Σε διαβούλευση θέτει ο Δήμος Χαλανδρίου το Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης (ΕΠΔ) του για το 2013, στο πλαίσιο του πενταετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος.
Στόχος της κατάρτισης των προγραμμάτων αυτών είναι η επίτευξη του βέλτιστου δυνατού προγραμματισμού της λειτουργίας των υπηρεσιών του Δήμου. Παρακάτω, παραθέτουμε τα σημαντικότερα αποσπάσματα από την παρουσίαση του ΕΠΔ του Δήμου για το 2013:
Συνολική παρουσίαση του ΕΠΔ
«Το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ Ν.3852/2010, Π.Δ.185/2007 και η τροποποίησή του με το Π.Δ. 89/2011 υποχρεώνει τους Δήμους να συντάξουν Επιχειρησιακά Προγράμματα με ορίζοντα πενταετίας (για την πρώτη εφαρμογή ο προγραμματισμός θα γίνει σε ορίζοντα τριετίας), τα οποία και θα πρέπει να εξειδικεύονται σε Ετήσια Σχέδια Δράσης.
Στόχος της προγραμματικής αυτής διαδικασίας είναι ο ορθολογικότερος προγραμματισμός λειτουργίας των υπηρεσιών του Δήμου, η αύξηση της αποδοτικότητας, η βελτίωση της ποιότητας και η μέγιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις πραγματικές ανάγκες όπως αυτές διαμορφώνονται από το εξωτερικό περιβάλλον αναφοράς. (…)
Το περιεχόμενο του ετήσιου προγράμματος δράσης περιλαμβάνει τις δράσεις που προκύπτουν από την κατ’ έτος εξειδίκευση του επιχειρησιακού προγράμματος και οι δαπάνες των οποίων καλύπτονται από τον ετήσιο προϋπολογισμό. (…)
Για την περίοδο 2011-2014, οι γενικές προτεραιότητες του Δήμου Χαλανδρίου, είναι οι ακόλουθες:
1. Βελτίωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών μέσα από την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό τους
2. Ενίσχυση δράσεων κοινωνικής πολιτικής, προσφοράς και αλληλεγγύης
3. Βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη μέσα από την αναβάθμιση των υποδομών της πόλης, με έμφαση στην καθαριότητα και το περιβάλλον
4. Ενίσχυση δράσεων ενδυνάμωσης της τοπικής επιχειρηματικής δραστηριότητας
5. Συμμετοχή στον πολιτισμό, τον αθλητισμό και τη μόρφωση
Περιβάλλον αναφοράς
Η κατάρτιση του παρόντος Ετήσιου Προγράμματος Δράσης πραγματοποιείται σε ένα δυσμενές περιβάλλον που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης και περιορίζει σημαντικά τον προγραμματικό σχεδιασμό του Δήμου.
Ειδικότερα, η ύφεση στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική οικονομία πιέζει αρνητικά τη διαθεσιμότητα των πόρων που κατευθύνονται στην τοπική αυτοδιοίκηση. Η μείωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) και η μεγάλη μείωση των πιστώσεων της Συλλογικής Απόφασης Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΣΑΤΑ) δημιουργούν επιπρόσθετα προβλήματα.
Εκκρεμεί η ρύθμιση για την αποπληρωμή των δανείων των ΟΤΑ από το ΤΠΔ (Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων) και η καταβολή της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης για την εξυπηρέτηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Μόνη διέξοδος για την εξεύρεση πόρων είναι το ΕΣΠΑ και τα Επιχειρησιακά του Προγράμματα, ωστόσο και πάλι υπάρχει εξειδίκευση στις προκλήσεις που δημοσιεύονται με αποτέλεσμα να μην υπάρχει απόλυτη αντιστοίχηση με τις πραγματικές ανάγκες των δήμων.