Κάθε προσπάθεια για μεταρρύθμιση, για να είναι βιώσιμη θα πρέπει να εξασφαλίζει τα ακόλουθα:
• Τη σαφή καταγραφή και αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, αλλά και τη φορολογική αποκέντρωση.
• Τη στελέχωση των ΟΤΑ και την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού τους.
• Την εξασφάλιση επαρκών πόρων για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων.
• Την ολοκλήρωση της εισαγωγής των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στους ΟΤΑ.
• Τη βελτίωση των σχέσεων των ΟΤΑ και την επικοινωνία με το υπόλοιπο διοικητικό σύστημα, καθώς και με την κοινωνία των πολιτών.
Επιπλέον, με βάση συγκεκριμένη κοστολόγηση για τις αρμοδιότητες που θα μεταφερθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με τον νέο νόμο, θα πρέπει να προσδιοριστούν οι αναγκαίοι πόροι για την άσκησή τους, τους οποίους η κυβέρνηση οφείλει να κατοχυρώσει θεσμικά.
Όταν, σήμερα, μόνο το 0,5% του ΑΕΠ, δίνεται στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ενώ το 65% των επαφών του πολίτη με υπηρεσίες, αφορά εμάς, τότε υπάρχει πρόβλημα, και αυτό πρέπει να αλλάξει.
Η διαχείριση του ΕΣΠΑ 2007-2013 πρέπει να περάσει στις νέες Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις.
Τα περιθώρια του διαλόγου είναι μεγάλα και η ευκαιρία για ουσιαστικές τομές στην Δημόσια Διοίκηση, μοναδική.
Να κτίσουμε μαζί μια αυτοδιοίκηση που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα οράματα των πολιτών. Να την απελευθερώσουμε από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας, τις πελατειακές σχέσεις και τη μετάθεση ευθυνών από το κράτος στην Αυτοδιοίκηση.
Υπάρχει συναίνεση, υπάρχει καλή διάθεση από όλους για να προχωρήσουμε μπροστά. Το μόνο που μένει είναι καλός και προσεκτικός σχεδιασμός για να μην γίνουν λάθη και άστοχες ενέργειες.
Ο «Καλλικράτης» δεν χρειάζεται ούτε χειροκροτητές ούτε κομματικούς αυλοκόλακες. Αποτελεί ένα ώριμο αίτημα της κοινωνίας και το μόνο που πρέπει είναι να στηριχθεί οικονομικά και να μην αφεθεί στην τύχη του. Να μην τον ρίξουμε στο πέλαγος της γραφειοκρατίας και της προχειρότητας, χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει πρωτίστως την οικονομική του βιωσιμότητα.
Όλα τα άλλα είναι λόγια για να γίνουμε αρεστοί και να εξαργυρώνουμε στήριξη για μελλοντικά μικροπολιτικά και ιδιοτελή οφέλη.
Το κείμενο που τίθεται σε διαβούλευση συμπυκνώνει σε μεγάλο βαθμό τις βασικές προγραμματικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για την αλλαγή του διοικητικού χάρτη της χώρας.
Μένει να δούμε πώς αυτό θα μετουσιωθεί σε νόμο, γιατί η διαφορά από την θεωρία στην πράξη, η εμπειρία μας έχει δείξει, ότι είναι μεγάλη.
Καλές οι γενικές αρχές, αλλά το πώς αυτές θα αποτυπωθούν στον νέο νόμο, είναι ακόμα ένα ερωτηματικό. Έχω συγκεκριμένες απορίες που θέλω να καταθέσω προκαταβολικά ενώπιων σας:
1. Για την σχεδιαζόμενη Περιφέρεια Αττικής, το κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα, αφιερώνει στην Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση μόνο μιάμιση γραμμή από το σύνολο των 50 σελίδων του.
Η μόνη αναφορά στις 50 σελίδες του κειμένου για την Περιφέρεια Αττικής που αφορά το μισό πληθυσμό της χώρας είναι η εξής: ‘‘Στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζονται με ειδικές ρυθμίσεις τα θέματα μητροπολιτικού χαρακτήρα (σελίδα 12 του κειμένου)’’.
Οι πολλές ιδιαιτερότητες της Αττικής, όπου είναι συγκεντρωμένο το μισό σχεδόν του πληθυσμού της χώρας, επιβάλλουν εκ των πραγμάτων διαφορετική αντιμετώπιση, και ειδικές ρυθμίσεις. Θα πρέπει να δούμε πως αυτές οι ειδικές ρυθμίσεις για τη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας θα αποτυπωθούν στο νόμο. Μέχρι τώρα δεν υπάρχει καμία ειδικότερη αναφορά.
2. Οι πόροι που θα χρειαστούν για να εφαρμοστεί το νέο πλαίσιο δεν έχουν ακόμη ξεκάθαρα καθοριστεί. Σε επίπεδο διακηρύξεων έχουμε διαβεβαιώσεις ότι θα στηριχθεί. Αυτό μένει να το δούμε στην πράξη, για μη μεταφέρουμε απλώς τη μιζέρια μας ένα επίπεδο παραπάνω (αντί για Νομάρχες – Επαίτες να έχουμε Περιφερειάρχες – Επαίτες).
3. Δεν γίνεται καμία ειδική αναφορά για το προσωπικό που θα στελεχώσει τους νέους φορείς. Τι θα γίνει με το προσωπικό των υπαρχόντων Νομαρχιών;
Πώς θα ενσωματωθεί στο νέο θεσμό;
Θα εξακολουθήσει να υπάρχει και μέσα στη νέα αιρετή Περιφέρεια η μισθολογική διαφορά που υπάρχει σήμερα ανάμεσα σε Νομαρχίες και Περιφέρειες;
Πώς στον ίδιο θεσμό οι μισοί υπάλληλοι θα αμείβονται διαφορετικά από τους άλλους μισούς;