Το 66ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μπορεί να ανήκει στο παρελθόν μετά το κλείσιμο της αυλαίας του με την ανακοίνωση των βραβείων, αλλά ο κινηματογράφος (ελληνικός και ξένος) έχει πολύ μέλλον ακόμα, όπως φάνηκε από τις πολλά υποσχόμενες βραβεύσεις που ανακοινώθηκαν. Αναλυτικά:
Τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος κέρδισε η ταινία «Η Βασίλισσα του Βαμβακιού» της πρωτοεμφανιζόμενης από το Σουδάν Σουζάνα Μιργκάνι, ενώ στο ίδιο τμήμα ο Αριστοτέλης Μαραγκός κέρδισε τον Αργυρό Αλέξανδρο για το «Beachcomber» και το Βραβείο Φωτογραφίας για τον Γιώργο Καρβέλα. Το βραβείο ερμηνείας κέρδισε η Σαμπρίνα Αμάλι για την ταινία της Νάνσυς Μπινιαδάκη «Maysoon».
Στις παράλληλες βραβεύσεις ξεχώρισαν οι εξής ελληνικές ταινίες: η «Αρκουδότρυπα» των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου με επτά διακρίσεις, το «Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ» (φωτογραφία) του Γιώργου Γεωργόπουλου με πέντε διακρίσεις και το «Life in a Beat» της Αμέρισσας Μπάστα με τρεις και το «Gorgonà» της Εύης Καλογηροπούλου που κέρδισε για τον Πέτρο Χυτήρη δίκαια το βραβείο Location Manager.
Τα βραβεία ΦΩΣ της ΔΕΗ για τους πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς κέρδισαν ο Αλέξανδρος Ντάβρης από την «Απειρη Γη» του Βασίλη Μαζωμένου και η Χαρά Κυριαζή από την «Αρκουδότρυπα» των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου.
Αναλυτικά (και με τα κριτήρια βράβευσης) οι απονομές:
Βραβεία Κοινού
Διεθνές Διαγωνιστικό: Κάρλα (Karla) της Κριστίνα Τουρνατζή
Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: Life in a Beat της Αμερίσσας Μπάστα
Επίσημο Πρόγραμμα: Στη Σκιά της Πορτοκαλιάς (All That’s Left of You) της Σερίν Ντάμπις
Meet the Neighbors+: Life in a Beat της Αμερίσσας Μπάστα
Film Forward: Χίλια και ένα Καρέ (1001 Frames) της Μεχρνούς Αλιά
Βραβείο Crew United: Life in a Beat της Αμερίσσας Μπάστα
«Για τη δύναμη των χαρακτήρων σε ένα θαυμάσιο δείγμα κοινωνικού ρεαλισμού από μια πολλά υποσχόμενη γυναίκα δημιουργό.»
Βραβείο WIFT GR: Αρκουδότρυπα των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου
«Το βραβείο WIFT GR απονέμεται στην ταινία Αρκουδότρυπα των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου για τη δύναμη με την οποία αναδεικνύει τη γυναικεία φωνή μέσα από μια βαθιά εσωτερική και ποιητική ματιά. Η σκηνοθεσία χειρίζεται τη σιωπή, τη μητρότητα και την απώλεια με ευαισθησία και ωριμότητα, προσφέροντας ένα υποδειγματικό παράδειγμα του female gaze — βλέμμα που παρατηρεί χωρίς να κρίνει και φωτίζει χωρίς να εκθέτει. Η «Αρκουδότρυπα» μάς συγκίνησε με τη σιωπηλή της δύναμη· ένα έργο που εισχωρεί με τρυφερότητα στο άβατο της ψυχής μιας γυναίκας και μετατρέπει τον πόνο σε ποίηση. Μέσα από την οικειότητα του βλέμματος και τη λεπτότητα της αφήγησης, η ταινία υπενθυμίζει πως το γυναικείο βλέμμα στον κινηματογράφο παραμένει ταυτόχρονα πράξη αγάπης, μνήμης και αντίστασης.»
Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφο (ΠΕΚΚ): Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ του Γιώργου Γεωργόπουλου
«Για την άρτια αφήγηση μιας επίκαιρης ιστορίας ενηλικίωσης, προσαρμογής και ένταξης, κρυμμένων μυστικών, αλλά και κατασκευασμένων αποκαλύψεων, η οποία τοποθετείται πάνω στο απάτητο στη χώρα μας τατάμι του ανταγωνισμού και της πάλης, η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο της καλύτερης ταινίας του ελληνικού προγράμματος του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο «Πολύ Κοριτσίστικο Ονομα το Πάττυ» του Γιώργου Γεωργόπουλου.»
Βραβεία FIPRESCI:
1) Διεθνές Διαγωνιστικό: Κάρλα της Κριστίνα Τουρνατζή
«Το Βραβείο της FIPRESCI για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού απονέμεται στο Κάρλα, ένα δυνατό κοινωνικό δράμα, που βασίζεται στην αληθινή ιστορία ενός 12χρονου κοριτσιού που κατηγορεί τον πατέρα της για σεξουαλική κακοποίηση και αναγκάζεται να αντιμετωπίσει ολομόναχη το δικαστικό σύστημα. Στο ντεμπούτο της, η σκηνοθέτης Κριστίνα Τουρνατζή οπτικοποιεί με αυτοπεποίθηση την ιστορία της μέσα από τα παιδικά μάτια, ενώ παράλληλα μας υπενθυμίζει ότι τα θύματα καταλήγουν να περιθωριοποιούνται από την κοινωνία. Ολα τα παραπάνω αποτυπώνονται αβίαστα στην ερμηνεία της Ελίζε Κριπς, η οποία συλλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό το τραύμα και την αποφασιστικότητα του χαρακτήρα που υποδύεται μέσα από το εύγλωττο βλέμμα της.»
2) Καλύτερη Ελληνική Πρεμιέρα: Αρκουδότρυπα των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου
«Το Βραβείο της FIPRESCI για ταινία του Ελληνικού Προγράμματος απονέμεται στην Αρκουδότρυπα, μια αντισυμβατική ιστορία που εκτυλίσσεται στην ελληνική επαρχία, μια ταινία που τροφοδοτείται από την ευθύτητα των ηθοποιών της, την πολυπλοκότητα της σχέσης που βρίσκεται στο επίκεντρό της, αλλά και την αυθεντικότητα της σκηνοθετικής προσέγγισης. Η δύναμη –και η αγαλλίαση– της ταινίας εντοπίζονται στη μετάβαση από τις παλαιότερες παραδόσεις σε έναν νέο ορισμό της ερωτικής επαφής και της οικογένειας, η οποία εκφράζεται μέσα από τον φυσικό κόσμο, τις μουσικές επιλογές και, πάνω απ’ όλα, από τη μυστηριώδη εικόνα της Αρκουδότρυπας, υπενθυμίζοντάς μας τη δύναμη όσων μένουν κρυμμένα στο εσωτερικό ή ακόμη και αθέατα.»
Βραβείο Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης – Καλύτερης Ταινίας: Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ του Γιώργου Γεωργόπουλου
«Η άρτια κινηματογράφηση, η πολυεπίπεδη σχέση μαθήτριας και δασκάλου και η ιδιαίτερη χημεία των χαρακτήρων συνθέτουν μια εξαιρετική απεικόνιση του σύγχρονου ελληνικού αθλητικού χώρου.»
Ειδικό Βραβείο: Αρκουδότρυπα των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου
«Με τη μεγαλοπρεπή διεύθυνση φωτογραφίας που θυμίζει πίνακα ζωγραφικής και την ανθρώπινη αφήγηση μιας queer ιστορίας στην ελληνική επαρχία, η Αρκουδότρυπα ξεχώρισε ως μια φρέσκια ματιά στη γυναικεία ενδυνάμωση και απελευθέρωση.»
Βραβείο της Φίνος Φιλμ: Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ του Γιώργου Γεωργόπουλου
«Μια ταινία με άψογη δομή και πλούσιους χαρακτήρες. Αρτια τεχνικά, με πολύ καλό ρυθμό, ταινία είδους που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, στοιχείο που χρειάζεται ο ελληνικός κινηματογράφος ιδιαίτερα αυτή την εποχή. Αναφορές σε σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα από μια διαφορετική οπτική γωνία που έλειπε έως τώρα. Ευρηματική σκηνοθεσία και χρήση ποπ μουσικής με άψογο καστ τόσο στις νεανικές όσο και στις μεγαλύτερες ηλικίες. Το θέμα της, για τον γυναικείο αθλητισμό στις πολεμικές τέχνες, ενώ διαχειρίζεται με λεπτότητα ζητήματα που τα τελευταία χρόνια θίγονται ακροθιγώς, οδηγώντας την κάμερα με μαεστρία και ευαισθησία στη ζωή των πρωταγωνιστριών.»
Βραβείο Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου: Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ του Γιώργου Γεωργόπουλου
«Το Βραβείο του Ιδρύματος Κωστοπούλου απονέμεται στην ταινία «Πολύ Κοριτσίστικο Ονομα το Πάττυ», για τη φρέσκια και τρυφερή ματιά της σε μια σύγχρονη ιστορία ενηλικίωσης. Με χιούμορ και ειλικρίνεια, η ταινία, ένα ταξίδι αναζήτησης ταυτότητας, αφηγείται την πορεία ενός κοριτσιού από την Ικαρία στην Αθήνα, συνδυάζοντας τον ρεαλισμό του κόσμου του αθλητισμού με ανεπιτήδευτες ερμηνείες.»
Βραβεία Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας
1) Location Manager: Πέτρος Χυτήρης για το «Gorgonà» της Εύης Καλογηροπούλου
«Για ακόμα μία χρονιά, το Hellenic Film Commission του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων & Δημιουργίας απονέμει το Location Award σε location manager ελληνικής ταινίας πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη/ πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδος, η οποία κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Λειτουργώντας ως καταλύτες στα γυρίσματα μιας ταινίας, οι locations managers συμβάλλουν καθοριστικά στην υλοποίηση ενός κινηματογραφικού σύμπαντος, αναζητώντας τις κατάλληλες τοποθεσίες που μπορούν να υποδεχτούν το όραμα του εκάστοτε δημιουργού. Με αυτό το σκεπτικό, και λαμβάνοντας υπόψη την (καλλι)τεχνική χρήση των τοποθεσιών, το Location Award 2025 του Hellenic Film Commission κερδίζει ο Πέτρος Χυτήρης, location manager της ταινίας «Gorgonà» της Εύης Καλογηροπούλου.»
2) Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης: Αρκουδότρυπα των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου
«Η αφήγηση του δύσκολου έρωτα μεταξύ δύο νεαρών γυναικών σε μια απομακρυσμένη ορεινή ελληνική κωμόπολη γίνεται αφορμή για μια πρισματική ματιά στη γυναίκα. Τα στερεότυπα παραμερίζονται για να φανούν πλευρές της αληθινής εικόνας της, αλλά και του συμπιεσμένου εσωτερικού της κόσμου. Παράλληλα, η έννοια της διαφορετικότητας αποτυπώνεται με πρωτοτυπία και αναζωογονητικές ανάσες καθώς το φυσικό τοπίο, πανέμορφο αλλά και αινιγματικά σκοτεινό, αποκτά βασικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας.»
Βραβείο Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης: Αρκουδότρυπα των Χρυσιάννας Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου
«Η ταινία αυτή, με μια περίεργη σύμπτωση, πραγματεύεται όλα αυτά που μας απασχολούν στην ΕΡΤ3: τη χειραφέτηση των χωριών έναντι των πόλεων, των γυναικών έναντι των ανδρών και του νέου έναντι του παλιού».»
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης: Μαριλένα Ορφανού και Σταύρος Μητρόπουλος για το «Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ» του Γιώργου Γεωργόπουλου
«Είμαστε χαρούμενοι που το ελληνικό σινεμά είναι ένας ζωντανός οργανισμός — που πάλλεται, γεμάτος ανησυχία και άφθονη διάθεση για πειραματισμό, θέλοντας όμως να κρατάει ανοιχτό τον διάλογο με την εποχή του. Στο πλαίσιο αυτό, η μουσική οφείλει να μη λειτουργεί απλώς συνοδευτικά ή να γεμίζει σημεία της αφήγησης, αλλά να δηλώνεται ως ένα σχόλιο, μια παράλληλη αφήγηση που συχνά φωτίζει όσα οι εικόνες υπονοούν. Φέτος, ανάμεσα σε ταινίες με πολύ διαφορετικές προσεγγίσεις, σε πολλές περιπτώσεις έλειπε η πρωτότυπη μουσική και η αισθητική προσέγγιση του ήχου που θα διεκδικούσε ρόλο στην αφήγηση. Θα θέλαμε η μουσική να είχε πιο ενεργό και πιο ουσιαστικό ρόλο. Μεταξύ όμως των ταινιών που ανταποκρίνονταν σε αυτή την συνθήκη ξεχώρισε μια δουλειά με καθαρή σκέψη και αισθητική συνέπεια, όσο και πρωτοτυπία. Ετσι, το βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής της ΕΡΤ σε ελληνική ταινία που πραγματοποιεί την πρεμιέρα της στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου απονέμεται στην ταινία «Πολύ Κοριτσίστικο Ονομα το Πάττυ» και στη Μαριλένα Ορφανού και τον Σταύρο Μητρόπουλο, για μια μουσική γραφή που συνομιλεί ουσιαστικά με το φιλμ, χωρίς να το διεκδικεί.»
Βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» της Βουλής των Ελλήνων: Τα Πρώτα Δόντια (Milk Teeth) του Μιχάι Μινκάν
«Ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απονέμει το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» σε μια ταινία που, με φόντο τις τελευταίες μέρες ενός αυταρχικού καθεστώτος που καταρρέει, διερευνά με ελλειπτική κινηματογραφική γραφή τις συνέπειες της ανεξιχνίαστης εξαφάνισης ενός κοριτσιού, που λειτουργεί ως μετωνυμία μιας ολόκληρης ιστορικής περιόδου. Το βραβείο απονέμεται στην ταινία Τα πρώτα δόντια του Μιχάι Μινκάν από τη Ρουμανία.»
Βραβείο SMART7: Hanami της Ντενίζ Φερνάντες
«Για την πρωτοτυπία της, η οποία εκφράζεται μέσα από την απο-αποικιοκρατική της ματιά. Επιδεικνύοντας μια ευαισθησία βγαλμένη από τον μαγικό ρεαλισμό, ο σκηνοθέτης απεικονίζει τη ζωή ενός κοριτσιού, το οποίο στοχάζεται για το παρελθόν, παρόν και μέλλον του Πράσινου Ακρωτηρίου με έναν μοναδικό τρόπο, διερευνώντας την ιστορία μιας κοινότητας που έχει εργαλειοποιηθεί από μια ιμπεριαλιστική δύναμη εδώ και αιώνες.»
Βραβείο Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης: Αμινέ Μπουχαφά, «Η Βασίλισσα του Βαμβακιού» (Queen of Cotton) της Σουζάνα Μιργκάνι
«Η επιτροπή αποφάσισε να απονείμει το βραβείο μουσικής της ΚΟΘ στον Αμίνε Μπουχαφά για την ταινία Η βασίλισσα του βαμβακιού. Η μουσική της ταινίας κατορθώνει να δημιουργήσει ένα ηχητικό τοπίο που όχι μόνο αφηγείται σε υποδειγματική αντίστιξη με την εικόνα τον συναισθηματικό κόσμο της ταινίας, αλλά λειτουργεί και αυτόνομα ως ολοκληρωμένος μουσικός κόσμος, με πρωτότυπες συνθετικές ιδέες και ηχοχρώματα. Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης προσφέρει στον κ. Μπουχαφά τη δυνατότητα να ηχογραφήσει με πλήρη συμφωνική ορχήστρα τη μουσική της επόμενης ταινίας του, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα, εκτός από τις αμοιβές των μουσικών, και τα τεχνικά έξοδα της ηχογράφησης, συνολικού κόστους 20.000 ευρώ.»
Ειδική Μνεία Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης: Φέλιξ Ρος για το «Στη Θάλασσα» (On the Sea) της Ελεν Γουόλς
Βραβείο Προσβασισμότητας Alpha Bank: Oλοι Αγαπάνε την Τούντα (Everybody Loves Tuda) του Ναμπίλ Αγιούς
«Η φετινή βραβευμένη ταινία «Ολοι Αγαπάνε την Τούντα» του Ναμπίλ Αγιούς αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που αγωνίζεται να επιβιώσει και να εκφραστεί σε ένα απαιτητικό κοινωνικό περιβάλλον, μεγαλώνοντας μόνη τον κωφό γιο της. Μέσα από αυτή τη βαθιά ανθρώπινη σχέση, η ταινία αναδεικνύει το δικαίωμα κάθε ανθρώπου στην επικοινωνία, την αξιοπρέπεια και την καλλιτεχνική έκφραση – υπενθυμίζοντάς μας ότι η προσβασιμότητα δεν αφορά μόνο την τέχνη, αλλά τον ίδιο τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο.»
Βραβείο ΦΩΣ powered by ΔΕΗ Πρωτοεμφανιζόμενου Ηθοποιού: Αλέξανδρος Ντάβρης για την «Απειρη Γη» του Βασίλη Μαζωμένου
Βραβείο ΦΩΣ powered by ΔΕΗ Πρωτοεμφανιζόμενης Ηθοποιού: Χαρά Κυριαζή για την «Αρκουδότρυπα» των Χρυσιάννας Παπαδάκη, Στέργιου Ντινόπουλου









































































































