Θερινό πρόγραμμα ανάγνωσης & δημιουργικότητας από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη. Ξεκινά στις 16-6-2016 με 15 δράσεις για τα παιδιά της Λυκόβρυσης – Πεύκης ηλικίας 5 έως 12 ετών.
Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά η Δημοτική Βιβλιοθήκη Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης (Ν.Π.Δ.Δ. ΚΟΙ.Π.Α.Π), σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος και με αποκλειστικό δωρητή της το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ξεκινάει την καλοκαιρινή εκστρατεία με τίτλο «Γίνε Εξερευνητής του Κόσμου» στις 16-6-2016 με 15 δράσεις για τα παιδιά του Δήμου μας ηλικίας 5 έως 12 ετών.
Όλες οι δράσεις είναι δωρεάν, απλώς απαιτείται προεγγραφή καθώς θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας, εκτός της έναρξης-λήξης.
Φέτος στην Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης & Δημιουργικότητας 2016 με τίτλο «Γίνε Εξερευνητής του Κόσμου» η Βιβλιοθήκη γίνεται ο πιο κατάλληλος χώρος για εξερεύνηση. Αυτό το καλοκαίρι ανακαλύπτουμε, βλέπουμε, ακούμε, ακουμπάμε, νοιώθουμε, ρωτάμε, δημιουργούμε, επικοινωνούμε, ονειρευόμαστε όλοι μαζί γινόμαστε εξερευνητές!
Η «περιπέτεια» ξεκινά στις 16-6-2016
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του ΚΟΙΠΑΠ: «Θα ξεκινήσουμε με ένα διήμερο γνωριμίας έναρξης στις 16-17/6/2016 και μετά την ολοκλήρωση των εκδηλώσεων θα καταλήξουμε με άλλο ένα διήμερο λήξης στις 15-16/9/2016 με ανασκόπηση και έκθεση των παιδικών έργων. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να γνωρίσετε τις δράσεις μας μέσα από το ‘Πρόγραμμα‘ μας και να δηλώσετε συμμετοχή δίνοντας έτσι το έναυσμα στα παιδιά σας για ουσιαστική επαφή με το θεσμό της Βιβλιοθήκης, άλλα παιδιά, βιβλία, ανάγνωση, εικαστικά, συζητήσεις, πληροφόρηση …..
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης, Αφροδίτης 4 & Μουστακλή, Α. Πεύκη (πλησίον Ηλιακού Χωριού), τηλέφωνο 210 6128825 (Δευτέρα – Παρασκευή 11 π.μ. – 6:30 μ.μ.), e-mail: librdpef@otenet.gr
Το πρόγραμμα της καλοκαιρινής εκστρατείας ανάγνωσης & δημιουργικότητας
Ημερομηνία |
Τίτλος εκδήλωσης | Ηλικία | Εμψυχωτές-Εθελόντριες |
16/06/2016 11:00-13:00 |
Γιορτή έναρξης Κυνήγι θησαυρού, διακόσμηση |
5-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
17/06/2016 18:00-20:00 |
Γιορτή έναρξης: Μπλουζάκι εξερευνητή (φέρτε μαζί σας ένα άσπρο μπλουζάκι, t-shirt) |
5-12 ετών | Χ. Παπαρούπα |
21/06/2016 18:00-20:00 |
Τρία καλοκαιρινά αντικείμενα (κίνησης . παιχνίδι, εικαστικά) |
5-12 ετών | E. Μανδαμαδιώτου |
22/06/2016 18:00-20:00 |
Ένα φτερό (αφήγηση, κίνηση, εικαστικά) |
7-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
23/06/2016 18:00-20:00 |
Ένα κομμάτι κόκκινης κλωστής (έθιμο του τόπου μας, εικαστικά) |
5-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
27/06/2016 18:00-20:00 |
Η εικόνα ενός ελέφαντα (φιλοσοφία, αφήγηση, εικαστικά) |
7-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
29/06/2016 11:00-13:00 |
Μια καρτ ποστάλ (αφήγηση, εικαστικά) |
7-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
30/06/2016 18:00-20:00 |
Ένα κομμάτι σύρμα (Calder) (κατασκευή, εικαστικά) |
7-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
01/07/2016 18:00-20:00 |
Μια φωτογραφία των παιδιών που παίρνουν μέρος στο εργαστήριο (αφήγηση, εικαστικά) |
5-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
04/07/2016 11:00-13:00 |
Κάτι μπλε (αφήγηση, εικαστικά) |
5-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
05/07/2016 11:00-13:00 |
Ο αριθμός 5 (αφήγηση, αισθήσεις, παιχνίδι) |
7-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
12/07/2016 11:00-13:00 |
Κουμπιά (αφήγηση, εικαστικά) |
7-12 ετών | E. Μανδαμαδιώτου |
14/07/2016 18:00-20:00 |
Διαφορετικά μπαχαρικά και αρωματικά βότανα (κηπουρική, αισθήσεις) |
7-12 ετών | Ε. Μανδαμαδιώτου |
15-16/09/2016 18:00 -20:00 |
Γιορτή λήξης | 5-12 ετών | E. Μανδαμαδιώτου |
Τα οφέλη της ανάγνωσης
Γιατί πρέπει να διαβάζουν τα παιδιά μας; Γιατί τούς αρέσει!
Πνευματική συγκρότηση και συναίσθημα
Η λογοτεχνία, ως μορφή τέχνης, μεταπλάθει την αντικειμενική πραγματικότητα με την αισθητική αξία που της προσδίδει. Η πρόκληση συγκίνησης, πρωταρχικό γνώρισμα της λειτουργίας της τέχνης του λόγου, όπως και κάθε τέχνης, είναι απόρροια της αισθητικής της αξίας. Ποικίλα συναισθήματα, πάθη, καημοί, διαλογισμοί του ανθρώπου, κοινωνικά προβλήματα μετατρέπονται από το δημιουργό σε αισθητική εποπτεία. Έτσι το ατομικό γίνεται γενικό. Το έργο κάθε λογοτέχνη αντανακλά, δημιουργικά, έναν ολόκληρο κόσμο ιδεών και πεποιθήσεων, που ενώνουν το συγγραφέα με την εποχή του ή τον αντιπαραθέτουν σ’ αυτήν. Έτσι κάθε λογοτέχνημα μέσα από την αισθητική ανασύνθεση του κόσμου της ανάγκης, μας οδηγεί στην εσωτερική ελευθερία και συμβάλλει γενικότερα στη συγκρότηση της πνευματικής μας ζωής.
2. Γραμματισμός /Λεξιλόγιο και οι άνθρωποι που γίνονται αναγνώστες στην παιδική ηλικία…
Η λογοτεχνία αποτελεί μια προφανή πηγή ποικιλίας στη χρήση λέξεων και λεξιλογίου. Η παιδική λογοτεχνία και συγκεκριμένα οι μικρές εικονογραφημένες ιστορίες, μπορούν να βοηθήσουν στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Την παραπάνω διαπίστωση έρχεται να επιβεβαιώσει μία πρόσφατη έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε σε ελληνικά νηπιαγωγεία, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού βιβλίου προσαρμοσμένου στην προσληπτική ικανότητα του παιδιού, βγάζει το παιδί από τον καθημερινό λόγο και το οδηγεί σε νέες –φανταστικές μεν- αλλά ευχάριστες καταστάσεις, οι οποίες είναι δυνατόν να προκαλέσουν επικοινωνία, η οποία θα επενδυθεί με κατάλληλο λεξιλόγιο, γεγονός που θα βοηθήσει στον εμπλουτισμό του.
3. Ανάπτυξη της ευφυΐας
Οι ίδιοι έλεγχοι επαναλήφθηκαν όταν τα παιδιά ήταν οκτώ ετών. Ύστερα από περίπου μια δεκαετία, όταν οι συμμετέχοντες ήταν μεταξύ 17 και 19 ετών, οι ειδικοί εξέτασαν τον εγκέφαλό τους στον τομογράφο. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που είχαν περισσότερα γνωσιακά ερεθίσματα στην ηλικία των τεσσάρων ετών ήταν καλύτερα ανεπτυγμένος. Όλοι οι άλλοι παράγοντες που εξέτασαν οι επιστήμονες – μεταξύ των οποίων ο δείκτης νοημοσύνης των γονιών, η γονική γαλούχηση σε όλες τις ηλικίες ή η ενίσχυση των γνωσιακών ερεθισμάτων στην ηλικία των οκτώ ετών – δεν φάνηκαν να έχουν καμία επιρροή. Συγκεκριμένα οι ειδικοί είδαν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που είχαν περισσότερα πνευματικά ερεθίσματα στα τέσσερα είχε λεπτότερο φλοιό – χαρακτηριστικό το οποίο αποτελεί δείγμα μεγαλύτερης ανάπτυξης.
4. Φαντασία και Σκέψη
Το διάβασμα καλλιεργεί τη σκέψη, την κρίση και τη φαντασία. Το παιδί εκτονώνεται και ικανοποιείται συναισθηματικά ζώντας έμμεσα τα βιώματα των ηρώων, κάτι που είναι πολύ σημαντικό γι’ αυτό. Ας μην ξεχνάμε ότι σήμερα τα παιδιά μεγαλώνουν σ’ ένα απρόσωπο κόσμο, απάνθρωπο και μηχανοποιημένο, με αποτέλεσμα να μην τα συγκινεί τίποτα και τίποτα να μην τους προκαλεί το θαυμασμό που εμπνέει τον άνθρωπο για εξερεύνηση και δημιουργική προσπάθεια. Το παιδί έχει γίνει ένας μικρός πολύξερος που ξέρει όλες τις μάρκες των αυτοκινήτων, αλλά δεν μπορεί να ξεχωρίσει μια μυγδαλιά από μια ροδιά. Δεν παύει, όμως, να έχει έναν πλούσιο συναισθηματικό κόσμο και έχει ανάγκη να ζήσει τις συγκινήσεις που του προκαλεί η περιπέτεια, η εξερεύνηση, το άγνωστο, κι αυτό το ζει μέσω των ηρώων των βιβλίων. Χαίρεται, αγωνιά και ικανοποιείται με τις εμπειρίες τους. Παρόλο που ζει σ’ ένα κόσμο βίας ικανοποιείται να βλέπει το δίκαιο και το καλό να θριαμβεύουν, γιατί το παιδί έχει ανεπτυγμένο το αίσθημα του δικαίου.
5. Χαλάρωση
Το άγχος αποτελεί ένα παράγοντα κινδύνου που προδιαθέτει σε διάφορες επικίνδυνες καταστάσεις, όπως οι καρδιακές παθήσεις. Το διάβασμα όμως μας δίνει την ευκαιρία να ηρεμήσουμε και να περιορίσουμε το άγχος. Ειδικά η ανάγνωση βιβλίων φαντασίας πριν τον ύπνο, σύμφωνα με τους ειδικούς, αποτελεί μια δραστηριότητα που μας χαλαρώνει και μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε ό,τι μας στρεσάρει.
6. Λύσεις στα προβλήματα /Πάρτι στον εγκέφαλο
Το παιδικό βιβλίο αποτελεί παράθυρο στη φαντασία αλλά και τη σκέψη του παιδιού. Ο συνδυασμός της εικονογράφησης με το κείμενο προσφέρει διπλή αισθητική απόλαυση: στα μάτια και στ’ αυτιά. Η δύναμη που έχουν οι εικόνες και οι λέξεις επιτρέπουν στο παιδί να ταξιδέψει στο χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί, να σκεφτεί μεγάλα ζητήματα τα οποία μια παιδική ιστορία μπορεί να προσεγγίσει με απλό τρόπο, συγκαλυμμένα στη ροή του παραμυθιού και ίσως να βρει λύσεις σε θέματα που το απασχολούν. Το παιδί μαθαίνει τη δύναμη των λέξεων και της έκφρασης ως επικοινωνία με τον εαυτό και τους άλλους. Το παιδικό βιβλίο του επιτρέπει να βάλει τον εαυτό του στη θέση του ήρωα, να ταυτιστεί μαζί του ή να τον απορρίψει, να πλάσει με το νου του εικόνες και σκηνές, να φανταστεί πιθανά σενάρια, να εξερευνήσει διάφορες εκδοχές του ίδιου θέματος, και να περάσει όμορφα μέσα στις σελίδες ενός βιβλίου.
7. Ποιότητα αισθήσεων – Ποιότητα ζωής
Το διάβασμα βελτιώνει την όραση και την ακοή. Πρόσφατη έρευνα του νευροεπιστήμονα δρ Στάνισλαβ Ντεχάνε, καθηγητή Πειραματικής Νοητικής Ψυχολογίας στο College de France και διευθυντή της Μονάδας Νοητικής Νευροαπεικόνισης του Εθνικού Ιδρύματος Ιατρικής Έρευνας (INSERM) της Γαλλίας, έδειξε ότι το διάβασμα μπορεί να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο επεξεργάζεται ο εγκέφαλος τις οπτικές πληροφορίες, αλλά και την ακουστική ικανότητά μας.
8. Συναισθηματική καλλιέργεια και πνεύμα
Η ανάγνωση καλλιεργεί τη «συναισθηματική αγωγή», ανοίγει απεριόριστα πεδία στοχασμού και κριτικού προβληματισμού, οδηγεί τον αναγνώστη στο να διαμορφώνει στάσεις ζωής και ν’ αναζητεί απαντήσεις σε ερωτήματα καθολικής σημασίας. Η ανάγνωση της λογοτεχνίας υποκινείται διαρκώς από την απόλαυση. Είναι μια ανάγκη, στο μέτρο που η απόλαυσή της την καθιστά ανάγκη. Ποτέ δεν αποτελεί καθήκον, φυσική ή ηθική υποχρέωση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, σηματοδοτεί το χώρο της ιδιωτικής ζωής αλλά και την ελεύθερη βούληση του ατόμου. Ο αναγνώστης που απολαμβάνει τη λογοτεχνία (που διαβάζει επειδή απολαμβάνει) δεν παύει να την αναζητά και να τη θεωρεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής του ζωής. Τις στιγμές της ανάγνωσης ο χρόνος διαστέλλεται και εμπλουτίζεται με εμπειρίες που διευρύνουν τα όρια της ατομικής ζωής.
9. Γνώσεις, Μνήμη, Δημιουργικότητα…
Το διάβασμα είναι μια από τις αποδοτικότερες πνευματικά ασχολίες για τον άνθρωπο. Με το διάβασμα διευρύνει κανείς τους πνευματικούς του ορίζοντες. Ποιος άλλωστε μπορεί να αμφισβητήσει το ότι συλλέγοντας την αποθηκευμένη γνώση ή βιώνοντας τα συναισθήματα που περιέχει ένα λογοτεχνικό βιβλίο, δεν ενισχύουμε τη μνήμη αλλά και τη δημιουργικότητά μας; Έχοντας διαβάσει τις περιπέτειες άλλων, δε θέλουμε μήπως να ζήσουμε και τις δικές μας περιπέτειες; Να χτίσουμε τους δικούς μας κόσμους; Να γράψουμε τις δικές μας ιστορίες;
10. Αυτογνωσία
Επειδή το διάβασμα δεν είναι παρά ένα πέρασμα μέσα από τις σκέψεις, τα αισθήματα, τον κόσμο του κειμένου, για να φθάσει κανείς στον εαυτό του. Διαβαίνει ο αναγνώστης, όταν διαβάζει, προς τον εσωτερικό του κόσμο που αναγνωρίζει και συναντά στις σελίδες του βιβλίου. Αυτό το πέρασμα στον εαυτό μας μέσα από τη μυθοπλασία το πετυχαίνει ο αναγνώστης πληρέστερα, αν ασχοληθεί με όλες τις παραμέτρους της ανάγνωσης.
11. Εμπειρίες, τροφή για το Μυαλό
Σκέφτομαι λοιπόν πως η λέξη «βιβλιοφάγος» φανερώνει πολλά: Τρώει κανείς όταν πεινάει. Όταν «τρώει» βιβλία, σημαίνει πως θέλει να χορτάσει το πνεύμα του. Οι δυο αυτές πείνες, η σωματική και η πνευματική, βρίσκω πως μοιάζουν αρκετά. Όταν αρρωσταίνουμε ή είμαστε λυπημένοι, μπορεί να μην έχουμε όρεξη να φάμε. Τούτη η ανορεξιά είναι παροδική. Μόλις περάσει αυτό που την προκαλεί, η όρεξη επανέρχεται. Ή μπορεί να μη θέλουμε να φάμε γιατί δε μας αρέσει το φαγητό. Κάποιο άλλο όμως που το προτιμάμε το τρώμε με ευχαρίστηση. Έτσι συμβαίνει και με την τροφή του μυαλού. Είναι φορές που νιώθουμε κουρασμένοι και δεν έχουμε όρεξη να διαβάσουμε. Ή είμαστε υποχρεωμένοι να διαβάσουμε κάτι που δε μας ενδιαφέρει πολύ. Μόλις όμως η κόπωση περάσει ή βρούμε κάποιο βιβλίο που μας αρέσει, αρχίζουμε το διάβασμα.
12. Ενσυναίσθηση και διάβασμα της σκέψης των άλλων!
Σύμφωνα με έρευνα δύο σπουδαστών της Σχολής Κοινωνικών Ερευνών της Νέας Υόρκης, το διάβασμα λογοτεχνικών μυθιστορημάτων μας βοηθάει να προσδιορίσουμε και να κατανοήσουμε καλύτερα τους άλλους ανθρώπους. Ενεργοποιεί με μοναδικό τρόπο τις ψυχολογικές διαδικασίες, με τις οποίες μπαίνουμε στη θέση των ηρώων και βιώνουμε τις υποκειμενικές τους θεάσεις. Σύμφωνα με τους Kidd και Castano, αυτό μας επιτρέπει να καταλάβουμε ευκολότερα τους αντίστοιχα περίπλοκους χαρακτήρες των ανθρώπων που συναντάμε στην πραγματική ζωή! Άλλη έρευνα από τον Καναδά, έδειξε ότι οι φίλοι της ρομαντικής λογοτεχνίας «διαβάζουν» με μεγαλύτερη ευχέρεια τα συναισθήματα στα πρόσωπα των άλλων, με βάση τους μορφασμούς και τις εκφράσεις τους (υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη). Το διάβασμα λοιπόν κάθε συγκεκριμένου είδους λογοτεχνίας, ίσως μας βοηθάει να βελτιώσουμε τις διαφορετικές κάθε φορά δεξιότητες που σχετίζονται με αυτό.