«Βήματα μπρος για την πόλη» είναι το όνομα της νέας δημοτικής παράταξης που ανακοίνωσε ο Παναγιώτης Κανακάκης στο ανοιχτό κάλεσμα την Κυριακή 16 Δεκεμβρίου στην αίθουσα πολιτιστικού, του Δήμου Κηφισιάς. Ο Παναγιώτης Κανακάκης επισήμανε ότι η δημιουργία νέας δημοτικής παράταξης προήλθε από το γεγονός ότι οι επόμενες Δημοτικές Εκλογές θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο για το μέλλον του δήμου, λόγω απλής αναλογικής. «Αφήνουμε στην άκρη τις προσωπικές μας φιλοδοξίες και ανοίγουμε το διάλογο των προγραμματικών συγκλήσεων, της συνεννόησης και του συνεργατισμού, γιατί πάνω από όλα τοποθετούμε τις τρείς πόλεις μας που συγκροτούν το Δήμο Κηφισιάς» τόνισε μεταξύ άλλων.
Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Κανακάκη ο διάλογος θα συνεχιστεί στο αμέσως επόμενο διάστημα σε όλες τις γειτονιές του Δήμου Κηφισιάς , ενώ κάλεσε να συμμετάσχουν και να πάρουν το λόγο όλοι οι πολίτες, οι δημοτικές παρατάξεις οι κοινωνικές συλλογικότητες, οι φορείς και τα πολιτικά κόμματα της τοπικής ζωής του δημοκρατικού τόξου. Τέλος επισήμανε ότι: «…Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου δεν θα ανακοινώσουμε υποψηφιότητα για τον δήμο εξαντλώντας όλα τα περιθώρια για συγκλίσεις και πιθανές συνεργασίες».
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Παναγιώτη Κανακάκη:
«Αγαπητοί φίλες και φίλοι,
Αποφασίσαμε να κάνουμε αυτήν την ανοικτή συγκέντρωση για να σας παρουσιάσουμε την νέα δημοτική παράταξη Βήματα μπρος ΒΗΜΑΤΑ ΜΠΡΟΣ. Η αναγκαιότητα δημιουργίας νέας δημοτικής παράταξης προήλθε από το γεγονός ότι οι επόμενες δημοτικές εκλογές θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο για το μέλλον του δήμου αφού για πρώτη φορά θα ισχύσει η απλή αναλογική σαν εκλογικό σύστημα. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής μπορεί να δημιουργήσει όλες εκείνες τις θετικές προϋποθέσεις ώστε ο δήμος να διοικηθεί με δημοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες εκφράζοντας την βούληση των πολιτών αλλά και αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τα προβλήματα της πόλης.
Ταυτόχρονα ενέχει και πολλούς κινδύνους αφού μπορεί η προσωπική φιλοδοξία η η έκφραση οποιασδήποτε άλλης επιδίωξης να αποτρέψει την δημιουργία συνεργασιών μεταξύ εκείνων των τοπικών δυνάμεων που θα μπορούσαν να φέρουν την αλλαγή και στην διαμόρφωση μιας άλλης νοοτροπίας στο μοντέλο διοίκησης του δήμου που αντιμετωπίζει με ουσιαστικό και αποτελεσματικό τρόπο τις ανάγκες της πόλης και των πολιτών. Η ανάγκη συμπόρευσης και προεκλογικής συνεργασίας είναι για εμάς κορυφαίο θέμα και αυτός είναι ο λόγος που μέχρι σήμερα δεν έχουμε προβεί σε ανακοίνωση υποψηφιότητας για την δημαρχία.
Γιατί αγαπητοί φίλες και φίλοι η προσωπική φιλοδοξία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον δημοκρατικό διάλογο και τις συμφωνίες που μπορούν να επιτευχθούν. Αντίθετα θα έλεγα οι προσωπικές φιλοδοξίες δυναμώνουν και εμπεδώνουν το δημαρχοκεντρικο μοντέλο διοίκησης. Όλοι οι πολίτες θα πρέπει να προβληματιστούν και να προβληματίσουν τους υποψήφιους δημάρχους και τις παλιές και νέες δημοτικές παρατάξεις με τα εξής ερωτήματα. Γιατί οι νέοι υποψήφιοι δήμαρχοι θα πετύχουν εκεί που απέτυχαν οι άλλοι; Γιατί αυτοί που έχουν διατελέσει δήμαρχοι θα τα κάνουν καλύτερα τώρα;
Στόχος της συγκέντρωσης αλλά και των επόμενων συγκεντρώσεων που θα κάνουμε είναι να συζητήσουμε ανοιχτά με τους πολίτες και τις άλλες δημοτικές παρατάξεις για τα πραγματικά προβλήματα της αυτοδιοίκησης και του δήμου και πως προτίθεται ο καθένας να τα αντιμετωπίσει. Ελπίζουμε μέσα από αυτές τις συναντήσεις να προκύψουν συγκλίσεις απόψεων που μπορεί τελικά να οδηγήσουν και σε συνεργασίες. Το πρώτο μεγάλο θέμα κατά την άποψη μας που πρέπει να αντιμετωπίσει η επομένη δημοτική αρχή είναι η επάρκεια των υπηρεσιών του Δήμου να ανταποκριθούν στις σημερινές ανάγκες και αρμοδιότητες που έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με τον δήμο έχουν υποπέσει στην αντίληψη μου δυσλειτουργίες των υπηρεσιών του δήμου που σαν τελικό αποτέλεσμα έχουν:
Α) Χαμηλού επιπέδου προσφερόμενες υπηρεσίες
Β) Απώλεια χρόνου και χρημάτων λόγω έλλειψης γνώσης διαδικασιών
-Από το 1995 που ασχολήθηκα για πρώτη φορά με τον δήμο τα πράγματα έχουν αλλάξει κυρίως για δυο λόγους.
-Έχει αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των κατοίκων
-Έχει αυξηθεί και ο αριθμός των αρμοδιοτήτων που έχει η αυτοδιοίκηση
Παρά το γεγονός ότι από το 2003 αρκετές έχω επισημάνει αυτό το θέμα καμία δημοτική αρχή δεν ασχολήθηκε σοβαρά στην αντιμετώπιση του με αποτέλεσμα να μας βρει η οικονομική κρίση από την μια και ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ από την άλλη που οδήγησαν μαθηματικά πλέον σε πλήρη αποδιοργάνωση των υπηρεσιών. Δεν θα αναφερθώ σε συγκεκριμένα παραδείγματα αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι λόγω ανεπάρκειας η πολιτικής σκοπιμότητας δεν εκτελούνται πολλές αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου , καθυστερούν η αναβάλλονται έργα , χάνονται ευρωπαϊκά κονδύλια και χρηματοδοτήσεις από άλλες πηγές.
Η σημερινή κατάσταση όπως αποτυπώνεται δεν είναι καθόλου καλή αφού ξεκινώντας από τα πιο απλά πράγματα δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η μη ανανέωση του στόλου των αυτοκίνητων του δήμου που πρέπει να γίνεται συστηματικά [αποτέλεσμα είναι η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων του δήμου να μην έχει περάσει ΚΤΕΟ και να είναι ανασφάλιστα], η έλλειψη κάδων απορριμμάτων [δεν έγινε διαγωνισμός για προμήθεια], καθυστερούν έργα επί χρόνια [κατανοώ ότι η γραφειοκρατία δημιουργεί εμπόδια αλλά δεν μπορεί να αποτελεί την μόνιμη δικαιολογία]. Πέρα από τις διαπιστώσεις που πραγματικά δεν είναι καλές πιστεύω ότι η επομένη δημοτική αρχή πρέπει να αναθέσει μελέτη σε εξειδικευμένη εταιρία να αναλάβει να αξιολογήσει την επάρκεια των υπηρεσιών του δήμου στην αντιμετώπιση όλων των αρμοδιοτήτων που έχει σήμερα η αυτοδιοίκηση και συγκεκριμένα ο δήμος Κηφισιάς και να μας προτείνει λύσεις για την επίλυση και βελτιστοποίηση της λειτουργίας τους.
Το δεύτερο μεγάλο θέμα που θα βάλουμε στο τραπέζι προς συζήτηση είναι η πλήρης εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου. Τόσο η διοικητική μεταρρύθμιση ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ όσο και ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ το πρόταγμα τους ήταν κατάργηση του δημαρχοκεντρικού μοντέλου διοίκησης και με τη δημιουργία οργάνων διοίκησης πίστευαν ότι θα μπορούσαν αυτό να το πετύχουν. Δυστυχώς γελάστηκαν αφού το δημαρχοκεντρικό μοντέλο έκανε πιο αισθητή την παρουσία του. Κυριότερος λόγος ήταν η συντριπτική πλειοψηφία των δυο τρίτων που είχαν οι δημοτικές αρχές στα δημοτικά συμβούλια που εξέθρεψαν αλαζονικές και αντιδημοκρατικές συμπεριφορές. Άλλοι λόγοι το ίδιο σημαντικοί είναι η μηδαμινή βοήθεια που έδινε και συνεχίζει να δίνει ακόμα και το υπάρχον διοικητικό σύστημα ώστε να επιτελέσει η αντιπολίτευση το βασικό της καθήκον που είναι ο έλεγχος σκοπιμότητας των αποφάσεων της δημοτικής αρχής και η έλλειψη μηχανισμών γρήγορης ανταπόκρισης σε αιτήματα η καταγγελίες της αντιπολίτευσης.
Μια απλή περιγραφή νομίζω ότι μπορεί να πείσει ακόμα και τον πλέον δύσπιστο. Η δημοτική αρχή έχει στην διάθεση της όλους τους εργαζόμενους και όλες τις υπηρεσίες του δήμου, και ο δήμαρχος έχει στη διάθεση του 6 αντιδημάρχους και αρκετούς ειδικούς συμβούλους, ενώ η αντιπολίτευση έχει έναν όχι κατ’ αποκλειστικότητα δικό της χώρο και μια γραμματέα που ορίζει η δημοτική αρχή parttime. Πιστεύω ότι με την καθιέρωση της απλής αναλογικής αυτά τα φαινόμενα θα μειωθούν αλλά δεν νομίζω ότι θα εξαλειφτούν και αυτήν την φορά η αντιπολίτευση θα πρέπει να προχωρήσει σε πιο δραστικά μέτρα εάν το διοικητικό πλαίσιο δεν τηρείτε.
Άποψη μας είναι η τήρηση του διοικητικού πλαισίου πρέπει να τηρηθεί απαρέγκλιτα παρά το γεγονός ότι δεν είμαστε τυπολάτρες, αλλά αυτήν την στιγμή το θεωρούμε απαραίτητο προκείμενου να διασφαλιστούν οι δημοκρατικές διαδικασίες ξεκινώντας από την πλήρη και ουσιαστική ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου και την σωστή λειτουργία των οργάνων διοίκησης. Θα κλείσω για σήμερα αυτήν την θεσμική θα έλεγα τοποθέτηση μου αναφερόμενος στα θέματα συμμετοχικών διαδικασιών. Ο Κλεισθένης 1 δίνει την δυνατότητα για διευρυμένες αρμοδιότητες στα κοινοτικά συμβούλια και επιδίωξη δική μας θα είναι αυτές οι αρμοδιότητες να αποδοθούν. Άλλου τύπου μη θεσμικές παρεμβάσεις που δεν προβλέπονται από τον νόμο και άρα δεν έχουν καμία νομιμοποίηση δημιουργούν προσχώματα στην απόδοση των αρμοδιοτήτων στα κοινοτικά συμβούλια. Ο συμμετοχικός προϋπολογισμός προβλέπεται και στις τρεις διοικητικές μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Αλλά τι πραγματικά σημαίνει συμμετοχικός προϋπολογισμός, τι πρέπει να λαμβάνει υπ΄ όψη του, και πως πρέπει να αποδίδεται. Ο νόμος προβλέπει ότι για τον συμμετοχικό προϋπολογισμό δυο παράγοντες είναι καθοριστικοί. Ο πληθυσμιακός παράγοντας και λόγοι επιτακτικότητας που βέβαια δεν έχουν καμία σχέση με τον συμμετοχικό προϋπολογισμό παρωδία και για τον οποίο επαίρεται η δημοτική αρχή, δηλαδή 100.000 ευρώ για την Εκάλη των 5.000 κατοίκων, 100.000 ευρώ για την Ερυθραία των 17.000 κατοίκων και 100.000 ευρώ για την Κηφισιά των 50.000 κατοίκων.
Θα αφήσω για την επομένη ανοικτή και πάλι συγκέντρωση που θα γίνει σύντομα και στην οποία θα έχουν την δυνατότητα όλες οι δημοτικές παρατάξεις να εκφράσουν μέσα από δημόσιο διάλογο τις θέσεις τους για τα θέματα που αναφέρθηκα σήμερα και για τα περιβαλλοντικά θέματα, τα ενεργειακά και τα αναπτυξιακά, τα θέματα υποδομών, τα πολιτιστικά, τα αθλητικά, την επιχειρηματικότητα, τον πολεοδομικό σχεδιασμό, τα κυκλοφοριακά, τα διόδια κλπ.
Αγαπητοί φίλες και φίλοι οι πρωτοβουλίες μας για συζήτηση επί των σημαντικών θεμάτων που απασχολούν την πόλη θα συνεχιστούν κατά την διάρκεια όλης της προεκλογικής περιόδου. Θα αποφύγουμε την ασφάλεια των κλειστών συγκεντρώσεων και θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε τον ανοικτό διάλογο με την τοπική κοινωνία και με τις υπόλοιπες δημοτικές παρατάξεις και συλλογικότητες. Η δημοτική μας παράταξη αποφάσισε να σηματοδοτήσει μια καινούργια περίοδο στα δημοτικά δρώμενα αλλάζοντας το όνομα της και από ΑΝΑΣΑ θα μετονομαστεί σε ΒΗΜΑΤΑ ΜΠΡΟΣ ανάσα για την πόλη με χαρακτηριστικά τα τρία χρώματα. Μωβ των δικαιωμάτων, πράσινο της ελπίδας και πορτοκαλί της ανθρωποκεντρικής φυσιογνωμίας μας. Έχουμε αποφασίσει ότι μέχρι και τέλος Φεβρουαρίου δεν θα ανακοινώσουμε υποψηφιότητα για τον δήμο εξαντλώντας όλα τα περιθώρια για συγκλίσεις και πιθανές συνεργασίες».