Αρνητική ψήφο τόσο στον Προϋπολογισμό όσο και στο Τεχνικό Πρόγραμμα 2024 του Δήμου Αμαρουσίου έδωσε η παράταξη της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ μετά τη συζήτηση που προηγήθηκε κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Τρίτης 21 Δεκεμβρίου.
Ο συνδυασμός του ΚΚΕ εξέδωσε αναλυτικά τις θέσεις που διατύπωσε και για τα δύο θέματα από τα έδρανα του Σώματος, οι οποίες έχουν ως εξής:
«Προϋπολογισμός: Από το κακό στο χειρότερο»
«Μία από τα ίδια», θα μπορούσε να πει κανείς σε πρώτη ανάγνωση. Σε δεύτερη όμως μελέτη των στοιχείων του προϋπολογισμού θα διαπιστώσει ότι τα πράγματα πηγαίνουν απ’ το κακό στο χειρότερο. Αυτό καταμαρτυρούν συγκεκριμένα στοιχεία του:
1. Αδιάψευστος δείκτης για το πόσο αντιλαϊκός είναι ένας δημοτικός προϋπολογισμός είναι η σχέση μεταξύ της τακτικής κρατικής επιχορήγησης (ΚΑΠ) και των τακτικών εσόδων του δήμου, που προέρχονται κατ’ ευθείαν από τις τσέπες των δημοτών. Πρόκειται για τους κωδ. Εσόδων 03 (13.970.046€), 04 (4.458.278€), 05 (5.028.661€) και 3 κονδύλια (7.309.288€) του κωδ. 211 που αφορούν σε τακτικά έσοδα που βεβαιώθηκαν το 2023 αλλά θα εισπραχθούν το 2024 ως ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας (5.541.286€), ΤΑΠ (863.036€) και φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων – ΦΗΧ (904.966€). Σύνολο 30.799.273€.
Έναντι αυτών οι ΚΑΠ προβλέπονται στα 9.294.160 € οπότε η σχέση ΚΑΠ προς τακτικά έσοδα από δημοτικούς φόρους και τέλη στον προϋπολογισμό του 2024 είναι 1 προς 3,3! Τα παραπάνω είναι μεν σε επίπεδο προβλέψεων, αξιόπιστων όμως, δεδομένου ότι αφορούν σε με σχετική ακρίβεια προβλέψιμα τακτικά έσοδα.
2. Ιδιαίτερη σημασία έχει και ο βαθμός κάλυψης της μισθοδοσίας του προσωπικού (23.678.771€, κωδ. 60) από την προς τούτο, υποτίθεται, κρατική επιχορήγηση (ΚΑΠ). Στην περίπτωσή μας οι ΚΑΠ καλύπτουν μόλις το 39,3% της μισθοδοσίας και λοιπών δαπανών του προσωπικού.
3. Τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας παραμένουν βαριά για τα λαϊκά νοικοκυριά και τους επαγγελματοβιοτέχνες τη στιγμή που στην πράξη προκύπτουν κάθε φορά πλεονάσματα, που τροφοδοτούν ένα μονίμως υψηλό χρηματικό υπόλοιπο του δήμου. Σημειώνουμε δε τη χαριστική μείωση των ανταποδοτικών τελών που αποφασίστηκε στο προηγούμενο Δ.Σ. για μια μερίδα του κεφαλαίου μειώνοντας τα πλασματικά τετραγωνικά μέτρα των επιχειρήσεών τους. Παραμένει, πάντως, όλη η δυνατότητα για μια γενναία διεύρυνση των λαϊκών νοικοκυριών, που είτε να απαλλάσσονται πλήρως είτε να καταβάλλουν μειωμένα ανταποδοτικά καθώς και των αυτοαπασχολούμενων επαγγελματοβιοτεχνών. Δυνατότητα, όμως, που η Διοίκηση Αμπατζόγλου τη γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων της, παρόλο που κάθε φορά τα ετήσια έσοδα από τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού προκύπτουν πάντα μεγαλύτερα από τα προϋπολογισθέντα.
4. Σημασία, τέλος, έχει να δει κανείς και πού πηγαίνουν τα έσοδα, που περισσεύουν από τις πάγιες πληρωμές του δήμου. Την απάντηση τη δίνει το ίδιο το σώμα εξόδων του προϋπολογισμού του 2024, εάν επικεντρώσει κανείς στους κωδικούς, που αφορούν στα προβλεπόμενα «έργα» του δήμου:
– Θα διαπιστώσει αρχικά ότι ο προϋπολογισμός των έργων από τα 17.325.094€ το 2023, όπως έχει διαμορφωθεί στις 31.7.23, πέφτει στα 14.070.452€ το 2024, μειωμένος κατά 18,8%! Το ίδιο και για τις μελέτες, έρευνες και ειδικές εργασίες, που από τα 4.134.622€ το 2023 πέφτει στα 2.874.126€ στο 2024 μειωμένος κατά 30,5%.
– Θα διαπιστώσει ακόμη σε ένα παραφουσκωμένο προϋπολογισμό, μόνιμο άλλωστε φαινόμενο οι πραγματοποιούμενες δαπάνες για τα προβλεπόμενα έργα υλοποιούνται μόλις κατά το ένα τέταρτο, και ακόμα λιγότερο! Ειδικότερα για το 2023, σύμφωνα πάντα με τις καταγραφές του προϋπολογισμου του 2024, έναντι προβλεπόμενης δαπάνης 14.172.201€ για την εκτέλεση των έργων, θα πληρωθούν τελικά μόλις 3.918.792€, ποσοστό 22,6%!
– Θα διαπιστώσει, όμως, ότι υπάρχουν και χειρότερα: Ότι το ανεπαρκέστατο αυτό ποσό των 3.918.792€ κατανεμήθηκε με κριτήριο να ανοίξει παραπέρα το πεδίο για τη ανάπτυξη της μητροπολιτικών διαστάσεων επιχειρηματικότητας στο Μαρούσι. Αφήνοντας, έτσι, απ’ έξω βασικές λαϊκές ανάγκες: Για ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική προστασία της πόλης, για αντισεισμική θωράκιση σχολείων και άλλων δημοτικών χώρων συνάθροισης κοινού, για ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων με τους επιβαλλόμενους όρους υγιεινής και ασφάλειας για τους εργαζόμενους, με εξασφάλιση ελεύθερων χώρων, που αντίθετα δίνονται βορά στα επιχειρηματικά σχέδια.
Από τη δική μας πλευρά, η Λαϊκή Συσπείρωση Αμαρουσίου επαναλαμβάνει και πάλι ότι οι δικές μας προτεραιότητες είναι οι λαϊκές ανάγκες για ζωή με δικαιώματα. Αυτό, στο επίπεδο της Τοπικής Διοίκησης, σημαίνει εξασφάλιση από τον κρατικό προϋπολογισμό όλων των αναγκαίων λειτουργικών δαπανών της, και κάλυψη όλων των βασικών έργων υποδομής, περιβαλλοντικής διαχείρισης και θωράκισης απέναντι σε φυσικές καταστροφές. Να μειωθούν δραστικά τα τέλη καθαριότητας στην προοπτική κατάργησής τους με ταυτόχρονη πρόσθετη φορολόγηση του κεφαλαίου. Ακόμη, εξασφάλιση της λειτουργίας και ανάπτυξη νέων δημόσιων κοινωνικών δομών με σύγχρονες, δωρεάν παροχές και υπηρεσίες για όλους. Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω παραχώρησης δημοτικών και άλλων δημόσιων υπηρεσιών σε ιδιώτες με ΣΔΙΤ και με κάθε άλλο τρόπο.
Στο χέρι της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων είναι να διεκδικήσουν αγωνιστικά αυτό που δικαιούνται και είναι εφικτό να το έχουν, απαλλαγμένοι από τους εκμεταλλευτές του μόχθου τους.
«Τεχνικό Πρόγραμμα: Σταθερά στις αντιλαϊκές ράγες της Διοίκησης Αμπατζόγλου»
«Είναι κοινή, πλέον, πεποίθηση ότι ο Προϋπολογισμός του Δήμου, σε ό,τι ιδιαίτερα αφορά το Τεχνικό Πρόγραμμα Έργων του Δήμου, υλοποιείται λιγότερο και από το ένα τέταρτο των προβλέψεών του. Αυτό, άλλωστε, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν, δεδομένου ότι τα απολογιστικά στοιχεία των προηγούμενων χρόνων είναι αμείλικτα. Για παράδειγμα από τα 14.172.201€, που προβλέπονταν για την εκτέλεση έργων, όπως είχαν διαμορφωθεί μέχρι τις 31/7/23, πληρώθηκαν (ασφαλής εκτίμηση της Υπηρεσίας) έργα ύψους μόλις 3.201.772€, ποσοστό 22,6%.
Όπως και στους προηγούμενους προϋπολογισμούς έτσι και στον συζητούμενο του 2024:
(α) Η ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης προχωράει με βήματα χελώνας.
(β) Απούσα παραμένει η αντισεισμική θωράκιση σχολικών κτηρίων και δημοτικών χώρων συνάθροισης κοινού. Το μόνο που προβλέπεται, για πολλοστή φορά πλην ματαίως, είναι γενικά κι αφηρημένα, κάποιες «μελέτες στατικού ελέγχου – στατικής ενίσχυσης»
(γ) Το μείζον θέμα της ορθολογικής ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή, έχει προ πολλού μεταλλαχθεί και παραμένει πηγή αφαίμαξης κεντρικών δημόσιων πόρων με το κόστος αποκομιδής και επεξεργασίας να βαραίνει υπέρμετρα τα λαϊκά νοικοκυριά. Κατάσταση που θα επιδεινωθεί με την επιβολή, αναδρομικά από το 2022, και την επικείμενη σταδιακή καταβολή από τους δήμους του περιβόητου «τέλους ταφής».
(δ) Αντίθετα, κερδισμένοι εντέλει της υπόθεσης αναδείχνονται οι «αναπλάσεις» και «ενεργειακές αναβαθμίσεις», η χαρά των εργολάβων.
Πιο συγκεκριμένα, όπως καταγράφεται στον προϋπολογισμό του 2024, από τα 17.325.094€, που προβλέφθηκαν για την εκτέλεση έργων θα πληρωθούν 3.918.792€, ποσοστό πάλι 22,6%! Υπάρχουν, όμως, και χειρότερα αν δούμε πώς κατανεμήθηκε το ποσό αυτό, ανεπαρκές έτσι κι αλλιώς. Τα ποσά που διατέθηκαν το 2023 σε έργα προτεραιότητας για τα λαϊκά νοικοκυριά και τους εργαζόμενους στο δήμο κατανεμήθηκαν ως εξής:
1. Από τα 239.119€ για τα 9 έργα της Υπηρεσίας Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού δεν δαπανήθηκε ούτε ένα ευρώ. Το ίδιο, άλλωστε, συμβαίνει και με τα 260.000€, που προβλέπονταν για τις μελέτες κ.ά.
2. Από τα 1.855.669€ για τα 10 έργα της Υπηρεσίας Ύδρευσης – Άρδευσης – Αποχέτευσης δαπανήθηκαν 633.703€ για δύο μόνο συνεχιζόμενα έργα με τα 571.291 από αυτά να πηγαίνουν σε έργο ανακατασκευής δικτύου αποχέτευσης. Επίσης, άλλα 196.569€ δαπανήθηκαν για δύο έργα από την Υπηρεσία Τεχνικών Έργων. Όσο για τις μελέτες κ.ά. δεν υπήρχε καν πρόβλεψη στον προϋπολογισμό!
3. Από τα ψίχουλα των 17.209€ για τα έργα της Υπηρεσίας Πρασίνου δεν ξοδεύτηκε ούτε ευρώ. Για τις μελέτες κ.ά. από τα 292.122€ δαπανήθηκαν 65.598€ για μία μόνο «ειδική εργασία» συντήρησης.
4. Από τα ανεπαρκέστατα 296.278€ για τα έργα της Υπηρεσίας Πολιτισμού – Αθλητισμού – Κοινωνικής Πολιτικής δαπανήθηκαν 107.306€ για σημειακές παρεμβάσεις σε σχολικές μονάδες. Για μελέτες κ.ά. ούτε ευρώ.
5. Από τα 4.516.909€ της Υπηρεσίας Τεχνικών Έργων δαπανήθηκαν για έργα 1.332.460€ με τα μισά, όμως, από αυτά (667.138€) να διατίθενται για την αντιμετώπιση επικίνδυνου φαινομένου κατολίσθησης. Για τις μελέτες κ.ά. από τα 587.409€ δαπανήθηκαν μόνο 139.677€.
6. Τέλος, για τα έργα της Υπηρεσίας Πολεοδομίας δεν προβλέπεται καν κωδικός για έργα, ενώ για τις μελέτες κ.ά. από τα 1.466.924€ δαπανήθηκαν μόλις 12.065€ συν 406.108€ για «Αποζημιώσεις σε θιγόμενους από ρυμοτομία».
Επιμείναμε στα παραπάνω απολογιστικά, κατ’ ασφαλή εκτίμηση της Υπηρεσίας, στοιχεία του έτους 2023 καθώς αποτελούν αδιάψευστο προάγγελο για το τί επιφυλάσσει στην πράξη το Πρόγραμμα Τεχνικών Έργων της Διοίκησης Αμπατζόγλου και για το 2024. Πολύ περισσότερο που οι δαπάνες για έργα που προβλέπονται στον προϋπολογισμό του 2024, παραφουσκωμένες κι αυτές, είναι ήδη μειωμένες κατά 3.254.642€ (-18,8%) σε σχέση με τις προβλεπόμενες στον προϋπολογισμό του 2023, καθώς από τα 17.325.094€ πέφτουν στα 14.070.452€. Το ίδιο και για τις μελέτες κ.ά. που από τα 4.134.622€ το 2023 πέφτουν στα 2.874.126€ στο 2024 (-30,5%).
Η ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ βρίσκεται σταθερά σε γραμμή αντιπαράθεσης και καταγγελίας της πολιτικής αυτής, που συμπλέει και υλοποιεί σε τοπικό επίπεδο τους σχεδιασμούς των κυβερνήσεων των αστικών κομμάτων με αποκλειστικό κριτήριο τα κέρδη του κεφαλαίου, σε βάρος των όρων διαβίωσης και εργασίας του Μαρουσιώτικου λαού, του λεηλατημένου εισοδήματός του, της υγείας του».