους επιτρέπει να ρίξουν το κόστος, αφού μοιράζονται τα ίδια μέρη και έχουν μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την παραγωγή, ανάλογα με τη ζήτηση.
Το ηλεκτρικό μοτέρ των 82 ίππων και 21,5 κιλών ροπής βρίσκεται στο εμπρός μέρος. Η συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου 18,7 kWh ζυγίζει 230 κιλά και είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα, έτσι που το κέντρο βάρους του e-up! είναι χαμηλότερο από ενός συμβατικού με θερμικό κινητήρα. Δεν υπάρχει κανέναν συμβιβασμός όσον αφορά τους χώρους, ενώ και ο πίνακας οργάνων είναι παρόμοιος, αν εξαιρέσεις τα όργανα για τη φόρτιση της μπαταρίας και την οικονομική οδήγηση.
Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης: Normal, eco και eco plus. Τα δύο τελευταία μειώνουν την ιπποδύναμη και τη λειτουργία διαφόρων ηλεκτρικών συστημάτων, ανάλογα με το πόσο οικονομικά θέλεις να οδηγήσεις. Ο χειμώνας μειώνει την αυτονομία, το ίδιο και η χρήση καλοριφέρ και φώτων. Όποιος είναι… σπάταλος από χαρακτήρα, θα πάρει δωρεάν μαθήματα οικονομίας!
Μετά τις πρώτες δυσκολίες συνηθίσαμε την φιλοσοφία του ηλεκτροκίνητου μίνι και προετοιμαζόμαστε για το αντίστοιχο e-Golf! Πάντως είναι σαφές ότι σε αυτά τα πρώτα βήματα της ηλεκτροκίνησης, η αναλογία κόστους/απόσβεσης είναι πολύ δύσκολο να προσελκύσει μαζικά αγοραστές, Τα 28.000 ευρώ της τιμής κτήσης είναι κατά πολύ χαμηλότερα π.χ. από το ανταγωνιστικό μοντέλο της BMW, όμως παραμένει και πάλι υψηλά και απευθύνονται κυρίως στους… «έχοντες» και περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους! Αλλά μήπως έτσι δεν ξεκίνησαν και τα πρώτα υβριδικά μοντέλα; Πόσα χρόνια χρειάστηκαν, για παράδειγμα, μέχρι οι Έλληνες… ταξιτζήδες να αντιληφθούν ότι συμφέρει απόλυτα η αγορά ενός Prius;
Τεχνολογία Ηλεκτρικός σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία ιόντων λιθίου 18,7kWh, συνεχής ισχύς 40 KW (54 PS) και μέγιστη 60 KW (82 PS), ροπή 21,4 kgm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,4”
Τελική ταχύτητα 130 km/h
Κατανάλωση 11,7 kWh/100 km
Αυτονομία 120-165 km (καλοκαίρι) 80-120 km (χειμώνας)
Εκπομπές CO2 –
Διαστάσεις 3.540 x 1.645 x 1.477 mm
Βάρος 1.139 kg