Εντός του 2016 οι δημοπρατήσεις του πρώτου και του δεύτερου τμήματος του έργου που φέρνει τον «υπόγειο» στα βόρεια προάστια.
Ευχάριστα είναι τα νέα από το μέτωπο της επέκτασης του μετρό προς τα βόρεια προάστια, ενός έργου που εφόσον ολοκληρωθεί θα δώσει σημαντικές λύσεις στην μετακίνηση και το κυκλοφοριακό του λεκανοπεδίου. Μέσα στο καλοκαίρι θα δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα της περίφημης και πολυαναμενόμενης Γραμμής 4 και το δεύτερο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, όπως ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης. Μάλιστα, σύμφωνα με τον υπουργό, ο προγραμματισμός που έχει γίνει, είναι να έχουν δημοπρατηθεί μέχρι τέλη του 2016, τα 2/3 του έργου.
Το δεύτερο τμήμα είναι και εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία για τα βόρεια προάστια, αφού είναι εκείνο το τμήμα που σχεδιάζεται να τερματίζει στο Μαρούσι, κάνοντας στάση σε 6 ακόμη σταθμούς της περιοχής (Φιλοθέη, Σίδερα Χαλανδρίου, ΟΑΚΑ, Λ. Κηφισιάς στο ύψος Παραδείσου και ΟΤΕ). Σημειώνεται ότι το «απώτερο σενάριο» θέλει την γραμμή να τερματίζει στην Εθνική Οδό, περνώντας πρώτα από Πεύκη και Λυκόβρυση.
Η κατασκευή της Γραμμής 4 υπολογίζεται να κοστίσει συνολικά 3,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, και θα γίνει με σύμπραξη του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα και όχι με παραχώρηση, γεγονός που θα το καθιστά ως το πρώτο έργο αυτής της κατηγορίας στην Ελλάδα. Το πρώτο τμήμα της λεγόμενης και «Γραμμής U» (λόγω του σχήματος της κατεύθυνσής της) αποτελεί το 35% του συνολικού έργου. Το περασμένο διάστημα έλαβαν χώρα συνεχείς διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) και άλλους φορείς, ώστε να δημοπρατηθεί μέσα στο 2016 και το δεύτερο τμήμα του έργου που θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα φτάνει στην Πανεπιστημίου και μέσω Καισαριανής θα καταλήγει στο Μαρούσι.
Αγώνας δρόμου
Ο κ. Σπίρτζης είπε ότι η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για όλα τα έργα, καθώς τέλη του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όσα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Το τμήμα Ευαγγελισμός – Άλσος Βεΐκου (8,3 χιλιόμετρα, 9 σταθμοί) έχει μελετηθεί εκτενώς τα προηγούμενα χρόνια και θεωρείται ώριμο (μάλιστα, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου έχει από το 2012 κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος). Έχει προϋπολογισμό 900-950 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕΠ. Το έργο είναι αναμφισβήτητα σημαντικό, καθώς θα δώσει «διέξοδο» σε εξαιρετικά πυκνοδομημένες περιοχές της πρωτεύουσας, όπως το Γαλάτσι, η Κυψέλη, του Γκύζη και τα Εξάρχεια, οι οποίες δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς.
Αρχικά, στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (1995-1999) είχε αποφασιστεί να κατασκευαστεί όχι με τη μορφή νέας γραμμής, αλλά χωρισμένη σε δύο επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών, επιλογή που τελικά αποκλείστηκε για διάφορους λόγους (διακοπή λειτουργίας του μετρό, σύνθετη κατασκευή, υψηλό κόστος κ.λπ.).
«Γραμμή U»: Το προφίλ & τα στάδια υλοποίησής της
Το πρώτο τμήμα της «Γραμμής 4» θα εκτείνεται από το Άλσος Βεΐκου έως και τον Ευαγγελισμό, με κόστος 1 δισ. ευρώ, προβλέποντας τη δημιουργία 9 σταθμών. Θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου, διασχίζοντας τους σταθμούς: Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Πανεπιστήμιο, Κολωνάκι, καταλήγοντας στο σημερινό σταθμό του Ευαγγελισμού. Ωστόσο, η πλήρης ανάπτυξή της περιλαμβάνει 29 σταθμούς, συνολικής έκτασης 33 χλμ. Σύμφωνα με τους αρχικούς σχεδιασμούς της Αττικό Μετρό Α.Ε. οι επεκτάσεις που αναμένεται να προωθηθούν μετά την κατασκευή του τμήματος Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός είναι οι εξής:
• Ευαγγελισμός – Μαρούσι: Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο τμήμα, καθώς περιλαμβάνει 10 σταθμούς και 10 χιλιόμετρα υπόγειας γραμμής.
• Άλσος Βεΐκου – Περισσός: Είναι μία σημαντική επέκταση πιθανότατα με 2 σταθμούς που θα ενώσει την Γραμμή 4 με την Γραμμή 1 του Μετρό στο σταθμό Περισσός, δίνοντας πολλαπλές δυνατότητες μετακίνησης στους επιβάτες.
• Μαρούσι – Εθνική Οδός: Η επέκταση εντάσσεται, εκτός απροόπτου, στη Γ’ φάση των επεκτάσεων καθώς για να ξεκινήσει πρέπει να έχει -έστω- ξεκινήσει η κατασκευή της γραμμής μέχρι το Μαρούσι. Η επέκταση αυτή θα περιλαμβάνει 3 σταθμούς, ενώ θα φτάσει στην Εθνική Οδό περνώντας από τις περιοχές Πεύκης και Λυκόβρυσης.
Κομβικό το θέμα «υπόγειο πάρκινγκ»
Εφόσον επιβεβαιωθούν τα λεγόμενα Σπίρτζη για δημοπράτηση εντός 2016 και του δεύτερου τμήματος της «Γραμμής 4», αυτό θα σημαίνει ότι η έλευση του μετρό στο Μαρούσι θα έχει μπει στις… ράγες, μετά από χρόνια «παγώματος». Η προοπτική αυτή βρίσκει το κέντρο της πόλης σε μεταβατική περίοδο, καθώς έχει ήδη αποφασιστεί η κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία Ευτέρπης, εκεί όπου, σύμφωνα με την Αττικό Μετρό Α.Ε. θα τερματίζει το δεύτερο τμήμα της «Γραμμής U». Μάλιστα, μετά από έντονο προβληματισμό και ενστάσεις από συλλόγους, κατοίκους και δημοτικές παρατάξεις, η διοίκηση εξασφάλισε έγκριση από ΗΣΑΠ και Αττικό Μετρό, αρκεί, φυσικά, το πάρκινγκ να κατασκευαστεί με τρόπο που θα εξασφαλίζει τη στατικότητα του όλου συμπλέγματος, εφόσον το φιλόδοξο πλάνο είναι η σύνδεσή του με την στάση του μετρό και, φυσικά, τη στάση του ΗΣΑΠ. Η εναλλακτική λύση που έχει υποδειχθεί από την Αττικό Μετρό σε περίπτωση που είναι αδύνατη η κατασκευή σταθμού στην πλατεία Ευτέρπης, είναι η παραπλήσια ιστορική και φυσικού κάλλους πλατεία Γαρδέλη. Σενάριο που όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές θα προτιμούσαν να μείνει στα συρτάρια τους.