Θυελλώδης ήταν η συνεδρίαση της Δευτέρας 22 Οκτωβρίου στο Δημοτικό Συμβούλιο Χαλανδρίου, καθώς στην αίθουσα συνεδριάσεων παραβρέθηκαν δεκάδες έμποροι του κέντρου της πόλης, ζητώντας επιτακτικά την κατάργηση του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης.
Ρεπορτάζ: Αρετή Κοτσολάκου
Στις τοποθετήσεις τους οι έμποροι τόνισαν ότι σε αυτή την δύσκολη οικονομικά περίοδο, το συγκεκριμένο μέτρο αποτελεί τη «χαριστική βολή» για τη βιωσιμότητα των καταστημάτων τους. Μάλιστα, το κλίμα στην αίθουσα ήταν τεταμένο, με τους τόνους να ανεβαίνουν στα ύψη, οδηγώντας σε ολιγόλεπτες διακοπές της συνεδρίασης.
Αποκορύφωμα της έκρυθμης κατάστασης ήταν ο χαρακτηρισμός των παριστάμενων από τον δήμαρχο Γιώργο Κουράση ως «συντεχνία», που «δυναμίτισε» ακόμα περισσότερο το κλίμα στην αίθουσα. Πάντως, λίγα λεπτά αργότερα ο δήμαρχος ανακάλεσε τον χαρακτηρισμό, αποκαλώντας τον «ατυχή» και ζητώντας συγνώμη από τους εμπόρους.
Από την πλευρά της, η μειοψηφία τάχθηκε σύσσωμη υπέρ των εμπόρων, ενώ το αίτημά τους στήριξε και ο σύμβουλος της διοίκησης και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού Συλλόγου Βασίλης Σταύρου, ζητώντας την αναστολή ή κατάργηση του μέτρου. Ωστόσο, η στάση της διοίκησης του Δήμου παρέμεινε σταθερή, υποστηρίζοντας την ανάγκη λειτουργίας της ελεγχόμενης στάθμευσης και ζητώντας πίστωση χρόνου για να φανούν τα πρώτα αποτελέσματα. Τελικά, και κατόπιν έντονης πίεσης από το σύνολο της μειοψηφίας για τη διεξαγωγή ψηφοφορίας για την κατάργηση το μέτρου, το προεδρείο έθεσε σε ψηφοφορία την εισαγωγή του θέματος στην ημερήσια διάταξη. Υπέρ ψήφισαν η μειοψηφία και ο Β. Σταύρου, τα υπόλοιπα όμως μέλη της διοίκησης καταψήφισαν και το θέμα δεν πέρασε, εξέλιξη που οδήγησε τους συμβούλους της μειοψηφίας και τον Β. Σταύρου σε αποχώρηση, σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Γ. Ασημακόπουλος: «Απειλείται η βιωσιμότητά μας»
Αρχικά, τον λόγο πήρε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης Γιώργος Ασημακόπουλος, εκφράζοντας την «αγανάκτηση» των εμπόρων για το μέτρο της Ελεγχόμενης Στάθμευσης. Εξηγώντας την αρχική υπέρ του μέτρου θέση του Εμπορικού Συλλόγου, ο Γ. Ασημακόπουλος σημείωσε ότι «από το 2008 ήμασταν υπέρ του μέτρου, όμως τότε ήταν τελείως διαφορετικές εποχές» και συμπλήρωσε: «Στις αρχές του 2011 ενημερωθήκαμε για τη νέα μελέτη. Τότε οι ενστάσεις μας λίγες, γιατί δεν είχαν φανεί τα σημάδια οικονομικής δυσχέρειας». Ο ίδιος επισήμανε ότι από τις προτάσεις που κατέθεσε ο Σύλλογος στην Επιτροπή Διαβούλευσης για τη λειτουργία του μέτρου «δεν υιοθετήθηκε καμία», εκτιμώντας ότι από την έναρξη υλοποίησης του μέτρου «το Χαλάνδρι έχει αλλάξει ταυτότητα: ήταν μια πόλη ζωντανή όλη τη μέρα, ενώ τώρα ζωντανεύει από τις 20:00 το βράδυ».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο πρόεδρος υπογράμμισε ότι «δεν είμαστε υπέρ της προηγούμενης κατάστασης που επικρατούσε, όμως πλέον έστω και το ελάχιστο πλήγμα του τζίρου απειλεί τη βιωσιμότητά μας», ζητώντας «να αποφασίσουμε όλοι μαζί το μέτρο να πάει πίσω και να δούμε αν μπορούμε να το ξανασχεδιάσουμε».
Σ. Ρούσσος: «Χαριστική βολή για το εμπορικό κέντρο»
Ακολούθως τον λόγο πήρε ο επικεφαλής της ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ Σίμος Ρούσσος, επαναλαμβάνοντας τη θέση της παράταξής του για την ελεγχόμενη στάθμευση. Όπως είπε, η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος προϋποθέτει μια σειρά από παράγοντες οι οποίοι σήμερα δεν υφίστανται, όπως την ικανοποιητική ύπαρξη μέσων μαζικής μεταφοράς, την επάρκεια χώρων στάθμευσης περιμετρικά του κέντρου, την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου συγκοινωνιακού και πολεοδομικού σχεδιασμού για το κέντρο της πόλης, τη δεσμευτική ανταποδοτικότητα των εσόδων για τη βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ο Σ. Ρούσσος υποστήριξε ότι «επιβεβαιώθηκε εμπειρικά ο φόβος που διατυπώσαμε ότι η εφαρμογή του μέτρου θα εντείνει την πίεση στις περιοχές που συνορεύουν με την περιοχή ελεγχόμενης στάθμευσης», ενώ τόνισε «η έλλειψη ύπαρξης προσωπικών θέσεων οδηγεί τους μόνιμους κατοίκους του κέντρου σε σαφάρι εξασφάλισης θέσης». Ο επικεφαλής της ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι «στα παραπάνω προστίθεται η πολιτική ανεξέλεγκτης αδειοδότησης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που ακολουθεί η διοίκηση του Δήμου, μετατρέποντας το κέντρο της πόλης σε μονολειτουργική ζώνη διασκέδασης και αναψυχής», υποστηρίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο «ωθεί τους κατοίκους του κέντρου να φύγουν, γεγονός με μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στην μορφή και τη λειτουργία της πόλης». Καταλήγοντας, ο Σ. Ρούσσος χαρακτήρισε το μέτρο ως τη «χαριστική βολή για το εμπορικό κέντρο της πόλης» προτείνοντας να τεθεί το θέμα της κατάργησής του στην ημερήσια διάταξη του Δημοτικού Συμβουλίου.
Λ. Καρατζά: «Πολιτική υπέρ των μεγάλων συμφερόντων»
Το γεγονός ότι οι εξελίξεις αυτές συνιστούν «κεντρικό σχεδιασμό και όχι σχεδιασμό του Δήμου», ο οποίος «συμφέρει τα μεγάλα μονοπωλιακά συγκροτήματα τύπου Mall και Golden Hall», υποστήριξε από την πλευρά της η επικεφαλής της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ Λούλα Καρατζά. «Με αυτόν τον σχεδιασμό θα φύγει ο κόσμος από το κέντρο και θα έρθουν τα μεγάλα συμφέροντα να οικονομήσουν», εκτίμησε η Λ. Καρατζά, τονίζοντας ότι «η ευθύνη του Δήμου είναι ότι αντί να τα βλέπει κα να αντιδρά, συμφωνεί μαζί τους και πάει συστηματικά κατά των εμπόρων». Μάλιστα, η ίδια επέρριψε ευθύνες και στον Εμπορικό Σύλλογο της πόλης, εκτιμώντας ότι αυτός «δεν έκανε το καθήκον του όπως έπρεπε όλα τα προηγούμενα χρόνια». Παράλληλα, τους παρότρυνε να απαιτήσουν όχι μόνο την κατάργηση του μέτρου «αλλά όλα τα δικαιώματά σας, για παράδειγμα ενάντια στην φορολογία της κυβέρνησης». Καταλήγοντας η επικεφαλής της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ γνωστοποίησε για ακόμα μια φορά την πρόταση της παράταξής της για επιβολή εναλλαγής των θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, χωρίς όμως να υπάρχει χρέωση, παρά μόνο ελεγκτικός μηχανισμός και επιβολή προστίμων.
Σ. Ανδρεόπουλος: «Εισπρακτικό και πρόχειρα σχεδιασμένο»
Το γεγονός ότι η παράταξή του «ουδέποτε στήριξε αυτό το μέτρο», τόνισε στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής του συνδυασμού της μείζονος μειοψηφίας ΧΑΛΑΝΔΡΙ ΦΙΛΙΚΗ ΠΟΛΗ Στάθης Ανδρεόπουλος. «Πρόκειται για ένα μείζον θέμα για την πόλη, το οποίο έρχεται σε μια συγκυρία που χαρακτηρίζεται από το δίπτυχο της οικονομικής κρίσης από τη μια και των πολυδύναμων εμπορικών κέντρων από την άλλη. Ο ίδιος τόνισε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση «θα έπρεπε να είναι ανάχωμα απέναντι σε αυτά που επιβάλλει η κεντρική εξουσία, αλλά αντί γι αυτό εμείς χαρατσώνουμε», όπως χαρακτηριστικά είπε, ενώ εκτίμησε ότι «το μέτρο όπως σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε δείχνει ότι έχει αποτύχει». Σύμφωνα με τον Σ. Ανδρεόπουλο, πρώτα θα έπρεπε να έχει εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα στο κέντρο της πόλης, καθώς και να έχουν αξιοποιηθεί τα ακίνητα, όπως είπε, του Δήμου για τη δημιουργία δωρεάν χώρων στάθμευσης. «Το μέτρο είναι εισπρακτικό και πρόχειρα σχεδιασμένο. Το εφαρμόσατε μόνοι σας και είναι αδήριτη και επιβεβλημένη ανάγκη να το πάρετε πίσω», κατάληξε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας.
«Να μη συνεχιστεί»
«Εξ αρχής είχαμε εκφράσει επιφυλάξεις, αλλά με δεδομένα τόσο τη θετική στάση του Εμπορικού Συλλόγου όσο και τις διαβεβαιώσεις του αρμόδιου αντιδημάρχου ότι θα υπάρξουν συνεχείς διορθώσεις και βελτιώσεις συναινέσαμε», ξεκίνησε την τοποθέτησή του ο εκπρόσωπος του συνδυασμού ΧΑΛΑΝΔΡΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ Θωμάς Βαρδουλάκης, επισημαίνοντας ωστόσο ότι «τώρα θεωρούμε ότι το σωστό είναι η αναστολή και ο καλύτερος σχεδιασμός του». Την άποψη ότι «είναι λάθος το να συνεχίζεται κάτι που είναι λανθασμένο», εξέφρασε ο εκπρόσωπος του συνδυασμού ΧΑΛΑΝΔΡΙ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ Σιδέρης Γεωργίου. Τέλος, και ο σύμβουλος της διοίκησης Βασίλης Σταύρου τόνισε: «Από την αρχή δεν το είχα ψηφίσει, όμως σήμερα είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι το μέτρο δεν λειτουργεί σωστά και μόνο προβλήματα δημιουργεί».