Ποινικό αδίκημα καθίσταται πλέον η θαλάσσια ρύπανση, ύστερα από πρόσφατη έγκριση οδηγίας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μετά από πρόταση του Συμβουλίου Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η νέα οδηγία εντάσσεται στο πλαίσιο συντονισμένης προσπάθειας για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης, γεγονός που απαιτεί τη θέσπιση αυστηρής νομοθεσίας και τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το σκεπτικό της απόφασης
Σύμφωνα με την οδηγία, προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για σοβαρές παραβάσεις, ή ακόμα και για παραβάσεις ήσσονος σημασίας όταν αυτές επαναλαμβάνονται συστηματικά.
Για παράδειγμα, η ρύπανση που προκαλείται από τα λύματα των πλοίων θα θεωρείται ποινικό αδίκημα δεδομένου ότι τελείται από πρόθεση ή αμέλεια και έχει αποτέλεσμα τη σοβαρή υποβάθμιση της ποιότητας των υδάτων.
Εκτός αυτού, η ρύπανση ήσσονος σημασίας θα επισύρει διοικητικές κυρώσεις.
Για παράδειγμα, η ρύπανση που προκαλείται από τα πλοία αλλά δεν επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα των υδάτων, θεωρείται ήσσονος σημασίας και δεν διώκεται ποινικά.
Ωστόσο, ποινικές διώξεις προβλέπονται στην περίπτωση συστηματικής και επαναλαμβανόμενης ρύπανσης ήσσονος σημασίας.
Σκοπός της νέας οδηγίας που ενέκριναν οι ευρωβουλευτές είναι να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η βελτίωση των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς θα θεσπίζονται αυστηρά μέτρα για τις εταιρείες που ακολουθούν ανάρμοστες πρακτικές.
Για παράδειγμα, πολλές εταιρείες στον χώρο των θαλάσσιων μεταφορών αρνούνται να συμμορφωθούν με την ισχύουσα νομοθεσία και προτιμούν να πληρώσουν το προβλεπόμενο πρόστιμο για τη θαλάσσια ρύπανση που προκαλούν.
Προσαρμογή
Η οδηγία θα τεθεί σε ισχύ σε 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα κράτη – μέλη έχουν περιθώριο ενός έτους για να συμμορφωθούν με τις νέες διατάξεις. Η νέα οδηγία βασίζεται σε απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, με βάση την οποία η Ευρωπαϊκή Κοινότητα έχει το δικαίωμα να απαιτήσει από τα μέλη της την επιβολή ποινικών κυρώσεων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών.