Το νόμιμο της ανακήρυξης των υποψηφιοτήτων του Γιώργου Θωμάκου και 28 δημοτικών συμβούλων του συνδυασμού θα κρίνει το Διοικητικό Πρωτοδικείο, άμα τη αναλήψει των καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής.
Την ένσταση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών κατά της ανακήρυξης των παραπάνω υποψηφιοτήτων του συνδυασμού ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ – ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΗΦΙΣΙΑΣ – ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ – ΕΚΑΛΗΣ, κατέθεσαν οι δημοτικοί σύμβουλοι και υποψήφιοι με τον συνδυασμό ΣΙΓΟΥΡΑ ΒΗΜΑΤΑ του Νίκου Χιωτάκη, Βασίλης Βάρσος, Νίνα – Ασπασία Βλάχου και Ηλιάνα – Αρχοντία Στεφανάκου.
Το τυπικό ζητούμενο που θα κληθεί να κρίνει το Δικαστήριο στη δικάσιμο που έχει οριστεί για τις 5/9/2014, είναι τα ουκ ολίγα προβλήματα ταυτοπροσωπίας τα οποία εντοπίζονται σε υποψηφίους του συνδυασμού που πλειοψήφησε στις δημοτικές εκλογές του Μαΐου, σύμφωνα με τις γραπτές τους δηλώσεις για την κατάρτιση του ψηφοδελτίου τους. Το ουσιαστικό ζητούμενο, πάντως, της ένστασης, είναι μια τυχόν επανάληψη της εκλογικής διαδικασίας, σύμφωνα με τα όσα ορίζει η νομοθεσία, εφόσον έχουν υπάρξει πράγματι παρατυπίες και παραλείψεις στη δήλωση των επωνύμων, των κύριων ονομάτων και των πατρωνύμων των υποψηφίων, σε σχέση με τα πιστοποιητικά εγγραφής τους στο Δημοτολόγιο του Δήμου, τα οποία και ήταν υποχρεωμένοι να προσκομίσουν στον πρόεδρο του Πρωτοδικείου πριν από την ψηφοφορία της 18ης Μαΐου.
Στην ένστασή τους οι τρεις δημοτικοί σύμβουλοι ισχυρίζονται ότι οι συγκεκριμένοι 29 του συνδυασμού ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ – ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΗΦΙΣΙΑΣ – ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ – ΕΚΑΛΗΣ, μαζί και ο επικεφαλής του Γιώργος Θωμάκος, δεν θα έπρεπε να έχουν ανακηρυχθεί υποψήφιοι, καθώς έχουν δηλώσει άλλα στοιχεία ταυτοπροσωπίας από εκείνα που αναγράφουν οι ταυτότητές τους. Συγκεκριμένα, εντοπίζονται παρατυπίες στον τρόπο που αναγράφηκαν τα ονόματα των υποψηφίων στο ψηφοδέλτιο, ξεκινώντας από τον επικεφαλής Γιώργο Θωμάκο, ο οποίος αναγράφεται ως Γιώργος και όχι κατά το τυπικό ως Γεώργιος, και φτάνοντας σε περιπτώσεις αναγραφής υποκοριστικών ονομάτων, παράλειψης αναγραφής δεύτερων ονομάτων και επωνύμων, πατρωνύμων, ακόμη και αναγραφής διαφορετικών επωνύμων, από εκείνα που αναγράφονται στις ταυτότητές τους. Το γεγονός ότι τα ονόματα που δήλωσαν στο Πρωτοδικείο και με τα οποία ανακηρύχτηκαν ως υποψήφιοι του συνδυασμού τους δεν ταυτοποιούνται σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στοιχεία στα πιστοποιητικά εγγραφής τους στο Δημοτολόγιο του Δήμου, ενδέχεται να προκαλέσουν σύγχυση στους ψηφοφόρους για την ακριβή ταυτότητά τους.
Τα παραπάνω τυπικά στοιχεία, σύμφωνα με το περιεχόμενο της ένστασης, όπως και αν συνίσταται κώλυμα εκλογιμότητας, θα τα διερευνήσει πλέον το Διοικητικό Πρωτοδικείο και η απόφασή του αναμένεται να γίνει γνωστή περί τα μέσα Οκτωβρίου, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς η νέα δημοτική αρχή θα έχει ήδη αναλάβει καθήκοντα στον Δήμο. Σύμφωνα, πάντως, με νομικούς κύκλους, το θέμα εμπεριέχει και ξεχωριστό νομικό ενδιαφέρον, καθώς δεν έχει υπάρξει αντίστοιχο δεδικασμένο στο παρελθόν και θα είναι η πρώτη φορά που θα εκδικαστεί μια τέτοια υπόθεση. Αλλά ούτε και ο νόμος 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης για τη Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης) προβλέπει κάτι συγκεκριμένο γι’ αυτήν την περίπτωση.
Τι προβλέπει ο «Καλλικράτης»
Για τις δημοτικές εκλογές και την κατάρτιση συνδυασμών ο «Καλλικράτης» προβλέπει στο άρθρο 19:
1. Ο συνδυασμός καταρτίζεται με γραπτή δήλωση που υπογράφουν όλοι οι υποψήφιοι που τον αποτελούν. Στη δήλωση του συνδυασμού αναγράφονται κατά σειρά:
α) Το τυχόν όνομα και έμβλημα του συνδυασμού.
β) Το επώνυμο, το κύριο όνομα και το πατρώνυμο του υποψήφιου δημάρχου, με την αντίστοιχη ένδειξη, η οποία τίθεται είτε δίπλα είτε κάτω από το όνομα του υποψήφιου δημάρχου. Εάν δεν αναγραφεί ένδειξη, ο πρώτος υποψήφιος του συνδυασμού θεωρείται υποψήφιος δήμαρχος.
γ) Ακολουθούν, κατά εκλογική περιφέρεια, με αλφαβητική σειρά, οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού, με αλφαβητική σειρά, με σημείωση παραπλεύρως και εντός παρενθέσεως της εκλογικής περιφέρειας στην οποία είναι υποψήφιοι.
δ) Ακολουθούν κατά δημοτική ή τοπική κοινότητα με αλφαβητική σειρά το επώνυμο και το όνομα των υποψήφιων μελών του συμβουλίου της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή των υποψήφιων εκπροσώπων τοπικής κοινότητας με αλφαβητική σειρά.
2. Η δήλωση του συνδυασμού είναι νόμιμη:
α) Εάν περιλαμβάνονται σε αυτήν υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι για το ένα δεύτερο (1/2) του συνόλου των εκλογικών περιφερειών και ο αριθμός των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας.
β) Εάν περιλαμβάνονται σε αυτήν υποψήφιοι σύμβουλοι για το ένα τρίτο (1/3) του συνόλου των δημοτικών κοινοτήτων και ο αριθμός των υποψήφιων συμβούλων κάθε δημοτικής κοινότητας είναι τουλάχιστον ίσος με τα τρία πέμπτα (3/5) του αριθμού των μελών του συμβουλίου της.
γ) Εάν περιλαμβάνονται σε αυτήν υποψήφιοι σύμβουλοι για το ένα τρίτο (1/3) του συνόλου των τοπικών κοινοτήτων που εκλέγουν τριμελή συμβούλια και εφόσον υπάρχει τουλάχιστον ένας υποψήφιος.
Η μη ύπαρξη υποψήφιου εκπροσώπου τοπικής κοινότητας δεν επηρεάζει τη νομιμότητα της δήλωσης του συνδυασμού. Τυχόν δεκαδικός αριθμός στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραιη μονάδα, εφόσον το κλάσμα είναι τουλάχιστον ίσο με το μισό της.
3. Στη δήλωση επισυνάπτεται για κάθε υποψήφιο του συνδυασμού:
α) Πιστοποιητικό εγγραφής στο δημοτολόγιο του δήμου, όπου είναι υποψήφιος.
β) Υπεύθυνη δήλωση του υποψήφιου ότι δεν έχει στερηθεί κανένα πολιτικό του δικαίωμα ή ότι έληξε η πρόσκαιρη αποστέρηση των δικαιωμάτων αυτών ή θα έχει λήξει την ημέρα της εκλογής, καθώς και ότι δεν συντρέχουν τα κωλύματα εκλογιμότητας του άρθρου 14.
γ) Αποδεικτικό είσπραξης Δ.Ο.Υ., από το οποίο προκύπτει ότι κάθε υποψήφιος δήμαρχος, δημοτικός σύμβουλος και σύμβουλος δημοτικής κοινότητας, του άρθρου 2 της παραγράφου 4 του παρόντος νόμου, έχει καταθέσει υπέρ του Δημοσίου, αντίστοιχα, το ποσό των εκατό ευρώ (100 €), πενήντα ευρώ (50 €) και πενήντα ευρώ (50 €). Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών μπορεί να γίνει αναπροσαρμογή των ποσών αυτών. Αντίστοιχο αποδεικτικό Δ.Ο.Υ. δεν απαιτείται για το αξίωμα του μέλους του συμβουλίου των δημοτικών κοινοτήτων του άρθρου 2 της παραγράφου 2 του παρόντος νόμου, του μέλους του συμβουλίου της τοπικής κοινότητας, καθώς και του τοπικού εκπροσώπου.
δ) Υπεύθυνη δήλωση του υποψήφιου συμβούλου της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ότι είναι κάτοικος της περιφέρειας της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας στην οποία είναι υποψήφιος.
4. Επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί πέραν του κυρίου ονόματος του υποψηφίου και υποκοριστικό αυτού, εφόσον με αυτό είναι ευρύτερα γνωστός. Στην περίπτωση αυτή το υποκοριστικό ακολουθεί το κύριο όνομα και τίθεται σε παρένθεση. Για τις γυναίκες μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρώτο επώνυμο είτε το πατρικό είτε του συζύγου, ανεξαρτήτως με ποιο επώνυμο είναι εγγεγραμμένες στην οικογενειακή τους μερίδα.
5. Στη δήλωση μπορεί να ορίζεται όνομα και έμβλημα συνδυασμού. Απαγορεύεται να ορίζεται ή να χρησιμοποιείται ως όνομα ή ως έμβλημα σύμβολο θρησκευτικής λατρείας ή σημαία ή άλλο παρόμοιο σύμβολο κράτους ή σημείο ιδιαίτερης ευλάβειας, στέμμα, όνομα ή έμβλημα πολιτικής οργάνωσης, φωτογραφία προσώπου, που περιλαμβάνεται στο συνδυασμό, έμβλημα κράτους, που ίσχυε παλαιότερα ή ισχύει ακόμη, καθώς και σύμβολα ή εμβλήματα του δικτατορικού καθεστώτος της 21ης Απριλίου 1967 ή φωτογραφίες προσώπων που έχουν καταδικαστεί για τη συμμετοχή τους σε αυτό. Αν γίνουν περισσότερες δηλώσεις με το ίδιο όνομα ή έμβλημα, δικαίωμα χρήσης έχει όποιος το έχει δηλώσει πρώτος. Αν γίνει παράβαση των διατάξεων αυτής της παραγράφου και η παράβαση βεβαιωθεί από το αρμόδιο δικαστήριο, η δήλωση είναι απαράδεκτη.
6. Αν δεν έχει τηρηθεί κάποια από τις διατυπώσεις ή δεν υπάρχει κάποια από τις προϋποθέσεις ή κάποιο από τα στοιχεία που προβλέπουν οι παράγραφοι 1 και 3 του παρόντος άρθρου και αυτό βεβαιωθεί από το δικαστήριο η δήλωση είναι απαράδεκτη. Ειδικότερα, αν έχει συνταχθεί η δήλωση του συνδυασμού που προβλέπει η παράγραφος 1, με διαφορετικό τρόπο, δεν είναι απαράδεκτη, εφόσον περιλαμβάνει ρητή δήλωση που ορίζει τον υποψήφιο δήμαρχο. Απαράδεκτη είναι και η εκπρόθεσμη δήλωση, καθώς και η δήλωση που περιλαμβάνει λιγότερους υποψηφίους από τα ελάχιστα όρια της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου και της παραγράφου 3 του προηγούμενου άρθρου.
7. Η δήλωση επιδίδεται με δικαστικό επιμελητή, ύστερα από παραγγελία των προσώπων που την υποβάλουν ή ενός εκλογέα δημότη ή παραδίδεται με απόδειξη στον πρόεδρο του πρωτοδικείου είκοσι (20) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ψηφοφορία. Έως τη λήξη της παραπάνω προθεσμίας, επιτρέπεται μόνο να συμπληρωθεί ο συνδυασμός έως τον επιτρεπόμενο αριθμό των υποψήφιων συμβούλων με συμπληρωματική δήλωση του υποψήφιου δημάρχου. Στη δήλωση αυτή επισυνάπτονται τα στοιχεία που προβλέπει η παράγραφος 3, καθώς και γραπτή αποδοχή του προσώπου, που προτείνεται. Μετά τη λήξη της εικοσαήμερης προθεσμίας, που απαιτείται για την επίδοση ή την παράδοση στο αρμόδιο δικαστήριο, καμιά μεταβολή της δήλωσης δεν επιτρέπεται, εκτός από την αντικατάσταση προσώπων που παραιτήθηκαν ή απεβίωσαν, σύμφωνα με το άρθρο 21 του παρόντος νόμου.
Γιώργος Κανελλόπουλος
Διαβάστε την απάντηση του Γιώργου Θωμάκου εδώ