Ένα πολύ όμορφο κυριακάτικο πρωινό πέρασαν την Κυριακή 21 Απριλίου γονείς μαθητές και εκπαιδευτικοί παίρνοντας μέρος σε μια περιβαλλοντική δράση στο 9ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου με αφορμή την «Παγκόσμια Ημέρα της Γης».
Στο συγκεκριμένο σχολείο έχει δημιουργηθεί ένας σχολικός κήπος πρότυπο για σχολείο όπου όλοι μαζί φροντίζουν και υπάρχουν δέντρα και φυτά.
Παράλληλα όμως καλλιεργούνται και σχέσεις, σκέψεις και όνειρα για ένα μέλλον και έναν κόσμο, που όλοι οι άνθρωποι θα ζουν ελεύθεροι με αξιοπρέπεια, δημοκρατία και ισότητα.
Όλοι μαζί, μικροί και μεγάλοι, Σχολείο, Οικογένεια, Κοινότητα, συνεργάζονται και διαμορφώνουν μαζί τους ενεργούς πολίτες του αύριο, τα παιδιά μας που θα αναλάβουν δράση για να κάνουν τον κόσμο πιο δίκαιο, πράσινο, βιώσιμο και όμορφο.
«Όραμά μας – τόνισαν με αφορμή την συγκεκριμένη δράση οι νηπιαγωγοί του σχολείου – είναι η διαμόρφωση ενός δημιουργικού και δημοκρατικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος με στόχο τη μάθηση των παιδιών μέσα από το παιχνίδι, τη συνεργασία και την αποδοχή. Επιδίωξή μας είναι η καλλιέργεια των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των παιδιών τόσο στο γνωστικό, όσο και στον κοινωνικοσυναισθηματικό τομέα, καθώς και η διάπλαση ελεύθερων, δημοκρατικών και ενεργών πολιτών του κόσμου, που θα ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις και τις προκλήσεις της εποχής τους.
Τα έντονα περιβαλλοντικά προβλήματα στον πλανήτη επιτάσσουν την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και θέτουν καίρια απαίτηση, ανάγκη και πρόκληση της εποχής μας την περιβαλλοντική συνειδητοποίηση, την αειφορία και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Καλούμαστε να ανταποκριθούμε στην πρόκληση αυτή , εξελίσσοντας τη σχολική μας μονάδα σε ένα βιώσιμο και αειφόρο σχολείο.
Ο σχολικός μας κήπος, ως εργαλείο αειφορίας, βοηθά τους μαθητές και τις μαθήτριές μας να δρουν, να αξιολογούν και να εκτιμούν πώς μπορούν να επηρεάσουν και να ισορροπήσουν την ποιότητα ζωής μέσα από την ποιότητα του σχολικού αύλειου χώρου, μιας και αυτή αποτελεί βασική προδιαγραφή ενός βιώσιμου και αειφόρου σχολείου. Η σωστή και κατάλληλη αξιοποίηση του σχολικού αύλειου χώρου, μπορεί να αποτελέσει εργαλείο παραγωγής τροφής, υιοθέτησης μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής, καθώς και άριστο παιδαγωγικό μέσο προώθησης της βιωματικής και διεπιστημονικής μάθησης. Μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως πύλη εισόδου της αειφορίας σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του σχολείου, τόσο σε παιδαγωγικό όσο και σε κοινωνικό -οργανωσιακό επίπεδο.
Ως ένας χώρος επαφής, αλληλεπίδρασης και ανάπτυξης συνεργασιών και συμμετοχικών, συμπεριληπτικών βιωματικών δράσεων.
Οι μαθητές μέσα από παρατήρηση και συνεργασία, μαθαίνουν από ένα τόσο σύνθετο και πλούσιο περιβάλλον και εξελίσσονται σε ενεργούς πολίτες ενός βιώσιμου και αειφόρου σχολείου και κατ’ επέκταση μιας βιώσιμης και αειφόρου κοινωνίας. Μέσα από τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στον σχολικό μας κήπο, η κουλτούρα του σχολείου μπορεί να αλλάξει και το ίδιο το σχολείο να ενσωματώσει και να αφομοιώσει τα χαρακτηριστικά και τις αρχές της αειφόρου βιώσιμης ανάπτυξης.
Ο σχολικός μας κήπος μας, σαν δράση περιβαλλοντικής ευαισθησίας θα ταξιδέψει διαδικτυακά και θα συμμετάσχει σε ανάλογες δράσεις σχολείων της Ευρώπης , μέσα από τα προγράμματα Erasmusκαι eTwinningδιευρύνοντας έτσι τους ορίζοντες των παιδιών μας σε δράσεις περιβαλλοντικής ευθύνης, βιώσιμης ανάπτυξης και αειφορίας , σύμφωνα με τις αρχές των τριών πυλώνων της αειφορίας (περιβάλλον/ κοινωνία/ οικονομία) και των δεκαεπτά παγκόσμιων στόχων του Ο.Η.Ε. για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας τον Δήμο που στηρίζει υλικά και ηθικά τις προσπάθειές μας για να ενεργοποιήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, τις οικογένειές τους και την τοπική κοινωνία, στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης και της αειφορίας.
Ευχαριστούμε , που γιορτάσαμε όλοι Μαζί την Παγκόσμια Ημέρα της Γης και ευχόμαστε κάθε ημέρα να είναι μέρα γιορτής , ημέρα ειρήνης για όλους τους ανθρώπους, για όλη τη γη.
ΜΑΖΙ , ΣΧΟΛΕΙΟ- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ- ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ μπορούμε να κάνουμε το σχολείο και τον κόσμο ολόκληρο καλύτερο, γιατί …μας ενώνει το παιδί».