Η νέα αντιδήμαρχος Εξυπηρέτησης του Πολίτη και Διοικητικών Υπηρεσιών της Αγίας Παρασκευής, μιλάει για τα νέα της καθήκοντα και τη μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει.
Συνέντευξη Μαρία Πανάγου
Δεν είναι πολύ καιρός από τότε που η Μαρία Κοντοπούλου άφησε τη θέση τής αντιπροέδρου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης για να οριστεί αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών και Εξυπηρέτησης του Πολίτη. Η ώρα της λήξης της θητείας των αντιδημάρχων είχε φτάσει και ο δήμαρχος Γιάννης Σταθόπουλος αποφάσισε να κάνει το μοναδικό… rotation στη δημοτική του ομάδα, δίνοντας σε ένα νέο και φρέσκο πρόσωπο το δύσκολο αυτό πόστο -που πριν κατείχε ο Κώστας Χατζηανδρέου.
Η «Α» μίλησε με την κ. Κοντοπούλου και έμαθε –μεταξύ άλλων- τις αγωνίες της για τα νέα της καθήκοντα, τα σχέδιά της αλλά και τι κάνει όταν αφήνει το γραφείο στο Δήμο και γυρνάει στο μόλις λίγων μηνών μωρό της στο σπίτι.
«Ο Γιάννης Σταθόπουλος μού έκανε την τιμή να μου εμπιστευτεί την αντιδημαρχία Εξυπηρέτησης του Πολίτη και Διοικητικών Υπηρεσιών τον περασμένο Μάρτη και τον τελευταίο μήνα μού ανέθεσε επίσης και το κομμάτι με τα αδέσποτα. Όπως λέει και ο φίλος μου Κώστας Χατζηανδρέου, τον οποίο και διαδέχτηκα στο αξίωμα του Αντιδημάρχου, «η υπηρεσία Διοίκησης, όπως και η Οικονομική υπηρεσία είναι υποστηρικτικές, είναι όμως και πρωτευούσης σημασίας ώστε να λειτουργεί ο Δήμος.
Και θα ήθελα, μια που μου δίνεται η ευκαιρία, να τον συγχαρώ και βεβαίως να τον ευχαριστήσω γιατί είναι ευτυχής συγκυρία να αναλάβω το αντικείμενο για το οποίο ήταν εκείνος αρμόδιος μέχρι πρόσφατα, καθώς δούλεψε ουσιαστικά ώστε να οργανωθούν και να λειτουργούν οι υπηρεσίες αυτές με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Πρώτη φορά αντιδήμαρχος. Ήταν δύσκολη η πρώτη σας επαφή σας ανάληψη των νέων σας καθηκόντων;
«Με το που ανέλαβα έπεσα στα βαθιά γιατί ήταν η περίοδος που έτρεχαν δύο διαγωνισμοί, ένας του ΟΑΕΔ για περιορισμένου χρόνου συμβάσεις υπαλλήλων με το Δήμο (οκτάμηνες συμβάσεις σε περίπου 160 υπάλληλους) και ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής για την στελέχωση των κέντρων κοινότητας και των κοινωνικών δομών, οπότε και καλούμασταν να διαχειριστούμε έναν μεγάλο όγκο δουλειάς, ο οποίος συσσωρεύτηκε σε έναν μικρό αριθμό υπαλλήλων, λόγω της υποστελέχωσης που υπάρχει πλέον σε όλους τους Δήμους, και γενικότερα σε όλον τον δημόσιο τομέα. Αυτό θεωρώ πως είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε».
Είχατε βοήθεια για να μάθετε να κολυμπάτε στα βαθειά;
«Είχα την ευχέρεια να συνεργάζομαι με τους πλήρως καταρτισμένους υπαλλήλους που στελεχώνουν την υπηρεσία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού και έτσι όλες οι διαδικασίες διεκπεραιώθηκαν ομαλά και μέσα στα απαιτούμενα χρονοδιαγράμματα. Η αλήθεια είναι ότι τόσο κατά το διάστημα λίγο πριν αναλάβω καθήκοντα, που με ενημέρωναν σχετικώς ο Κώστας Χατζηανδρέου, ο δήμαρχος και ο γενικός γραμματέας, όσο και τις πρώτες βδομάδες στο Δημαρχείο, ήμουν προβληματισμένη κυρίως με τα πολλά επιμέρους κομμάτια που περιλαμβάνει η Διοίκηση, όμως έχω εισπράξει ουσιαστική υποστήριξη τόσο από την δημοτική ομάδα όσο και από τους υπαλλήλους, οπότε πλέον νιώθω ότι έχω μπει σε έναν ρυθμό και έχω αποκτήσει αρκετή γνώση επί των θεμάτων που διαχειρίζομαι. Βεβαίως καθημερινά συνεχίζω να μαθαίνω!
Όσον αφορά στο κομμάτι Εξυπηρέτησης του Πολίτη, στις αντίστοιχες υπηρεσίες απευθύνεται καθημερινά μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας και μη. Ενδεικτικά αναφέρω ότι μόνο στο ΚΕΠ της πόλης μας για το 2016 διεκπεραιώθηκαν πάνω από 230.000 υποθέσεις».
Σε τι θα δώσετε προτεραιότητα με την έναρξη της περιόδου που ξεκινά τώρα;
«Μια από τις βασικές μου προτεραιότητες είναι η αναβάθμιση του ΚΕΠ, καθώς στα θέματα που προκύπτουν από την υποστελέχωση, τον υπερβολικά μεγάλο όγκο καθημερινών αιτημάτων, που ήδη ανέφερα, και τον μικρό υπάρχοντα χώρο, έρχονται να προστεθούν στα ΚΕΠ πολλές νέες αρμοδιότητες, όπως για παράδειγμα το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), η ανανέωση των καρτών του ΟΑΕΔ, κλπ. Αυτό βεβαίως έχει αρνητικό αντίκτυπο στους πολίτες αφού αντιμετωπίζουν τη λεγόμενη «επικάλυψη αρμοδιοτήτων» που είναι μία από τις δυσκολίες που ταλανίζουν την Δημόσια Διοίκηση γενικότερα, αλλά το βλέπουμε ειδικότερα στην πράξη σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης του πολίτη.
Να αναφέρω εδώ ότι ένας από τους άμεσους στόχους μας είναι η μείωση του όγκου εισροής πολιτών μέσω της πληροφόρησης για εναλλακτικούς τρόπους επαφής με τα ΚΕΠ, όπως π.χ. ηλεκτρονικές αιτήσεις μέσω της διαδικτυακής πύλης ΕΡΜΗΣ. Με αυτόν τον τρόπο και ο πολίτης θα μειώνει τις φορές που θα χρειαστεί να επισκεφτεί το κατάστημα και οι υπάλληλοι θα μπορούν να διαχειρίζονται καλύτερα όλον αυτόν τον όγκο των αιτημάτων. Θα επανέλθω όμως σ´ αυτό το θέμα εν καιρώ».
Η θέση σας απαιτεί να έχετε συνεχή επαφή με τον κόσμο. Είστε συνεχώς στο δρόμο;
«Μιλάω συχνά με τους πολίτες της Αγίας Παρασκευής, τόσο με εκείνους που επισκέπτονται τον Δήμο, όσο και με άλλους σε διάφορα σημεία της πόλης. Αυτό που μου έχει κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι μπορούμε να τους χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες: εκείνους που παρατηρούν διάφορες αλλαγές σε πολλούς τομείς, όπως στην καθαριότητα, στα σχολεία και άλλες δράσεις στις οποίες δεν χρειάζεται να αναφερθώ εδώ -και πολλοί από αυτούς κάνουν και συγκεκριμένες προτάσεις- και σε εκείνους που αντιμετωπίζουν τα θέματα με μια γενικευμένη επιφυλακτικότητα. Ευτυχώς οι τελευταίοι είναι πολλοί λιγότεροι»!
Η απόφαση για την αγορά της βίλας Ιόλα από τον Δήμο έχει βρει θερμούς υποστηρικτές αλλά και κάποιους «εχθρούς». Τι λέτε γι αυτό;
«Η απόκτηση της βίλας Ιόλα θεωρώ ότι είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της πόλης και αυτό το επιβεβαιώνει το γεγονός ότι όλες οι διοικήσεις των τελευταίων ετών έχουν κάνει κινήσεις προς την κατεύθυνση της αγοράς της. Τελικά ήταν η δική μας διοίκηση που τα κατάφερε. Και επειδή, ως άνθρωπος, δεν πιστεύω στην τυχαιότητα, πιστεύω ότι μάλλον κάτι κάναμε καλά. Δεν θέλω να σταθώ στις απόψεις εκείνων που ήταν ενάντια στην αγορά αυτή την παρούσα στιγμή γιατί θεωρώ ότι το να είσαι ενάντια, την οποιαδήποτε στιγμή που αυτό καθίσταται δυνατό, είτε δεν έχεις αντιληφθεί το μέγεθος της αξίας και το τί σημαίνει αυτό για την Αγία Παρασκευή, είτε δεν θέλεις για τους δικούς σου λόγους να την αποκτήσουμε. Θέλω όμως να σταθώ στο γεγονός ότι τελικά οι προσπάθειες και οι αγώνες πολλών και διαφορετικών ομάδων ανθρώπων έδωσαν καρπούς. Από εδώ και πέρα ξεκινάνε νέοι όμορφοι αγώνες για την αξιοποίησή της, ώστε να βρεθεί η βίλα αυτή και τα όσα αντιπροσωπεύει στη θέση που της αξίζει».
Πώς σχολιάζετε την απομάκρυνση της, εξαιρετικά σημαντικής μέχρι πρότινος, συνεργάτιδας του δημάρχου, Ελισάβετ Πετσατώδη, από το αξίωμα της αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών;
«Σίγουρα ήταν δυσάρεστη εξέλιξη. Είναι μία καταρτισμένη επιστήμονας στον τομέα της και έδωσε αυτά που είχε να δώσει από τη θέση που της ανατέθηκε και για όσο της ανατέθηκε. Από και πέρα, επειδή γνωρίζω το δήμαρχό μας Γιάννη Σταθόπουλο πάρα πολλά χρόνια και έχω παρακολουθήσει την πορεία του και τον τρόπο σκέψης και δράσης του. Είναι εργατικός, άμεσος και ειλικρινής και προτεραιότητά του είναι πάντοτε η εξέλιξη της πόλης. Μπορώ λοιπόν να πω με βεβαιότητα ότι εμπιστεύομαι τις επιλογές του. Ο χρόνος μέχρι τώρα δείχνει ότι είναι ως επί τω πλείστον σωστές.
Με τόσες ασχολίες και ευθύνες βρίσκετε χρόνο για σας;
«Δε μπορώ να πω ότι τον τελευταίο καιρό μου μένει πολύς ελεύθερος χρόνος, αφού τους τελευταίους μήνες είμαι μητέρα ενός πολύ ζωηρού αγοριού! Όμως πάντα καταφέρνω να βρω λίγο χρόνο για να διαβάσω και να γράψω».
……………
ΒΟΧ
WHO IS WHO
Η αντιδήμαρχος Μαρία Κοντοπούλου μας συστήνεται
«Γεννήθηκα το 1979 στην Αγία Παρασκευή, όπου και διαμένει η οικογένειά μου από το 1918. Είμαι πτυχιούχος ψυχολογίας με μεταπτυχιακά στη Βιομηχανική (Industrial/Organizational) και Κλινική Ψυχολογία. Εκτός από συνεδρίες ψυχοθεραπείας ως ιδιώτης έχω εργαστεί σε κέντρα με παιδιά με νοητική υστέρηση και αυτισμό και για πολλά χρόνια σε κλινική εξωσωματικής γονιμοποίησης. Πέρα από τον τομέα της ψυχολογίας έχω ασχοληθεί με τον τουρισμό και τον πολιτισμό».