Το κακό οικονομικό κλίμα δεν άφησε ανεπηρέαστη την εμπορική αγορά του Δήμου Ηρακλείου με τον τζίρο των -λιγοστών- καταστημάτων κατά την εορταστική περίοδο να σημειώνει πτώση 20%, σύμφωνα με τον καταστηματάρχη και πρώην πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης Πέτρο Ελευθεριάδη. Η αγορά δεν φαίνεται να καταφέρνει να «ρεφάρει» ούτε και στις εκπτώσεις, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο «την πρώτη εβδομάδα κάτι πήγε να γίνει, αλλά τελικά οι δυσκολίες είναι πολλές».
Την ίδια στιγμή, ο κ. Ελευθεριάδης σημειώνει ότι στον Δήμο Ηρακλείου υπάρχει «μπαράζ» λουκέτων στα εμπορικά καταστήματα, ενώ πολλοί χώροι παραμένουν ξενοίκιαστοι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Παράλληλα, αρκετοί επιχειρηματίες επιλέγουν να μεταφερθούν σε άλλους χώρους, ώστε να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα όσο το δυνατόν περισσότερο, όπως άλλωστε πρόκειται να κάνει και ο ίδιος.
Ωστόσο, ο πρώην πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου εκτιμά ότι οποιεσδήποτε κινήσεις από την πλευρά των εμπόρων, όπως για παράδειγμα η διοργάνωση εκδηλώσεων, προκειμένου να προσελκύσουν το αγοραστικό κοινό, πιθανώς να έπεφταν «στο κενό», καθώς «το πρόβλημα είναι ότι οι καταναλωτές δεν διαθέτουν πλέον χρήματα». Στις αιτίες της κατακόρυφης πτώσης της αγοραστικής κίνησης, ο κ. Ελευθεριάδης συνεκτιμά επίσης την επίδραση του παραεμπορίου στα καταστήματα, χαρακτηρίζοντάς το «μεγάλο πλήγμα», τη λειτουργία των μεγάλων εμπορικών καταστημάτων τύπου Mall και των «εκπτωτικών χωριών», καθώς και την αύξηση των αγορών μέσω του διαδικτύου.
Τέλος, ο κ. Ελευθεριάδης δεν παραλείπει να αναφερθεί και στην κακή ψυχολογία των καταναλωτών, κάνοντας λόγο για «μιζέρια και κακομοιριά που προωθείται και από μερίδα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης».
«Να κάνουμε ό,τι μπορούμε»
Απέναντι σε όλη αυτή την κατάσταση, η οποία «αναμένεται να γίνει ακόμα πιο δύσκολη», ο ίδιος εκτιμά ότι πρέπει να υπάρχει μια πιο «αισιόδοξη» αντιμετώπιση: «Από την πλευρά μας οι καταστηματάρχες, πρέπει να δούμε το θέμα με θετική ματιά, να μειώσουμε τα έξοδα, να προσαρμοστούμε στις συνθήκες με προσφορές και μειώσεις, και να προσφέρουμε ότι μπορεί καλύτερα ο καθένας: καλύτερη εξυπηρέτηση, καλύτερες τιμές ή διαπροσωπικές σχέσεις». Ο ίδιος μάλιστα φέρνει ως παράδειγμα τον εαυτό του, τονίζοντας ότι «αναγκάζομαι μετά από 25 χρόνια να αλλάξω χώρο για να μειώσω τα έξοδα μου, αλλά το κάνω με κέφι και αισιοδοξία, για να διώξουμε λίγο τη μιζέρια…».
Αρετή Κοτσολάκου