Παρουσιάζει και σχολιάζει ο Άγγελος Πολύδωρος
Στα βάθη του χειμώνα – Dead of winter
Θρίλερ, με στοιχεία Nordic-noir μιας και όλη η ατμόσφαιρα -το ύφος της ταινίας- στηρίζεται στο χιονισμένο τοπίο της Βόρειας Μινεσότα (ΗΠΑ), της πολιτείας των «δέκα χιλιάδων λιμνών», στα σύνορα με τον Καναδά.
Η ιδέα της ταινίας είναι η κλασική συνταγή «όταν ταξιδεύεις μόνος/η σε μια άγρια, απομακρυσμένη περιοχή αδιαφορώντας στην προειδοποίηση για επερχόμενη κακοκαιρία, τότε θα σου συμβούν όλα». Ειδάλλως δεν θα είχαμε ταινία…
Εδώ, η Έμα Τόμπσον ταξιδεύει μόνη της, δεν δίνει σημασία στην είδηση για επερχόμενο παγετό και προσπαθεί να πάει σε μια λίμνη… για ψάρεμα, κουβαλώντας όλα τα απαραίτητα σύνεργα και τις αναμνήσεις της, που μας αποκαλύπτονται με flashback. Στη διαδρομή χάνεται και στη μέση του πουθενά, συναντά κάποιον που θα της δείξει το δρόμο, όπου μόλις φτάσει θα αρχίσει το δράμα της. Ο «κάποιος» μαζί με τη -σχεδόν σχιζοφρενή- γυναίκα του, έχουν απαγάγει τη Λία, για λόγους που δεν μου επιτρέπεται να εξηγήσω και η γυναίκα καταλαβαίνει ότι είναι η μόνη που μπορεί να προσφέρει βοήθεια στο νεαρό κορίτσι.
Η ουσία βρίσκεται στην ερμηνεία της Έμα Τόμπσον, η οποία πραγματικά μας αιφνιδιάζει, με τις σιωπές της με τον περιορισμένο διάλογο και την τόλμη που επιδεικνύει ως χαρακτήρας του έργου, η οποία δικαιολογείται με τα flashbacks. Είναι εξαιρετική και μας μεταφέρει πειστικά τα συναισθήματά της, που αποτελούν και το μοναδικό ενδιαφέρον της ταινίας.
Η σκηνοθεσία του Μπράιαν Κερκ αξιοποιεί την ερμηνεία της μαζί με όλες τις συνθήκες και τις παραμέτρους: το χιόνι, η απομόνωση, το ψύχος, όλα παίζουν ρόλο. Ευτυχώς η μικρή διάρκεια του φιλμ, μαζί με τη φωτογραφία του Κρίστοφερ Ρος και την έντονη μουσική του Φόλκερ Μπέρτελμαν συμβάλλουν ώστε να διατηρείται ζωντανό το ενδιαφέρον του θεατή.
Συνολικά, έχουμε ένα ενδιαφέρον θρίλερ.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Δράση, 97΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Μπράιαν Κερκ
Παίζουν: Έμα Τόμσον, Τζούντι Γκριρ, Λόρελ Μάρσντεν
Διανομή: Tanweer
Good boy
Πρωτότυπο μεταφυσικό θρίλερ με ήρωα τον Ίντι έναν πιστό σκύλο, ο οποίος μετακομίζει σε ένα αγροτικό σπίτι με τον ιδιοκτήτη του και ανακαλύπτει υπερφυσικές δυνάμεις που παραμονεύουν στις σκιές. Καθώς σκοτεινές οντότητες απειλούν τον ανθρώπινο σύντροφό του, το γενναίο σκυλί πρέπει να αγωνιστεί για να προστατεύσει αυτόν που αγαπάει περισσότερο.
Ο σκηνοθέτης, με την κάμερα συνεχώς στο ύψος των ματιών του σκύλου, τον ακολουθεί συνεχώς και με αντικειμενικές ή υποκειμενικές λήψεις, μας χαρίζει ρίγη ανατριχίλας, όταν ο σκύλος μυρίζει, ακούει ή βλέπει «πράγματα» που ένας άνθρωπος δεν μπορεί να αντιληφθεί (αυτό το ξέρουμε όλοι). Ο φακός του, παίζει με τις σκιές και τα σκοτάδια και ο θεατής αγωνιά με το ερώτημα: «Βλέπει ο σκύλος όνειρα; Ή πραγματικά υπάρχει κάτι σατανικό στο σπίτι;»
Ο καλογυμνασμένος Ίντι, που υποδύεται τον εαυτό του, είναι ένα συμπαθέστατο Nova Scotia Duck Tolling Retriever, που κλέβει την παράσταση με τη βοήθεια του σκηνοθέτη, του τμήματος μοντάζ και του εκπαιδευτή του. Ένα θρίλερ που αξίζει τον κόπο να το δείτε.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Μυστηρίου, Υπερφυσικού Τρόμου, 73′
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Μπέν Λεόνμπεργκ
Με τους: Λάρι Φέσεντεν, Αριέλ Φρίντμαν, Σέιν Τζένσεν, Άνια Κράβτσεκ, Στίουαρτ Ρούντιν
Διανομή: Cinobo
Αγάπη μόνο – Kjærlighet
Η ταινία αποτελεί μέρος της «τριλογίας του Όσλο» (οι άλλες δυο: «Sex – Όσα λένε οι άνδρες μεταξύ τους», και «Dreams») και επικεντρώνεται στην αγάπη για τους άλλους και τον εαυτό μας, στη σημασία της ενσυναίσθησης και της ανάγκης μας για ελευθερία.
Η Μαριάν γιατρός, και ο Τορ νοσοκόμος, αποφεύγουν τις σχέσεις. Αφού συναντιούνται σε ένα φέρι, όπου ο Τορ αναζητά περιστασιακές σχέσεις με άνδρες, η Μαριάν εξερευνά την πιθανότητα μιας αυθόρμητης επαφής μαζί του, έξω από τους κοινωνικούς κανόνες.
Η Άντρεα Μπράιν Χόβιγκ ως Μαριάν, αποτυπώνει την εσωτερική της σύγκρουση με λεπτότητα, ενώ η ερμηνεία του Τάγιο Τσιταντέλα Γιάκομπσεν είναι εξίσου ενδιαφέρουσα, εξισορροπώντας το εύθραυστο του χαρακτήρα του, σε αντίθεση με την ανέμελη εξωτερική του εμφάνιση. Η δε μεταξύ τους χημεία, δημιουργεί μια οικεία και πολυεπίπεδη αφήγηση που δημιουργεί μια αναζωογονητικά αυθεντική ατμόσφαιρα.
Συνοπτικά, ο Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ -σταθερός ανατόμος της πολυπλοκότητας των ανθρώπινων σχέσεων- διεισδύει στους χαρακτήρες του, με ενσυναίσθηση, ευγένεια και σοβαρότητα και έχει δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα ταινία.
INFO
Είδος: Δραμεντί, Αισθηματική, 119΄
Χώρα: Νορβηγία, 2024
Σκηνοθεσία: Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ
Παίζουν: Αντρέα Μπρέιν Χόβιγκ, Τάγιο Τσιταντέλα Γίάκομπσεν
Διανομή: One from the Heart
Roofman: Ένας τίμιος κλέφτης – Roofman
Ένας χαρισματικός εγκληματίας, ενώ καταδιώκεται από την αστυνομία, κρύβεται στην ταράτσα ενός καταστήματος παιχνιδιών. Εκεί, υιοθετεί μια νέα ταυτότητα και συνδέεται με μια υπάλληλο, ξεκινώντας μια σχέση τόσο απίθανη όσο και επικίνδυνη.
INFO
Είδος: Μαύρη κωμωδία, 126΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Ντέρεκ Σιάνφρανς
Παίζουν: Τσάνινγκ Τατούμ, Κίρστεν Ντανστ, Λακίνθ Στανφιλντ
Διανομή:
Tron: Ares
H ταινία Tron: Ares, είναι το τρίτο κεφάλαιο του franchise της Disney, μετά τις ταινίες Tron (1982) και Tron: Legacy (2010) και πραγματεύεται το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, όταν ο ψηφιακός και ο πραγματικός κόσμος συγκρούονται.
Ένα εξαιρετικά προηγμένο ψηφιακό πρόγραμμα, το Άρες (που ενσαρκώνει ο Τζάρετ Λέτο) αναλαμβάνει μία επικίνδυνη αποστολή στον πραγματικό κόσμο, σηματοδοτώντας την πρώτη αδιαμεσολάβητη συνάντηση του Ανθρώπου με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Αυτή η επαφή θα καλλιεργήσει στο Άρες μία αίσθηση συνείδησης του εαυτού του. Αποκτά μία απρόσμενη σύμμαχο στην προγραμματίστρια Ιβ Κιμ (την υποδύεται η Γκρέτα Λι) και οι δυο τους παρακούοντας όλους τους κανόνες, μπαίνουν στο στόχαστρο μίας ανελέητης καταδίωξης σε βάρος τους και μάχονται όχι μόνο για την επιβίωσή τους, αλλά και για ένα μέλλον όπου η τεχνολογία και η ανθρωπότητα μπορούν να συνυπάρξουν.
INFO
Είδος: Φαντασίας, Περιπέτεια, 119΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Γιόακιμ Ρόνινγκ
Παίζουν: Τζάρεντ Λέτο, Γκρέτα Λι, Ίβαν Πίτερς
Διανομή: Feelgood
Κατοικίδια στο εξπρές – Pets on a train
Παγιδευμένη σε ένα τρένο που τρέχει με μεγάλη ταχύτητα (σαφώς αναφέρεται στο Bullet Train, με τον Μπραντ Πιτ), μια ομάδα κατοικίδιων ζώων πρέπει να ματαιώσει τα σχέδια του Χανς, ενός μοχθηρού ασβού που θέλει να πάρει εκδίκηση.
INFO
Είδος: Animation, Περιπέτεια, Οικογενειακή, 99΄
Χώρες: ΗΠΑ, Γαλλία, 2025
Σκηνοθεσία: Μπενουά Νταφί και Ζαν Κριστιάν Τασί
Διανομή: Tanweer
Ο Νατζ Άλι στην αγκαλιά του Χαντάλα – Naji Al-Ali: In the embrace of Handala (Επαν.)
Το ντοκιμαντέρ αυτό, τιμά την κληρονομιά ενός από τους πιο εμβληματικούς Παλαιστίνιους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, τον Νάτζι Αλ-Αλί, που μέσα από τα σκίτσα του, έδωσε φωνή στους απλούς ανθρώπους της Παλαιστίνης, καταγράφοντας με πικρή ειρωνεία, σαρκασμό και συγκίνηση τις αδικίες της κατοχής, της προσφυγιάς και της καταπίεσης.
Ο σκηνοθέτης αναφέρει σχετικά: «Το παιδί Χαντάλα είναι η υπογραφή μου… Ο Χαντάλα δεν είναι ένα καλοθρεμένο, χαϊδεμένο παιδί. Είναι ξυπόλητος, όπως τα παιδιά στα στρατόπεδα προσφύγων, και είναι ένα σύμβολο που με προστατεύει από το να κάνω λάθη… Ο Χαντάλα γεννήθηκε δέκα ετών, και πάντα θα είναι δέκα ετών. Σε αυτή την ηλικία έφυγα από την πατρίδα μου, και όταν επιστρέψει, ο Χαντάλα θα είναι δέκα και μετά θα αρχίσει να μεγαλώνει… Στην αρχή ήταν ένα παιδί Παλαιστίνιος, αλλά η συνείδησή του αναπτύχθηκε από εθνική σε παγκόσμια και ανθρώπινη. Είναι ένα απλό αλλά δύσκολο παιδί, γι’ αυτό ο κόσμος τον υιοθέτησε και θεώρησε ότι αντιπροσωπεύει τη συνείδηση του».
Μαζί θα προβληθεί και το βραβευμένο ντοκιμαντέρ μικρού μήκους του Μάριου Ντάρμπυ «Το ταξίδι του θανάτου».
INFO
Είδος: Ντοκιμαντέρ, 25΄
Χώρα: Τουρκία, 2016
Σκηνοθεσία: Φάικ Τζαράντα
Διανομή: New Star
Βαμπίρ – Vampyr (Επαν.)
Μια ταινία για βαμπίρ, που εικαστικά μπορεί να συγκριθεί μόνο με την ταινία «Νοσφεράτου» του Μουρνάου, αν και εκείνος είχε εμπνευστεί την ιδέα του από τον Κόμη Δράκουλα του Μπράαμ Στόουκερ, ενώ ο Ντράγιερ, βασίστηκε στο διήγημα «Καρμίλα», από τη συλλογή του Σέρινταν Λε Φάνιου «Μέσα σε ένα σκοτεινό καθρέφτη».
Στην ιστορία του «Vampyr», ο νεαρός Άλαν Γκρέι (τον οποίο ενσαρκώνει ο Βαρόνος Νίκολας ντε Γκούνζμπουργκ, υπό το ψευδώνυμο Τζούλιαν Γουέστ, που συντέλεσε στην ταινία και ως παραγωγός), ένας μελετητής του αποκρυφισμού, οδηγείται, μέσα από τις μελέτες του, στο μικρό χωριό Κουρτεμπιέρ. Σύντομα αφότου φτάνει εκεί, ο Άλαν Γκρέι καταλαβαίνει πως στο χωριό υπάρχει μία κατάρα και οι κάτοικοι δέχονται επιθέσεις από όντα με μυτερά δόντια, που τους ρουφούν το αίμα και τους μετατρέπουν σε αιμοβόρους δαίμονες. Ένας μυστηριώδης άντρας (Μορίς Σουτς), που το σπίτι του γειτνιάζει με τον ξενώνα του Άλαν Γκρέι και έχει δύο κόρες, του δίνει ένα βιβλίο που εξηγεί τι συμβαίνει στο χωριό, τι είναι ο βαμπιρισμός (που εδώ φαίνεται να ταυτίζεται με την ψυχαναλυτική του έννοια της υπερ-σεξουαλικότητας) και πως μπορεί κανείς να τον σταματήσει. Όλα δείχνουν να οδηγούν σε μία γηραιά κυρία, τη Μαργκερίτ Σοπέν (Χένριετ Τζεράρντ) η οποία μετά το θάνατό της περιφέρεται στον κόσμο των ζωντανών, σκορπίζοντας το θάνατο και τον τρόμο.
Το Βαμπίρ θεωρείται μία από τις πιο επιδραστικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου, είναι αποσπασματική και σύνθετη με χαρακτήρες που στοιχειώνουν ο ένας τον άλλο, συνιστώντας διαφορετικά ορχηστρικά μέρη σε ένα έργο για την ελευθερία, τη λαγνεία και το πεπρωμένο, με εικόνες-φαντάσματα, η σύνθεση και ο φωτισμός των οποίων, καλύπτουν όλο το εύρος της ασπρόμαυρης φωτογραφίας του Ρουντόλφ Ματέ, που μαζί με την υποβλητική μουσική του Βόλφγκανγκ Ζέλερ στοίχειωναν τη μνήμη του θεατή της εποχής εκείνης..
Ενδιαφέρουσα ταινία για σινεφίλ.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Υπερφυσικού Τρόμου, 75΄
Χώρα: Γερμανία, 1932
Σκηνοθεσία: Καρλ Θίοντορ Ντράγιερ
Παίζουν: Τζούλιαν Γουέστ, Μορίς Σουτς, Χένριετ Τζεράρντ, Ρένα Μάντελ
Διανομή: New Star