«Αποδεκατίζεται» η εμπορική αγορά του Ηρακλείου, καθώς «λουκέτα» έχουν μπει ή ετοιμάζονται να μπουν σε κάποια από τα -ούτως ή άλλως λιγοστά- καταστήματα της πόλης. Το βάρος της κρίσης φαίνεται ότι λυγίζει τους εμπόρους του Δήμου, καθώς πέραν από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοί τους σε άλλους δήμους, οι καταστηματάρχες του Ηρακλείου έχουν να «ξεπεράσουν» ένα επιπλέον εμπόδιο: την έλλειψη οργανωμένης αγοράς στην πόλη, καθώς τα υπάρχοντα μαγαζιά είναι λίγα και διασκορπισμένα.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι στον Δήμο Ηρακλείου δεν υπάρχει ενεργός Εμπορικός Σύλλογος τα τελευταία περίπου 15 χρόνια, έλλειψη που αποτελεί τροχοπέδη για οποιαδήποτε προσπάθεια οργάνωσης και από κοινού διεκδίκησης των αιτημάτων τους.
Έτσι, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ της «Α», οριστικά διέκοψαν τη λειτουργία τους το προηγούμενο διάστημα δύο εμπορικά καταστήματα επί της οδού Ωραιοπούλου (κάτω από τις γραμμές του ΗΣΑΠ). Παράλληλα, σε οριστικό κλείσιμο θα προχωρήσει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα κατάστημα κοσμημάτων που λειτουργεί τα τρία τελευταία χρόνια στην οδό Νεότητος.
«Κατακόρυφη πτώση του τζίρου»
Την κρισιμότητα της κατάστασης υπογραμμίζει ο κ. Πέτρος Ελευθεριάδης, ιδιοκτήτης καταστήματος αθλητικών οδών στην οδό Πεύκων και πρώην πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου. Όπως υποστηρίζει, παρά το γεγονός ότι η αγοραστική κίνηση κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων κυμάνθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με την περσινή χρονιά, ο τζίρος των καταστημάτων σημείωσε πτώση της τάξεως περίπου του 20%.
«Οι εκπτώσεις που κάναμε φέτος ήταν πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Επομένως, υπήρξε σημαντική μείωση των εσόδων των καταστημάτων», αναφέρει ο κ. Ελευθεριάδης. Όσο για την περίοδο των προσφορών, που ισχύουν κατά το τρέχον διάστημα, σύμφωνα με τον ίδιο «ο Μάρτιος ήταν πάντα δύσκολος μήνας, οπότε φέτος είναι ακόμα χειρότερα».
Αρνητική όμως ήταν και η επίδραση της ανακοίνωσης των νέων οικονομικών μέτρων στην αγοραστική κίνηση. «Ο κόσμος επηρεάστηκε άμεσα, με αποτέλεσμα να δούμε πολύ γρήγορα επίπτωση και στην αγορά», εξηγεί ο κ. Ελευθεριάδης, προσθέτοντας ότι στα ήδη επιβαρυμένα οικονομικά των εμπόρων θα προστεθεί και η αύξηση του ΦΠΑ, την οποία «θα απορροφήσουν τα καταστήματα».
Το «βαρύ» κλίμα που επικρατεί στην αγορά του Ηρακλείου επιβεβαιώνουν και άλλοι έμποροι της πόλης. Συγκεκριμένα, για 40% μείωση του τζίρου στη διάρκεια των εκπτώσεων κάνει λόγο η κ. Βιβή, υπάλληλος σε κατάστημα ειδών ένδυσης στην οδό Πρασίνου Λόφου, επιβεβαιώνοντας ότι «η κατάσταση επιδεινώθηκε ακόμα περισσότερο με την ανακοίνωση των νέων μέτρων».
Τέλος, «σοκαρισμένους» από τη νέα οικονομική πραγματικότητα που διαμορφώνεται, χαρακτηρίζει τους καταναλωτές η κ. Βίβιαν Ρούσσου, υπεύθυνη καταστήματος καλλυντικών επί της οδού Νεότητος, σημειώνοντας ότι «απλά περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση».
Αρετή Κοτσολάκου