Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας Αμαρυσίας – 12/09 – Αφιέρωμα στην Εκπαίδευση
Άρθρο της Νίκης Κεραμέως: Υπουργος Παιδείας και Θρησκευμάτων
Η έναρξη της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς συνιστά επιτακτική ανάγκη και προτεραιότητα για το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, με διττό χαρακτήρα:
-Αφενός έχουμε χρέος να εξασφαλίσουμε στα παιδιά μας τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στο φυσικό της περιβάλλον με τα καλύτερα δυνατά μέτρα προστασίας που μας υποδεικνύουν οι ειδικοί, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες προηγμένες χώρες του κόσμου. Γιατί η αιφνίδια, μακρόχρονη απουσία από το σχολείο μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην πνευματική, κοινωνική, ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη των παιδιών και εντείνει τις ανισότητες.
Η αναστολή λειτουργίας σχολείων σε 200 χώρες σε όλο τον κόσμο επηρέασε 1,6 δισεκατομμύρια μαθητές οι οποίοι βρέθηκαν εκτός σχολικού περιβάλλοντος. Η παρουσία των μαθητών στο σχολείο είναι απαραίτητη για την απόκτηση νέων γνώσεων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Οι δημιουργικές σχέσεις με τους συμμαθητές και τους διδάσκοντες, η συμμετοχή στο παιχνίδι και τις αθλητικές δραστηριότητες έχουν μεγάλη βαρύτητα για την κοινωνική και συναισθηματική ολοκλήρωση των παιδιών και των εφήβων, τη σωματική και ψυχική τους υγεία. Εξίσου σημαντική είναι η επιστροφή των φοιτητών σε μια κανονικότητα, στο φυσικό τους χώρο, που δεν είναι άλλος από τα Πανεπιστήμια. Η πλήρης λειτουργία των σχολείων είναι επίσης απαραίτητη και για τους εργαζόμενους γονείς, που έτσι έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην παραγωγική διαδικασία.
-Αφετέρου οφείλουμε να διαφυλάξουμε την ατομική και δημόσια υγεία. Ακολουθώντας εξ αρχής τις οδηγίες των Ειδικών, οι οποίοι συνέστησαν με ομόφωνη απόφαση την πλήρη επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών, με αυξημένα μέτρα πρόληψης και προφύλαξης, προστατεύουμε τα παιδιά μας, τους εκπαιδευτικούς, και συνακόλουθα τις οικογένειες και το σύνολο της κοινωνίας από τη διασπορά του ιού. Τα επιστημονικά δεδομένα συντείνουν προς την επαναλειτουργία των σχολείων, καθώς σύμφωνα με τους παιδιάτρους – λοιμωξιολόγους και επιδημιολόγους της Επιτροπής, τα παιδιά νοσούν λιγότερο συχνά από τους ενήλικες, εμφανίζουν ηπιότερα συμπτώματα και εμφανίζουν περιορισμένη συχνότητα μετάδοσης στο περιβάλλον τους.
Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι έτοιμο για τη νέα χρονιά, μια διαδικασία προετοιμασίας που έχει ξεκινήσει εδώ και πολλούς μήνες. Για την ομαλή έναρξη των σχολείων, έχουμε ήδη ολοκληρώσει προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, πιο νωρίς από όλα τα τελευταία χρόνια, απλοποιήσαμε τις διαδικασίες ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να αναλάβουν υπηρεσία εντός σχολείου και να μην χρειάζεται να πηγαίνουν πρώτα στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης που συχνά βρίσκεται σε άλλη περιοχή ή άλλη πόλη, ενώ και η παράδοση βιβλίων έχει γίνει στην ώρα της.
Παράλληλα, ενισχύσαμε το ανθρώπινο δυναμικό, προτεραιοποιώντας τη στελέχωση των σχολείων μας: ολοκληρώσαμε τους πρώτους στη χώρα 4.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και εκδώσαμε τους νέους προσωρινούς πίνακες για μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση, τη βάση για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς που βαίνουν προς ολοκλήρωση.
Ως προς τα μέτρα πρόληψης και προφύλαξης από τον κορωνοϊό, υπό τα οποία θα λειτουργήσουν τα σχολεία, έχουν ήδη ληφθεί, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1. ΧΡΗΣΗ ΜΑΣΚΑΣ
Η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, και στους εξωτερικούς όπου υπάρχει συγχρωτισμός, καθώς και στα μέσα μεταφοράς μαθητών, ενώ δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση στη χρήση μάσκας από Νηπιαγωγείο έως και την τρίτη Δημοτικού. Η Κυβέρνηση διαθέτει δωρεάν μάσκες σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων.
2. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ
Είναι έτοιμες επικαιροποιημένες οδηγίες για γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές, οι οποίες δημοσιεύθηκαν στον ισότοπο του ΥΠΑΙΘ και στη νέα ενημερωτική ψηφιακή πηγή mathainoumeasfaleis.gov.gr. Έχει δρομολογηθεί συνεργασία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, στο πλαίσιο της οποίας γιατροί θα επισκέπτονται τα σχολεία για να εξηγήσουν τα μέτρα προστασίας και πρόληψης και βεβαίως την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας. Επιπλέον, το ΥΠΑΙΘ υλοποιεί καμπάνια ενημέρωσης, με στόχο την ομαλή έναρξη λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών δομών και την τήρηση όλων των ενδεδειγμένων, από την Εθνική Επιτροπή Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του COVID-19, μέτρων προστασίας και με νέο τηλεοπτικό spot.
3. ΑΝΤΙΣΗΠΤΙΚΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ
Με μέριμνα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
4. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Με επιπλέον πιστώσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ, με στόχο την προστασία των πιο ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, όπως οι παππούδες και οι γιαγιάδες.
5. ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΠΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΠΟ ΕΟΔΥ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Σε περιπτώσεις που χρήζουν επέμβασης.
6. ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ
Με στόχο τον περιορισμό του συγχρωτισμού μεταξύ μαθητικών ομάδων.
7. ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΥΛΙΚΕΙΩΝ
Η Επιτροπή έχει ήδη δώσει οδηγίες για την προσαρμοσμένη λειτουργία των κυλικείων.
8. ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΕΟΡΤΑΣΜΟΙ ΜΕ ΜΕΤΡΑ
Εντός κάθε σχολικού τμήματος.
9. ΜΑΘΗΤΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΜΕ ΜΕΤΡΑ
Με υποχρεωτική χρήση μάσκας και τήρηση λοιπών μέτρων.
10. ΜΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΔΡΟΜΩΝ & ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ
11. ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ
Οι επισκέψεις (π.χ. σε μουσεία, δημόσια κτήρια) θα πραγματοποιούνται ανά τμήμα.
12. ΑΘΛΗΜΑΤΑ
• Προβλέπονται μικρές, σταθερές ομάδες για τα ομαδικά παιχνίδια
• Δεν θα πραγματοποιηθούν τα σχολικά πρωταθλήματα.
13. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
• Προβλέπονται σταθερές ομάδες συνεργασίας
• Καθαρισμός υλικών / εξοπλισμού μετά από κάθε χρήση.
14. ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Καθαρισμός πληκτρολογίου και ποντικιού.
15. ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
• Καθαρισμός οργάνων μετά από κάθε χρήση
• Ειδικά σε περίπτωση πνευστών οργάνων, συστήνεται να τηρείται απόσταση 3 μ.
16. ΙΣΧΥΡΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΑΤΟΜΙΚΟ ΠΑΓΟΥΡΙ / ΝΕΡΟ
Παρέχεται δωρεάν σε κάθε μαθητή δημοτικού, δημοσίου και ιδιωτικού, δωρεά του Ιδρύματος Αθανασίου Λασκαρίδη. Ένα μέτρο για την αποφυγή ανταλλαγής μπουκαλιών, ποτηριών, επαφής στόματος με τη βρύση, που, μειώνοντας τη χρήση πλαστικού, προσφέρει και μια φιλοπεριβαλλοντική λύση.
Όπως επανειλημμένως έχουμε τονίσει, η εξέλιξη της πανδημίας είναι μια δυναμική διαδικασία. Κάθε βήμα αξιολογείται και επικαιροποιείται -αν χρειαστεί- στο πλαίσιο των επιστημονικών και επιδημιολογικών δεδομένων, σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Όπως αποδείξαμε έμπρακτα και την περασμένη άνοιξη, όταν συμπράττουμε όλοι, με αίσθημα ατομικής ευθύνης και συλλογικού καθήκοντος, μπορούμε να ξεπεράσουμε κάθε αντιξοότητα. Και αυτό θα καταφέρουμε και αυτή τη φορά. Καλή χρονιά σε όλες και σε όλους!
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ και διαβάστε το αφιέρωμα της Αμαρυσίας στην Εκπαίδευση.