H καθημερινότητα στα γραφεία ΕΦΚΑ Αγίας Παρασκευής – Χαλανδρίου (πρώην ΟΑΕΕ) αναστενάζει. Για οποιαδήποτε κίνηση –από έναρξη ατομικής επιχείρησης και συμμετοχή στο εταιρικό κεφάλαιο μιας ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας μέχρι μια απλή προσθήκη ενός «κωδικού αριθμού δραστηριότητας»– ο ενδιαφερόμενος πρέπει να περάσει από τις υπηρεσίες του Φορέα, στη Λεωφόρο Μεσογείων.
Εκεί, όπως κατέγραψε η ΑΜΑΡΥΣΙΑ, στο παράρτημα της Λεωφόρου Μεσογείων ο ασφαλισμένος έρχεται αντιμέτωπος με γραφειοκρατικές διαδικασίες κατάλοιπα του παρελθόντος προ μηχανογράφησης και ηλεκτρονικής διασύνδεσης των υπηρεσιών του Δημοσίου, με την έλλειψη υπαλλήλων στα γκισέ και με τις τεράστιες ουρές ασφαλισμένων που, για να εξυπηρετηθούν, αναγκάζονται να συντάξουν άτυπες «λίστες αναμονής», ακόμη και πριν από τις 5 τα ξημερώματα.
Ακόμα και ένας επαγγελματίας της… Τζιας χρειάζεται να μεταβεί στην Αγία Παρασκευή με το πλοίο της γραμμής για να προσκομίσει στο ασφαλιστικό ταμείο τις φορολογικές δηλώσεις της τελευταίας πενταετίας –κάτι που κάλλιστα θα μπορούσε να αναζητήσει απευθείας ο ΕΦΚΑ από το Taxis– ή ακόμη και το… αντίγραφο του πτυχίου ή την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, δικαιολογητικά που επίσης προσκομίζει, συνήθως, ο ενδιαφερόμενος στην εφορία. Θεωρητικά, ο νησιώτης μπορεί να εξυπηρετηθεί και μέσω ΚΕΠ εντός τριών ημερών.
Οι αγουροξυπνημένοι, η λίστα και τα χαρτάκια
Για του λόγου το αληθές, νωρίς το πρωί της Πέμπτης 30 Αυγούστου η εφημερίδα μας διαπίστωσε πως έξω από το υποκατάστημα του ΕΦΚΑ στην Αγία Παρασκευή υπάρχει «ζωή». Ασφαλισμένοι προσέρχονται στην κλειστή υπηρεσία για να αναγράψουν το όνομά τους σε έναν κατάλογο που έχει τοιχοκολληθεί στην κεντρική είσοδο. Αυτή η λίστα, αν και «άτυπη», θα τηρηθεί με… ευλάβεια το πρωί, όταν θα ανοίξει η «υπηρεσία».
Ένας εκ των ασφαλισμένων, συνήθως αυτός που έφτασε πρώτος πριν καν ξημερώσει (05.45), για να ανοίξει τον κατάλογο, αναλαμβάνει χρέη «συντονιστή» και μοιράζει τους αριθμούς προτεραιότητας, με βάση το ονοματεπώνυμο. Οι παλαιότεροι –κατά κύριο λόγο, επαγγελματίες ή λογιστές που προσέρχονται για λογαριασμό των πελατών τους– θυμούνται ότι ανάλογες στιγμές «αυτοοργάνωσης» είχαν να ζήσουν από τη δεκαετία του 2000 έξω από την «εφορία ανωνύμων» (γνωστή και ως ΦΑΕΕ).
Με το που ξεκινάει το ωράριο λειτουργίας του τέως ΟΑΕΕ ο ασφαλισμένος που θα προσέλθει για υπόθεσή του αντιλαμβάνεται πολύ γρήγορα ότι είναι μάταιο να περιμένει να έρθει η σειρά του. Μέσα από τη διαδικασία της νυχτερινής «προεγγραφής» μοιράζονται, συνήθως, περισσότερα από 25-30 «χαρτάκια». Σε ελάχιστες περιπτώσεις είναι δυνατόν για την υπηρεσία να εξυπηρετήσει περισσότερους ασφαλισμένους από τις 08.00 που ανοίγουν οι πόρτες έως τις 14.00 που τελειώνει το ωράριο εξυπηρέτησης του κοινού (οι υπάλληλοι κάθονται έως τις 15.00, αλλά την τελευταία ώρα διεκπεραιώνουν τις αιτήσεις που παρέλαβαν στο 6ωρο εξυπηρέτησης του κοινού). Στην πράξη, όπως ανέφερε η «Καθημερινή» μια αίτηση μπορεί να χρειαστεί ακόμη και πάνω από ένα μήνα για να εξυπηρετηθεί εξ αποστάσεως.
Μία μικρή «ανάσα», πάντως, έδωσε τον περασμένο Απρίλιο η μεταφορά αρμοδιότητας από το τμήμα του τέως ΟΑΕΕ Αγίας Παρασκευής σε αυτό της Γλυφάδας ασφαλισμένων από περιοχές όπως Κορωπί, Λαγονήσι, Κερατέα, Λαύριο, Σούνιο.
Γραφεία χωρίς κλιματισμό και καθαριότητα
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, σε κατάληψη του Περιφερειακού Τμήματος τέως ΟΑΕΕ Αγίας Παρασκευής – Χαλανδρίου, προχώρησαν στο τέλος Ιουνίου οι εργαζόμενοι της υπηρεσίας της οδού Μεσογείων 332.
Το συγκεκριμένο παράρτημα του ΕΦΚΑ λειτουργεί με μόλις 15 άτομα προσωπικό για να καλυφθούν οι ανάγκες περίπου 30.000 ασφαλισμένων. Δεν υπάρχουν υπάλληλοι για την καθαριότητα, με αποτέλεσμα οι υπόλοιποι εργαζόμενοι να καθαρίζουν μόνοι τους τον χώρο, ενώ τα κλιματιστικά σχεδόν δεν λειτουργούν, γεγονός που καθιστά άσχημες τις συνθήκες για κοινό και προσωπικό.
«Ένας επιπλέον σοβαρότατος λόγος, για τον οποίο προχωρήσαμε στην κατάληψη, είναι το νέο ακραίο περιστατικό βίας κατά συναδέλφου, το οποίο προστέθηκε στη μακριά αλυσίδα παρόμοιων περιστατικών τους τελευταίους μήνες», προσθέτει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων ΟΑΕΕ, μεταφέροντας τη σχετική παράγραφο από την αναφορά προϊσταμένης, θύματος της επίθεσης, όπως αυτή κατατέθηκε στον αρμόδιο υφυπουργό και στη διοίκηση του ΕΦΚΑ:
«Την 12/06/18 και ώρα 12:05, άτομο άγνωστο προς εμένα όρμησε ξαφνικά στο γραφείο μου και ενώ εκεί ήταν ήδη ασφαλισμένος, τον οποίο εξυπηρετούσα, χωρίς κανένα απολύτως λόγο χύμηξε κατά πάνω μου, με άρπαξε από τα μαλλιά και σέρνοντας με από αυτά με έριξε στο πάτωμα δίπλα στο γραφείο, ενώ παράλληλα άρχισε να με κλωτσάει, να υβρίζει με ακατανόμαστες φράσεις τόσο τα θεια όσο και εμένα χωρίς να γνωρίζω τον λόγο. Παράλληλα, σήκωσε το τεράστιο γραφείο, το οποίο έσερνε προς το μέρος μου προσπαθώντας να το ρίξει πάνω μου, ενώ παρέμενα πεσμένη στο έδαφος. Ευτυχώς προσήλθε στο γραφείο μου ένας υπάλληλος, ο οποίος με δυσκολία προσπαθούσε να τον συγκρατήσει και εάν δεν παρενέβαιναν δυο νεαροί ασφαλισμένοι για να τον κρατήσουν, σίγουρα θα είχε ρίξει το γραφείο πάνω μου και σήμερα δεν θα έγραφα αυτή την αναφορά. Αργότερα έμαθα από τον συγκεκριμένο συνάδελφο ότι είχε κάποιο αίτημα παροχών για την κόρη του, για το οποίο έπρεπε να απευθυνθεί στον ΕΦΚΑ μισθωτών και ουδεμία σχέση είχε με την Υπηρεσία μας».
Αλέξανδρος Καζαντζίδης