Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας Αμαρυσίας – 27/11
Τα επιδημιολογικά δεδομένα και κυρίως οι 1.600 και πλέον θάνατοι που έχουν καταγραφεί τον μήνα Νοέμβριο και οι περίπου 600 διασωληνωμένοι που παραμένουν στις ΜΕΘ δεν αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες. Όπως και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης -η οποία βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα- έτσι και στην Ελλάδα, το τέταρτο κύμα της πανδημίας είναι εδώ. Το γεγονός μάλιστα ότι η συν-τριπτική πλειονότητα των θυμάτων και των διασωληνωμένων είναι ανεμβολίαστη, στρέφει μοιραία τη συζήτηση σε αυστηροποίηση των μέτρων μόνο γι’ αυτούς, μολονότι η Αυστρία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες αποφάσισαν να μην κάνουν… διακρίσεις και να επιβάλουν καθολικό lockdown.
Στην κυβέρνηση ωστόσο τονίζουν ότι παραμένουν πιστοί στη στρατηγική που έχει χαραχτεί για να μείνει ανοιχτή η κοινωνία και η οικονομία και ταυτόχρονα να επιτευχθεί η ανάσχεση του τέταρτου κύματος της πανδημίας. Έτσι, δεν εξετάζεται ενδεχόμενο επιβολής lockdown ούτε επέκταση της υποχρεωτικότητας των εμβολιασμών, ενώ τα μέτρα που έχουν ληφθεί αφορούν πρωτίστως στους ανεμβολίαστους και αποβλέπουν στην προστασία της δημόσιας υγείας και τη διεύρυνση της εμβολιαστικής κάλυψης.
Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι η στρατηγική αποδίδει, καθώς τον τελευταίο μήνα προγραμματίστηκαν περίπου 500.000 ραντεβού για την πρώτη δόση του εμβολίου και περισσότεροι από τους μισούς δικαιούχους της τρίτης δόσης έχουν ήδη εμβολιαστεί ή έχουν προγραμματίσει τον εμβολιασμό τους με τη λεγόμενη αναμνηστική δόση. Παράλληλα, συνεχίζεται η διαρκής προσπάθεια για την ενίσχυση του ΕΣΥ με την αξιοποίηση των κλινών από ιδιωτικές κλινικές και τη συνδρομή ιδιωτών γιατρών.
Όλα όμως θα εξαρτηθούν από την πορεία των πραγμάτων τις δύο προσεχείς εβδομάδες. Εάν τα επιδημιολογικά δεδομένα εξακολουθήσουν να είναι το ίδιο κακά και να μην υπάρξει αποκλιμάκωση -όπως αναμένουν οι ειδικοί- τότε δεν θα πρέπει να αποκλειστούν νέα μέτρα. Τα οποία ωστόσο και πάλι θα αφορούν στους μη εμβολιασμένους και δεν θα είναι οριζόντια, αν και στο τραπέζι βρίσκονται περιορισμοί στη λειτουργία των καταστημάτων εστίασης και διασκέδασης ή ακόμα και στο λιανεμπόριο, με την επιστροφή του click away.