Γράφει ο
Φώτης Αλεξόπουλος
Οικονοµολόγος
Μέλος του ΙΝΚΑ/Γενική Οµοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος
Mε το πρώτο κουδούνι να ηχεί, οι σχολικές αίθουσες και οι αυλές γεµίζουν και πάλι µε µαθητές, χαρά και δηµιουργικότητα. Το άνοιγµα των σχολείων δεν σηµατοδοτεί µόνο την επιστροφή στη µάθηση, αλλά και την ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη έµφαση στην υγιεινή του σχολικού περιβάλλοντος, ώστε να διασφαλιστεί η υγεία όλων των µελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Καθαροί χώροι – υγιείς µαθητές
Η σχολική αίθουσα είναι χώρος συµβίωσης και γι’ αυτό η καθαριότητα αποτελεί βασική προϋπόθεση. Ο τακτικός αερισµός, η καθηµερινή απολύµανση επιφανειών και η φροντίδα για καθαρές τουαλέτες µε επάρκεια σε σαπούνι και χαρτί, µειώνουν σηµαντικά την πιθανότητα µετάδοσης ασθενειών.
Η αξία της ατοµικής υγιεινής
Οι µαθητές χρειάζεται να ενθαρρύνονται σε απλές αλλά ουσιαστικές συνήθειες: συχνό πλύσιµο χεριών, χρήση ατοµικών παγουριών και δοχείων, κάλυψη στόµατος και µύτης σε φτέρνισµα ή βήχα, αποφυγή ανταλλαγής προσωπικών αντικειµένων. Αυτές οι πρακτικές αποτελούν αποτελεσµατική προστασία για τους ίδιους και το σχολικό τους περιβάλλον.
∆ιατροφή και ψυχολογικό κλίµα
Η υγιεινή δεν περιορίζεται µόνο στη σωµατική φροντίδα. Η πρόσβαση σε υγιεινές διατροφικές επιλογές στο σχολικό κυλικείο ενισχύει τη σωµατική ευεξία των µαθητών. Παράλληλα, ένα σχολικό περιβάλλον χωρίς εκφοβισµό και αποκλεισµούς, µε αλληλοσεβασµό και αποδοχή, συµβάλλει στη συνολική «υγεία» της σχολικής κοινότητας.
Ο ρόλος κράτους και γονέων
Η Πολιτεία έχει την ευθύνη να εξασφαλίζει επαρκείς πόρους για προσωπικό καθαριότητας, προληπτικούς ελέγχους και σύγχρονες υποδοµές.
Οι γονείς, από την πλευρά τους, καλούνται να στηρίζουν την καλλιέργεια υγιεινών συνηθειών, προσφέροντας στα παιδιά το κατάλληλο παράδειγµα µέσα από την καθηµερινότητα στο σπίτι.
Η υγιεινή στο σχολικό περιβάλλον δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά βασική προϋπόθεση για την ασφάλεια, την ευηµερία και την εκπαιδευτική πρόοδο των παιδιών. Ένα καθαρό και ασφαλές σχολείο είναι ο καλύτερος χώρος για να ανθίσουν οι µαθητές σε γνώσεις και αξίες.