Συνεχίζονται οι πολιτικές κόντρες στον Δήμο Πεντέλης μετά τις συνεχείς αποφάσεις της διοίκησης Στεργίου για αποδέσμευση υπό απαλλοτρίωση χώρων. Αυτή τη φορά, εστία της έντασης είναι το Ο.Τ.74.
Σε μονοθεματική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τετάρτη 7 Ιανουαρίου, ο δήμαρχος Δημήτρης Στεργίου-Καψάλης εισηγήθηκε προς το Σώμα να εγκρίνει υποβολή αιτήµατος προς το ΥΠΕΚΑ για τη βεβαίωση της αυτοδίκαιης άρσης της κηρυχθείσης ρυµοτοµικής απαλλοτρίωσης στο Ο.Τ.74 στη Νέα Πεντέλη, επειδή έχει παρέλθει ο εύλογος χρόνος για την πραγματοποίησή της.
Παραθέτοντας το ιστορικό της υπόθεσης στο Σώμα, ο δήμαρχος τόνισε: «Με το από 20.1.1956 Β.∆/γµα (ΦΕΚ 36 Α/27.1.1956) “Περί εγκρίσεως του ρυµοτοµικού σχεδίου Νέας Πεντέλης Αττικής και καθορισµού όρων και περιορισµών δόµησης των οικοπέδων αυτού”, όλα τα οικόπεδα που βρίσκονται στο Ο.Τ. 74 το οποίο περικλείεται από τις οδούς 25ης Μαρτίου, Ηροδότου και Σαλαµίνος χαρακτηρίστηκαν ως κοινόχρηστος χώρος και συγκεκριµένα ως χώρος πρασίνου. Επίσης, µε το από 9.12.1961 Β.∆/γµα (ΦΕΚ 147 ∆/23.12.1961) τροποποιήθηκε το συγκεκριμένο οικόπεδο ως προς τις ρυµοτοµικές γραµµές του, χωρίς να µεταβληθεί ο χαρακτηρισµός του. Στο εν λόγω Ο.Τ. έχουν συνταχθεί οι 48/89, 17/90 και 5/2005 πράξεις αναλογισµού, ενώ σε τµήµα του (1,3 στρέµµατα) έχει δοθεί προς τους κυρίους των απαλλοτριωθέντων εκτάσεων ως αντάλλαγµα η µεταφορά του συντελεστή δόµησης.
Σε έτερο τµήµα του Ο.Τ. έχει καθοριστεί οριστική τιµή µονάδος δυνάµει της υπ’αριθµ. 1966/2011 απόφασης του Εφετείου Αθηνών.
Με την υπ’αριθµ. 169/2014 απόφαση της Οικονοµικής Επιτροπής του ∆ήµου Πεντέλης, ανατέθηκε στον δικηγόρο Αθηνών Κων/νο Τοκατλίδη, η σύνταξη ειδικής γνωµοδότησης για τη δυνατότητα άρσης της ρυµοτοµικής απαλλοτρίωσης στο Ο.Τ. 74. Με την υπ’ αριθµ. 232/2014 απόφαση της Οικονοµικής Επιτροπής του ∆ήµου Πεντέλης, ανατέθηκε στον δικηγόρο Αθηνών κο Κων/νο Τοκατλίδη, η σύνταξη και κατάθεση αιτήσεως άρσης απαλλοτρίωσης στο ανωτέρω Ο.Τ.
Το αιτιολογικό και η τελική πρόταση Στεργίου
Αιτιολογώντας την εισήγηση της διοίκησης, ο κ. Στεργίου τόνισε: «Επειδή σύµφωνα µε το άρθρο 11 του Κ.Α.Α. “η αναγκαστική απαλλοτρίωση αίρεται αυτοδικαίως αν δεν συντελεστεί µέσα σε ενάµισι έτος από τη δηµοσίευση της απόφασης προσωρινού καθορισµού της αποζηµίωσης και, σε περίπτωση οριστικού καθορισµού αυτής, από τη δηµοσίευση της σχετικής απόφασης”, η αρµόδια για την κήρυξη της απαλλοτρίωσης αρχή, “υποχρεούται να εκδώσει µέσα σε τέσσερις (4) µήνες από την λήξη της προθεσµίας του προηγουµένου εδαφίου, βεβαιωτική πράξη για την επελθούσα αυτοδίκαια άρση”».
Και πρόσθεσε: «Επειδή εάν περάσει άπρακτη η προθεσµία αυτή ή εάν η διοίκηση απαντήσει αρνητικά επί σχετικού αιτήµατος, µε προσφυγή κάθε ενδιαφεροµένου εκδίδεται δικαστική απόφαση, που ακυρώνει την παράλειψη ή την άρνηση χορήγησης της βεβαίωσης. Ο κανόνας αυτός ισχύει και επί ρυµοτοµικών απαλλοτριώσεων (ΣτΕ 3908/2007).
Επειδή µετά την παρέλευση 18µήνου από τη δηµοσίευση δικαστικής απόφασης καθορισµού αποζηµίωσης σε ρυµοτοµική απαλλοτρίωση χωρίς συντέλεσή της, είναι επιτρεπτή η τροποποίηση του ρυµοτοµικού σχεδίου, είτε µετά δικαστική απόφαση, είτε µετά τη χορήγηση βεβαίωσης της υπηρεσίας για αυτοδίκαιη άρση της απαλλοτρίωσης».
Ολοκληρώνοντας την εισήγησή του, ο κ. Στεργίου τόνισε ότι «έχοντας υπόψη τα ανωτέρω και προκειµένου να προωθηθεί η διαδικασία της κατάθεσης αιτήσεως άρσης της απαλλοτρίωσης στο Ο.Τ. 74 της ∆.Κ. Ν.Πεντέλης του ∆ήµου Πεντέλης, πρέπει να έχει προηγηθεί αίτηµα προς την υπηρεσία η οποία επέβαλε την ρυµοτοµική απαλλοτρίωση, για χορήγηση βεβαίωσης αυτοδίκαιης άρσης της», για να συμπληρώσει: «Ζητούμε την λήψη απόφασης για υποβολή αιτήµατος προς το ΥΠΕΚΑ για τη βεβαίωση της αυτοδίκαιης άρσης της κηρυχθείσης ρυµοτοµικής απαλλοτρίωσης του Ο.Τ.74 της ∆.Κ. Νέας Πεντέλης του ∆ήµου Πεντέλης».
Γραφάκος: «Δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα το Σώμα»
Στην τοποθέτησή του, ο επικεφαλής του συνδυασµού ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ Μανώλης Γραφάκος, επισήµανε αρχικά ότι «το ∆ηµοτικό Συµβούλιο δεν έχει την αρµοδιότητα λήψης µιας τέτοιας απόφασης επί του θέµατος που συζητάµε σήµερα, άρα επί της ουσίας της συζήτησης, εµείς δεν µπαίνουµε», για να προσθέσει: « Προφανώς όλοι σε αυτή την αίθουσα επιθυµούµε να έχουµε ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους στον ∆ήµο µας και ειδικά αυτούς που είναι ήδη θεσµοθετηµένοι. Το θεωρώ δεδοµένο και για την κοινωνία και για τους παρόντες. Το ερώτηµα είναι πώς τους αποκτούµε και πώς αντιµετωπίζουµε κάποια προβλήµατα.
Η συγκεκριµένη περίπτωση έχει µια σειρά από προβλήµατα. Κατ’ αρχάς άργησε, ήρθε στο παρά πέντε ενώ είναι παλιά υπόθεση. Στοιχείο εσφαλµένο µε τη νοµοθεσία που ίσχυε πριν, είναι και η υποχρέωση των περίοικων για την εικοσάµετρη λωρίδα. ∆εν µπορεί κάποιος που έχει ένα οικόπεδο µε πρόσωπο στην πλατεία να πληρώσει µε τις σηµερινές συνθήκες τα ποσά που βγαίνουν. Η νέα νοµοθετική πρωτοβουλία που ψηφίστηκε από τη Βουλή µε το νόµο 4315, προσφέρει µια σειρά από εργαλεία, όπως και ο προηγούµενος ΝΟΚ του ’12 προσφέρει µια σειρά από εργαλεία στους Δήµους, απόκτησης τέτοιων χώρων και ύπαρξης µιας πολύ λογικής επιβάρυνσης στους περίοικους».
«Να συσταθεί διαπαραταξιακή με στόχο το “Πράσινο Ταμείο”
Και ο κ. Γραφάκος ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του με μια πρόταση: «Υπάρχουν αυτή τη στιγµή χρηµατοδοτικά προγράµµατα. Το “Πράσινο Ταµείο” θα ανοίξει για τέτοιους είδους εκτάσεις. Θέλει ώριµες καταστάσεις, θέλει ώριµες ολοκληρωµένες προτάσεις και αυτή είναι µια κατ’ εξοχήν υπόθεση που θα µπορούσε να χρηµατοδοτηθεί από το πράσινο ταµείο, γιατί µιλάµε για µια µεγάλη ολοκληρωµένη αστική παρέµβαση. Γνωρίζοντας ότι πάµε εκτός θέµατος, προτείνουµε τη δηµιουργία µιας διαπαραταξιακής επιτροπής από τεχνικούς, από ανθρώπους µε πολεοδοµικές και οικονοµικές γνώσεις, που θα προχωρήσει την επόµενη πενταετία την απόκτηση των ελεύθερων χώρων ιεραρχηµένα, σωστά και τεκµηριωµένα. ∆εν µπορούµε να συζητήσουµε το θέµα που προτείνετε, δεδοµένου ότι δεν έχει αρµοδιότητα το ∆ηµοτικό Συµβούλιο, το οποίο για πολεοδοµικές παρεµβάσεις έχει πολύ συγκεκριµένες αρµοδιότητες. Στο τέµπο όµως και στο πλαίσιο που έθεσε ο ∆ήµαρχος, πολεοδοµικά προτείνουµε τη σύσταση µιας επιτροπής που σε σύντοµο χρονικό διάστηµα, ιεραρχηµένα θα δει το θέµα των χώρων που µας απασχολούν».