Το θέμα της δημοτικής συγκοινωνίας είναι ανάμεσα σε εκείνα που «καίνε» την τοπική κοινωνίας της Αγίας Παρασκευής, που δεν διαθέτει σχετικό δίκτυο. Στο ζήτημα αναφέρθηκε ο δήμαρχος Βασίλης Ζορμπάς, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε τον Ιούλιο του 2019, λίγο πριν από την ανάληψη των καθηκόντων του. Απαντώντας σε ερώτηση της «Αμαρυσίας» για το ποια βήματα σκοπεύει να ακολουθήσει, ο επικεφαλής της διοίκησης του Δήμου είπε: «Μέσα στο πρώτο εξάμηνο της θητείας μας θα έχει βγει η μελέτη. Τα χρήματα είμαστε αποφασισμένοι να τα διαθέσουμε. Είναι μια κοινωνική παροχή στους δημότες, πιο σπουδαία από κάποιες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Το καλοκαίρι του 2020 θα έχουμε ξεκινήσει οι διαδρομές». Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας, τη δρομολόγηση του ζητήματος τρέναρε το ξέσπασμα του κορωνοϊού στο τέλος Φεβρουαρίου και η «αναπροσαρμογή» προτεραιοτήτων. Ο «πρώτος πολίτης» της πόλης, στο Δημοτικό Συμβούλιο της 20ης Μαϊού, είχε δηλώσει ότι το θέμα θα επανεξεταστεί μετά την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Ανάμεσα στους στόχους του σχεδίου που παρουσίασε ο κ. Ζορμπάς μέσω της παράταξής του, τον Ιούλιο του 2018, ήταν η διασύνδεση των απομακρυσμένων γειτονιών του Δήμου, (περιοχές που αποκόπτονται ακόμη περισσότερο λόγω της «διχοτόμησης» της περιοχής από τη Λεωφόρο Μεσογείων), οι προτεινόμενες γραμμές (δύο στα όρια του Δήμου και μία που θα συνδέει την πόλη με την Πολυτεχνειούπολη του Ζωγράφου και θα εξυπηρετεί τους φοιτητές της Αγίας Παρασκευής), ενώ το συνολικό κόστος εφαρμογής του σχεδίου που υπολογιζόταν τότε από τον νυν δήμαρχο στα περίπου 127.000 ευρώ ετησίως (δαπάνες leasing τριών λεωφορείων και μισθοδοσίας των έξι οδηγών που απαιτούνται).
Ο «βραχνάς» της Λ. Μεσογείων
Ενέργειες δρομολογήθηκαν για τη λεωφορειακή γραμμή μεταμεσονύκτιας λειτουργίας στη Λ. Μεσογείων από τη συντονιστική Επιτροπή του Δικτύου Πολιτών Χολαργού – Παπάγου, που πήρε την αντίστοιχη πρωτοβουλία. Μετά τις ομόφωνες αποφάσεις από τα Δημοτικά Συμβούλια της περιοχής και στη συνέχεια Αγίας Παρασκευής, Χαλανδρίου, Παλλήνης και Φιλοθέης – Ψυχικού για σχετικό αίτημα στον ΟΑΣΑ, εστάλη επιστολή στον Περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, προκειμένου να λάβουν απόφαση στήριξης του αιτήματος.
Όπως τονίζεται σχετική ενημέρωση της δημοτικής κίνησης: «Στείλαμε επιστολή στους Δημάρχους και τα Δημοτικά Συμβούλια των όμορων της Λεωφόρου Μεσογείων Δήμων, προτείνοντας να λάβουν αντίστοιχες αποφάσεις και να υποβάλουν το ίδιο αίτημα στον ΟΑΣΑ. Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων Αγίας Παρασκευής, Χαλανδρίου, Παλλήνης και Φιλοθέης – Ψυχικού έκαναν ομόφωνα αποδεκτή την πρότασή μας για την υποβολή αιτήματος στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.) για την εξυπηρέτηση του άξονα της Λεωφόρου Μεσογείων τις νυχτερινές ώρες από τη γραμμή EXPRESS Χ 95 του Αεροδρομίου, με άρση του ειδικού καθεστώτος λειτουργίας τις μεταμεσονύκτιες ώρες, έτσι ώστε να εξυπηρετηθούν οι εργαζόμενοι με νυχτερινές βάρδιες και η νεολαία των Δήμων της περιοχής μας».
«Προκειμένου να διευρύνουμε περαιτέρω τη στήριξη του αιτήματος στον ΟΑΣΑ, στις 10/03/2020 στείλαμε επιστολή στον Περιφερειάρχη και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, προκειμένου να λάβουν απόφαση στήριξης του αιτήματος», καταλήγει η ενημέρωση.
Όταν υπήρχαν τοπικά λεωφορεία…
Επί εποχής δημαρχίας Σταύρου Κώτση, πριν από 26 χρόνια, ξεκίνησε πειραματικά να λειτουργεί στην Αγία Παρασκευή δημοτική συγκοινωνία, κάνοντας δύο διαδρομές. Η έναρξη έγινε το φθινόπωρο του 1994, με λεωφορείο σε χρωματισμό πράσινο και μπλε, όπως και το λογότυπο του Δήμου. Αυτά προκύπτουν από άρθρο σε παλαιότερο τεύχος της παλαιάς τοπικής εφημερίδας «Περισκόπηση» του δημοσιογράφου Φίλιππου Λέντζη, που δεν κυκλοφορεί πια, θέμα που δημοσίευσε η ιστοσελίδα της περιοχής aparaskevi-images.gr.
Το κείμενο εκείνης της εποχής ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο θεσμός της τοπικής συγκοινωνίας ξεκίνησε πριν από λίγο καιρό πειραματικά στο Δήμο μας. Ένα λεωφορείο έκανε την εμφάνισή του σε διάφορες περιοχές της Αγ. Παρασκευής, που μέχρι τώρα, η μεταξύ τους επικοινωνία ήταν αδύνατη. Συγκεκριμένα, μ’ αυτό το λεωφορείο εξυπηρετούνται κυρίως οι κάτοικοι του Τσακού, του Κοντοπεύκου και του Παραδείσου, που τους ήταν δύσκολο να μεταβούν στο κέντρο της πόλης μας. Τα δρομολόγια εκτελούνται ανά μία ώρα και η μεταφορά των πολιτών είναι δωρεάν. Οι δύο διαδρομές έχουν αφετηρία στην κεντρική μας πλατεία. Η συγκοινωνία στην πρώτη ξεκινά στις 6.30 το πρωί και σταματά στις 2.30 το μεσημέρι ενώ στη δεύτερη διαδρομή ξεκινά στις 7.00 το πρωί και σταματά στις 3.00 το μεσημέρι.
Η Α΄ Διαδρομή ακολουθεί τις οδούς: Ελπίδος – Πεντέλης – Χίου – Δερβενακίων – Χρυσ. Σμύρνης – Παπαρηγοπούλου – Αλέκου Παναγούλη – Αγ. Τριάδος – Λ. Μεσογείων. Η Β’ Διαδρομή τις οδούς: Ηρ. Πολυτεχνείου – Στρ. Τόμπρα – Λ. Μεσογείων – Ευαγγελιστρίας – Θεμιστοκλέους – Αθ. Διάκου – Τασσοπούλου – Νεαπόλεως – Πατρ. Γρηγορίου – Ελ. Βενιζέλου – Νικηταρά – Κυκλάδων – Καραϊσκάκη – Αρκαδίου – Παπαντωνίου – Προβελλέγγιου – Αιτωλίας – Μακεδονίας – Ειρήνης – Λ. Μεσογείων.
Η υλοποίηση του θεσμού της δημοτικής συγκοινωνίας, στοχεύει, σύμφωνα με το δήμαρχο Σταύρο Κώτση, στην καλύτερη επικοινωνία των πολιτών μεταξύ τους, αλλά και στη δυνατότητα συγκοινωνιακής σύνδεσης των περιοχών της πόλης μας. Ο Δήμος φιλοδοξεί να παγιώσει το θεσμό της τοπικής συγκοινωνίας αλλά και να δημιουργήσει γραμμές υπερτοπικού χαρακτήρα. Μια σκέψη είναι να υπάρχουν δρομολόγια που να συνδέουν την Αγ. Παρασκευή με τα ΑΕΙ, για την εξυπηρέτηση των σπουδαστών μας».