Γράφει ο Άγγελος Δημοσθένους,
Δικηγόρος Αθηνών-Γενικός Γραμματέας Δήμου Γαλατσίου-Μέλος της δημοτικής κίνησης «Πεντέλη επανεκκίνηση»
Το μόνιμο ανθρώπινο δυναμικό είναι σήμερα το πολυτιμότερο κεφάλαιο ενός οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης . Και αυτό γιατί κάτω από τις σημερινές συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, ο παράγοντας που βοηθάει έναν ΟΤΑ να ξεχωρίσει είναι οι άνθρωποί του. Τα προσόντα και η διάθεση των εργαζομένων, ο ενθουσιασμός τους, η ικανοποίηση που αντλούν από την εργασία, το αίσθημα της δίκαιας μεταχείρισης και η συμμετοχή τους στους κοινούς στόχους, όλα διαμορφώνουν την παραγωγικότητα του οργανισμού, το επίπεδο της εξυπηρέτησης των δημοτών, τη φήμη των αιρετών και την εικόνα που αυτή προβάλλει προς τους δημότες της. Η εργασιακή ικανοποίηση είναι ένας σημαντικός προσδιοριστικός παράγοντας της απόδοσης των εργαζομένων. Ιδιαίτερα στο δημόσιο τομέα, όπου υπάρχουν δυσκολίες σχετικά με την εφαρμογή των πρακτικών διαχείρισης του προσωπικού. Στην διαδικασία της παρακίνησης, τα κίνητρα αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες καθώς οδηγούν στην μεγιστοποίηση της απόδοσης των εργαζομένων και αυτός είναι ο λόγος που αποτελούν σημαντικό σημείο ενδιαφέροντος για τους Οργανισμούς, κυρίως σε εποχές οικονομικής ύφεσης, όπου ο ανθρώπινος παράγοντας αποκτά καίριο ρόλο.
Η κατανόηση της σημασίας του ανθρώπινου παράγοντα στην επίτευξη στρατηγικών στόχων των Οργανισμών ως το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τους, δημιουργεί την ανάγκη αναζήτησης κατάλληλων κινήτρων που θα επιφέρουν την επιθυμητή αύξηση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας των εργαζομένων. Βασικά μέσα επίτευξης του σκοπού αυτού είναι η εκπαίδευση και η αξιολόγηση των ανθρωπίνων πόρων. Πρόκειται για δύο πολύτιμες διαδικασίες οι οποίες εάν σχεδιαστούν και εφαρμοστούν κατά το δέοντα τρόπο, δύνανται να αποτελέσουν πολύτιμα εργαλεία στην προσπάθεια του οργανισμού για ικανοποίηση των υπαλλήλων και των δημοτών τους και κατά συνέπεια αύξηση της παραγωγικότητας τους. Η μεθοδευμένη και συστηματική ανάπτυξη του προσωπικού συντελεί στην αύξηση της παραγωγικότητας καθώς και στην ανάπτυξη των ατομικών και ομαδικών ικανοτήτων.
Γι’ αυτό άλλωστε , η εκπαίδευση του προσωπικού, όταν σχεδιαστεί βασιζόμενη στις ανάγκες του προσωπικού, δε θα πρέπει να θεωρείται σαν επιπλέον έξοδο αλλά σαν επένδυση για το μέλλον. Οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης οφείλουν να επενδύσουν στους «ανθρώπους τους» για τη βελτιστοποίηση της ποιότητας των υπηρεσιών τους έναντι των δημοτών τους.