Κοινή επιστολή για τις εξελίξεις στο Δημοτικό Λαϊκό Πανεπιστήμιο Αγ. Παρασκευής απέστειλαν η υπό παραίτηση κοσμήτωρ του ΔΛΠΑΠ, ομότιμη καθηγήτρια Στέλλα Πριόβολου, οι υπό παραίτηση καθηγητές μέλη του Δ.Σ. του Πανεπιστημίου Αυγουλάς Χρήστος, Αυγουστάτος Ιωάννης, Γεωργαντζόγλου Νικόλαος & Μιχαλόπουλος Ανδρέας και η πρόεδρος των Φοιτητών Φρίντα Δημουλή. Το κείμενο, που απευθυνόταν στον δήμαρχο Γιάννη Μυλωνάκη και τους αιρετούς της πόλης στάλθηκε πριν από τη συνεδρίαση του Δ.Σ. της 27ης Αυγούστου για την έγκριση κανονισμού νέου Πανεπιστημίου.
Η επιστολή, σύμφωνα με τους συντάκτες της, είχε στόχο να επανεξεταστεί η απόφαση του Δήμου για δημιουργία νέου Πανεπιστημίου, πριν το Δημοτικό Συμβούλιο προχωρήσει σε έγκριση κανονισμού.
Όπως ανέφεραν μετά τη συνεδρίαση οι υπογράφοντες, «ουδεμία απάντηση λάβαμε, ούτε και πρόσκληση για να παραστούμε στη συνεδρίαση Το ΔΛΠΑΠ, το οποίο λειτουργεί από το 1999 με αδιαμφισβήτητη επιτυχία, είναι κατά τον Δήμο της Αγ. Παρασκευής ουσιαστικά ανύπαρκτο». «Η ανακοίνωση από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, απόντος του δημάρχου, ότι η κοσμήτωρ και η εκπρόσωπος των φοιτητών εκλήθησαν στην συνεδρίαση, και απάντησαν με μέιλ είναι αχαρακτήριστο ψεύδος, τόσο για την πρόσκληση όσο και για το μέιλ, με το οποίο δήθεν απαντήσαμε», πρόσθεσαν οι συντάκτες του κειμένου.
Αναλυτικά η επιστολή
«Αξιότιμε κ. Δήμαρχε και αξ. Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου,
Εν όψει της συνεδρίασής σας την ερχόμενη Τετάρτη 27-8-2025 και σε ό τι αφορά το θέμα του Δημοτικού Λαϊκού Πανεπιστημίου Αγίας Παρασκευής (ΔΛΠΑΠ), θα θέλαμε να σας θέσουμε υπ’ όψιν τις παρακάτω θέσεις μας, και να σας παρακαλέσουμε να τις συνεκτιμήσατε ώστε να καθορίσετε την τελική σας θέση.
Ο Κανονισμός, που υποβάλλετε προς έγκριση αφορά ουσιαστικά την ίδρυση νέου Δημοτικού Πανεπιστημίου Αγ. Παρασκευής υπό τον τίτλο: Δημοτικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Αγίας Παρασκευής (ΔΑΠΑΠ). Ουδεμία αναφορά γίνεται στο υπάρχον Σωματείο με τίτλο: Δημοτικό Λαϊκό Πανεπιστήμιο Αγ Παρασκευής (ΔΛΠΑΠ), το οποίο λειτουργεί άτυπα από το 1999, και με Καταστατικό, υπό την αιγίδα του Δήμου, από το 2006, ενώ γίνεται αναφορά στον νόμο του 2006, βάσει του οποίου συντάσσεται ο Κανονισμός προς έγκριση.
Αγνοείτε, εξάλλου, τον ισχύοντα Κανονισμό λειτουργίας του λειτουργούντος Δημοτικού Πανεπιστημίου, από το 2010. Πάνω σε αυτόν ακριβώς τον Κανονισμό θα μπορούσατε να κάνετε τις αλλαγές και τις προσθήκες που επιθυμείτε εσείς, και παράλληλα εμείς, εξασφαλίζοντας και τα οφέλη που προσφέρει η αιγίδα του Δήμου. Εξάλλου, η δική σας αποδοχή της αναγνωρισμένης επιτυχίας του λειτουργούντος ΔΛΠΑΠ, όταν αναλάβατε τα καθήκοντά σας, καθώς και η πρόθεσή σας να συνεχιστεί η στήριξή του κατά τη διάρκεια και της δικής σας θητείας, μας επέτρεψαν να ζητήσουμε συνάντηση μαζί σας, προκειμένου να συζητήσουμε για τον εκσυγχρονισμό του παλαιού καταστατικού του Σωματείου. Η συζήτηση αυτή είχε ήδη προχωρήσει επί των ημερών του προηγούμενου Δημοτικού Συμβουλίου, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ορισμένες ελλείψεις ( αύξηση του αριθμού των μελών του Σώματος των Καθηγητών, γραμματειακή και τεχνολογική υποστήριξη κ.ά)
Αλγεινή εντύπωση προκαλεί η απαξίωση του Δημοτικού Συμβουλίου προς τον εμπνευστή του ΔΛΠΑΠ αλησμόνητο Δήμαρχο Σταύρο Κώτση, όλους τους άξιους διαδόχους του, την επιτροπή των εκλεκτών φοιτητών – δημοτών της Αγ Παρασκευής, αλλά και τους έγκριτους καθηγητές Πανεπιστημίου, που αγωνίστηκαν και στήριξαν στοργικά και αφιλοκερδώς το ΔΛΠΑΠ.
Εντυπωσιακός εξάλλου είναι ο αποκλεισμός της εκπροσώπησης των φοιτητών στην Δ.Ε. , όταν είναι πασίγνωστο ότι η ψυχή ενός Λαϊκού Πανεπιστημίου είναι οι φοιτητές του, με τη συμμετοχή, αλλά και τις ιδέες –προτάσεις – προτιμήσεις τους. Ο Κανονισμός προς έγκριση δίνει απλώς την δυνατότητα διατύπωσης γνώμης και πρότασης εκπροσώπου των φοιτητών στην τριμελή επιστημονική επιτροπή, και συγχρόνως αναθέτει στον εκπρόσωπο αυτόν να ενημερώνει τον Δήμο για τα προγράμματα του ΔΑΠΑΠ.
Αξιότιμε κ. Δήμαρχε και αξ. Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, καλείστε να ψηφίσετε για μια δομική αλλαγή ενός μακροχρόνιου και επιτυχημένου κατά κοινή ομολογία θεσμού της πόλης μας. Είστε βέβαιοι ότι αυτή η αλλαγή θα φέρει καλύτερα αποτελέσματα ή ότι ακόμα και θα διατηρήσει τα ίδια;
Αλλαγή σε ένα Λαϊκό Πανεπιστήμιο χρειάζεται μόνο όταν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι κάτι δεν λειτουργεί ή ότι το περιβάλλον έχει αλλάξει τόσο, ώστε το μοντέλο να μην ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες.
Ορισμένα κριτήρια για διάγνωση της απαίτησης των αλλαγών στο ΔΛΠΑΠ, θα μπορούσαν να είναι τα εξής:
1. Έχει μειωθεί η συμμετοχή των μελών με την πάροδο των ετών;
Κάθε άλλο, είναι συνεχώς αυξανόμενη, έχοντας φθάσει μέχρι σήμερα στον αριθμό των 200 εγγεγραμμένων μελών.
2. Έχουν αποχωρήσει πολλοί από τους παλιούς συμμετέχοντες λόγω δυσαρέσκειας;
Τουναντίον, όσα μέλη μας για προσωπικούς λόγους διακόπτουν ή σταματούν προσωρινά, ζητούν να ενημερώνονται για κάθε τι που συμβαίνει στο Πανεπιστήμιο. Λένε χαρακτηριστικά ότι χαίρονται να μας διαβάζουν, αφού υποχρεώσεις τους ή άλλοι προσωπικοί λόγοι τους κρατούν μακριά μας.
3. Νέα μέλη προσέρχονται;
Σαφώς και ναι. Τα παλαιά μέλη σπάνια αποχωρούν και νέα προσέρχονται. Την περασμένη ακαδημαϊκή χρονιά 2024-2025 είχαμε 43 νέα μέλη.
4. Τα προγράμματα ικανοποιούν τα μέλη;
Τα προγράμματα ικανοποιούν πολύ τα μέλη μας, αρκετά μάλιστα θέματα και καθηγητές είναι προτάσεις των ίδιων των μελών που τα εισηγούνται. Πολύ ευνοϊκά σχόλια ακούμε και από τους καθηγητές σχετικά με τα προγράμματα. Υπάρχει ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και η ποικιλία των διαλέξεων αρέσει στα μέλη. Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί ότι άλλα Δημοτικά Πανεπιστήμια της Αττικής έχουν εντυπωσιαστεί, όπως μας έχουν ομολογήσει, από την μεγάλη συμμετοχή στα επιμορφωτικά μας προγράμματα, που τα ίδια δεν έχουν επιτύχει κατά τη διάρκεια της λειτουργίας τους.
5. Προστίθενται νέα μαθήματα, ώστε να ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες (π.χ. νέες τεχνολογίες, σύγχρονα ζητήματα);
Εδώ και αρκετά χρόνια τα προγράμματα έχουν εμπλουτιστεί με θέματα που να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες κάθε σκεπτόμενου ανθρώπου, όπως είναι τα μέλη μας. Διαλέξεις για γεωπολιτικά θέματα, νέες τεχνολογίες, σύγχρονα ζητήματα και κοινωνικές εξελίξεις περιλαμβάνονται σε κάθε κύκλο μαθημάτων. Στον τελευταίο κύκλο της περυσινής χρονιάς είχαμε μαθήματα για την Τεχνητή Νοημοσύνη.
6. Οι εκπαιδευτές πληρούν τις προϋποθέσεις που επιβάλλει η επιστημονική δεοντολογία και το κύρος του Ακαδημαϊκού Δασκάλου;
Οι εκπαιδευτές πληρούν τις προϋποθέσεις που προβλέπει το Καταστατικό του ΔΛΠΑΠ, ότι πρέπει να είναι ‘’εν ενεργεία ή διατελέσαντα μέλη διδακτικού επιστημονικού προσωπικού όλων των βαθμίδων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας ή της αλλοδαπής ή καταξιωμένοι και πανελλήνιας εμβέλειας καλλιτέχνες ή άνθρωποι του πνεύματος ή επιστήμονες αναγνωρισμένου κύρους’’. Έγκριτοι επιστήμονες και προσωπικότητες με πολύ ηχηρά ονόματα έχουν τιμήσει και είναι πρόθυμοι να ξανατιμήσουν την έδρα του Πανεπιστημίου μας.
7. Υπάρχουν προβλήματα συνεννόησης στη λειτουργία του Πανεπιστημίου;
Απολύτως κανένα σε ότι αφορά την συνεννόηση μεταξύ Κοσμήτορος- καθηγητών- φοιτητών. Σε ότι αφορά την συνεννόηση με τις Δημοτικές Αρχές απολύτως κανένα μέχρι και την προηγούμενη. Πολλά προβλήματα συνεννόησης με την σημερινή Δημοτική Αρχή, έχοντας ως αποτέλεσμα να υπάρχει σήμερα έντονο κλίμα τοξικότητας και απόλυτης ανασφάλειας.
8. Υπάρχει έλλειψη διαφάνειας στις αποφάσεις;
Καθόλου. Οι αποφάσεις λαμβάνονται κατά κανόνα ομόφωνα τόσο στις Γενικές Συνελεύσεις των φοιτητών όσο και στο ΔΣ. Ενημερώσεις με λεπτομέρειες γίνονται προς όλες τις πλευρές, περιλαμβανομένης και της Δημοτικής Αρχής. Το κάθε μέλος μπορεί ελεύθερα να εκφέρει την άποψή του κατά τις συνελεύσεις και ενημερώνεται πολύ συχνά, λεπτομερειακά και άμεσα σε ότι το αφορά. Αυτό αποτελεί βασική αρχή της λειτουργίας μας.
9. Έχει χαθεί η κοινωνική-φιλική ατμόσφαιρα που υπήρχε όλα τα χρόνια;
Η φιλική ατμόσφαιρα όλων των εμπλεκομένων μερών (Δημοτική Αρχή- καθηγητές-φοιτητές) ήταν ο συνεκτικός ιστός του Πανεπιστημίου σε όλη την ιστορική του πορεία μέχρι σήμερα. Μας λυπεί ο σημερινός κλυδωνισμός, ελπίζουμε να ξεπεραστεί.
10. Οι δράσεις του Πανεπιστημίου συνάδουν με το πνεύμα του, έλκουν και ικανοποιούν τα μέλη του καθώς και άλλους πολίτες;
Όλες οι δράσεις του Πανεπιστημίου υπηρετούν τον σκοπό του, που είναι η συνεχιζόμενη εκπαίδευση και επιμόρφωση των δημοτών της Αγ. Παρασκευής και όχι μόνο. Η ανταπόκρισή τους συγκινεί με την μεγάλη προσέλευσή τους. Αρκετές μάλιστα από τις πολιτιστικές-μορφωτικές-ψυχαγωγικές εκδηλώσεις μας, έχουν τέτοια απήχηση, με αποτέλεσμα πολλά μέλη που επιθυμούν να συμμετάσχουν, αποκλείονται λόγω του συγκεκριμένου αριθμού συμμετοχών, που μπορεί να ικανοποιήσει η επιτροπή των φοιτητών.
11. Υπάρχουν τομείς που απαιτούν βελτίωση για την ενίσχυση της αναπτυξιακής πορείας του Πανεπιστημίου;
Βεβαίως και ναι, με κύριους τους εξής δύο: α) Την εγγραφή νέων μελών στο Σώμα των Καθηγητών, η ενίσχυση του οποίου θα συμβάλει στην ενδυνάμωση και περαιτέρω αναβάθμιση του ΔΛΠΑΠ. Επί του θέματος έχει σταλεί επιστολή-πρόσκληση σε 50 καθηγητές στις 3 Ιουνίου 2023 και έχουν ανταποκριθεί θετικά οι 30. Λόγω επικείμενων δημοτικών εκλογών τότε, το θέμα παρέμεινε σε αδράνεια. β) Την υποστήριξη με σύγχρονη τεχνολογία για καταγραφή των διαλέξεων και δημιουργία ενός YouTube, που θα βοηθήσει στην μεγαλύτερη προβολή του έργου του.
12. Πώς κρίνουν οι Δημοτικές Αρχές την πορεία και το έργο του ΔΛΠΑΠ;
Όλες οι Δημοτικές Αρχές, περιλαμβανομένης ακόμα και της σημερινής, σε κάθε ευκαιρία επαινούν το παραγόμενο έργο του ΔΛΠΑΠ.
Μερικές βασικές αρχές- βασικοί λόγοι που ζητούν επιπλέον προσοχή πριν τη λήψη της απόφασης
1. Κάθε παρέμβαση σε κάτι που ήδη αποδίδει μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα που δεν υπήρχαν.
2. Η συνεκτικότητα, η παράδοση και η σταθερότητα, εξασφαλίζουν τη σωστή λειτουργία, η οποία χτίζει εμπιστοσύνη και προοπτική για το αύριο.
3. Υπάρχει κίνδυνος αλλοίωσης της ταυτότητας. Πολλά Λαϊκά Πανεπιστήμια έχουν κοινωνικό και πολιτιστικό χαρακτήρα που δύσκολα αναπαράγεται αν αλλάξει η δομή τους.
4. Λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπ’ όψιν και δεν αποκλίνουμε από το τι έχει κάνει έναν θεσμό επιτυχημένο. Στην προκειμένη περίπτωση είναι το αυτοδιοίκητο, ο ανθρώπινος χαρακτήρας και η προσβασιμότητα.
Συμπέρασμα
Το ΔΛΠΑΠ δεν χρειάζεται ολική ανατροπή, χρειάζεται στοχευμένες παρεμβάσεις σε συγκεκριμένα σημεία που τις έχουν ανάγκη, για να συνεχίσει ενδυναμωμένο την ανοδική του πορεία. Το ΔΑΠΑΠ, αν το ιδρύσετε με την ψήφο σας, αξιότιμα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, θα είναι ένα δεύτερο πανεπιστήμιο που θα αποβεί σε βάρος και των δύο, με όλες τις αρνητικές συνέπειες μιας διχαστικής ρήξης, στην οποία θα έχετε συμβάλει.
Η υπό παραίτηση Κοσμήτωρ του ΔΛΠΑΠ, ομ. καθηγήτρια Στέλλα Πριόβολου
Οι υπό παραίτηση καθηγητές μέλη του Δ.Σ. του ΔΛΠΑΠ
Αυγουλάς Χρήστος
Αυγουστάτος Ιωάννης
Γεωργαντζόγλου Νικόλαος
Μιχαλόπουλος Ανδρέας
Η Πρόεδρος των Φοιτητών Φρίντα Δημουλή, π. Πολιτική Αναλύτρια
—