Τι προβλέπεται για τη χρηµατοδότηση και προβολή των αυτοδιοικητικών συνδυασµών. Αυστηρές διατάξεις & άφθονη γραφειοκρατία, υπό τη δαµόκλειο σπάθη ΔΟΥ & Δικαιοσύνης και υπό το βάρος της εν εξελίξει οικονομικής κρίσης.
Επιμέλεια: Μαρία Ζαρίφη
Με τις ψήφους τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της Νέας Δημοκρατίας επί της αρχής του νομοσχεδίου, καθώς καταψήφισε δύο από τα επιμέρους άρθρα, αλλά και τις έντονες αντιδράσεις της ελάσσονος αντιπολίτευσης ΚΚΕ, ΛΑ.Ο.Σ., ΣΥΡΙΖΑ, που καταψήφισε σύσσωμη, έγινε νόμος του κράτους το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τις εκλογικές δαπάνες των υποψηφίων στις αυτοδιοικητικές εκλογές, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Γιάννης Ραγκούσης προανήγγειλε ανάλογες αυστηρές ρυθμίσεις και για τις βουλευτικές εκλογές.
Επί της ουσίας τώρα και πέρα από τις «ευγενείς προθέσεις» του υπουργείου, οι υποψήφιοι -εκ του νόμου πλέον- έχουν εταίρους στην προεκλογική εκστρατεία τους την Εφορία, στο σκέλος των εσόδων, και τη Δικαιοσύνη (καθώς λειτουργοί της θα αναλάβουν τον έλεγχο νομιμότητας) στις προεκλογικές δαπάνες. Οι πολίτες, επίσης, θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ιδία αντίληψη για το κόστος της προεκλογικής εκστρατείας των συνδυασμών, μετά το «κλείσιμο» των προεκλογικών βιβλίων βεβαίως, καθώς το σύνολο των συνδυασμών υποχρεούνται να αποστείλουν αναλυτικά στοιχεία, τα οποία θα αναρτηθούν σε ειδικά διαμορφωμένο για το λόγο αυτό ιστότοπο του υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και στους επίσημους ιστότοπους των Δήμων και των Περιφερειών στους οποίους δήλωσαν υποψηφιότητα.
Στις καινοτομίες του νέου νόμου εντάσσεται και η απαγόρευση της χρηματοδότησης των προεκλογικών εκστρατειών των συνδυασμών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με το παραδοσιακό σύστημα των «κουπονιών», υποχρεώνοντας όσους θα ήθελαν να ενισχύσουν οικονομικά τους συνδυασμούς ή τους υποψηφίους, είτε να προχωρούν σε επώνυμες τραπεζικές καταθέσεις ανώτατου ύψους 2.000 ευρώ για το συνδυασμό και 500 ευρώ για τον υποψήφιο ευρώ, είτε να αγοράσουν εισιτήρια συνεστιάσεων, όπου και πάλι θα αναγράφεται ο ΑΦΜ, η διεύθυνση και ο αριθμός αστυνομικής ταυτότητας του αγοραστή τους. Σημειώνεται ότι ο νόμος προβλέπει πως η μεν χρηματοδότηση συνδυασμών και υποψηφίων θα ελέγχεται 100% με τον τρόπο αυτό, ενώ οι δαπάνες αφήνουν για τα τρέχοντα έξοδα περιθώριο ύψους 5% που θα εξαιρείται της διακίνησης μέσω τράπεζας.
Ακριβώς αυτές οι διατάξεις που ουσιαστικά καταργούν την «ανώνυμη» χρηματοδότηση μέσω κουπονιών, προκάλεσαν τη μήνι των κομμάτων της ελάσσονος αντιπολίτευσης, τα οποία, προεξάρχοντος του ΚΚΕ, αντέδρασαν με σφοδρότητα στη ρύθμιση, καταγγέλλοντας «φακέλωμα» των πολιτών, ενώ ταυτόχρονα έθεσαν και θέμα συνταγματικότητας για τους όρους συζήτησης του επίμαχου νομοσχέδιου, καθώς εκτίμησαν πως το Σύνταγμα επιτάσσει τη συζήτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής και όχι σε θερινό τμήμα περιορισμένης σύνθεσης.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί, με δεδομένους τους αυστηρότατους περιορισμούς που εισάγονται σε ό,τι αφορά στην οικονομική υποστήριξη των υποψηφίων από τα κόμματα, καθώς πλέον απαγορεύεται ρητά κάτι τέτοιο και επιτρέπεται μόνο η προφορική εκδήλωση υποστήριξης σε υποψήφιο, πως συγκριτικό οικονομικό πλεονέκτημα έναντι των συνυποψηφίων τους έχουν σαφώς οι υφιστάμενοι αιρετοί, δεδομένου ότι με πρόσχημα την άσκηση των καθηκόντων τους, μπορούν άνετα να διεξαγάγουν προεκλογική εκστρατεία με τη στήριξη τουλάχιστον των… δαπανών παράστασης που δικαιούνται.
Αυστηροί περιορισµοί και χαµηλό «πλαφόν» στις προεκλογικές δαπάνες