Πριν λίγες εβδομάδες δοκιμάσαμε για πρώτη φορά το επιτυχημένο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της BMW και μοιραστήκαμε μαζί σας τις εξαιρετικά θετικές εντυπώσεις μας. Τώρα ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε τα νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα της βαυαρικής εταιρείας, αλλά και να μάθουμε από πρώτο χέρι και από τα πλέον αρμόδια χείλη τα σχέδιά της για το μέλλον, καθώς και τα δειλά βήματα που γίνονται στη χώρα μας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, από τις εισαγωγικές εταιρείες και τους αρμόδιους φορείς. Όσα ακούσαμε μας έπεισαν ότι η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα βρίσκεται μεν ακόμη σε βρεφική ηλικία, όμως το μέλλον της θα είναι και εδώ ανερχόμενο, θα το χαρακτηρίζαμε μάλιστα ως… «μονόδρομο»!
Πειραματική δεκαετία
Η επίσημη ανάμειξη της BMW με την ηλεκτροκίνηση άρχισε ως “Project i” ήδη το 2007, δηλαδή βρίσκεται πια στη δεύτερη δεκαετία της. Μέχρι το 2013, τα μοντέλα και η ανάπτυξή τους ήσαν περισσότερο πειραματικά, χωρίς σοβαρές εμπορικές αξιώσεις. Όμως από το 2013 μέχρι σήμερα πουλήθηκαν παγκοσμίως 200.000 χιλιάδες BMW i3, τα μισά από τα οποία την τελευταία διετία! Η επιτυχής αυτή εξέλιξη άνοιξε την όρεξη των Βαυαρών, που μας ανακοίνωσαν τη νέα στρατηγική 2018-2025, διάστημα μέσα στο οποίο θα παρουσιαστούν στην αγορά 25 νέα μοντέλα e-BMW!
Ενδιαφέρον έχει και η εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης διεθνώς, Θυμίζουμε σε όσους δεν είχαν παρακολουθήσει εγκαίρως αυτή την πορεία ότι οι γερμανικές εταιρείες «αντιστάθηκαν» σθεναρά στην αρχή, υπερασπιζόμενες μαχητικά τους κινητήρες εσωτερικής καύσεως, όπως άλλωστε είχαν κάνει και όταν οι Ιάπωνες επένδυαν στα υβριδικά με πολύ κόπο και κόστος! Έτσι, παρουσιάστηκαν στη Γερμανία αρκετοί νέοι πετρελαιοκινητήρες μικρού κυβισμού και μεγάλης απόδοσης, όπως και οι τρικύλινδροι βενζινοκινητήρες τούρμπο ενός λίτρου. Ο κυλινδρισμός αυτός θα αποτελούσε μέχρι πρότινος… προσβολή για τα γερμανικά μεγαθήρια, για τα οποία ακόμη και ο δίλιτρος κινητήρας ήταν… μικρομεσαίος!
Όμως η αυτονόητη εξέλιξη και κυρίως η δραματική τεχνολογική πρωτοπορία των Κινέζων σε επίπεδο μπαταριών, αλλά και συστηματικής προώθησης της ηλεκτροκίνησης στην χώρα των 1,3 δισεκατομμυρίων κατοίκων με τη μεγαλύτερη πια μεσαία τάξη στον κόσμο, χτύπησε για τα καλά το καμπανάκι του κινδύνου, κυρίως για την BMW και την VW, που πια έχουν αποδοθεί σε κανονικό αγώνα δρόμου, με την BMW να προηγείται κατά πολύ. Η εικόνα τον παγκόσμιων πωλήσεων που μας παρουσίασαν τα στελέχη της BMW Hellas ήσαν μεν εντυπωσιακά, αλλά όχι για τους λίγους «παροικούντες», τουλάχιστον όχι για όσους δεν περιορίζουν την πληροφόρησή τους στα εταιρικά δελτία Τύπου και στις main stream ειδήσεις!
Έτσι, το μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς σε πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2017 μοιράζεται κυρίως ανάμεσα σε τρεις χώρες, περίπου ως εξής:
Κίνα 52% Ευρώπη 22% ΗΠΑ/Καναδάς 16% Ιαπωνία 7% Λοιποί 3%
Στην παγκόσμια λίστα, η BMW και η Tesla κατέχουν την πρώτη θέση με 10% η καθεμία, ακολουθούμενες όμως από τρεις (3) κινεζικές εταιρείες, με 8% η καθεμία! Περιττό να υπογραμμίσουμε το ειδικό βάρος της Κίνας, που γίνεται… τρομακτικό αν σκεφτούμε ότι επίσημος στόχος της κυβέρνησης είναι να αποτελούν τα κινεζικά αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα το 70% των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά, μέχρι το 2025!!! Μάλιστα, αν κρίνουμε από το ήδη συντριπτικό ποσοστό των ηλεκτροκίνητων δικύκλων στην αχανή χώρα, δεν αμφιβάλλουμε καθόλου ότι ο στόχος θα επιτευχθεί! Συμπερασματικά, θα πούμε το εξής απλό: Ευτυχώς που οι ευρωπαϊκές αγορές «προστατεύονται» με σχετικές απαγορεύσεις, έτσι ώστε είναι ακόμη πρακτικά αδύνατη η εισαγωγή κινεζικών ηλεκτρικών μοντέλων!!! Στην ελληνική αγορά, η BMW είναι μακράν η πρώτη με 43%, με το i3 να πείθει την πλειοψηφία των ολίγων ακόμη τολμηρών…
Το i3 βελτιώνεται
Το BMW i3 ηγείται της κατηγορίας premium ηλεκτρικών οχημάτων από το 2014, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στη Γερμανία, όπου κατέχει την πρώτη θέση στις ταξινομήσεις νέων οχημάτων στην κατηγορία ηλεκτρικών μοντέλων συνολικά από το 2014. Η οδηγική εμπειρία με τα μοντέλα BMW i έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην αυξανόμενη απήχηση και δημοτικότητα της ηλεκτροκίνησης. Μετά από συστηματική βελτίωση, η τεχνολογία BMW eDrive των νέων BMW i3 και BMW i3s προσφέρει οδηγική εμπειρία με μηδενικούς εκπεμπόμενους ρύπους, άμεση παραγωγή ισχύος, αποδοτική χρήση ενέργειας και βελτιστοποιημένη αυτονομία για ένα επίπεδο καθημερινής πρακτικότητας που δεν περιορίζεται στις απαιτήσεις της αμιγούς οδήγησης στην πόλη. Και τα δύο μοντέλα αντλούν ενέργεια από τη μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης του BMW Group με χωρητικότητα 94 ampere hours (Ah) ή 33 kilowatt hours (kWh). Ένας κινητήρας επέκτασης αυτονομίας παραγγέλνεται προαιρετικά για τα νέα BMW i3 και BMW i3s.
Η προσεκτική εξέλιξη της εξωτερικής σχεδίασης όχι μόνο βοηθά να αναδειχτούν τα σπορ διαπιστευτήρια του νέου BMW i3, αλλά υπογραμμίζει και την προηγμένη φινέτσα του. Ο εμπρός προφυλακτήρας είναι όλος βαμμένος στο χρώμα του αμαξώματος, ενώ φέρει μαύρο πλαίσιο σχήματος U που δίνει έμφαση στη φυσιογνωμία του αυτοκινήτου. Καθώς εκτείνονται προς τα πίσω, οι έντονα ανάγλυφες καμπύλες σε συνδυασμό με τη χρωματική αντίθεση μεταξύ μαύρου πλαισίου και ένθετου βαμμένου στο χρώμα του αμαξώματος, δημιουργούν εκφραστική εμφάνιση γεμάτη ενέργεια. Η νέα ασημί πινελιά στην οροφή προσδίδει μία έξτρα νότα κομψότητας και δυναμισμού στο νέο BMW i3. Διευρύνεται προς τα πίσω, τονίζοντας έτσι τη ροή του αέρα, όπως και το χαρακτηριστικό περίγραμμα των πλαϊνών παραθύρων.
Ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας του νέου BMW i3 αποδίδει μέγιστη ισχύ 125 kW/170 hp. Η μέγιστη ροπή των 250 Nm είναι πλήρως διαθέσιμη κατά την εκκίνηση, αυτό σημαίνει ότι πατώντας το πεντάλ του γκαζιού, ο οδηγός βιώνει μία συναρπαστική αίσθηση ταχύτητας. Ο κινητήρας προσφέρει κλασικές επιδόσεις BMW μέσω μονοτάχυτου αυτόματου κιβωτίου, με συνεχή παραγωγή ισχύος που επιταχύνει δυναμικά το αυτοκίνητο. Η επιτάχυνση 0-100 km/h με το νέο BMW i3 ολοκληρώνεται σε 7,3 δευτερόλεπτα. Η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 150 km/h. Τοποθετημένα χαμηλά στο πάτωμα του αυτοκινήτου, η μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης παρέχει αυτονομία 290 – 300 km* (κύκλος NEDC), 235 – 255 km** σύμφωνα με το WLTP και μέχρι 200 km*** σε καθημερινή χρήση. Η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας του νέου BMW i3 στο μικτό κύκλο NEDC κυμαίνεται μεταξύ 13,6 και 13,1 kWh για κάθε 100 km, δηλαδή περίπου 2 ευρώ/100 χλμ. Η τιμή του i3 με τους 170 ίππους ξεκινά από τα 39.360 ευρώ και αποτελεί… πρόκληση σε «έχοντες» οικολογική συνείδηση και διαθέσιμα λεφτά!