Καθόλου ευχάριστα (εξακολουθούν να) είναι τα νέα ως προς το σημαντικό έργο της διάνοιξης της Λεωφόρου Κύμης, καθώς σε νέα παράταση οδηγήθηκε η εκδίκαση από το ΣτΕ η της προσφυγής που έχει καταθέσει ο Δήμος Ηρακλείου κατά του σχετικού διαγωνισμού, με νέα ημερομηνία εξέτασης να ορίζεται για τις 15 Οκτωβρίου 2024. Πρόκειται για την 5η κατά σειρά παράταση, καθώς η πρώτη ημερομηνία ήταν στις 13 Ιουνίου 2023, μετά στις 14 Νοεμβρίου 2023, στη συνέχεια είχε στις 22 Φεβρουαρίου 2024 και ακολούθως για τις 22 Απριλίου!
Η νέα παράταση, όπως είναι φυσικό, θα μετακυλήσει την σχετική απόφαση του ΣτΕ εντός του 2025 και παράλληλα και την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, εφόσον φυσικά η απόφαση δεν είναι υπέρ του Δήμου Ηρακλείου και αν δεν δοθεί και… νέα αναβολή. Φυσικά, αν η απόφαση του ΣτΕ είναι υπέρ της προσφυγής τότε τίθεται εν αμφιβόλω και το μέλλον του διαγωνισμού για το έργο.
Όλες αυτές οι καθυστερήσεις έχουν, επιπλέον, ως αποτέλεσμα να έχει «κολλήσει» η προσπάθεια ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ 2021-2027, καθώς συνδέεται άμεσα με την ετυμηγορία του ΣτΕ. Από την πλευρά του το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ως ο φορέας υλοποίησης του έργου, έχει κάνει γνωστό ότι το έργο εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων τον Δεκέμβριο του 2021, προκειμένου να εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία, με την προϋπόθεση ότι η Προϊσταμένη Αρχή δεν θα προβεί σε κοινοποίηση προς το ανάδοχο σχήμα πριν την ένταξη του έργου σε πρόγραμμα συγχρηματοδότησης.
Αυτή τη στιγμή, το ανάδοχο σχήμα για το έργο είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, η οποία είχε την καλύτερη προσφορά στον διαγωνισμό του 2022, ο οποίος, εφόσον τελικά προχωρήσει και το έργο υλοποιηθεί, θα συνιστά την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού από το 2004, όταν και ο οδικός άξονας είχε παραδοθεί προς λειτουργία με την σημερινή του μορφή. Η δημοπράτηση του έργου πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου 2022 και ολοκληρώθηκε εντός του συγκεκριμένου έτους, με κόστος 352,3 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (284,3 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ).
Η διάρκεια των εργασιών της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης έχει οριστεί σε 48 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Εφόσον το έργο είχε προχωρήσει και υπογραφεί μέσα στο 2024, τότε ο νέος άξονας θα μπορέσει να λειτουργήσει προς το τέλος του 2028, κάτι που φυσικά αυτή τη στιγμή θεωρείται σχεδόν απίθανο.
Το έργο θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα και πιο κομβικά έργα στην Αττική, καθώς από τον ομώνυμο ανισόπεδο κόμβο μέχρι την Εθνική Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στην Κηφισιά, αναμένεται να αποσυμφορήσει την έξοδο της Αττικής οδού προς Μεταμόρφωση, η οποία σηκώνει όλο το βάρος των μετακινήσεων από/προς την Λεωφόρο Κηφισού.
Στοιχεία του έργου
Το έργο θα εκτελεστεί μέσα στα διοικητικά όρια των Δήμων Ηρακλείου, Λυκόβρυσης-Πεύκης, Αμαρουσίου και Κηφισιάς. Αντικείμενο του είναι η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη) και αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ. Η ολοκλήρωση με την σύνδεση ΕΟ Νο1 κόμβου Καλυφτάκη αποτελεί αντικείμενο της Σύμβασης προαίρεσης. Το συνολικό μήκος του έργου εκτιμάται σε 4,2 χλμ. μαζί με την προαίρεση. Η προαίρεση ύψους 32,53 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που περιλαμβάνεται στο συνολικό κόστος του έργου αφορά στη ολοκλήρωση του Α/Κ Καλυφτάκη.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν:
• Δυο γέφυρες μήκους περίπου 260 m εκάστη, με πλάτος φορέα ~10 m, όπου διέρχονται οι δυο κατευθυντήριοι κλάδοι του ΑΚ
• Οι προσβάσεις των γεφυρών με κατασκευή τοίχων αντιστήριξης των απαιτούμενων επιχωμάτων
• Έργα κατασκευής νέων οδικών τμημάτων και κλάδων, που θα υποκαταστήσουν το οδικό δίκτυο του υφιστάμενου ισόπεδου κόμβου
Επίσης, περιλαμβάνονται και όλα τα επιμέρους έργα (οδοστρωσία, ασφαλτικά, αποχετευτικοί τάφροι και αγωγοί, οδοφωτισμός, σήμανση, ασφάλιση κλπ.)
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Αναλυτικά τα προς μελέτη και κατασκευή έργα είναι:
(α) Ολοκλήρωση των έργων στον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφ. Κύμης με την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ
(β) Έργο ανοικτής οδοποιίας από τον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφ. Κύμης με την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ μέχρι την χ.θ. 0+360 περίπου ( νότιο στόμιο σήραγγας)
(γ) Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης (ενδεικτικού μήκους 1,25 km περίπου).
(δ) Σήραγγα διά της μεθόδου εκσκαφής και επανεπίχωσης (Cut & Cover) (ενδεικτικού μήκους 1,15 km περίπου.)
(ε) Έργο ανοικτής οδοποιίας μετά το πέρας του Cut & Cover μέχρι την Χ.Θ. 3+700 περίπου, όπου αρχίζει η περιοχή επιρροής του Α/Κ Καλυφτάκη.
(στ) Λοιπά συνοδά έργα, δηλαδή, συνδέσεις με τοπικά οδικά δίκτυα, ισόπεδων κόμβων, παράπλευρα οδικά δίκτυα, έργα διευθέτησης ρεμάτων, αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, έργα σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας), ασφάλισης με Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων (Σ.Α.Ο.), περίφραξης των οδικών έργων, τεχνικά έργα (Άνω Διαβάσεις, οχετοί, τοίχοι, κ.λπ.), ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων (οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, δικτύων άρδευσης πρασίνου, κλπ.) έργα περιβάλλοντος, κλπ.
(ζ) Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις υπογείων τμημάτων (πυρασφάλειας, πυρόσβεσης, εξαερισμού, ενδεχόμενων φρεατίων αερισμού, οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, υποδομής τηλεφωνοδότησης, κτίρια εξυπηρέτησης σηράγγων κλπ.)
(η) Εργασίες πρασίνου.
(θ) Προσωρινές παραλλαγές οδών και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων.
Επίσης προβλέπεται δικαίωμα Προαίρεσης όπως αναλυτικά περιγράφεται στο άρθρο 11 της διακήρυξης.