Μαζική ήταν η συμμετοχή των πολιτών στο κάλεσμα του Δήμου Κηφισιάς και του δημάρχου Γιώργου Θωμάκου, στην ενημερωτική εκδήλωση «Συνάντηση πολιτών για τα διόδια»
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 4 Μαρτίου, στο 3ο Γενικό Λύκειο Κηφισιάς, στις Αδάμες.
Εκτός από την επαναδιατύπωση από τους δημάρχους Κηφισιάς και Διονύσου και τους εκπροσώπους φορέων της περιοχής της κάθετης αντίθεσής τους για τοποθέτηση διοδίων σε Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο, σημαντική ήταν η δήλωση του αντιπεριφερειάρχη Βορείου Τομέα Γιώργου Καραμέρου ότι θα προσβληθεί δικαστικά η πρόσφατα εγκριθείσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).
Ένδικα μέσα κατά της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προανήγγειλε, ο αντιπεριφερειάρχης Βορείου Τομέα Γ. Καραμέρος
«Η Περιφέρεια είναι με την πλευρά των Δήμων όχι με λόγια αλλά με έργα, στο μέγεθος που μας αναλογεί», δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης, ο οποίος πρόσθεσε ότι «η Περιφέρεια θα προχωρήσει σε ένδικα μέσα ενάντια στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου», εκφράζοντας, όπως είπε, την θέση της περιφερειάρχη Αττικής Ρένας Δούρου.
«Ο Δήμος Κηφισιάς αγωνίζεται για ένα Δήμο ελεύθερο και καθαρό από διόδια», τόνισε ο δήμαρχος Γιώργος Θωμάκος στην τοποθέτησή του, ενημερώνοντας τους παρευρισκόμενους για τις τελευταίες εξελίξεις μετά και την έγκριση της ΜΠΕ από το αρμόδιο υπουργείο. Παράλληλα:
-Ανέλυσε τις περιβαλλοντικές, κυκλοφορικές αλλά και οικονομικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν από ενδεχόμενη εγκατάσταση των πλευρικών «παράλογων» διοδίων.
-Εξήγησε στους πολίτες πως ο Δήμο Κηφισιάς θα επιβαρυνθεί κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά αφού, όπως είπε, υπάρχει ένα στενό, ακατάλληλο και ανασφαλές παράπλευρο οδικό δίκτυο.
-Μίλησε για διάχυση της κίνησης στο τοπικό δίκτυο του Δήμου από την εφαρμογή οποιασδήποτε μορφής διοδίων (πλευρικά, αναλογικά, ηλεκτρονικά).
-Ενημέρωσε για τον διεθνή διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια, επισημαίνοντας πως δεν έχει δοθεί στους Δήμους η σχετική μελέτη προκειμένου να κρίνουν τα δεδομένα και να εκτιμήσουν τις ενδεχόμενες επιπτώσεις. «Θα ήταν πιο ολοκληρωμένη η ενημέρωση, αν ήταν σήμερα και εκπρόσωποι του αρμόδιου υπουργείου, οι οποίοι προσκλήθηκαν», τόνισε ο Γ. Θωμάκος.
-Προανήγγειλε συγκέντρωση στον κόμβο της Βαρυμπόμπης με την μαζική συμμετοχή των πολιτών.
-Επανέλαβε τις ένδικες ενέργειες του Δήμου Κηφισιάς για αίτηση αναστολής και αίτηση ακύρωσης της ΜΠΕ, σχετικά με την κατασκευή πλευρικών διοδίων στον κόμβο της Βαρυμπόμπης.
-Αναφέρθηκε εκτενώς στις ενέργειες που έχουν γίνει από τον Δήμο, υπενθυμίζοντας μεταξύ άλλων την πρωτότυπη παράσταση διαμαρτυρίας τον Αύγουστο του 2016, αλλά και την δέσμευση του τότε υπουργού Περιβάλλοντος Π. Σκουρλέτη ότι δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθούν διόδια στον αυτοκινητόδρομο που εξυπηρετεί αστικές μετακινήσεις.
Ακολούθησε συνοπτική παράθεση του ιστορικού για το θέμα των διοδίων από τον αντιδήμαρχο και πρόεδρο της Επιτροπής Αγώνα Δήμου Κηφισιάς Δημήτρη Λιανό, καθώς και το μέλος της Προσωρινής Επιτροπής Κατοίκων των εκατέρωθεν του Αυτοκινητόδρομου Συνοικιών Δημήτρη Κυριαζόπουλο.
Στην εκδήλωση ενημέρωσης, την οποία συντόνισε η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σάντυ Πατρινού, ακολούθησαν τοποθετήσεις από τους Επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων του Δήμου Κηφισιάς, αλλά και από συλλογικούς φορείς οι οποίοι τόνισαν την αντίθεσή τους στην εγκατάσταση κάθε είδους διοδίων στην περιοχή. Παρευρέθηκαν εκπρόσωποι κομμάτων, αντιδήμαρχοι, δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι του Δήμου Κηφισιάς, του Δήμου Διονύσου και όμορων Δήμων, συνοικιακοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων, πολίτες και δημότες.
Διονύσης Ζαμάνης: «Υποβαθμίζεται το μέλλον και η ποιότητα ζωής μας»
Ο Δήμαρχος Διονύσου Διονύσης Ζαμάνης στην τοποθέτησή του για το θέμα τόνισε: «Μετά την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αυτό που μας γίνεται σαφές είναι ότι επιχειρείται να μπουν διόδια χωρίς κανένα επαρκές δίκτυο παραδρόμων. Εμείς σαν Δήμος Διονύσου έχουμε κάνει ήδη αίτηση αναστολής κατά της ΜΠΕ στο ΣτΕ».
Στη συνέχεια επισήμανε: «Πάνω από όλα είμαστε εδώ για να υπερασπιστούμε το δίκαιο. Δεν είναι δίκαιο να μπούνε διόδια μπροστά στα σπίτια μας. Το δίκαιο είναι με το μέρος μας γιατί δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την κυκλοφορία της Εθνικής Οδού μπροστά από τις πόρτες των σπιτιών μας, μπροστά από τα σχολεία μας».
Και κατέληξε: «Όσοι είμαστε σε αυτή την αίθουσα είμαστε αντίθετοι σε κάθε μορφής διοδίων μέσα στις πόλεις μας, είτε αυτά λέγονται ηλεκτρονικά, είτε λέγονται αναλογικά. Μπορεί το οικονομικό να είναι ένα θέμα που μας απασχολεί όλους, ειδικά αυτή την εποχή που ζούμε, αλλά το σίγουρο είναι ότι η εκτροπή της κυκλοφορίας μέσα από την Κηφισιά και από τον Διόνυσο, ουσιαστικά υποβαθμίζει το μέλλον και την ποιότητα της ζωής μας και των παιδιών μας».
Νίκος Χιωτάκης: «Συμμετέχουμε σε κάθε μορφή κινητοποίησης»
Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Νίκος Χιωτάκης στην τοποθέτησή του για το θέμα τόνισε: «Η θέση μας είναι μία και δεν αλλάζει. Λέμε όχι σε οποιασδήποτε μορφής διόδια εντός του αστικού ιστού. Όλη η βαριά κυκλοφορία θα περάσει στον άξονα Μεταμόρφωση, Κηφισιά, Νέα Κηφισιά, Νέα Ερυθραία, Εκάλη, Άνοιξη κ.λπ.». Στη συνέχεια ο Νίκος Χιωτάκης επισήμανε: «Ο συνδυασμός μας συμμετέχει σε κάθε μορφή κινητοποίησης. Αναμένουμε την Περιφέρεια να κάνει αυτό που πρέπει. Κανένας δεν μπορεί να βάλει στο κεφάλι των δημοτών της Αττικής την οποιαδήποτε επένδυση που θέλει να κάνει αλλού, χωρίς να μας δώσει ανταπόδοση. Εδώ αντί να μας δώσει ανταπόδοση μας φέρνει και διόδια».
Παναγιώτης Κανακάκης: «Θα υπερασπιστούμε το δίκαιο μας»
Ο επικεφαλής του συνδυασμού «Συνεργασία» Παναγιώτης Κανακάκης ξεκίνησε την τοποθέτησή του κάνοντας μία σύντομη ιστορική αναδρομή για το θέμα από το 2007 μέχρι και σήμερα.Ο Παναγιώτης Κανακάκης μεταξύ άλλων τόνισε ότι είναι επιβεβλημένη η αντίδραση των Δήμων και η προσφυγή στο ΣτΕ. Εξέφρασε την ικανοποίησή του για την τοποθέτηση του Γιώργου Καραμέρρου ότι θα κινηθεί νομικά και η Περιφέρεια για το θέμα .«…Το πρώτο είναι να ακυρώσουμε την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Αν δεν το καταφέρουμε νομικά θα το καταφέρουμε με αγώνες στο πεζοδρόμιο. Θα υπερασπιστούμε το δίκαιο μας και το μέλλον των παιδιών μας» κατέληξε ο Παναγιώτης Κανακάκης.
Η τοποθέτηση του αντιδημάρχου και πρόεδρου της Επιτροπής Αγώνα του Δήμου Δημήτρη Λιανού για το θέμα των διοδιών
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Αγώνα του Δήμου Κηφισιάς Δημήτρης Λιανός κατά την ενημερωτική εκδήλωση για το θέμα των διοδίων που πραγματοποιήθηκε στο 3ο Γενικό Λύκειο τόνισε:
«Είναι γνωστό σε όλους μας ότι εδώ και δυο δεκαετίες τον Δήμο Κηφισιάς και τις τοπικές κοινωνίες του τους απασχολούν τα σοβαρά προβλήματα που ανακύπτουν:
α) από την μετατροπή στην αρχή της δεκαετίας του 2001-2010 της Νέας Εθνικής Οδού Αθηνών Λαμίας σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, γεγονός που διέκοψε το 2004 την κυρία πρόσβαση των Κηφισιωτών στον αυτοκινητόδρομο (ρεύμα προς Αθήνα – Δυτική Αττική) σε συνδυασμό προς υποβάθμιση σε ότι αφορά την τοπική κυκλοφορία του Α/Κ Καλυφτάκη, προκειμένου να γίνει η σύνδεσή της προέκτασης Κύμης με το Ολυμπιακό Χωριό – Θρακομακεδόνες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πλην των άλλων την επιβάρυνση των όρων διαβιώσεως των εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου περιοχών κατοικίες και την υποβάθμιση των όρων ασφαλούς κυκλοφορίας.
β) από την ένταξη το 2007 του λεκανοπεδίου Αττικής στο τμήμα της ΝΕΟΑΛ από γέφυρα Μεταμόρφωσης έως Διόδια Αφιδνών στο έργο της παραχώρησης στη ΝΕΑ ΟΔΟ με πρόβλεψη δυνατότητας επιβολής διοδίων πλευρικών υπό τις προϋποθέσεις που επιτρέπουν αυτή την επιβολή.
Μια επιβολή διοδίων σε τμήμα της ΝΕΟΑΛ που όπως και το υπόλοιπο από γέφυρα Μεταμόρφωσης προς Αθήνα έχει κατασκευασθεί από το Δημόσιο (αρχική διάνοιξη 1960 – διαπλάτυνση το 1980-1990) που εχρησιμοποιείτο επί 60 χρόνια ελεύθερα ως ευρισκόμενο εντός του δομημένου ιστού της πόλεως όπως συνεχίζει να προβλέπεται και στο υπόλοιπο τμήμα από Μεταμόρφωση προς Αθήνα.
Συνεχείς υπήρξαν οι προσπάθειες στο μεσολαβήσαν από τότε μέχρι σήμερα διάστημα του Δήμου μας και των τοπικών του κοινωνιών για την υλοποίηση των έργων στον Α/Κ Κηφισιάς Καλυφτάκη όπως και συνεχής υπήρξαν οι προσπάθειες των Δήμων Κηφισιάς και Διονύσου και των τοπικών τους κοινωνιών για την αποτροπή επιβολής διοδίων πλευρικών ή όπως άλλως ήθελαν ονομασθεί. Προσπάθειες που πλην των άλλων μας έφεραν διαμαρτυρόμενους στα διόδια των Αφιδνών το 2013 και στη γέφυρα Βαρυμπόμπης το Δεκέμβριο του 2014 για να σταλεί, μετά και την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής και των Δημοτικών Συμβουλίων Κηφισιάς και Διονύσου ένα ξεκάθαρο μήνυμα για το ανεπίτρεπτο από όλες τις απόψεις περιβαλλοντικές κυκλοφοριακές και οικονομικές επιβολής διοδίων στο εντός του λεκανοπεδίου Αττικής τμήμα της ΝΕΟΑΛ και μάλιστα επιλεκτικά.
Ήταν λοιπόν αυτές οι αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και των Δημοτικών Συμβουλίων Κηφισιάς και Διονύσου αλλά και η ξεκάθαρη θέση του πρώην Υπουργού Περιβάλλοντος και σήμερα πρώτου τη τάξει Υπουργού Εσωτερικών κου Π.Σκουρλέτη που μας εγνώσθη εκεί στο προαύλιο του ΥΠΕΝ την 05.08.2016 όπως την αναφέρει το εκδοθέν δελτίο τύπου που μας έκανε να αισιοδοξούμε ότι βαίναμε προς λύση και των δυο θεμάτων που μας απασχολούν και μας ταλαιπωρούν.
Δυστυχώς στις αρχές του 2017 η θετική αυτή εικόνα ήρθε να αμφισβητηθεί:
-Με τη δηλωθείσα θέση του νέου ΥΠΕΝ ότι θα υπογράψει την απόφαση που θα εγκρίνει την ΜΠΕ 2014.
-Με τις επιφυλάξεις που έθεσε ο Υπουργός Υποδομών για τα έργα της ανισόπεδου διαβάσεως στην προέκταση της Ιλισίων.
-Με τα αναφερθέντα επίσης από τον Υπουργό κο Σπίντζη περί επιβολής διοδίων ηλεκτρονικών αναλογικών.
Ασφαλώς αυτές οι εξελίξεις ανησύχησαν το Δήμο μας και τις τοπικές κοινωνίες μας και το θέμα ήρθε στο Δημοτικό Συμβούλιο το οποίο έλαβε ομόφωνες αποφάσεις εκφράζοντας για μία ακόμα φορά την αντίθεσή του προς τα αναγγελθέντα και δηλωθέντα επιβεβαιώνοντας την απόφαση του 2014 (397) και εκείνη του 2015 (511). Θέση την οποία επιβεβαίωσε με νέα απόφασή του στις 24.01.2018 λίγες μέρες μετά την έγκριση από τον ΥΠΕΝ της ΜΠΕ 2014 που εδρομολόγησε ενέργειες στις οποίες θα αναφερθεί ο κος Δημήτριος Κυριαζόπουλος μέλος της Προσωρινής Επιτροπής Κατοίκων των εκατέρωθεν των συνοικιών του αυτοκινητοδρόμου του Δήμου μας.
Κλείνοντας αυτή την αναφορά θα πω ότι η διαχρονική θέση του Δήμου μας αλλά και του Δήμου Διονύσου, ως έχει αποτυπωθεί με σειρά ομοφώνων αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου τους είναι και παραμένει η αντίθεσή μας προς επιβολή οποιασδήποτε μορφής διοδίων. Θα πω επίσης ότι το πραγματικό γεγονός που έχουμε μπροστά μας σήμερα που πρέπει να στραφεί η προσπάθειά μας είναι η ακύρωση της αποφάσεως του ΥΠΕΝ που εγκρίνει τη ΜΠΕ 2014. Ασφαλώς η προσπάθειά μας δεν πρέπει να περιορισθεί μόνο σε αυτό. Πρέπει να στείλουμε πάλι ένα μήνυμα από τη Γέφυρα Βαρυμπόμπης ως και η άποψη του Δήμου Διονύσου ότι πρέπει να δοθεί ένα τέλος στο θέμα των διοδίων που ως προανέφερα μας ταλανίζει, ένα τέλος που απαιτεί την τροποποίηση της συμβάσεως παραχωρήσεως ώστε να μην προβλέπει επιβολή διοδίων στο εντός του λεκανοπεδίου τμήμα της ΝΕΟΑΛ».