Με μικρή χρονική καθυστέρηση, εξαιτίας της πολυπλοκότητας του έργου, ξεκινά μέσα στον Αύγουστο η εμπορική λειτουργία των νέων μονάδων του διυλιστηρίου των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ (ΕΛΠΕ) στην Ελευσίνα, με τα επίσημα εγκαίνιά τους να αναμένονται για τον Σεπτέμβριο.
Η συγκεκριμένη επένδυση, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, αναβαθμίζει το διυλιστήριο της Ελευσίνας σε ένα από τα πλέον σύγχρονα, ενώ θα είναι το δεύτερο στην Ευρώπη με μηδενική παραγωγή μαζούτ. Όπως τονίζουν στελέχη του Ομίλου, οι νέες μονάδες θα μετατρέπουν το μαζούτ σε πετρέλαιο ντίζελ, προϊόν στο οποίο η Ελλάδα είναι ελλειμματική, ενώ η διαφορά της τιμής του σε σχέση με το μαζούτ κυμαίνεται μεταξύ 200 και 400 δολαρίων ο τόνος, με βάση τα στοιχεία της τελευταίας τριετίας.
Επίσης, σύμφωνα με όλες τις μελέτες που πραγματοποιούν αξεξάρτητοι φορείς, η ζήτηση ντίζελ αυξάνεται συνεχώς στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και Βόρειας Αφρικής, ενώ μέχρι το 2025 η Ευρώπη θα συνεχίσει να είναι ελλειμματική στο συγκεκριμένο προϊόν.
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ότι, με της διαφοροποίηση της παραγωγής του συγκροτήματος της Ελευσίνας, τα ΕΛΠΕ αυξάνουν την παραγωγή ενός προϊόντος με υψηλή προστιθέμενη αξία και περιθώρια, που θα καλύπτει το 25% έως 26% της εγχώριας ζήτησης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης (πέρσι η ζήτηση έφθασε τους περίπου 5 εκατ. τόνους).
Επίσης, η λειτουργία των νέων μονάδων εκτιμάται ότι θα ενισχύσει σε σημαντικό βαθμό την κερδοφορία του Ομίλου, καθώς και την περαιτέρω εξωστρέφειά του, αφού θα συμβάλει στον περαιτέρω διεύρυνση των εξαγωγών του. Μάλιστα, οι υπολογισμοί κάνουν λόγο για μείωση της έκθεσης των ΕΛΠΕ στην εγχώρια αγορά, από 40% που είναι σήμερα στο 36%.
Ωστόσο θα υπάρξουν και περιβαλλοντικά οφέλη από την έναρξη λειτουργίας των μονάδων, αφού το διυλιστήριο της Ελευσίνας θα μειώσει κατά 70% τις εκπομπές του διοξειδίου του θείου και κατά 84% των σωματιδίων (καπνός), ενώ παράλληλα θα προσφέρει μόνιμη απασχόληση σε 565 εργαζόμενους, από τους 400 που εργάζονταν στο συγκρότημα πριν την αναβάθμισή του.
Θάνος Σταθόπουλος