Γράφει ο Σπύρος Εύσταθόπουλος, εντεταλμένος Περιφερειακός σύμβουλος Βόρειου Τομέα Αθηνών, προέδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων*
2023, χρονιά Δημοκρατίας με τις κάλπες να διεκδικούν μεγάλο μέρος της σκέψης και της ζωής μας. Δεν είναι όμως μόνον χρονιά εκλογών, είναι και «Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων».
Το Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων προσφέρει μια μεγάλη ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τη σημασία των δεξιοτήτων για την ανάπτυξη της οικονομίας και την ευημερία των εργαζομένων. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετίζεται με τις ψηφιακές τεχνολογίες σε συνδυασμό με την αναλυτική σκέψη, τον τρόπο διαχείρισης δυσκολιών, και την ευελιξία. Επίσης, το ειδικευμένο εργατικό δυναμικό είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση διακρίνονται από κοινωνική δικαιοσύνη, απαραίτητο στοιχείο ενίσχυσης της βιώσιμης ανταγωνιστικότητας και ανθεκτικότητας της οικονομίας. Γι’ αυτό και είναι επείγουσα η ανάγκη εφοδιασμού της νεολαίας με δεξιότητες για το μέλλον. Αυτές σημαίνουν περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας, αφού το εργατικό δυναμικό αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης, ο οποίος ενισχύει την ικανότητα καινοτομίας.
Στόχος του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων είναι η προώθηση μιας νοοτροπίας επανειδίκευσης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων, ιδίως, επιχειρήσεων και την αξιοποίηση των νέων ευκαιριών που προσφέρει ο συνεχιζόμενος οικονομικός μετασχηματισμός. Αυτό θα οδηγήσει στην πρόσβαση περισσότερων ατόμων στην αγορά εργασίας. Σήμερα είναι δύσκολο να βρεθεί προσωπικό με τις απαιτούμενες δεξιότητες και ιδίως τις -έστω και βασικές- ψηφιακές. Εργαζόμενοι δηλαδή που γνωρίζουν από το πώς να χρησιμοποιούν βασικές εφαρμογές γραφείου (πχ Office) μέχρι web design και πιο σύνθετες γλώσσες προγραμματισμού. Είναι αναγκαίο λοιπόν να εξοπλισθούν όσο γίνεται περισσότεροι με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται, ώστε να αντιμετωπίζουν τις μελλοντικές προκλήσεις που συναντούν, τόσο στην εργασία όσο και στην καθημερινή τους ζωή.
Σήμερα ο μισός πληθυσμός της Ε.Ε. έχει μηδενικό ή πολύ χαμηλό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, γεγονός όμως, που ταυτόχρονα καταδεικνύει την ύπαρξη σημαντικών αναξιοποίητων δυνατοτήτων αναβάθμισής τους, ιδίως μάλιστα των γυναικών, των νέων και εκείνων που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης ή κατάρτισης.
Η περυσινή χρονιά (2022) ήταν «Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας». Κατά τη διάρκειά του τονίστηκε η σημασία που έχουν οι δεξιότητες, ώστε οι νέοι να βρίσκουν ποιοτική εργασία. Φέτος, ο προσδιορισμός και η τεκμηρίωση των δεξιοτήτων, καθώς και η καθοδήγηση για την προβολή τους αποτελούν σημαντικά βήματα προόδου. Γνωρίζουμε ότι οι δημόσιες και οι ιδιωτικές επενδύσεις στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανεκπαίδευση είναι ανεπαρκείς. Ούτε το πλαίσιο για την παροχή κινήτρων και την αποδέσμευση των οικονομικών επενδύσεων των εργοδοτών σε δεξιότητες είναι ευνοϊκό. Το ίδιο ισχύει και για την προβολή της οικονομικής τους αξίας.
Ας διασφαλίσουμε, λοιπόν, με κάθε πρόσφορο μέσο την πρόσβαση στην κατάρτιση και ας την κάνουμε πραγματικότητα. Τότε θα έχουμε ανταποκριθεί με επιτυχία στις αναδιαρθρώσεις της αγοράς εργασίας, του βιομηχανικού και του επιχειρηματικού κόσμου και των κοινωνικών εταίρων.