Επί δεκαετίες κυρίαρχη στα μικρά αυτοκίνητα, η Fiat προχώρησε στη μείωση του κυβισμού ακόμα περισσότερο από τους ανταγωνιστές της, σε συνδυασμό μάλιστα και με τη μείωση του αριθμού των κυλίνδρων. Στους πολύ καλούς τρικύλινδρους κινητήρες των Ιαπώνων η Fiat έκανε τολμηρή ρελάνς, παρουσιάζοντας το 500 με τον μικρότερο από αυτή τη νέα γενιά μικρών υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων, τον δικύλινδρο Twinair των 875 κ.εκ.
Η κίνηση αυτή ήταν φυσιολογική για τον ρετρό χαρακτήρα του 500, αλλά και με το πνεύμα της εποχής για λιγότερη κατανάλωση. Άλλωστε, ο γνώριμος κινητήρας 1.2 της βασικής του έκδοσης είναι μια χαρά για την πόλη, αλλά υστερεί για τις ανάγκες μιας μετακίνησης έξω απ’ αυτή.
Η ποιότητα κατασκευής και ο εσωτερικός διάκοσμος είναι αρκετά προσεγμένα για την κατηγορία, δικαιολογώντας την εικόνα του 500 ως προϊόντος «lifestyle». Η τιμή του αυτοκινήτου δεν είναι πολύ χαμηλή αφού, όπως ήταν αναμενόμενο, βρίσκεται ανάμεσα στις δύο άλλες βενζινοκίνητες εκδόσεις του 500 και ξεκινάει από 13.650 ευρώ, με καλό εξοπλισμό όμως, που διαθέτει στάνταρ 7 αερόσακους, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, κλιματισμό, σύστημα Start&Stop και ραδιο-CD με 4 ηχεία.
Το μεγάλο ατού, όμως, είναι ο δικύλινδρος κινητήρας Twinair 0.9, που αποδίδει 85 ίππους στις 5.500 στροφές και ροπή 14,8 kgm στις 1.900 στροφές, δεν έχει άμεσο ψεκασμό, που θα βοηθούσε σε ακόμα μεγαλύτερη μείωση της κατανάλωσης, αλλά βασίζεται στη νέα τεχνολoγία Multiair της Fiat, που χρησιμοποιεί ένα σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου των βαλβίδων αντί για τους κλασικούς εκκεντροφόρους, βελτιώνοντας έτσι την απόδοση του κινητήρα και μειώνοντας την κατανάλωσή του. Με εργαστηριακές εκπομπές CO2 μόλις 95 g/km, το αυτοκίνητο δεν πληρώνει καθόλου τέλη κυκλοφορίας στην Ελλάδα. Επίσης, για την αποφυγή των αυξημένων κραδασμών των δικύλινδρων κινητήρων, χρησιμοποιείται ένας δευτερεύων άξονας αντιστάθμισης κραδασμών.
Άψογη και η συνεργασία του μηχανικού κιβωτίου με πέντε σχέσεις, με αποτέλεσμα να κινείται το 500αράκι στην εθνική οδό με 150-160 χλμ./ώρα. Η κατανάλωση κυμαίνεται κοντά στα 7 λίτρα/100 χλμ., ενώ στην κίνηση της πόλης ενεργοποιείται και το σύστημα start/stop. Πέρα από την επιλογή Normal ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την οικονομικότερη Eco, όπου η ροπή πέφτει στα 10,2 χλγμ. και η ισχύς στους 77 ίππους (για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμων), ενώ η ηλεκτρική υποβοήθηση αυξάνεται, για ευκολία στους ελιγμούς και το παρκάρισμα.
Στους δρόμους την πόλης το 500 είναι φυσικά ιδιαίτερα ευέλικτο και ευκολοδήγητο, ενώ μπορεί να κινηθεί άνετα στον ανοιχτό δρόμο, όπου δεν σου δημιουργεί το παραμικρό αίσθημα ανασφάλειας και σε κάνει να ξεχνάς το μέγεθός του, θυμίζοντας μεγαλύτερο αυτοκίνητο. Η σταθερότητά του είναι καλή, το κράτημά του επίσης, ενώ ο ιδιόμορφος θόρυβος των 2 κυλίνδρων δεν περνά με ενοχλητικό τρόπο στην καμπίνα. Τα φρένα είναι καλά και το τιμόνι αρκετά ακριβές και ικανοποιητικό σε αίσθηση. Για τους λάτρεις του ιστορικού μοντέλου της Fiat, σε απολύτως μοντέρνα εκδοχή, ένα ιδανικό αυτοκίνητο!
Χρήστος Φωτιάδης