Ψήφισμα στον υπουργό Παιδείας αποστέλλει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Λυκείου Πεύκης με θέμα το Νέο Λύκειο, την τράπεζα θεμάτων και τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μέσω του ψηφίσματος οι γονείς και οι κηδεμόνες των παιδιών εκφράζουν στην ουσία προς το υπουργείο την αγωνία τους για μία σειρά από ζητήματα που άπτονται των παραπάνω θεμάτων και που πρέπει να αποσαφηνιστούν με λεπτομέρεια ώστε να είναι σαφές το μαθητικό πλαίσιο λειτουργίας και δράσης. Σας παραθέτουμε το ψήφισμα.
Ο νόμος 4186 για το Νέο Λύκειο είναι μια πραγματικότητα. Βρισκόμαστε ήδη στο 2ο χρόνο εφαρμογής του (ξεκίνησε να εφαρμόζεται την περσινή χρονιά 2013-14) και είναι ορατά τα προβλήματα που δημιουργεί τόσο στους 160.000 μαθητές της Α΄και της Β΄ Λυκείου και στους γονείς τους όσο και στην εκπαιδευτική κοινότητα. Τα προβλήματα αυτά πηγάζουν α) από την προχειρότητα της Τράπεζας Θεμάτων και β) από την ασάφεια του σε βασικές παραμέτρους του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Πιο συγκεκριμένα:
Α) Τράπεζα Θεμάτων
Το κύριο μειονέκτημα της Τράπεζας Θεμάτων και η πηγή των προβλημάτων που δημιουργεί στη διαδικασία της μάθησης και αξιολόγησης των μαθητών είναι ο τεράστιος όγκος της εξεταστέας ύλης, γιατί εκ του προχείρου ορίστηκε ως εξεταστέα ύλη των μαθημάτων η διδακτέα, όπως εκείνη αναφέρεται στα αναλυτικά προγράμματα των προηγούμενων ετών, τα οποία είχαν εκπονηθεί όχι με βάση τον πραγματικό διδακτικό χρόνο και τις δυνατότητες αφομοίωσης της ύλης από τους μαθητές, αλλά με βάση ένα άθροισμα ωρών. Προφανώς γι’ αυτό το λόγο ο νομοθέτης έδινε τη δυνατότητα στο διδάσκοντα ορίζοντας την εξεταστέα ύλη να αφαιρεί το 1/3 της διδαχθείσας , αρκεί αυτή που οριζόταν να μην ήταν λιγότερη από το 50ο/ο της διδακτέας, δηλαδή στην πράξη ήταν υποχρεωτικό να διδαχθεί η μισή ύλη που όριζε το αναλυτικό πρόγραμμα. Εξαιτίας λοιπόν της αναντιστοιχίας της ύλης με το διδακτικό χρόνο , οι καθηγητές κυνηγούν το χρόνο και οι μαθητές τρέχουν στα φροντιστήρια για να πετύχουν καλύτερη εμπέδωση.
Επιπλέον μολονότι ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών ορίζεται μέσα από δύο Προεδρικά Διατάγματα (2006 και 2012), τα οποία ισχύουν εφόσον δεν έχουν αντικατασταθεί ή τροποποιηθεί, η Τράπεζα Θεμάτων τα εφαρμόζει κατά βούληση αιφνιδιάζοντας διδάσκοντες και διδασκόμενους. Παράδειγμα στο μάθημα της ΝΕ Λογοτεχνίας της Β΄ Λυκείου ενώ ορίζεται από το ΠΔ του 2012 ότι οι μαθητές εξετάζονται σε ένα από τα 16 διδαγμένα λογοτεχνικά κείμενα από το βιβλίο , η τράπεζα θεμάτων έχει αναρτήσει 86 θέματα αδίδακτων κειμένων χωρίς να ξέρει ο διδάσκων τι είδους θέματα θα βάλει ο ίδιος (διδαγμένο ή αδίδακτο) και κατ’ επέκταση δεν ξέρει τι θα διδάξει στους μαθητές του. Αλίμονο και στον καθηγητή και στους μαθητές!
Ακόμη η προχειρότητα της Τράπεζας καταδεικνύεται από τα λάθη που εντοπίστηκαν ιδιαίτερα σε θέματα των θετικών μαθημάτων και από τη διαπίστωση ότι τα θέματα δεν ήταν ίδιου βαθμού δυσκολίας. Έτσι οι εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο μέσω της τράπεζας θεμάτων μόνο κατ’ επίφαση διασφαλίζουν την αντικειμενικότητα της αξιολόγησης των μαθητών, εφόσον η ίδια η διαδικασία της κλήρωσης την αναιρεί. Το μόνο σίγουρο αποτέλεσμα είναι η περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και η άνθηση των φροντιστηρίων.
Γι΄ αυτούς τους λόγους ζητάμε άμεσα για το τρέχον διδακτικό έτος 2014-15, με στόχο τη βελτίωση του θεσμού προς όφελος της δημόσιας εκπαίδευσης:
- 1. Να μειωθεί η εξεταστέα ύλη ανά μάθημα (να αφαιρεθεί το 1/3 της διδακτέας, όπως γινόταν και προηγουμένως , εφόσον δεν έχουν αλλάξει τα αναλυτικά προγράμματα ).
- 2. Να εφαρμόζονται τα ισχύοντα ΠΔ για την αξιολόγηση των μαθητών.
- 3. Να αξιολογούνται προσεκτικά από την αρμόδια επιτροπή τα προτεινόμενα θέματα πριν αναρτηθούν στην τράπεζα θεμάτων.
- 4. Να περιοριστεί ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων μέσω της τράπεζας . Να εξετάζονται μόνο τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία), των Μαθηματικών (Άλγεβρα και Γεωμετρία).
και των Φυσικών Επιστημών (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) και τα μαθήματα προσανατολισμού.
Β) Τρόπος εισαγωγής των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Οι 80.000 μαθητές της Β΄ Λυκείου, στους οποίους εφαρμόστηκε πέρσι για πρώτη φορά η τράπεζα θεμάτων και ο νέος νόμος, έχουν ήδη ξεκινήσει τον κοπιαστικό αλλά και δαπανηρό δρόμο προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις, την πρώιμη έναρξη της οποίας την επιβάλλει εδώ και χρόνια το σκληρό ανταγωνιστικό σύστημα αυτών των εξετάσεων. Όμως οι φετινοί μαθητές της Β΄ Λυκείου βαδίζουν σ’ αυτό το δρόμο στα τυφλά, δεν μπορούν να προσδιορίσουν το στόχο τους και να διαχειριστούν κατάλληλα τις πνευματικές και ψυχικές τους δυνάμεις, γιατί ο νόμος 4186 δεν ορίζει σημαντικές παραμέτρους του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Και ενώ ο Υπουργός Παιδείας, κατανοώντας ίσως την ανασφάλεια και αγωνία των μαθητών, θα έπρεπε να σπεύσει να διασαφηνίσει το νόμο, έπραξε το αντίθετο καταθέτοντας τροπολογία στη βουλή, με την οποία προσθέτει την Πληροφορική ως εξεταζόμενο μάθημα σε ένα πιθανό 6ο επιστημονικό πεδίο, επιτείνοντας έτσι την αβεβαιότητα των μαθητών. Έτσι οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν σ’ έναν κρίσιμο γι’ αυτούς αγώνα , χωρίς να ξέρουν όμως τους κανόνες του και το χειρότερο είναι ότι δεν τους ξέρουν ούτε οι διοργανωτές του.
Εμείς οι γονείς των μαθητών της Β΄ Λυκείου , που αφουγκραζόμαστε την αγωνία των παιδιών μας, ζητάμε άμεσα ο Υπουργός Παιδείας να ορίσει και να γνωστοποιήσει στους μαθητές και στην εκπαιδευτική κοινότητα πριν το τέλος του 2014, τα εξής :
- 1. Να αποσαφηνιστούν τα 6 (έξι) επιστημονικά πεδία και ποιες σχολές ή τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα ανήκουν στο καθένα απ’ αυτά, εφόσον σύμφωνα με τον νέο νόμο κάθε υποψήφιος δικαιούται να επιλέξει ένα μόνο επιστημονικό πεδίο.
- 2. Να οριστεί συγκεκριμένα ο τρόπος εξαγωγής του βαθμού πρόσβασης (συντελεστές μαθημάτων και του μαθήματος βαρύτητας )
- 3. Να οριστεί η εξεταστέα ύλη των 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων ανά επιστημονικό πεδίο, γιατί το αντικείμενο των μαθημάτων είναι μεν γνωστό, αλλά εφόσον αλλάζουν- αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας τους σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα, προφανώς θα υπάρχουν αλλαγές και στην ύλη των μαθημάτων.
- 4. Επειδή , όπως ορίζει ο νέος νόμος, το 50ο/ο των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων θα κληρώνεται από την Τράπεζα Θεμάτων να δημοσιευθούν οι προδιαγραφές τους μέσω ενδεικτικών θεμάτων και ο τρόπος αξιολόγησης της γραπτής εξέτασης των μαθητών.
- 5. Να οριστεί ο τρόπος αξιολόγησης του νέου μαθήματος Γλώσσα- Λογοτεχνία για τα επιστημονικά πεδία των ανθρωπιστικών σπουδών.
- 6. Να ανοίξει έγκαιρα η τράπεζα θεμάτων για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Όλα αυτά έπρεπε να έχουν ήδη οριστεί και αποσαφηνιστεί. Το Υπουργείο Παιδείας έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα προκαλώντας όμως έτσι τη δικαιολογημένη αναστάτωση στους μαθητές τους γονείς και τους καθηγητές. Αποτελεί πολιτική και ηθική υποχρέωση του Υπουργού Παιδείας να ξεκαθαρίσει τις ασάφειες του νέου νόμου και να ορίσει λεπτομερώς και με ακρίβεια τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για να μπορέσουν οι μαθητές χωρίς ανασφάλεια και αβεβαιότητα, αλλά με ηρεμία να δώσουν τις καλύτερες δυνάμεις τους στον αγώνα τους για την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο, που είναι καθοριστικός για το μέλλον τους.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΠΑΛΟΥΜΠΑ- ΧΕΛΜΗ ΜΑΙΡΗ